Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 25154
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Yalla Vis innlegg
Bitter fordi jeg bruker meg selv som eksempel på hvordan din skremmende holdning kan dyrke benektelse?

Heldigvis så sender ikke barnevernet barna til stonerforeldre. Trenger ikke ha jobbet der for å skjønne det.

Mannen ruser seg fordi han er rusavhengig. Så får han nå heller bare velge å skylde på samboeren om han er av det slaget.
Vis hele sitatet...
Nei, fordi du fremstår som sur og grinete. Virker som det er noe personlig. Hva er det som er skremmende med min holdning? Tror du gir meg meninger jeg ikke har. Skal du liksom «ta» alle som har en annen mening enn deg?

Poenget mitt var at mange foreldre må senke skuldrene. Møter så mange foreldre som skal være så forbanna perfekte at de ødelegger både seg selv og barna. Har du barn selv? Hvis ikke er det ikke noe poeng å diskutere engang, du har ikke peiling.

Skjønner greia di. Du hadde en dårlig oppvekst og nå skal du beskytte barna mot disse forferdelige menneskene. Det er bare irriterende.
Jeg kommer fra en familie hvor selv et så "uskyldig" rusmiddel som marihuana,
har skapt utallig med splid og problemer Synd å se hvordan så mange av dere som bagatelliserer problemet.

Og før dere uttaler dere, bør dere kanskje ta til betraktning at dette ikke er et angrep på dere hasjrøykere som en samlet enhet, men snarere et tilfelle av en egosentrisk mann som setter sine egne behov foran kone og barn. (Men det er kanskje hva mange av dere også er, vil i hvert fall forklare hvorfor dere så febrilsk prøver å renvaske dere med idiotiske anekdoter om hvordan "kontrollert" dagsrus er bedre enn å drikke seg møkkings hver helg. PS: hvor mange 30-årige småbarnsforeldre kjenner dere som i det hele tatt gjør sånt?)

Bruk og besittelse er i Norge per dags dato ulovlig, det vil si hans handlinger er KRIMINELLE. Han setter seg selv foran sin familie. Han RUSER seg før han setter seg i bilen for å slippe av ungen i barnehagen.

Det er synd å høre at en så velutdannet og intelligent kvinne har endt opp med en mann som måtte vise seg å gi fan. Hvor er ambisjonene? Er dette hans mål for resten av livet? Forvente at dama skal holde kjeft mens han fyrer opp en feit en før bleieskift, for tross alt er han jo en god far som gjør sin plikt? Og de fremtidige verdiene som skal overføres til sønn er hvordan marihuana er harmløst og de som drikker er ti ganger større idioter? EN dag blir det legalisert sier han, da skal han le alle i trynet fra sofaen han sitter i, for med kun en 60% stilling i barnehagen har han nok av fri. HA-HA, kan tenke meg alle de gamle vennene mine som er leger, advokater og lærere er rimelige sure nå. For jeg viste de at selv en innrøyka tosk uten reelle verdier i livet kan også lykkes.. eller???
Sist endret av pmprsrgr; 30. mars 2018 kl. 01:27.
Sitat av pmprsrgr Vis innlegg
Jeg kommer fra en familie hvor selv et så "uskyldig" rusmiddel som marihuana,
har skapt utallig med splid og problemer Synd å se hvordan så mange av dere som bagatelliserer problemet.

Og før dere uttaler dere, bør dere kanskje ta til betraktning at dette ikke er et angrep på dere hasjrøykere som en samlet enhet, men snarere et tilfelle av en egosentrisk mann som setter sine egne behov foran kone og barn. (Men det er kanskje hva mange av dere også er, vil i hvert fall forklare hvorfor dere så febrilsk prøver å renvaske dere med idiotiske anekdoter om hvordan "kontrollert" dagsrus er bedre enn å drikke seg møkkings hver helg. PS: hvor mange 30-årige småbarnsforeldre kjenner dere som i det hele tatt gjør sånt?)

Bruk og besittelse er i Norge per dags dato ulovlig, det vil si hans handlinger er KRIMINELLE. Han setter seg selv foran sin familie. Han RUSER seg før han setter seg i bilen for å slippe av ungen i barnehagen.

Det er synd å høre at en så velutdannet og intelligent kvinne har endt opp med en mann som måtte vise seg å gi fan. Hvor er ambisjonene? Er dette hans mål for resten av livet? Forvente at dama skal holde kjeft mens han fyrer opp en feit en før bleieskift, for tross alt er han jo en god far som gjør sin plikt? Og de fremtidige verdiene som skal overføres til sønn er hvordan marihuana er harmløst og de som drikker er ti ganger større idioter? EN dag blir det legalisert sier han, da skal han le alle i trynet fra sofaen han sitter i, for med kun en 60% stilling i barnehagen har han nok av fri. HA-HA, kan tenke meg alle de gamle vennene mine som er leger, advokater og lærere er rimelige sure nå. For jeg viste de at selv en innrøyka tosk uten reelle verdier i livet kan også lykkes.. eller???
Vis hele sitatet...
Okei. Skal vi dele livshistoriene våre nå? Min tur da. Traumatisk barndom, mor med alvorlig sinnslidelse, evig konflikt, ustabil/fraværende far. Min jobb i barndommen var å passe på at muttern ikke drepte seg selv. Good times.

Hun var for så vidt også en stor pillejunkie som satte oss i fare utallige ganger. Men jeg går ikke på legemiddelforumet å skriver masse dritt om folk som ruser seg på piller av den grunn.

Skjønte ikke helt hva poenget ditt var på slutten der. Rangerer du folk ut i fra hvilket yrke de har? Hva er galt med å jobbe i barnehage? Er det ikke status nok for deg? Er ikke alle som ønsker å være leger og advokater vel.
Sitat av YepYepYep Vis innlegg
Okei. Skal vi dele livshistoriene våre nå? Min tur da. Traumatisk barndom, mor med alvorlig sinnslidelse, evig konflikt, ustabil/fraværende far. Min jobb i barndommen var å passe på at muttern ikke drepte seg selv. Good times.

Hun var for så vidt også en stor pillejunkie som satte oss i fare utallige ganger. Men jeg går ikke på legemiddelforumet å skriver masse dritt om folk som ruser seg på piller av den grunn.

Skjønte ikke helt hva poenget ditt var på slutten der. Rangerer du folk ut i fra hvilket yrke de har? Hva er galt med å jobbe i barnehage? Er det ikke status nok for deg? Er ikke alle som ønsker å være leger og advokater vel.
Vis hele sitatet...
Det var nå heller et forsøk på å styrke min troverdighet. Uten at jeg vil gå for mye inn på det, har noen som ligger meg veldig nær opplevd noe lignende som trådstarter. Så jeg har god kjennskap til lignende problematikk.

Høres ut som om du har hatt en forjævlig barndom. Skulle du ikke da så gjerne ønske dette lille barnet (snart disse lille barna) en stabil og god oppvekst som ikke bærer preg av en far som ruser seg overdådig?

Jeg mener ikke å putte noen i en bås, men når man begynner å snakke om et forbruk på 1-2 gram hos en voksen barnefar, føler jeg meg ganske trygg på, at å hevde at noe begynner å skli ut ikke er så langt fra sannheten. Det har seg som oftest sånn at man lettere kan sannheter som en observerende tredjepart enn man selv kan som enkeltperson. Selvinnsikt er en kunst.

Det var et forsøk på å beskrive en karakter jeg føler jeg gjenkjenner gjennom mye gammel bekjentskap. Disse typene som plutselig bare helt forsvinner fra radaren din. Det kan det være mange grunner, men jeg tror ikke det høye rusforbruket var det beste utgangspunkter for "å finne sæ sjæl" for disse individene. Av en rar grunn jobbet mange av de i barnehager, og da aldri fulltid. Ingen av de hadde særlige ambisjoner heller. Bare fløt gjennom livet.

Det er ingenting i veien med å jobbe i en barnehage, Norge trenger mange gode pedagoger. Men jeg tror mennesker trenger et slags mål her i livet for å føle lykke, og det tror jeg mange oppnår gjennom en mestringsfølelse (herav utdanning(og mulig status, eller bare følelsen av å gjøre noe riktig)).

Jeg kjenner ikke mannen til trådstarter. Men jeg kjenner til noen som har opplevd en veldig lik situasjon. Jeg kjenner også til mange som i livet har hatt et gjennomgående høyt forbruk av marihuana. Ingen av de har endt opp som noe særlig. Bare fortsettet å leve inne i sin lille boble.

Poeng: Mannen hennes er en idiot som ikke fatter hvor antageligvis heldig han har som har en flott kone og snart to flotte barn. Han setter en dum plante foran sin familie, en plante som forøvrig er ulovlig og kan skape store problemer. Er det verdt det? Hvis han virkelig elsker de, burde han ikke kunne slutte?

Man kan ikke be en person om å slutte med sin hobby. Men kan det å ruse seg virkelig klassifiseres som hobby?
Sist endret av pmprsrgr; 30. mars 2018 kl. 04:09.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Virker som folk tror at barn er laget av glass. Nei, barn er tøffe. De tåler en støyt. Jeg har en universitetsutdannelse på masternivå innen barn og barndom/psykisk helse. Har jobbet med barn som kommer fra vanskelige hjem. Noen var ødelagte for livet etter total omsorgssvikt, vold og alle former for mishandling du kan tenke deg. At far sitter stein og smiler i toppen av akebakken blir ganske uskyldig når man vet hvor jævlig det kan være. Sier ikke at det er greit, men tenkt litt før dere stempler fyren som totalt udugelig.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei, fordi du fremstår som sur og grinete. Virker som det er noe personlig. Hva er det som er skremmende med min holdning? Tror du gir meg meninger jeg ikke har. Skal du liksom «ta» alle som har en annen mening enn deg?

Poenget mitt var at mange foreldre må senke skuldrene. Møter så mange foreldre som skal være så forbanna perfekte at de ødelegger både seg selv og barna. Har du barn selv? Hvis ikke er det ikke noe poeng å diskutere engang, du har ikke peiling.

Skjønner greia di. Du hadde en dårlig oppvekst og nå skal du beskytte barna mot disse forferdelige menneskene. Det er bare irriterende.
Vis hele sitatet...
Nå får du bestemme deg da, først er barna så tøffe og tåler en støyt og nå tåler de plutselig ikke å komme fra hjem som er så "forbanna perfekte".

Det blir jo forsåvidt personlig når det er min egen erfaring og alt jeg opplever med de jeg treffer og historiene jeg hører på alle møtene jeg går i AA og NA fordi jeg ble alkoholiker og rusavhengig selv. Mønsterne mine og et føcka følelsesliv hadde jeg før jeg begynte å drikke og ruse meg.

Trenger ikke ha barn for å ha peiling, tvertimot så er det vel de fleste som har barn og skader de som ikke ser det selv!

Så ja i høyeste grad så ønsker jeg å beskytte barn som ikke får den trygge oppveksten de burde ha krav på. Derfor er det skremmende trist at folk som deg sitter og briljerer med høyere utdannelse og må bruke ord som "vold" og "mishandling" for at det skal være alvorlig nok. Rus er mer enn alvorlig nok, det vet jeg altfor mye om, jeg er også utsatt for disse type mennesker i alle mine relasjoner alle partenere jeg finner er enten alkoholikere, rusavhengige eller fra hjem med avhengighet. Så jeg har noen 10år med peiling som i erfaring fra real life.
Sist endret av Yalla; 30. mars 2018 kl. 07:28.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Nå får du bestemme deg da, først er barna så tøffe og tåler en støyt og nå tåler de plutselig ikke å komme fra hjem som er så "forbanna perfekte".

Det blir jo forsåvidt personlig når det er min egen erfaring og alt jeg opplever med de jeg treffer og historiene jeg hører på alle møtene jeg går i AA og NA fordi jeg ble alkoholiker og rusavhengig selv. Mønsterne mine og et føcka følelsesliv hadde jeg før jeg begynte å drikke og ruse meg.

Trenger ikke ha barn for å ha peiling, tvertimot så er det vel de fleste som har barn og skader de som ikke ser det selv!

Så ja i høyeste grad så ønsker jeg å beskytte barn som ikke får den trygge oppveksten de burde ha krav på. Derfor er det skremmende trist at folk som deg sitter og briljerer med høyere utdannelse og må bruke ord som "vold" og "mishandling" for at det skal være alvorlig nok. Rus er mer enn alvorlig nok, det vet jeg altfor mye om, jeg er også utsatt for disse type mennesker i alle mine relasjoner alle partenere jeg finner er enten alkoholikere, rusavhengige eller fra hjem med avhengighet. Så jeg har noen 10år med peiling som i erfaring fra real life.
Vis hele sitatet...
Når jeg er på jobb behandler jeg alle saker likt uavhengig av alvorlighetsgrad. Dette er fritiden min, da tilater jeg meg å komme med personlige meninger.

Det der med overperfekte foreldrene som sliter ut ungene sine psykisk blir en litt annen diskusjon. Det kunne vært en egen tråd.

Men Okei, jeg hører deg. Forstår at det treffer deg på den måten med tanke på din bakgrunn. Tråden traff meg på en litt annen måte. Kort fortalt: Samboeren min gikk gjennom en stygg fødselsdepresjon med førstefødte. Hun fikk vrangforestillinger og diktet opp historier om meg som ikke hadde noe rot i virkeligheten. Jeg ble syndebukken i alt, selv om jeg prøvde å hjelpe henne. Fikk hele familien i mot meg, alle trodde jeg var den verste personen i verden. Det var TUNGT, kanskje noe av det vanskeligste jeg har opplevd i mitt liv. Man føler seg veldig hjelpesløs når alt man gjør blir mistolket til den ekstreme og vridd til noe negativt. Som far har man veldig lite kontroll og dessverre er det som regel mor som blir trodd så lenge hun tar offerrollen. Heldigvis så folk etterhvert at det var hun som var problemet og hele greia ble løst med begklagelser, terapi og blabla.

Det ble ikke så kort, men det er i alle fall grunnen til at jeg blir trigget. Vi hører en side av historien her, fra Mari. Jeg ville gjerne hørt hva faren har å si.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Yalla Vis innlegg

Jeg synes ikke du trenger å svare for deg på alt dette. Du har bare postet på litt feil forum hvor majoriteten har denne lite modne holdningen til rus og relasjoner.
Vis hele sitatet...
Åh. Ironien står så sterkt. Du får menneskeforakten i meg til å gosse seg!! Og jeg får litt vondt av deg, den der var FLAU. Ikke at det ikke er sannhet i utsagnet ditt, bare at jeg vet ikke helt om du er klar over hvilken side av statistikken du hører hjemme. ) (la det være sagt, selvinnsikt nok til å vite at jeg hører med i den umodne majoritet)
Uttalelsen din om utdanning f.eks. lyser litt av blåøyd, skjermet og kanskje litt begrensa livserfaring.

TS har en helt svarthvitt løsning på alt hvor hun faktisk er lulla inn i en paranoia hvor hun tror at typen kommer til å bli busta.
Hva er oddsa for det om han tar en jay lørdags kveld på stua etter at kidn har lagt seg? Kan det måles i promille? Tror ikke det.

Det hele koker ned til TS behov for å ha et eller annet innbilt moralskt... Tårn å stå på, heller enn det ekte problemet.

Så da, istedet for å tro på et kompromiss, noe som trådens funksjon hadde vært, så prøver bare TS å svartmale sin type og alle som ikke er enige i hennes løsning hvor INGEN BRUK TOLERERT er det eneste svaret.
Hvis man skal være så lite forbanna konstruktiv, hvorfor diskutere temaet? Hvorfor laga ikke TS bare en facebook-status.
All nyansering av løsningen blir jo bare møtt med argumentet om at politiet står i stua med kamera og filmer. Sku tro TS var den som røyka hardest med det nivået av vås og paranoia.
Sist endret av Batabusa; 30. mars 2018 kl. 12:40.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Åh. Ironien står så sterkt. Du får menneskeforakten i meg til å gosse seg!! Og jeg får litt vondt av deg, den der var FLAU. Ikke at det ikke er sannhet i utsagnet ditt, bare at jeg vet ikke helt om du er klar over hvilken side av statistikken du hører hjemme. ) (la det være sagt, selvinnsikt nok til å vite at jeg hører med i den umodne majoritet)
Uttalelsen din om utdanning f.eks. lyser litt av blåøyd, skjermet og kanskje litt begrensa livserfaring.

TS har en helt svarthvitt løsning på alt hvor hun faktisk er lulla inn i en paranoia hvor hun tror at typen kommer til å bli busta.
Hva er oddsa for det om han tar en jay lørdags kveld på stua etter at kidn har lagt seg? Kan det måles i promille? Tror ikke det.

Det hele koker ned til TS behov for å ha et eller annet innbilt moralskt... Tårn å stå på, heller enn det ekte problemet.

Så da, istedet for å tro på et kompromiss, noe som trådens funksjon hadde vært, så prøver bare TS å svartmale sin type og alle som ikke er enige i hennes løsning hvor INGEN BRUK TOLERERT er det eneste svaret.
Hvis man skal være så lite forbanna konstruktiv, hvorfor diskutere temaet? Hvorfor laga ikke TS bare en facebook-status.
All nyansering av løsningen blir jo bare møtt med argumentet om at politiet står i stua med kamera og filmer. Sku tro TS var den som røyka hardest med det nivået av vås og paranoia.
Vis hele sitatet...
Dette er en tapt sak. Uansett hvor mange fornuftige og saklige argumenter man kommer med preller det av, og motargumentet er alltid det samme. Bortkastet tid. Det er bare å lene seg tilbake å observere hvordan hun ødelegger for seg selv.

Det med politiet er som regel ikke noe problem. Hvorfor skal mor bli straffet for noe hun ikke engang er klar over? Far hadde nok tatt støyten i dette tilfelle. Det er ikke slik at politiet raider huset ditt SWAT-style når det er barn til stede. De er ikke idioter og vil også skjerme barna for dramatikk. Tenker meg at far hadde blitt hentet på jobb eller blitt innkalt til samtale/avhør.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Håper det ordner seg for deg og at din samboer ikke skuffer deg igjen. Som tidligere rusavhengig kjenner jeg meg godt igjen i situasjonen hos meg selv og andre bekjente. Jeg lovet bot og bedring flere ganger, skjerpet meg en stund, før jeg fortsatte med nye triks, enda bedre metoder for å skjule og verre løgner enn sist. Jeg var aktiv i min avhengighet og en mester i å manipulere. Til slutt tok sjansene slutt, misbruket stod på som verst og jeg mistet alt jeg hadde. Lappen, samboer, jobb og familie. Det var da jeg skjønte at jeg måtte gjøre noe, og tok tak i livet mitt, søkte behandling og hadde et ærlig ønske om å bli rusfri, fordi jeg hadde kjørt livet i dass. Idag har jeg fått alt tilbake og jeg er glad for at min samboer og de rundt meg sa stopp i tide, slik at jeg fikk tatt tak i livet og begynt å bygge det opp heller før enn siden.

Det kommer gjerne ikke som noen overraskelse at jeg mener at du burde gått ifra din samboer, meldt ifra til barnevernet, helseinstanser og politi slik at din samboer kanskje hadde skjønt alvoret. Mest sannsynlig hadde det blitt mye rus før din samboer forhåpentligvis hadde skjønt at han hadde nådd bunnen og valgt å legge hasjen på hylla av eget ønske. Som "medavhengig" burde man heve bunnen heller enn heve misbrukeren fra bunnen.

Jeg håper for din skyld at din samboer er unntaket av tilfellene jeg kjenner igjen, og at han holder det han lover. Hvis ikke må du huske på at det å gi konsekvenser hjelper misbrukeren ut av misbruket i mange tilfeller.
Hvis din mann aldri igjen skal få lov til å ta seg ein blås, er det naturlig at du aldri drikker alkohol heller. For alltid!
Sitat av shalif Vis innlegg
Hvis din mann aldri igjen skal få lov til å ta seg ein blås, er det naturlig at du aldri drikker alkohol heller. For alltid!
Vis hele sitatet...
Nei. Det er naturlig at hun aldri drikker alkohol før hun skal hente barna i barnehagen, eller når hun ellers har ansvaret for dem og skal forholde seg til dem. Så er det naturlig at hun benytter lovlige drikkevarer, og ikke roter seg bort i ulovlig importert sprit, feks, som kan gjøre at man plutselig har politiet på døra en dag, med barna hjemme. Og som kan føre til bøter som påvirker familieøkonomien, at hun plutselig ikke får lov å kjøre bil lenger eller i verste fall at hun må reise vekk en liten periode i fengsel.

Enn så lenge er cannabis ulovlig. Lik det eller ikke. Den dagen det blir legalisert har du kanskje et poeng.
Sist endret av lidran; 31. mars 2018 kl. 15:51.
ArbeidsledigProletar
Sitat av lidran Vis innlegg
Nei. Det er naturlig at hun aldri drikker alkohol før hun skal hente barna i barnehagen, eller når hun ellers har ansvaret for dem og skal forholde seg til dem. Så er det naturlig at hun benytter lovlige drikkevarer, og ikke roter seg bort i ulovlig importert sprit, feks, som kan gjøre at man plutselig har politiet på døra en dag, med barna hjemme. Og som kan føre til bøter som påvirker familieøkonomien, at hun plutselig ikke får lov å kjøre bil lenger eller i verste fall at hun må reise vekk en liten periode i fengsel.

Enn så lenge er cannabis ulovlig. Lik det eller ikke. Den dagen det blir legalisert har du kanskje et poeng.
Vis hele sitatet...
Du føler kanskje ikke at synet ditt på saken er en anelse unyansert?
Jeg synes sånt er interessant, for det første operer ikke politiet sånn at de traumatiserer barn over en kis som røyker ei bønne over helga. Det er ikke sånn at de væpner seg og forventer våpen i stua hos barnefar. Hvis DET hadde vært tema, så hadde jeg klart vært like bastant som deg. Så den delen av argumentet kan du kaste på dør først som sist.

Å bare akseptere en lov sånn uten videre og så leve livet etter den for være ditt valg, men ikke forvent at det er en sånn linje "alle bør leve etter", som du legger det fram som her. Det er jo tusen lover og regler som vi som samfunn endrer etterhvert som forrige generasjon konservative dauer og vi får nytt blod og et modernisert syn på saken.

Bare se på homofiles rettigheter. Våre besteforeldre måtte gjemme sin seksuelle identitet. Dette er også noe så banalt som å få putte hva man vil inn i kroppen sin. :P
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Du føler kanskje ikke at synet ditt på saken er en anelse unyansert?
Jeg synes sånt er interessant, for det første operer ikke politiet sånn at de traumatiserer barn over en kis som røyker ei bønne over helga. Det er ikke sånn at de væpner seg og forventer våpen i stua hos barnefar. Hvis DET hadde vært tema, så hadde jeg klart vært like bastant som deg. Så den delen av argumentet kan du kaste på dør først som sist.

Å bare akseptere en lov sånn uten videre og så leve livet etter den for være ditt valg, men ikke forvent at det er en sånn linje "alle bør leve etter", som du legger det fram som her. Det er jo tusen lover og regler som vi som samfunn endrer etterhvert som forrige generasjon konservative dauer og vi får nytt blod og et modernisert syn på saken.

Bare se på homofiles rettigheter. Våre besteforeldre måtte gjemme sin seksuelle identitet. Dette er også noe så banalt som å få putte hva man vil inn i kroppen sin. :P
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke unyansert. Det er tvert i mot en nyansering av påstanden i den posten jeg besvarte. Det er en vesensforskjell på de to stoffene - det ene er ulovlig, det andre ikke.

Jeg sier ingenting om at loven, slik den er nå, er rimelig eller ikke. Hverken når det gjelder cannabis eller (ulovlig) sprit. Jeg sier bare at det er en forskjell på lovlig og ulovlig, og at det da er forståelig at en partner har tanker om hvordan det kan påvirke familielivet. Nøyaktig hvordan konsekvensene utarter seg for en familie om det blir rettslige konsekvenser, er da revnende likegyldig, og jeg har på ingen måte sagt noe om at det er snakk om væpnet politi på noe vis. Men hvis du tror barn aldri får med seg at «politiet er sint på pappa» på et eller annet vis om «uhellet» skulle være ute, eller at det som et minimum vil kunne få økonomiske konsekvenser for familien, så tar du rett og slett feil. For ordens skyld så mener jeg det er mye som taler både for legalisering av cannabis og for hjemmebrenning, noe som hadde gjort diskusjonen en annen.

Å sammenligne kampen om homofiles rettigheter med kampen med å «få putte hva man vil inn i kroppen» er ellers helt meningsløst. Det ene er en medfødt legning som ikke skader noen som helst når den leves ut. Det andre er et (selv)påført behov, riktignok delvis styrt av gener, som kan påføre individet, pårørende, tilfeldige medborgere og samfunnet store kostnader av forskjellig art. Det er i alles interesse å holde bruken innenfor gitte rammer. Spesielt siden man kan snakke om «frihet» til å gjøre hva som man vil dagen lang, men ingen har friheten til å snu den dagen man oppdager at man er utstyrt med gener som gjør at man blir hekta.
For meg høres kommunikasjonen ut til å være kritisk dårlig mellom dere.
Det er uten tvil lettest å sympatisere med deg, og er det nødvendig å dele ut skyld, vil den utvilsomt bli hans å bære. I hvertfall så lenge alt ses gjennom dine øyne. Per nå vårt eneste utsiktspunkt til hans adferd. Mens vårt eget og IKKE engang hans kommentarspor, ruller i bakgrunnen.
Du mener mannen har et problem? Barna,du og familien blir negativt berørt? Han lyver og er ikke til å stole på? ( Gjelder det hasj eller i livet generelt?) Vet du hvilke alternativ han har til selvmedisineringen han tydeligvis bedriver nå? Eller om det er det det dreier seg om i det hele tatt? Hva er rusmisbruk? Er det forskjell på heroin og hasj? Du trenger ikke svare på fuck eller blomkål om du ikke vil, det er din rett. Du er jo gravid, for himmelens skyld!!! På den annen side, gravid er du ni mnd av gangen. Smart bør du være livet ut... Informerte meninger betyr så mye mer. Så er du rustet til å ta den riktige beslutning, hvis det blir nødvendig.

Ikke glem at han motiveres av en helt annen overbevisning enn deg. Spesielt hvorvidt bruken påvirker ham i en reelt negativ retning, eller lar seg kombinere med hverdag og ansvar på lik linje som for eksempel nikotin og koffein. Sett fra et medisineringsperspektiv, mener jeg at det fint lar seg gjøre, men det er min mening. (Den påstanden får jeg evt forsvare i en annen tråd.) Er man der hvor cannabis blir medisin (aksepter at dette er brukerens ståsted), foretrukket fremfor farmasiens alternativer, går man fort lei av å forsvare seg ovenfor uinformerte tilhengere av en lov, hvis opphav de ikke engang forstår.
Sansynligvis har han måtte skjule rus og misbruk mye lenger enn han, eller du for den saks skyld, har måtte forholde dere til foreldrerollen. Den følger dere forresten herfra og ut, så dere har mye å tjene på å finne ut av dette. Asap.

Rådgivning. Terapi. Megling. Poenget er, og jeg stresser det, at dere må begge se en nøytral og upartisk formidler, med barna i fokus og likevekt på dine og hans behov.

Men hvis du mener at det dreier seg om hans bevisste egoistiske valg, en aktiv prioritering mellom "narkotika" og ungene, i DOPENS favør? Da hadde jeg nå faen ditcha duden pronto... Hva sku du med sånn en uforbederlig taper i utgangspunktet? Hvis det er sånn du tenker om mannen som nå har smellt deg på tjukken TO ganger allerede, bør du kanskje tenke litt på ditt ansvar for hva slags person du yngler med?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Åh. Ironien står så sterkt. Du får menneskeforakten i meg til å gosse seg!! Og jeg får litt vondt av deg, den der var FLAU. Ikke at det ikke er sannhet i utsagnet ditt, bare at jeg vet ikke helt om du er klar over hvilken side av statistikken du hører hjemme. ) (la det være sagt, selvinnsikt nok til å vite at jeg hører med i den umodne majoritet)
Uttalelsen din om utdanning f.eks. lyser litt av blåøyd, skjermet og kanskje litt begrensa livserfaring.

TS har en helt svarthvitt løsning på alt hvor hun faktisk er lulla inn i en paranoia hvor hun tror at typen kommer til å bli busta.
Hva er oddsa for det om han tar en jay lørdags kveld på stua etter at kidn har lagt seg? Kan det måles i promille? Tror ikke det.

Det hele koker ned til TS behov for å ha et eller annet innbilt moralskt... Tårn å stå på, heller enn det ekte problemet.

Så da, istedet for å tro på et kompromiss, noe som trådens funksjon hadde vært, så prøver bare TS å svartmale sin type og alle som ikke er enige i hennes løsning hvor INGEN BRUK TOLERERT er det eneste svaret.
Hvis man skal være så lite forbanna konstruktiv, hvorfor diskutere temaet? Hvorfor laga ikke TS bare en facebook-status.
All nyansering av løsningen blir jo bare møtt med argumentet om at politiet står i stua med kamera og filmer. Sku tro TS var den som røyka hardest med det nivået av vås og paranoia.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er ikke om FBI kommer stormende inn i stuen fordi han røyker en bønne i skjul. Men samfunnet er en gang slik at hvis "streite" folk ser en voksenperson røyke narkotika mens han har ansvar for barn, så er terskelen for å melde fra veldig liten. Hvis en kar blir stoppet i kontroll og det fremkommer at han er ruset, samtidig som det sitter to barn i baksetet, så får man problemer. Og det er her TS befinner seg. Når man får barn (jeg har en følelse av at du ikke har barn), så er den overordnete oppgaven i livet å sørge for at barna har det best mulig. Ingenting er viktigere enn det. Isolert sett er kanskje ikke det å ta seg en blås et stort problem, hverken for foreldre eller barn, men tjener det barna at man gjør det på aketur/mens man kjører bil? Selvsagt ikke! Utsetter det barna og familielivet for risiko? Ja. Hvorfor velger mannen til TS å gjøre det likevel da?

Dette handler ikke om hasj er farlig eller ikke, selv om veldig mange her inne liker å forsvare hasj i enhver situasjon. Det handler om at, enn så lenge, så er hasj ulovlig. Samfunnet aksepterer det ikke, og når man velger å ta ansvar for barn så velger man samtidig å forholde seg til samfunnets normer og regler. Denne infantile og umodne, obstanasie holdningen hvor man ikke innfinner seg med lover og regler for man selv vet best er helt grei så lenge man bare har seg selv å svare for, men den endrer seg idet man får ansvaret for et nytt menneske.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Uttalelsen din om utdanning f.eks. lyser litt av blåøyd, skjermet og kanskje litt begrensa livserfaring.

TS har en helt svarthvitt løsning på alt hvor hun faktisk er lulla inn i en paranoia hvor hun tror at typen kommer til å bli busta.
Hva er oddsa for det om han tar en jay lørdags kveld på stua etter at kidn har lagt seg? Kan det måles i promille? Tror ikke det.
Vis hele sitatet...
Det er et stykke tilbake, men greier ikke dy meg...
Ja det virker som TS ser litt svart-hvitt, men det er bedre enn å bare se hvitt.
Du får det til å høres ut som om hovedproblemet til TS er at han tar seg en joint på kvelden, etter leggetid. Og da begynner jeg å lure på om du i det hele tatt leste den første posten til TS før du svarte.

Jeg ville nå heller sagt at uttalelsen din om at politiet ikke vil finne på å måle THC metabolitter og omgjøre det til promille er hva som virker "blåøyd, skjermet og kanskje litt begrensa livserfaring" kjenner du ikke til de regler i veitrafikkloven som åpner for å teste om folk er ruspåvirket? Greit, men hvorfor uttale deg om at politiet ikke kan gjøre noe de nettopp fikk spyttprøva for å gjøre?!

Jeg vil gjerne se kildene dine på at du fint kan røyke en kveld og kjøre neste morgen uten å bli tatt med "promille" i en evt spyttprøve.
Sitat av lidran Vis innlegg
Hvordan jeg tenker du kan hjelpe ham skrev jeg masse om i forrige post. Det er selvsagt ingen fasit, men et alternativ til den konfronterende linjen du beskriver selv. Hadde jeg trodd din metode hadde funket, så hadde det vært det aller beste og mest effektive, men jeg tror bare det skaper større avstand, mer løgn og bedrag.
Vis hele sitatet...
Ja, beklager, jeg er litt utafor for tida og blandet sammen noen innlegg her. Du skriver selvfølgelig en del om dette i tidligere innlegg.

Generelt må jeg bare si at denne påsken har vært utrolig tøff. Det har vært utrolig hardt å måtte forholde seg til alt som skjer nå i livene våre, samt forholde seg til en ny og enda tøffere virkelighet som snart står for døren (når babyen kommer). Jeg har lest alles innlegg og takker for innspill. Jeg vet fortsatt ikke hvordan dette kommer til å ende. Noen mener at det beste er å prøve å stå i det, skaffe hjelp/gå i terapi og gjøre alt man kan for å redde forholdet, mens andre mener at jeg burde dumpe fyren med en gang fremfor å gi ham en sjanse til med tisseprøver, noe som verken er særlig tillitsskapende eller som kommer til å gi resultater i lengden. Jeg vet ærlig talt ikke. Det er ikke slik at den ene episoden i akebakken var den første episoden. Det er mange episoder som til sammen har ført til totalt tillitsbrudd. Men ja, fyren juger pga rus, ikke andre ting. Jeg har sluttet å ta jugingen personlig, men det er fortsatt utrolig ødeleggende for et forhold, og jeg klarer ikke å ta hans ord for god fisk lenger. Det skal også sies at fyren, fra det øyeblikket jeg foreslo det, virket utelukkende positiv til tisseprøver. Dette var ikke noe jeg trengte å "tvinge gjennom". Han virket derimot glad, for det er sikkert litt slitsomt å alltid bli mistrodd også. Jeg har jo mange ganger hatt rett når jeg har anklaget ham for løgn, men ettersom tiden har gått har jeg jo blitt ekstremt mistroisk og har sikkert anklaget ham i perioder der han faktisk har snakket sant også. Dette er dessverre baksiden ved å bli jugd til ofte, og det kan jeg ikke noe for.

Ja, dere har selvfølgelig bare fått presentert min side av saken her. Sånn er det nok alltid når enkeltpersoner skriver et debattinnlegg. Jeg har vært inne på tanken på å vise samboer denne tråden, men siden den har blitt såpass "stor" (jeg fikk i hvert fall mye mer respons enn jeg trodde jeg skulle få) så tror jeg at jeg lar være, i hvert fall enn så lenge. Kan jo hende at han føler det blir litt mye å involvere hele Norge...

En ting er i hvert fall sikkert: Jeg kommer ikke til å slippe dette. Hvordan jeg reagerer den dagen han røyker på nytt (hvis han gjør det... Man kan jo håpe på annet utfall) vet jeg ikke nøyaktig, men jeg kommer garantert til å koble inn helsevesen. Som flere har bemerket: Når man får barn, endrer fokus seg. Jeg har ikke lenger bare meg selv å forholde meg til. Ja, barn er forskjellige, og hvor robuste barn er er også forskjellig. Uansett har jeg absolutt ingen planer om å teste ut om nettopp mine barn er robuste nok til å takle en far som sløver seg på cannabis. Ingen skal fortelle meg (og dette er også blitt bekreftet av mange av dere, som har opplevd dette selv) at en som røyker marihuana daglig ikke endrer oppførsel og "ikke blir så ruset". Det er jo en grunn til at noen velger å gjøre dette flere ganger daglig, og det er nettopp på grunn av rusen! Barn merker også små endringer i foreldrenes adferd, og dette kan være veldig ødeleggende når det skjer med den de setter høyest og har høyest tillit til. Som sagt: Ikke mine unger! Jeg skal nå se om vi klarer å løse dette på egen hånd med jevnlige tisseprøver. Går ikke det, kommer jeg til å kontakte profesjonell hjelp, både med hensikt å hjelpe fyren (for det kan være at offentlig helsevesen og innkobling av barnevern kan være den eneste/beste måten å hjelpe ham på, når det kommer til stykket), men også eventuelt å redde forholdet, hvis det lar seg redde. Uansett kan jeg aldri ta sjansen på at fyren, ved samvær med barna, kjører med dem i ruspåvirket tilstand eller utsetter dem for fare på annen måte. Det kommer jeg aldri til å tillate. Ferdig snakka.
Sitat av Yalla Vis innlegg

Jeg synes ikke du trenger å svare for deg på alt dette. Du har bare postet på litt feil forum hvor majoriteten har denne lite modne holdningen til rus og relasjoner.
Vis hele sitatet...
Heldigvis så er det da noen av oss "freaks", som ikke innehar en så liberal holdning til bruk av ulovlige rusmidler.
Skremmende hvor mange som verdsetter bruken av narkotika høyere, enn å ta vare på egne barn eventuelt nieser/nevøer osv.

Synes at faren i dette tilfellet bør skjerpe seg og bli litt voksen.
Han bør slutte med denne bruken og heller fokusere 100% på å bli den fantastiske faren som han kan bli.

Nå kan jo selvfølgelig skadevirkningen til marihuana diskuteres, men uavhengig av dette så er følgende (bot, risikerer å få huset ransaket, havne i miljøer du bør holde deg langt unna, innholdet i produktet kan være giftig, bli sett på som en kjenning av politiet osv) så store, ved bruk av et ulovlig rusmiddel som i dette tilfellet er narkotika.
Sist endret av UrbanFreak86; 2. april 2018 kl. 23:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du sier selv at du over en lengre periode har hatt mistanker om at han ruser seg. Alikevell så lar du han kjøre rusa med barn i bilen?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
stifter famile med en som har vært i fengsel flere ganger og har vært ærlig om langtidsrusbruk når du selv ikke liker sånt?.. this one is on you dummy
Hvordan går det nå?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mari_pårørende Vis innlegg
Hehe, du kan så si.. Jeg regnet selvfølgelig med en del «sånne» svar, men ville legge ut innlegget mitt et sted hvor folk muligens hadde noe erfaring innen temaet.. Hadde jeg spurt på Kvinneguiden, f.eks., hadde jeg riktignok sikkert fått 100 % oppbakking, men samtidig kanskje lite konstruktive tips.. Jeg vet ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg skal gi deg min mening. Du burde slå opp med mannen din. Hvis du er en så trangsynt at du kun vil ha svar som støtter dine meninger og holdninger er du på helt feil sted. Spør du meg har ikke mannen din gjort noe mer galt enn om du hadde tatt deg et glass vin til maten, eller helt ærlig ville jeg sagt at det hadde vært verre. Ulovlig eller ikke, dette går ikke utover barna dine på noen måter. Jeg vil råde deg å lese deg opp på cannabis. For det er faktisk ikke sånn at man blir ubrukelig av å ta seg en joint, noen blir kanskje til og med mer funksjonelle. Greit ser den med å kjøre rusa, men at det å være i strålende humør og leke med barna dine skal være noe galt, blir bare for dumt for meg.
Greit si gjerne at han ikke får oppbevare i huset osv ettersom du er redd for barnevernet og politi men å dømme han og nekte han i røyke er bare trist. Han er en voksen mann og han vet nok selv hva som blir for mye osv. Kanskje det til og med er en grunn for at han bruker hasj?
Erfaring: Hadde selv en far som røyket daglig store deler av livet mitt. Har aldri noen gang mistenkt han for dette, noe som sier hvor lite det går utover barna dine. Har aldri hatt noen negative opplevelser med min far, og fikk vite det etter han døde av min mor som også røyket men sluttet når jeg ble født. Har hatt den beste oppveksten jeg kunne tenke meg og min far var en arbeidsom mann som tjente godt med god job, hus, hele pakka.
Ville heller tenkt at det at barna dine i ung alder må få det stresset at mor og far krangler/ skiller seg pga dette vil være mer belastning og gå mer utover dem enn at han tar seg en rev i ny og ne.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Må bare spørre, hvorfor er det åpenbart at han sliter med noe? Er det åpenbart at 90% av Norge som drikker seg mongo hver helg også sliter med noe da eller?
Vis hele sitatet...
Ja, det er åpenbart at de også sliter med noe. Hvis du tenker noe annet, helt greit. Men for meg så er det ganske forståelig.

Kanskje en sang som kan sette ting i orden og perspective.
https://youtu.be/vJW8YcmLdUM
Sist endret av TheSnowySapmi; 31. desember 2018 kl. 03:11.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Se der ja, det var en ny måte å reklamere for musikken sin. Den satt også ting i perspektiv for min del.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg omgås mennesker som røyker daglig, og som har røyket daglig i flere år.

Selv røyker jeg når jeg føler for det, har ikke noe særlig prinsipper når det kommer til det. Har hendt at jeg har røyket 4 dager i strekk liksom, men så lenge det ikke går utover studiene mine har jeg ikke hatt noe bekymringer for bruket mitt.

Uansett, disse daglige røykerne jeg kjenner velger selv inniblant å ta et par pauser. Om det så er en måned pause eller en uke pause er irrelevant, poenget mitt er at Cannabis ikke burde være et stoff som gjør deg avhengig nok til å prioritere det. Avhengighet er veldig individuelt though, men jeg klarer virkelig ikke å fatte hvordan den rusens verdi kan være likestilt med å ha en flott familie med barn.

Jeg tenker jo ikke at selve røykinga og rusen er problemet, men at han ikke har viljestyrken til å ta avstand fra hasj når han har noe så stort på spill, sier mye om han. Jeg hadde egentlig gitt litt faen i om min partner hadde ruset seg på hasj, så lenge det ikke hadde gått utover jobb og det sosiale, men her gjør det åpenbart det, og da er det en grunn for bekymring.

SAMTIDIG, vil jeg si at for mennesker som ikke har røyket før, og som har holdt seg til alkohol hele livet, så er cannabis noe som er veldig vanskelig å beskrive. Det er nesten som om det ikke er en rus, alt blir bare litt forbedret der og da. Man har mye bedre kontroll, og tror ikke rusen er slik du innbiller deg. Uansett er det ikke forsvarlig. Har selv sett på cannabis som noe man kan gjøre en gang i blant, og så fort man føler et behov for å røyke, da har man sklidd ut.