Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5549
Anonym bruker
"Trygg Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er på keto, dvs nesten null karbohydrater. På mandag har jeg kjørt 3 uker keto. Fortsatt har ikke suget etter pizza, brødskiver, pasta, brus og godteri gitt seg og nå er det lite kamplyst igjen. Jeg har en 10 pakning Cola zero i kjøla men har ikke turt å drikke av den fordi jeg leste flere plasser at sukkerfri brus kan gi blodsukkerøkning og ødelegge keto. Skjønner ikke helt åssen det kan skje, når det faktisk ikke er sukker i cola zero. Men har ikke lyst å kaste vekk innsatsen som er lagt ned heller. Har bestilt måleapparat der en stikker i fingeren og måler blodsukker og ketoner men det kommer fra usa og er underveis.

Er det noen som vet om det virkelig kan stemme at sukkerfri brus kan dytte folk ut av ketose?

Tenkte at kanskje suget etter karbohydrater gir seg om jeg tar en cola zero, men ønsker ikke å havne utenfor ketose. Noen som selv har kjørt keto kosthold som har erfaringer? Og har dere forsøkt å måle om sukkerfri brus ødelegger ketosen?
Tror ikke sukkerfri brus i seg selv ødelegger ketoen, men selve suget på mer søtt kan øke.

Forresten, må si det er sterkt av deg som har holdt ut i 3 uker til nå! Merker du resultater så langt?
Mindre enn tre kalorier, ås hold deg vekk bedt mulig
Det er enkelte kunstige søtningsstoffer som hever blodsukkeret som igjen gjør at du kan kastes ut av ketose.
Jeg husker ikke hvilke søtningsstoffer som er OK og hvilke som ikke er det, men søk litt rundt på det, så trenger du bare å lese på label hvilke søtningsstoff som brukes for å vite hva som er ok
Anonym bruker
"Trygg Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Litt av problemet føler jeg er at det på noen nettsider står at sukkerfri brus er ok på keto, mens andre sider står det at også sukekrfri brus kan gi blodsukkerøkning. Keto er jo nytt for meg så jeg aner ikke hva som stemmer. Men tenker jeg er kanskje i siste fase nå hvor jeg lengter etter sukker og søte smaker, og er redd for at jeg sprekker før kroppen er blitt vant til å ikke få karbohydrater. På boksene står det aspartam som søtstoff. Tror jeg bare forsøker å drikke vann og ser hvordan det går. Om alternativet plutselig blir å stikke ut å hamstre sjokolade så tar jeg heller en boks cola zero og ser om det hjelper og demper suget.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Litt av problemet føler jeg er at det på noen nettsider står at sukkerfri brus er ok på keto, mens andre sider står det at også sukekrfri brus kan gi blodsukkerøkning. Keto er jo nytt for meg så jeg aner ikke hva som stemmer. Men tenker jeg er kanskje i siste fase nå hvor jeg lengter etter sukker og søte smaker, og er redd for at jeg sprekker før kroppen er blitt vant til å ikke få karbohydrater. På boksene står det aspartam som søtstoff. Tror jeg bare forsøker å drikke vann og ser hvordan det går. Om alternativet plutselig blir å stikke ut å hamstre sjokolade så tar jeg heller en boks cola zero og ser om det hjelper og demper suget.
Vis hele sitatet...
Det kommer ann på hvilke søtningstoff som er i brusen.
Jeg har selv vært keto og drakk enkelte sukkerfrie bruser uten å bli kastet ut av ketose.
Husker dog ikke hvilke.
sjekk søtningsstoffet og glykemisk indeks som er hvor mye den påvirker blodsukkeret , noen stoffer har ingen påvirkning
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan fint drikke sukkerfri brus, det er null karbohydrater og sukker.

Du er kjempe flink som har klart deg så lenge. =)

Jeg har vært på lavkarbo snart to år. Lært meg å lage masse lavkarbomat, boller og pizza kan lages med alternativt mel, fiberhusk og Sukrin.

Er du ikke så bakeglad, så kan man kjøpe både brød og knekkebrød i butikken som er lavkarbo.

Ikke vær for streng på ketodietten, da faller man ut etter en stund.

Kan komme i ketose med inntak fra under 100 karbs per dag.

Men lær deg å lage keto mat og drikke, så vil du ikke lengte tilbake eller kjenne noe sug etter 'vanlig' mat.
Det er baaaare å drikke. Jeg drakk masse sukkerfri brus på keto og målte ketoner i blodet.
Anonym bruker
"Trygg Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Lyra Vis innlegg
Det kommer ann på hvilke søtningstoff som er i brusen.
Jeg har selv vært keto og drakk enkelte sukkerfrie bruser uten å bli kastet ut av ketose.
Husker dog ikke hvilke.
Vis hele sitatet...

Er aspartam.

Sitat av gekko4u Vis innlegg
sjekk søtningsstoffet og glykemisk indeks som er hvor mye den påvirker blodsukkeret , noen stoffer har ingen påvirkning
Vis hele sitatet...
Fant noen som sier aspartam gir økning, og noen sider som sier det motsatte så ble ikke noe klokere.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kan fint drikke sukkerfri brus, det er null karbohydrater og sukker.

Du er kjempe flink som har klart deg så lenge. =)

Jeg har vært på lavkarbo snart to år. Lært meg å lage masse lavkarbomat, boller og pizza kan lages med alternativt mel, fiberhusk og Sukrin.

Er du ikke så bakeglad, så kan man kjøpe både brød og knekkebrød i butikken som er lavkarbo.

Ikke vær for streng på ketodietten, da faller man ut etter en stund.

Kan komme i ketose med inntak fra under 100 karbs per dag.

Men lær deg å lage keto mat og drikke, så vil du ikke lengte tilbake eller kjenne noe sug etter 'vanlig' mat.
Vis hele sitatet...
100 karbs per dag? Du mener 100 gram? Den keto jeg følger sier 5-10 gr karbohydrat per døgn. Målte du at du var i ketose når du fikk i deg 100 gram karbohydrater per døgn? De 100 gr er jo 10-20 ganger mer per døgn enn det jeg ble anbefalt.

Sitat av Picard Vis innlegg
Det er baaaare å drikke. Jeg drakk masse sukkerfri brus på keto og målte ketoner i blodet.
Vis hele sitatet...
Fint å høre du målte og tok beviste valg. Jeg kom meg gjennom lørdagen og hele natten uten å drikke noe annet enn vann. Idag har ikke suget etter søtsaker vært spesielt stort så idag trenger jeg nok ikke sukkerfri brus. Jeg sparer de til sukkerkrisen treffer neste gang. Kanskje har jeg da også fått det måleapparatet og da kan jeg jo bare måle etterpå så har jeg min egen fasit og vet eksakt åssen det påvirker meg.
Sukkerfri brus sparker deg ikke ut av keto, men kan gi insulinrespons som påvirker forbrenningen negativt(dersom målet er å gå ned i vekt).
Gikk ned over 40kg på ketose selv. Drakk stort sett bare cola zero. Kan fint holde seg i ketose oppover mot 100gram karbo om dagen. Men holdt meg selv under 50gr. For å være sikker på at du er i ketose kjøper du "Ketostix" på apoteket. Dette er små papirlapper du urinerer på enden av om morgenen. Så forandrer de farge utifra hvor "mye" du er i ketose. Kan anbefales.
Anonym bruker
"Trygg Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har bestilt en keto dings fra usa, man stikker seg i fingeren og måler blodet som pipler ut. Så får man se både blodsukkernivå og ketonivå.
Men dingsen har ikke kommet ennå, den er sikkert på vei over havet. Tror jeg holder meg til max 10 gr karbohydrater døgnet om jeg ikke finner noen nettsteder som anbefaler å ligge høyere. Jeg har noen print screen fra en bok ei venninne har. Der står det max 10 gr døgn så jeg holder på den inntil videre. Eller så kan jeg jo forsøke å gradvis øke litt på inntaket når jeg har fått den keto dingsen slik at jeg kan måle og sjekke at jeg ikke havner ut av ketose. For nå skal jeg stå i ketose helt til jeg er slank igjen. Null mer tull og tøys med maten.
Bare av nysjerrighet. Hva i all verden spiser du igjennom en hel dag om du bare kan ha 10gr karbs? Jeg spiste mye mandelbrød,egg, kjøtt, nøtter, osv. Men nesten alt sånt har litt karbo.. Eller kjører du rein carnevour diett?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Trygg Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Spiser masse kjøtt, fisk, egg, smør, fugl og noe grønnsaker (lav GI og lav på karbohydrater) og endel salater, ikke de ferdig kuttede salatposene for de har ofte feks gulrøtter eller andre ting med karbohydrater. Spiser ikke noe mel eller korn, heller ikke mandelmel. Kan spise noen typer nøtter i mindre mengder men de beste nøttetypene har litt karbohydrater, så da må en veie på brevvekt. Drikker kaffe med smør og kokosolje, starter dagen med 1 skje tran og en klunk olivenolje. None ganger heller jeg olivenolje rett over kjøtt og fisk om jeg er tom for smør. Om jeg ikke rekker et måltid shotter jeg et lite glass olivenolje.

Opp mot 100 gr karbohydrater i døgnet er vel ikke egentlig keto? Er kanskje mer lavkarbodiett?

Har ikke rørt cola zero ennå. Klarer meg med vann. Når den keto måledingsen kommer så skal jeg undersøke om cola zero påvirker mengde ketoner eller øker blodsukkeret. Inntil den kommer blir det vann og kaffe med smør og kokosolje.
Anonym bruker
"Underernært Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min erfaring er at det er enklere dersom man går helt hardcore carnivore. Ja, tøft i starten, men cravings forsvinner fortere. Anbefaler også å få i deg omega3 som kroppen kan nyttiggjøre seg av. Tran harskner for fort og er for dårlig beskyttet til at kroppen får tatt opp omega3en på cellenivå.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg bruker appen lifesum der jeg skriver inn alt hva jeg spiser og appen kan scanne inn strekodene på matvarer jeg spiser.
Veldig lett å holde oversikt på på fett og karbohydrater, anbefaler deg å teste den appen ut.

På appen har jeg krto burn med 20 karbohydrater, så regner den ut hvor mye fett og proteiner jeg bør ha.

Vanskelig å få nok fett, spiser jeg kjøtt og egg så kommer jeg langt over anbefalt proteingrensa.

Mandelmel har mye fett og lite karbohydrater. Kjør på med sunne varer som avokado og oliven.

Men test ut appen jeg anbefaler =)
Anonym bruker
"Trygg Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Stresser ikke med ekstra omega 3 da jeg spiser mye fisk. Tranen drikker jeg mest fordi at den nå står i kjøleskapet og det er bedre å drikke den opp enn å kaste den. Avocado glemte jeg å skrive opp. Den er merkbart dyr når en gjerne spiser en eller to av de om dagen. Men knall frokost er det, stekte egg, bacon og avocado. Ja oliven er topp. For meg så ble de bedre og bedre på smak etter som jeg ble vant til de.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Stresser ikke med ekstra omega 3 da jeg spiser mye fisk. Tranen drikker jeg mest fordi at den nå står i kjøleskapet og det er bedre å drikke den opp enn å kaste den. Avocado glemte jeg å skrive opp. Den er merkbart dyr når en gjerne spiser en eller to av de om dagen. Men knall frokost er det, stekte egg, bacon og avocado. Ja oliven er topp. For meg så ble de bedre og bedre på smak etter som jeg ble vant til de.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg her. Avokado er så godt Men koster skjorta om man spiser det ofte :P Blir liksom en hel avokado til frokost
Blodsukkermåler får du kjøpt rimelig på apotek her i Norge om du ikke vil vente. Denne varianten til 239,- måler også ketoner ser det ut som.

Jeg har diabetes og måler blodsukkeret mitt ofte. Jeg har også drukket en del Cola Zero, og det har ikke hatt noen innvirkning på blodsukkeret i det hele tatt. Dette sammenfaller også med hva jeg har fått beskjed om fra diabetessykepleier og lege.

Jeg kan ikke så mye om ketoner, men tviler sterkt på at inntak av Cola Zero har noen innvirkning på ketonnivået.
Anonym bruker
"Trygg Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg venter nok på den dingsen jeg bestilte fra USA. Bruker heller de pengene en ny blodsukkermåler koster til ekstra avocado, eller kokosfett.
Det er litt kostbart å kjøre denne dietten, men det virker som det er mulig å faktisk følge den slavisk. Og en er mett hele tiden og går ikke sulten. Jeg får fortsatt lyst på godis, chips, pils eller dram men det ser ut som disse behovene nå dukker opp litt mer sjeldent, og at de ikke med samme kraft som tidligere. Hvor lenge jeg kommer til å følge dietten aner jeg ikke. Kanskje klarer man det i 3 måneder, 1 år eller det kan til og med bli en livsstil? Om en ser på de ekstra kostnadene til mat alene så kan det virke litt dyrt. Men jeg sparer jo samtidig endel penger. Har jo ingen utgifter til take away, pizza og pils, godis og slikt. Og det blir jo noen kroner per måned det også. Om keto hjelper med å leve et sunnere liv, der jeg får lavere bmi og kroppen blir lettere, strammere og blodverdiene blir bedre så er det vel egentlig bare å fortsette å spise slik så lenge man klarer? Ingen trenger vel sukker, raske karbohydrater og frukt som er så søte at en nesten like gjerne kunne spist en håndfull sukkerbiter og en halv sitron?

Jeg lar cola zero stå urørt så lenge jeg klarer, er litt spennende å se hvor sterk jeg egentlig er, sterk som å stå imot suget etter godis og brus. Nå vet jeg boksene er iskalde nederst i kjøleskapet. Men jeg trenger ikke ta en boks idag. Og kanskje heller ikke i morgen?