Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4504
Jeg jobber med et manus hvor hovedpersonen (17) lever i en familie med skikkelig lav inntekt, og han må plutselig skaffe 3000 kroner ila en ukes tid. Nå prøver jeg å komme på noen smarte, kreative måter som kan funke godt i en historie. At han låner penger av en kompis med bedre økonomi, blir litt kjedelig... Gjerne noe litt mer utspekulert og "på kanten", uten at han kan rane en bank liksom. Han er en vanlig 17-åring. At han begynner å selge dop, synes jeg også er litt "oppbrukt". Er det noen som har noen bra ideer? Understreker at dette IKKE er noe jeg planlegger i virkeligheten :P Kun til bruk i manus! Så det behøver heller ikke være 100 % realistisk eller gjennomførbart i virkeligheten, men må være litt troverdig.
stjele ting fra butikker så selge på finn? mange som driver med det.
Hvis man skal gjøre noe utspekulert og "på kanten" så kan man helt fint klare mer enn 3000 iløpet av en uke.

3000,- går jo fint å gjøre på den "kjedelige" måten.

17 åringen kan feks ta mopeden sin å frakte et parti med anabole steroider i ryggsekken sin fra Sverige(svinesund) til Norge(halden).
Sist endret av Superspurv; 9. februar 2021 kl. 12:12.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
stjele ting fra butikker så selge på finn? mange som driver med det.
Vis hele sitatet...
Takk for tips! Er det elektronikk som er mest lønnsomt da, eller er det andre ting det går i? Tenker at det finnes så mye smart merking av varer nå, at det må være vanskelig å få ut av butikken. Eneste jeg husker, er folk som pakket det inn i aluminiumsfolie for å lure sensorene, men det kan vel neppe fortsatt funke

Tenker forresten at han skal jobbe på bensinstasjon, så kanskje han kunne fått til noe derfra ...
Han får høre at voksne menn betaler godt for unge gutter, tar med seg en kompis og et balltre og raner en velstående, middelaldrende 'would-be' horekunde.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Han får høre at voksne menn betaler godt for unge gutter, tar med seg en kompis og et balltre og raner en velstående, middelaldrende 'would-be' horekunde.
Vis hele sitatet...
Haha, noe tilsvarende er faktisk med i en annen del av den samme historien allerede!!

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hvis man skal gjøre noe utspekulert og "på kanten" så kan man helt fint klare mer enn 3000 iløpet av en uke.

3000,- går jo fint å gjøre på den "kjedelige" måten.

17 åringen kan feks ta mopeden sin å frakte et parti med anabole steroider i ryggsekken sin fra Sverige(svinesund) til Norge(halden).
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Dette er et godt forslag - passe "på kanten", samtidig ikke så "dirty" som å pushe dop gå gata (ser for meg at det er høyere terskel for det ...) Greia er at jeg har skrevet om steroider tidligere, så hadde litt lyst til å utfordre meg med noe nytt denne gangen. Men om jeg ikke kommer på noe annet, så kjører jeg dette plottet!

Kunne han kanskje ha fraktet noen andre piller e.l. som det er penger i? Har ikke helt peiling på hva som fraktes over grensene for tiden, utover steroider
Sist endret av tigereye; 9. februar 2021 kl. 12:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Svindler noen på finn eller facebook, tjuvkobler en scooter og selgern.
kjøp en Mac f.eks med rentefri nedbetaling hos Elkjøp el lignende, og selge på finn.
Om man skal gjøre det lovlig og er skikkelig desperat.
Sitat av ThorHeyer Vis innlegg
kjøp en Mac f.eks med rentefri nedbetaling hos Elkjøp el lignende, og selge på finn.
Om man skal gjøre det lovlig og er skikkelig desperat.
Vis hele sitatet...


Funker dårlig om man er 17 år...
Det er bedre å legge det ut på Finn for salg. Selge til de som vil ha det sendt. Send en pakke knekkebrød eller noe lignende dritt. Jeg skjønner ikke hvor lett kjøpere overfører 4-5 tusen kroner for en vare jeg kanskje ikke engang har.
En trenger ikke gjøre seg til tyv for dette. Gies bort på finn.no er god butikk. Brodern henta en sofa og solgte den for 4000kr. Kan bli mange historier ut av dette, når en treffer folk hjemme hos seg selv.

Det blir litt utenom det vanlige kjedelige som er brukt opp.. Og det blir en litt uventet situasjon når en sitter å leser
Hva med å smugle coronavaksine eller noe i den duren?
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hvis man skal gjøre noe utspekulert og "på kanten" så kan man helt fint klare mer enn 3000 iløpet av en uke.

3000,- går jo fint å gjøre på den "kjedelige" måten.

17 åringen kan feks ta mopeden sin å frakte et parti med anabole steroider i ryggsekken sin fra Sverige(svinesund) til Norge(halden).
Vis hele sitatet...
Nja, oppskriften på å bli tatt da. Moped på motorvei er noe andre trafikanter gjerne rapporterer om pga irritasjon.

3000 på kort tid og som er litt på kanten er null stress. Husker selv i min ungdomstid at vi gravde i søppel på jakt etter kvitteringer. Når vi fant en kvittering med ok+ dyre varer, så gikk vi inn i en annen butikk og la eksakt samme varer i en handlepose. Når vi kom til kassen og kjøpte noen småting, viste vi kvittering med varene og sa at de var kjøpt et annet sted, men egentlig hadde vi jo stjålet fra den butikken.

Varene vi da fikk gratis tok vi med oss på skolen og solgte til halv pris. Kanskje det kan være til inspirasjon til skrivinga?

Eventuelt kan du jo alltid kjøre den gamle klassikeren:
Aluminiumsfoliet i en bag eller pose, for så å fylle den med elektronikkvarer. Da fungerer ikke alarmen og du kan spasere rett ut, med mindre du har tiltrukket deg oppmerksomhet.
Sist endret av Filkor; 9. februar 2021 kl. 17:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ponzi / pyramide-spill hvor han lurer de han går på skole med til å gi ham penger.

Eller bare selge "lodd" til et fiktivt lotteri.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Litt av problemet blir vel hvor langt personen egentlig strekker seg for 3000

Både fordi 3000 kanskje er lite i dag, isåfall; kan ikke rettferdiggjøre hva som helst av atferd og handling

Det må kanskje ikke være dramatisk siden beløpet ikke er dramatisk?

I såfall kan jo handlingen være at personen tar på seg en jobb den ikke kan, av komisk karakter, eller la komikken utspille seg i hvordan jobben blir utført

Handlingen kan bli absurd, personen gjør masse grep for å få beløpet, bommer eller mister det hver gang, og så finner det tilfeldig i lommen rett før deadline?

Det kan være realistisk og samfunnskritisk, fks kler 17 åringen på seg bh og sminke, og prøver å selge seg selv som anime trap på nettet.

Eller så har du jo den klassiske gressklippen, male hus, gå tur med hund

I 2021 har vel 17 åringen bitcoin farm og e-sport bierverv?

Nei detta va for lett OP
Sist endret av meaculpaUIO; 9. februar 2021 kl. 19:45.
Sitat av dggr Vis innlegg
Ponzi / pyramide-spill hvor han lurer de han går på skole med til å gi ham penger.

Eller bare selge "lodd" til et fiktivt lotteri.
Vis hele sitatet...

Så kan resten av boken handle om hvordan alle på skolen etter tur hevner seg på ham med alt fra real juling, til grov mobbing og sjikane, buksevann, lugging, kloring og biting i fellesarealer, festlige tegninger av ham på alle oppslagstavler og hårfjeringsmiddel i shampooflasken.

Sitat av Filkor Vis innlegg
Det er ulovlig å kjøre med norsk mopedførebevis i Sverige. Eller var det norskregistrert moped? Ble litt usikker nå, men en av delene er ulovlig (kanskje begge?)
Vis hele sitatet...

Nja mulig det, men da er det ikke noe ungdommen i østfold bryr seg mye om. Virker rart om det skulle være ulovlig. Begge landene har jo eu mopeder med samme max fart. Og vi har jo EU klassen på moped på førerkortet i norge. Men det er ikke rart nok til at jeg orker å google.

Men skal noen få tilgang på penger uten å jobbe for det, så må jo lover tøyes og brytes. Så det er neppe mye farligere å kjøre moped til sverige enn å stjele dyre greier på butikker eller rane noen.
Sist endret av _abc_; 9. februar 2021 kl. 20:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor viktig er de pengene`? Jeg hadde tatt på meg alt av strøjobber. Måke snø, rydde, male osv. Det kan fort bli noen kroner. Det å stjele fra butikker er en risiko. Om du blir tatt så går du i minus, pluss at det må gjøre jobben med å selge tyvegodset. Er det mulighet for å låne av venner og familie?

Om det er helt krise og du er desperat så kan du vurdere tyveri, ellers hadde jeg prøvd alt annet først.
Og her er min klassiker: samle flaskepant. Det er til og med helt lovlig.
Bra Ivar. Respect.
Jobber du 12 timers dager i en by er det ikke helt urealistisk.
Sist endret av vindaloo; 10. februar 2021 kl. 01:30.
Onlyfans kanskje
Montere møbler hos folk hvis du er praktisk anlagt? Det er mange som trenger hjelp til montering av møbler og de er villige å betale noen hundrelapper for montering av en møbel. Kanskje noen tusenlapper hvis de har mange møbler skal monteres.
Nei men så jævla kjedelig. Fyren skriver på en bok eller et manus eller hva det var. Drita kjedelig å lese om en 17 åring som trasker gatelangs og peller tomflasker, klipper hekken til naboen og lufter hundene i nabolaget for småpenger.

Ts hvorfor har du satt beløpet til 3000 kr? Har han gjeld eller har dummet seg ut burde det kanskje vært over et høyere beløp slik at det krever mer innsats, skills og mot/idioti å klare komme i mål med pengene. Regner med at du enten skal ha en gøyal eller spennende vinkling? Eller en kombo kanskje?

Gang med ti eller eller tjue og kort ned tiden han har til skaffe pengene slik at han må løpe som et pisket skinn for å nå målet, må ta store sjanser og roter til underveis pga tidspress, stress og frykten for å ikke fikse det. Da har du også et utgangspunkt som du kan flette inn alle tenkelige vendinger om du skulle komme mer gøy eller spennende saker underveis og du bygger opp mot et klimaks evt. antiklimaks som blir gøy å se, el lese hvordan det hele ender.
Sist endret av _abc_; 10. februar 2021 kl. 02:32.
Sitat av Tokis Vis innlegg
Montere møbler hos folk hvis du er praktisk anlagt? Det er mange som trenger hjelp til montering av møbler og de er villige å betale noen hundrelapper for montering av en møbel. Kanskje noen tusenlapper hvis de har mange møbler skal monteres.
Vis hele sitatet...
Vil ta dette nesten i samme kategori som jeg tidligere nevnte. Altså, en kommer innenfor dørene til folk og der kan jo så mye hende.

Tenk å treffe på den riktige personen som slipper deg inn og låser (typ overlås) deretter døren fra innsiden, og putter nøkelen i lomma. Da føler en seg ikke akkurat så veldig høy i hatten... En kan jo her egentlig finne på hva en vil samtidig som at det faktisk kan bli veldig spennende å lese.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Bra Ivar. Respect.
Jobber du 12 timers dager i en by er det ikke helt urealistisk.
Vis hele sitatet...
Og ikke minst utrolig spennende Tenk deg der en sitter og leser, hjerterytmen øker i det en løper bort for å se hvilken flaske det er, så går det helt rebelskt når en ser det var ei fanta flaske, for den manglet en i «samlingen». Kjenner det på kroppen allerede.. Men selvfølgelig, stjeler du flaska til en narkoman så kan det jo sikkert bli litt action og spenning ut av det.

Tenker litt som abc vil jeg tro, mye av det som kommer frem høres litt kjedelig ut for å gidde å lese. Det trengs jo litt spenning for at noen skal gidde å lese det. Men jeg mener også at hvis en ikke klarer å finne på en måte å skaffe 3000kr på, og fortelle en historie rundt det så ser jeg kanskje for meg at fortellingen kanskje ikke er så spennende i det hele, uten at jeg vet noe som helst om det i det hele tatt
Sist endret av Jens1; 10. februar 2021 kl. 04:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei men så jævla kjedelig. Fyren skriver på en bok eller et manus eller hva det var. Drita kjedelig å lese om en 17 åring som trasker gatelangs og peller tomflasker, klipper hekken til naboen og lufter hundene i nabolaget for småpenger.
Vis hele sitatet...
Enig.
Derfor er det litt dumt at mitt opprinnelige forslag " Dagsen" ble slettet.
Denne dag jobb formidlingstjenesten i fra NAV var alt annet en kjedelig.
Og selv om den ikke lengre eksisterer så er den fortsatt aktuell som roman/manus emne.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Enig.
Derfor er det litt dumt at mitt opprinnelige forslag " Dagsen" ble slettet.
Denne dag jobb formidlingstjenesten i fra NAV var alt annet en kjedelig.
Og selv om den ikke lengre eksisterer så er den fortsatt aktuell som roman/manus emne.
Vis hele sitatet...
Der arbeidet jeg en dag i min «ungdom». Makan til sted hvor det ble jobbet mer svart tror jeg en skulle lete lenge etter
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Der arbeidet jeg en dag i min «ungdom». Makan til sted hvor det ble jobbet mer svart tror jeg en skulle lete lenge etter
Vis hele sitatet...
Alt dette er sant.
Men
De (vi) sto opp og gikk dit, fylle sjuke som faen.
Mens de andre lå å sov...
Helter!
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Alt dette er sant.
Men
De (vi) sto opp og gikk dit, fylle sjuke som faen.
Mens de andre lå å sov...
Helter!
Vis hele sitatet...
Arbeidet var greit det, og en arbeidet jo som du sier. Men det var da litt forskjellig som satt og venta på at arbeidet skulle deles ut Nesten komisk

Ingen tvil om at en var helter. Undrer bare om det var det oppdragsgiver også tenkte når en så «oss» komme traskene på morgenskvisten fitt for fight
Sist endret av Jens1; 10. februar 2021 kl. 05:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Undrer bare om det var det oppdragsgiver også tenkte når en så «oss» komme traskene på morgenskvisten fitt for fight
Vis hele sitatet...
Det her blir litt off topic, men jeg inkluderer det siden TS skriver manus.

Jeg tror de fleste som ringte dit hadde en anelse.
Jeg var litt mindre fyllesjuk en de andre og litt mer barbert.
Fikk ofte jobb i barnehage. Hyggelig det. Det her var på 90 tallet og da
var det ikke så mange menn som jobbet med barn. Populær på pauserommet.
Må bare:

Nordmenn tatt med narkotika i trusa etter spasertur fra Sverige

Onsdag formiddag plukket en tollpatrulje opp noen nordmenn som hadde spasert over grensa fra Sverige. I trusa og sekken hadde de 1.214 narkotiske tabletter.


https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n..._content=row-2
Han her kan du nok ta inspirasjon fra. . Han latet som om han var pilot, advokat, lege og annet, som gjorde at han kunne skrive sjekker til arbeidsplassen. Han skrev falske sjekker til 2.5 million dollar.
Finne en nærbutikk.

Finlandshette(Lue med klipt til øyne) hansker, bukse genser og sko som kan kastet etter bruk.

Brekkjern, Stein eller whatever for å ta en rute i nærheten av kassa.
Løpe inn og fylle søppelsekk med all røyk og snus