Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1227
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, da var det sånn at jeg havnet over lovlig grense på thc i blod, og dermed mistet jeg lappen. Jeg nektet selvfølgelig på førerkortbeslag, da jeg absolutt ikke har kjørt i ruset tilstand. (Ble stoppet etter en arbeidsdag)
Dette blir da tatt til retten, om jeg fortsatt får førerkortbeslag. Burde jeg da klage på dette?

Har lest en del historier om at det kan gå min vei om det taes til retten.
Noen erfaringer?

Har en god bakgrunnshistorie for hvorfor jeg hadde thc i blod, og en legit historie for hvorfor jeg aldri ville kjørt i en påvirket tilstand.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Uansett hvordan historien din er, så er det ulovlig å kjøre bil med THC i blodet. Hvor mange mikromol THC per liter hadde du i blodet? Var det lenge siden du inntok før du kjørte bil? Om du hadde mindre enn 0,010 mikromol THC per liter fullblod som tilsvarer 0.5 i promille vil du kun få en bot.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Havnet på 0,6.

16,5 time etter siste inntak ble blodprøven tatt.
Dette her er jo helt skjematisk etter at forskriften ble innført, så du skal ikke ha for store forhåpninger. Imidlertid mener jeg du gjør rett i å motsette deg beslag, om ikke annet fordi du da som regel får en klar frist for når politiet må ha saken klar til tiltale. Husk også at det tingretten i første omgang skal vurdere er om det er skjellig grunn til mistanke om noe som kan medføre tap av førerrett, ikke om du faktisk er skyldig. Du bør derfor ikke ha de helt store forhåpninger til at argumentene dine når frem allerede nå.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Dette her er jo helt skjematisk etter at forskriften ble innført, så du skal ikke ha for store forhåpninger. Imidlertid mener jeg du gjør rett i å motsette deg beslag, om ikke annet fordi du da som regel får en klar frist for når politiet må ha saken klar til tiltale. Husk også at det tingretten i første omgang skal vurdere er om det er skjellig grunn til mistanke om noe som kan medføre tap av førerrett, ikke om du faktisk er skyldig. Du bør derfor ikke ha de helt store forhåpninger til at argumentene dine når frem allerede nå.
Vis hele sitatet...
Men om tingretten da velger å ta førerretten min, burde jeg igjen klage på det?
Jeg er klar for å skulle ta dette i retten, men om sjansen er alt for liten, så ser jeg ikke helt poenget i det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men om tingretten da velger å ta førerretten min, burde jeg igjen klage på det?
Jeg er klar for å skulle ta dette i retten, men om sjansen er alt for liten, så ser jeg ikke helt poenget i det.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke får medhold i tingretten ser jeg ikke helt poenget med å anke videre annet enn ved klare saksbehandlingsfeil eller tilsvarende.

Som sagt synes jeg det uansett er riktig å motsette seg beslag, men når tingretten har sagt sitt ville jeg ikke tenkt at det er grunn til å ha ytterligere forhåpninger.