Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2369
Hei, en bekjent av en kompis (begge de bor i sverige). Han bekjenten har et firma, og ønsker nå også å kjøpe et norsk domene(.no), på vegne av firmaet sitt i sverige.

Han sier han ikke kommer igjennom, og får avslått kjøpet pga. han ikke er norsk statsborger.

Stemmer dette? Hvis ikke, vet noen om en side der man får kjøpt norsk domene fra utlandet?
Sist endret av random512377; 23. september 2021 kl. 08:56.
Nei, det holder å være bosatt i Norge, eller være tilknytta en bedrift som er registrert her. Tror du kan få kjøpt et domene ganske enkelt på domeneshop, siden de ikke gjennomfører noen kontroll av opplysningene du legger inn. Det tror jeg forresten ingen andre gjør heller.
Sist endret av ElgenEgil; 23. september 2021 kl. 09:03.
Sitat av ElgenEgil Vis innlegg
Nei, det holder å være bosatt i Norge, eller være tilknytta en bedrift som er registrert her. Tror du kan få kjøpt et domene ganske enkelt på domeneshop, siden de ikke gjennomfører noen kontroll av opplysningene du legger inn. Det tror jeg forresten ingen andre gjør heller.
Vis hele sitatet...

Norske bedrifter og andre virksomheter og privatpersoner over 18 kan ha et norsk domenenavn. Virksomheter må ha et organisasjonsnummer i Enhetsregisteret, privatpersoner må være registrert med fødselsnummer i Folkeregisteret. Alle abonnenter må ha norsk postadresse.
Vis hele sitatet...
https://www.norid.no/no/oss/#nytt1
Sitat av ElgenEgil Vis innlegg
Nei, det holder å være bosatt i Norge, eller være tilknytta en bedrift som er registrert her. Tror du kan få kjøpt et domene ganske enkelt på domeneshop, siden de ikke gjennomfører noen kontroll av opplysningene du legger inn. Det tror jeg forresten ingen andre gjør heller.
Vis hele sitatet...
Å joda, de driver absolutt kontroll. Får ikke registrert domenet hos Norid uten org. nummer eller person-ID-nummer.
Sist jeg sjekket måtte man ha en bedrift eller foretak registrert i Brønnøysundregisteret for å få .no domene

En utenlandsk aktør som ikke kan registrere domenet på et norsk registrert foretak vil ikke kunne få kjøpt et .no domene.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Rosander Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sitat av celtseus Vis innlegg
Sist jeg sjekket måtte man ha en bedrift eller foretak registrert i Brønnøysundregisteret for å få .no domene

En utenlandsk aktør som ikke kan registrere domenet på et norsk registrert foretak vil ikke kunne få kjøpt et .no domene.
Vis hele sitatet...
Noen som har prøvd å kjøpe er .no domene som vet om denne informasjonen blir kontrollert? Min erfaring fra andre TLDs med regler er at om kjøper sier at informasjonen stemmer, så er det nok.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Noen som har prøvd å kjøpe er .no domene som vet om denne informasjonen blir kontrollert? Min erfaring fra andre TLDs med regler er at om kjøper sier at informasjonen stemmer, så er det nok.
Vis hele sitatet...
Jeg er domeneregistrar og denne informasjonen blir kontrollert automatisk.
Man får ikke en gang prøvd å registrere et domene uten at man har datasettet som bekrefter denne kontrollen.

Slik det foregår er at du må igjennom en kontroll, enten via samtykke.norid.no eller via registrarens grensesnitt (som er koblet opp mot Norid).
Når kontrollen er gjennomført så blir det generert en datapakke som skal være et vedlegg når man registrerer selve domenet. Du kan se den pakken selv ved å gå igjennom samtykke prosessen til norid, da får du en .zip fil du kan laste ned.

Denne informasjonen blir kontrollert under bestillingen og løpende underveis. Endrer du navn, oppløser firmaet, etc, så blir det flagget hos Norid dersom informasjonen ikke lenger stemmer.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Noen som har prøvd å kjøpe er .no domene som vet om denne informasjonen blir kontrollert? Min erfaring fra andre TLDs med regler er at om kjøper sier at informasjonen stemmer, så er det nok.
Vis hele sitatet...
Ja det blir kontrollert og det har ikke vært mulig å engang sende inn ordren på kjøpet av domenet uten å ha oppgitt den informasjonen, som må være helt riktig og ikke bare et random orgnummer.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Alec Vis innlegg
Jeg er domeneregistrar og denne informasjonen blir kontrollert automatisk.
Man får ikke en gang prøvd å registrere et domene uten at man har datasettet som bekrefter denne kontrollen.

Slik det foregår er at du må igjennom en kontroll, enten via samtykke.norid.no eller via registrarens grensesnitt (som er koblet opp mot Norid).
Når kontrollen er gjennomført så blir det generert en datapakke som skal være et vedlegg når man registrerer selve domenet. Du kan se den pakken selv ved å gå igjennom samtykke prosessen til norid, da får du en .zip fil du kan laste ned.

Denne informasjonen blir kontrollert under bestillingen og løpende underveis. Endrer du navn, oppløser firmaet, etc, så blir det flagget hos Norid dersom informasjonen ikke lenger stemmer.
Vis hele sitatet...

Sitat av celtseus Vis innlegg
Ja det blir kontrollert og det har ikke vært mulig å engang sende inn ordren på kjøpet av domenet uten å ha oppgitt den informasjonen, som må være helt riktig og ikke bare et random orgnummer.
Vis hele sitatet...
120 kr fattigere, kan bekrefte at ingen av denne informasjonen blir korrekt kontrollert.
Sitat av Synderen Vis innlegg
120 kr fattigere, kan bekrefte at ingen av denne informasjonen blir korrekt kontrollert.
Vis hele sitatet...
Brukte du en konto du tidligere har benyttet for domenekjøp?

For det er merkelig om du har klart å bestille og bekrefte uten å lage en person-id hos norid.

https://pid.norid.no/personid/lookup

Selv fikk jeg feilmelding fordi jeg manglet en bokstav i det folkeregistrerte navnet mitt når jeg bestilte mitt første domene som privatperson.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Rosander Vis innlegg
Brukte du en konto du tidligere har benyttet for domenekjøp?

For det er merkelig om du har klart å bestille og bekrefte uten å lage en person-id hos norid.

https://pid.norid.no/personid/lookup

Selv fikk jeg feilmelding fordi jeg manglet en bokstav i det folkeregistrerte navnet mitt når jeg bestilte mitt første domene som privatperson.
Vis hele sitatet...
Leder en organisasjon, så jeg brukte org.nummer, måtte da aldri oppgi et personnummer. Kopiert kun informasjon som er tilgjengelig på proff.no med masse ekstra skrivefeil, utenom epost som gikk til privat epost. Alt gikk via registar sine systemer.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Leder en organisasjon, så jeg brukte org.nummer, måtte da aldri oppgi et personnummer. Kopiert kun informasjon som er tilgjengelig på proff.no med masse ekstra skrivefeil, utenom epost som gikk til privat epost. Alt gikk via registar sine systemer.
Vis hele sitatet...
Men da vil jo denne organisasjonen faktisk eie domenet og kan lett få det overført til seg eller slettet. Kjempelurt!

Det er jo ingenting som hindrer deg i å gjøre det samme med et personnummer, men det vil jo være den personen som eier domenet, ikke du.
Sist endret av random105675; 23. september 2021 kl. 16:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men da vil jo denne organisasjonen faktisk eie domenet og kan lett få det overført til seg eller slettet. Kjempelurt!
Vis hele sitatet...
Man kan rekke å gjøre mye galt med et .no domene lenge før organisasjonen rekker å se det. De aller fleste nordmenn (av de som legger merke til slikt) stoler mye mer på .no enn .xyz.

@Synderen du må fortelle oss om organisasjonen får noe informasjon om at domenet er registrert på de.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men da vil jo denne organisasjonen faktisk eie domenet og kan lett få det overført til seg eller slettet. Kjempelurt!

Det er jo ingenting som hindrer deg i å gjøre det samme med et personnummer, men det vil jo være den personen som eier domenet, ikke du.
Vis hele sitatet...
Lurt er det nok neppe, men et .no domene betyr ikke at det sitter en norsk person eller selskap bak. Heller ikke at det selskapet som ser ut til at står bak domenet, er de som faktisk kontrollerer det.

Sitat av lumbricus Vis innlegg
Man kan rekke å gjøre mye galt med et .no domene lenge før organisasjonen rekker å se det. De aller fleste nordmenn (av de som legger merke til slikt) stoler mye mer på .no enn .xyz.

@Synderen du må fortelle oss om organisasjonen får noe informasjon om at domenet er registrert på de.
Vis hele sitatet...
Ja det skal jeg gjøre.
Sist endret av Synderen; 23. september 2021 kl. 16:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ingen fysiske hindringer som stopper en i å bruke andres legitimasjon heller.

Hvis du registrerer et domene i andres navn eller på vegne av et selskap hvor du ikke har tillatelse til å inngå en slik avtale som egenerklæringen er, så gjør man seg jo skyldig i dokumentforfalskning.
Det gjøres jo hele tiden av kriminelle, til å ta opp lån, "prøve" biler som blir stjelt, eller inngå andre type avtaler.
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Man kan rekke å gjøre mye galt med et .no domene lenge før organisasjonen rekker å se det. De aller fleste nordmenn (av de som legger merke til slikt) stoler mye mer på .no enn .xyz.

@Synderen du må fortelle oss om organisasjonen får noe informasjon om at domenet er registrert på de.
Vis hele sitatet...
Joda, men jeg tolker ts dithen at de har intensjoner om å etablere en lovlig nettside i Norge og da blir ikke id tyveri eller å registrere et domene på noen andres bedrift så veldig relevant.

At det går an å bruke noen andres identitet betyr heller ikke at det ikke er noe kontroll av informasjonen som oppgis. Det ville blitt tungvint om du måtte møte opp personlig hos norid for å registrere domene.

Sitat av Synderen Vis innlegg
Lurt er det nok neppe, men et .no domene betyr ikke at det sitter en norsk person eller selskap bak. Heller ikke at det selskapet som ser ut til at står bak domenet, er de som faktisk kontrollerer det.



Ja det skal jeg gjøre.
Vis hele sitatet...
Men det er det heller ingen som har påstått, og fremgangsmåten din er ikke særlig relevant for noen som faktisk skal bygge opp et legitimt nettsted.
Sist endret av random105675; 23. september 2021 kl. 19:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men det er det heller ingen som har påstått, og fremgangsmåten din er ikke særlig relevant for noen som faktisk skal bygge opp et legitimt nettsted.
Vis hele sitatet...
Ja er enig at det ikke er så veldig relevant for TS, men Alec og celtseus sine svar er jo heller ikke riktige, da det er fult mulig å få et .no domene med et random org.nummer, uten at all medhørende informasjon er 100% korrekt. At kjøper bekrefter at informasjonen er riktig, som var mitt originale spørsmål virker å være nok for både registar og norid til å godkjenne domenet.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Ja er enig at det ikke er så veldig relevant for TS, men Alec og celtseus sine svar er jo heller ikke riktige, da det er fult mulig å få et .no domene med et random org.nummer, uten at all medhørende informasjon er 100% korrekt. At kjøper bekrefter at informasjonen er riktig, som var mitt originale spørsmål virker å være nok for både registar og norid til å godkjenne domenet.
Vis hele sitatet...
Hva mener du ikke er riktig i det jeg har sagt? Jeg har aldri sagt at det er umulig Men avtalen man lager med Norid krever det og det blir faktisk kontrollert.
Jeg mottar personlig e-post fra Norid i ny og ne når detaljer på selskaper blir endret uten av vi oppdaterer med riktig informasjon hos Norid.

Jeg tror ikke helt du forstår hvor strenge Norid er på dette. De er så rigide at man får en frist på seg for å rette informasjonen, og i noen tilfeller er det registranten (de som kjøpte domenet) som får svi, vet at domenet blir stengt, - eller så er det registraren som får svi ved at de stenger hele registrarkontoen.


La meg ta et annet eksempel:
Du får ikke registrert et mobilabonnement i Norge uten å ha et fødselsnummer eller org nummer.

Selvfølgelig får du det til hvis du henter ut nødvendige detaljer til en bedrift eller person, men da bryter du samtidig loven.
Det virker heller ikke som at TS vil ha et .no domene for å bedrive svindel og kriminalitet, så jeg antar at han er ute etter en lovlig måte å anskaffe seg et domene på og da må man ha et orgnummer hvor man har lov til å inngå avtaler på vegne av, eller bruke sitt eget personnummer hvis man har det.
Sist endret av Alec; 23. september 2021 kl. 20:56.