Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 6649
Jeg har bilde av fremsiden og baksiden til noen sitt kort, men jeg må ha bankid for å bruke det på nettet, de fleste plasser. Hvilke sider kan jeg bruke der jeg ikke trenger bankID?
Det er et krav fra 01.01.2021 til at alle steder som aksepterer kort innenfor EU/EØS støtter 3D Secure (BankID).
Men selv nettsteder utenfor EU/EØS krever nå også oftere dette.

Lever heller tilbake bankkortet til eieren, eventuelt legg det i postkassen på butikken.
Du har allerede sittet inne og sonet en dom (rusrelatert?), det vil være kjedelig å gjøre seg til en bedrager også ved å stjele andres penger.


Lov om straff (straffeloven)
§ 371. Bedrageri
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning

a) fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen, eller
b) bruker uriktig eller ufullstendig opplysning, endrer data eller datasystem, disponerer over et kredittkort eller debetkort som tilhører en annen, eller på annen måte uberettiget påvirker resultatet av en automatisert databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen.
Vis hele sitatet...
Heldigvis er det laget slik at du ikke får gjort noe med kun bank kort lengre

To faktor auth på det meste for tiden, og godt er det! Finn deg heller en annen måte å tjene penger på. Om du først skal stjæle bli med på wall street bets og stjæl av 1%'ern istede
Må dra på butikken å satse på kortautomaten ikke spør deg om pin kode hvis du ska ha noen sjans. Internett går inne lenger etter nyttår
Brusautomater spør vel ikke etter kode vel? Eller parkeringsautomater?
Er jo bare trist å bli skurk om gevinsten er 1 iskald cola.
Men her var det vel strengt tatt bare snakk om et bilde av sifra på fremsiden av kortet samt de tre sifra fra baksiden. Er ikke et fysisk kort ifølge post1.
Sitat av ttt123 Vis innlegg
Jeg har bilde av fremsiden og baksiden til noen sitt kort, men jeg må ha bankid for å bruke det på nettet, de fleste plasser. Hvilke sider kan jeg bruke der jeg ikke trenger bankID?
Vis hele sitatet...
En kompis av meg (tyv) stjeler bankkort og kjøper kryptovaluta en type som man ikke trenger identifisering på husker ikke navn. men i vert fall han selger valutene rett etter han har kjøpt og får pengene inn på sin egen paypal som han igjen seder til noen andre å får kontant for. voila
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vet_ikke_jeg Vis innlegg
En kompis av meg (tyv) stjeler bankkort og kjøper kryptovaluta en type som man ikke trenger identifisering på husker ikke navn. men i vert fall han selger valutene rett etter han har kjøpt og får pengene inn på sin egen paypal som han igjen seder til noen andre å får kontant for. voila
Vis hele sitatet...
Gidd å spør han hvilken krypto og side det er a
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gidd å spør han hvilken krypto og side det er a
Vis hele sitatet...
Han sa den ene siden trengte man det på nå, men cex.io kunne man kjøpe det på. Husker ikke resten
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Er jo bare trist å bli skurk om gevinsten er 1 iskald cola.
Men her var det vel strengt tatt bare snakk om et bilde av sifra på fremsiden av kortet samt de tre sifra fra baksiden. Er ikke et fysisk kort ifølge post1.
Vis hele sitatet...
Sorry. Husket ikke at det bare var bilder.
I gamledager på vgs hadde noen av gutta alltid et par kort tilgjengelige, vi brukte de på offline parkeringsautomater. Fungerte selv om kortet var sperret, men dette går nok ikke lenger...
Driver ikke med svindel, så ikke ta mitt ord for det,
men må man ikke så og si alltid bekrefte med kodebrikke og passord
når man handler ting på nett?

Kan ikke huske sist det ikke var sånn.

I gamle dager kunne mann noen ganger handle uten dekning hvis terminalen ikke var
koblet opp mot banken. Men man måtte allikevel kunne koden.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk til å opprette paypal konto uten kontobrikke med bank kort. Riktig nok mitt eget men verdt ett forsøk.
Sitat av vet_ikke_jeg Vis innlegg
Han sa den ene siden trengte man det på nå, men cex.io kunne man kjøpe det på. Husker ikke resten
Vis hele sitatet...
på cex.io er det ID verifisering ved registrering og BankID krav ved innskudd med Visa.

rettelse: ikke ID verifisering ved registrering men ved bruker verifikasjon, noe du behøver for å gjøre uttak.
Sist endret av Echo; 7. februar 2021 kl. 04:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Echo Vis innlegg
på cex.io er det ID verifisering ved registrering og BankID krav ved innskudd med Visa.

rettelse: ikke ID verifisering ved registrering men ved bruker verifikasjon, noe du behøver for å gjøre uttak.
Vis hele sitatet...
Han sa vertfall at man ikke trengte det der
Skal si deg så mye som dette TS, ingen kommer til å gi deg noen metoder for å ta ut penger av et kort gratis. Folk vil jo holde metodene sine private, å jo flere som bruker den samma metoden jo større sjangse for at de gjør noe med det. Får du noen tips her så er det vell noe som er overbrukt Vær kreativ er mitt beste tips evnt kjøp deg metode av noen.
Som jeg sa i en annen tråd, jeg er nylig utsatt for identitetstyveri, så jeg har litt "erfaring".

Du får ikke kjøpt så jævlig mye direkte varer, men med personnummer får du gjort mer enn folk flest tror er mulig. Lån, bilkjøp, telefonkjøp og videre. Tar du salget over telefonen (som min svindler gjorde) så driter selgeren totalt i hvor kredibel du er, de vil bare ha provisjon.

Anbefaler deg å ikke gjøre dette. Kriminalitet mot enkeltpersoner som muligens er dårlig økonomisk stelt og med lite ressurser kan virkelig ødelegge folk, og det er en rimelig kjip ting å gjøre for å ha råd til ei ekstra helgefyll. Jeg hater moralprekere på freak men siden jeg nylig er utsatt for dette i tillegg til at jeg svarer relevant så syns jeg at jeg er innafor.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Amazon.com, trenger ikke CVV engang
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Driver ikke med svindel, så ikke ta mitt ord for det,
men må man ikke så og si alltid bekrefte med kodebrikke og passord
når man handler ting på nett?

Kan ikke huske sist det ikke var sånn.

I gamle dager kunne mann noen ganger handle uten dekning hvis terminalen ikke var
koblet opp mot banken. Men man måtte allikevel kunne koden.
Vis hele sitatet...
En handler vel mot signatur om terminalen ikke er online? Aldri opplevd å taste kode om en terminal er offline. Da er det alltid signatur som gjelder.

Tror ikke det er endret på heller. Om en terminal ikke virker og du feks har fylt drivstoff for 1000 lappen så må jo stasjonen ha en backup. Iirc så kalles det reserveløsning el noe slikt, og en må signere.

Nå hjelper det jo ikke ts, for han har et bilde av kortet. Dvs kortnummer og ccv sifrene er kun en bildefil og ikke et fysisk kort.

Dongerino, støttes.
Sist endret av _abc_; 4. mars 2021 kl. 17:30.
BRAND ∞ STRONG
@ _abc_
Sikkert riktig.
Jeg mener sånn vagt å huske tilbake 20-25 år når det var snaut med cash rett før man
skulle få lønning, at det var noen spisesteder bla. i Oslo hvor vi gjorde det på den måten.
Mulig jeg husker feil.
Jeg har sjelden/aldri måttet bruke bank-id ved kjøp av flyreiser. Regner nesten derimot med at dette er implementert nå etter de nye reglene kom 1/1.
Beløp under 200 kr på matbutikker? Jeg håper kortet er sperret.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Beløp under 200 kr på matbutikker? Jeg håper kortet er sperret.
Vis hele sitatet...
Alt under 500,- går uten kode på dagligvarebutikker.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Fant et pengekort en gang på bybanen, kjøpte en sekspakning på meny med det. På brusautomater er det ingen grense på hvor mye du kan kjøpe. På butikker er det 500kr som han over sier.
Sist endret av hasjkake; 4. mars 2021 kl. 21:04.
BRAND ∞ STRONG
Kan noen forklare meg hvordan dette funker?
Jeg finner er kort, går på butikken og kjøper øl for 499kr.
Og så?
Ingen kode?
Underskrift?
Kan man legge inn sperre mot at kortet blir brukt på den måten?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan noen forklare meg hvordan dette funker?
Jeg finner er kort, går på butikken og kjøper øl for 499kr.
Og så?
Ingen kode?
Underskrift?
Kan man legge inn sperre mot at kortet blir brukt på den måten?
Vis hele sitatet...
ja hvis du er heldig, kommer jo av og til opp at du vil taste kode selv under 500kr mener jeg, mener man kan "slå" av tæpping av kort, evt senke grensen hvis jeg ikke tar feil
Du "tapper" kortet, er beløpet over 200,- (men under 500,-) må du trykke OK på kortautomaten, er beløpet under 200,- trenger du ikke foreta deg noe, da går det gjennom automatisk. Jeg blir overrasket dersom det ikke finnes noen sperre for denne funksjonen i nettbanken.
BRAND ∞ STRONG
Så tapping er en funksjon en kortholder kan skru på/aktiver hvis man er så lat at man ikke gidder å taste 4 tall?
Høres ut som om man risikerer mer en man oppnår ved dette, eller er det andre fordeler en kode løs handel?

Nå er jo ikke 500kr all verdens krise å miste, men hvis jeg går til neste butikk, kan jeg gjenta prosessen?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Så tapping er en funksjon en kortholder kan skru på/aktiver hvis man er så lat at man ikke gidder å taste 4 tall?
Høres ut som om man risikerer mer en man oppnår ved dette, eller er det andre fordeler en kode løs handel?

Nå er jo ikke 500kr all verdens krise å miste, men hvis jeg går til neste butikk, kan jeg gjenta prosessen?
Vis hele sitatet...
sparer jo litt tid og du slipper å røre samme terminal som alle andre, ofc praktisk men relativt latskap sånn sett, men er fint i mine øyne med tapping, trenger nok heller ikke å dra til en annen butikk, bare en ny transaksjon, men ja er bare å fortsette til kortet går tomt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har flere ganger opplevd å måtte taste kode med tapping, selv med beløp under 200kr.

Det har med et akkumulert beløp som er betalt med tapping uten å bruke kode å gjøre, og dette beløpet er forskjellig fra bank til bank:

https://dinside.dagbladet.no/okonomi...er-ok/72430734
Sist endret av Dodecha; 4. mars 2021 kl. 21:36.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Du "tapper" kortet, er beløpet over 200,- (men under 500,-) må du trykke OK på kortautomaten, er beløpet under 200,- trenger du ikke foreta deg noe, da går det gjennom automatisk. Jeg blir overrasket dersom det ikke finnes noen sperre for denne funksjonen i nettbanken.
Vis hele sitatet...
Hvilken nettbank har du? Jeg måtte aktivere det manuelt. Har det blitt til en "not even opt out" i disse dager? Det var jo rart; man burde få velge.


Det sagt: Jeg synes det er knall sikkerhetsmessig, for da er det mye mindre sjanse for at noen klarer å se koden min. Og hvis de skal gå apeshit på byen og tømme lommeboka mi ved å handle for 499 kroner av gangen før jeg rekker å sperre kortet, og det med varer de attpåtil kan bruke til noe... Da håper jeg de har stor bil og plass til veldig mye hermetikk i kjelleren!
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvilken nettbank har du? Jeg måtte aktivere det manuelt. Har det blitt til en "not even opt out" i disse dager? Det var jo rart; man burde få velge.


Det sagt: Jeg synes det er knall sikkerhetsmessig, for da er det mye mindre sjanse for at noen klarer å se koden min. Og hvis de skal gå apeshit på byen og tømme lommeboka mi ved å handle for 499 kroner av gangen før jeg rekker å sperre kortet, og det med varer de attpåtil kan bruke til noe... Da håper jeg de har stor bil og plass til veldig mye hermetikk i kjelleren!
Vis hele sitatet...
Jeg har Berg Sparebank, en del av Eika-gruppen, og når jeg bestilte nytt kort var dette automatisk aktivert fra bankens side mener jeg å huske.

Enten om det er i nettbanken eller ved å ringe banken og be dem slå av funksjonen, så skal man kunne deaktivere "tapping".
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Alt under 500,- går uten kode på dagligvarebutikker.
Vis hele sitatet...
Feil. Av og til må du taste koden uansett hvor du er og hvor lite beløpet er. Skjer ikke ofte, men det skjer.
Imellom interesser
Skal være sånn at du må taste koden første gang du bruker kortet kontaktløst, så er opt-in. Du kan ikke skru av NFC da uten å bruke en stor magnet eller putte kortet i mikroen eller noe slikt, så de dataene TS har kan hvem som helst bak deg i køen få tak i fra deg, om du ikke har kortholder i aluminium eller noe tilsvarende (Faraday-bur).

Ikke gjør det forresten det vil jo ta magnetstripa og når jeg tenker meg litt om
Sist endret av BreddaCircus; 5. mars 2021 kl. 10:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Du "tapper" kortet, er beløpet over 200,- (men under 500,-) må du trykke OK på kortautomaten, er beløpet under 200,- trenger du ikke foreta deg noe, da går det gjennom automatisk. Jeg blir overrasket dersom det ikke finnes noen sperre for denne funksjonen i nettbanken.
Vis hele sitatet...
Aah, Det var jeg tenkte på.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Fant et pengekort en gang på bybanen, kjøpte en sekspakning på meny med det. På brusautomater er det ingen grense på hvor mye du kan kjøpe. På butikker er det 500kr som han over sier.
Vis hele sitatet...
Årsaken til at man kan kjøpe beløp for over 500kr på brusautomater er; Pga at man må gjøre det om og om igjen.


Men om f.eks i butikken og hun/han i kassen/kort-greien sier man må ha kode, kan man ikke si ''jeg har glemt koden''?


Brusautomater har ikke kode (Vertfall ikke som jeg har sett) De nye har kun tapping greia, de gamle har mynt om jeg husker riktig.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det sagt: Jeg synes det er knall sikkerhetsmessig, for da er det mye mindre sjanse for at noen klarer å se koden min. Og hvis de skal gå apeshit på byen og tømme lommeboka mi ved å handle for 499 kroner av gangen før jeg rekker å sperre kortet, og det med varer de attpåtil kan bruke til noe... Da håper jeg de har stor bil og plass til veldig mye hermetikk i kjelleren!
Vis hele sitatet...
Når man når et visst kriterie så ber kortet om PIN. Nøyaktig hva som ligger i det er det bare bankene som vet, men mest sannsynlig er det hovedsaklig snakk om en løpende beløpsgrense. Hva enn tyvene får ut før kortet sperres dekkes også av banken, men bare hvis dette klages inn, og du ellers følger alle retningslinjene deres i etterkant. Noen banker sier det rett ut, mens andre bruker ordlyd som (min utheving):

Kontohaver svarer med inntil kr 1200 for tap ved uautoriserte betalingstransaksjoner som skyldes bruk av et tapt eller stjålet betalingsinstrument dersom personlig kode eller annen personlig sikkerhetsanordning er brukt.
Vis hele sitatet...
Dermed må det forstås at man ikke betaler egenandel for uautoriserte transaksjoner som stammer fra "tæpping" uten kode. Det skal bemerkes at det fortsatt er ganske shitty gjort mot noen, siden de må styre masse med banken for å få igjen småpenger. Og mange steder med "tæpping" har også god kameraovervåkning. Så det er høy risiko for lav gevinst.
Sist endret av Dyret; 5. mars 2021 kl. 15:25.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Husker jeg så en video at noen tæppet £3.000, merket selv at når jeg fikk kortet var det en grense på 300kr og jeg har ikke godkjent noe høyere grense, men kan fort tæppe 500kr+ uten at jeg trenger PIN. Hvor vanskelig er det å få tilbake de pengene fra banken? Hvordan kan de verifisere om du har gjort kjøpet eller ikke? Går jo fint ann å tæppe bare du drar lommeboka over eller kommer for nære