Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1519
Okei, så jeg har et problem.. a big one. For en uke siden tukla jeg rundt i pcen for å dra ut nettverkskortet mitt med pcen i gående (mongo I know), kom vel borti noe, hovedkort fikk støt elns? Og pcen skrudde seg av. Pcen starter igjen, men viser ikke bilde og USB utganger er døde. Etter å ha gjort noen tester kommer jeg altså frem til at hovedkortet er dead and gone. Så jeg bestiller nytt HK, men skal jeg ha nytt HK må jeg jo seff ha ny CPU pga Socket opplegget (Fml). Kjøpte nye deler til 3,5k som du kan se på bildet, og installerte de med gamle PSU. Skrudde på, pcen startet opp og skrudde seg så av igjen med en gang, etter fulgte en svidd lukt. Mistenker da at dette var støv(?) ettersom jeg akk hadde blasta PSU med luft på boks. Kjøpte ny PSU, installerte den, no sign of life. HK lyser men Power knappen på HK fungerer heller ikke. Er delene fucked? Var gamle HK dødt i det hele tatt? Wat do? Skal sende nye HK i retur nå, så får jeg forsåvidt se hva Komplett kommer fram til. Er det mulig at gamle PSU har bestemt seg for å roaste HK, Cpu og GPU? For sånt har jeg jo ikke råd til.. Kan det være at nye PSU var DoA? Setter pris på noe hjelp her nå tho, sykt frustrert :/
Original delene.
http://m.imgur.com/KbPk0XP.jpg
nye deler.
http://m.imgur.com/tx5uubc.jpg
Beklager bedriten formatering, skrevet på mobil ..
Sist endret av Fleff; 23. september 2016 kl. 21:19. Grunn: Fikset lenke til bilder
Kjenner du noen som har en gammel datamaskin som ikke er i bruk? Noen gamle deler?

Her tror jeg du nesten må gå frem og teste del for del. Det at hovedkortet er dødt utelukker ikke at andre komponenter var årsaken til at hovedkortet døde. Finn først ut hvilke deler som fungerer, så kan du kjøpe nytt av de som ikke gjør. Hovedkortet ditt skal vel ha noen form for overspenningsvern som stoppet skaden før den tok hele maskinen, men jeg vet ike hvordan dette fungerer så ikke ta det som fakta.

Det jeg personlig hadde gjort: Ta en gammel, ikke i bruk, men fungerende pc, og fjern først skjermkortet for så å putte inn ditt. Om det fungerer tar du ut ditt, putter inn det gamle igjen, før du prøver deg med neste del.

Hvor var det lukten kom fra?

PS: Bildene vises ikke.
Sist endret av psychenaught; 23. september 2016 kl. 19:46.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
PSU skal egentlig ha beskyttelse mot kortslutting, men det er godt mulig skaden er skjedd og den ikke slo inn, fort gjort når man napper ut komponenter mens systemet er på.

Som det er nevnt over, så er det godt mulig å finne noen hint dersom du finner ut hvor røyken/lukten kommer fra.

Du kan koble alt det unødvendige ifra og prøve da.
Slike feil er alltid vanskelig å feilsøke, når alt er helt dødt, det er godt mulig et eller annet komponent du har tilkoblet er defekt og skaper en kortslutting.

Du kan prøve å koble ut alt fra psu, utenom et par vifter (for last) og deretter jumpstarte psu, bare for å utelukke den, mål gjerne alle linjene med multimeter om du har.
Sitat av Fleff Vis innlegg
PSU skal egentlig ha beskyttelse mot kortslutting, men det er godt mulig skaden er skjedd og den ikke slo inn, fort gjort når man napper ut komponenter mens systemet er på.

Som det er nevnt over, så er det godt mulig å finne noen hint dersom du finner ut hvor røyken/lukten kommer fra.

Du kan koble alt det unødvendige ifra og prøve da.
Slike feil er alltid vanskelig å feilsøke, når alt er helt dødt, det er godt mulig et eller annet komponent du har tilkoblet er defekt og skaper en kortslutting.

Du kan prøve å koble ut alt fra psu, utenom et par vifter (for last) og deretter jumpstarte psu, bare for å utelukke den, mål gjerne alle linjene med multimeter om du har.
Vis hele sitatet...
Den gamle PSU´en er det vel ikke mulig å få start på i det hele tatt, dette med jumpstarting vet jeg jo ikke noe om, så kan jo lese meg opp på det og evt. prøve. PCen vil vel kunne starte uten RAM og GPU evt, HDD. Jeg luktet i kabinettet nesten med en gang, men klarte ikke finne ut hvor lukta kom fra. Det som er rart er jo at, PSU kortslutta jo ikke når jeg tukla i pcen. Dette skjedde jo når jeg koblet den til de nye delene i et helt nytt kabinett. Så lurer på om dette har med trykkluft å gjøre eller noe, kanskje vifta ble ødelagt? Grasping at straws her nå

Får vel bare vente til Komplett finner ut om det er HK det er noe galt med, så jeg får utelukket det.

Tror dere forresten det er mulig at dette går på reklamasjon? Eller vil de kunne se om det er blitt ødelagt av min gamle PSU? Hvis det var det som skjedde da.
Sist endret av EliteBook; 23. september 2016 kl. 21:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Komplett eller andre leverandører ser ofte fort hva som har skjedd, ikke lett (eller lurt) å prøve å lure de.
Prøv å få hjelp av noen som har litt mer peiling på pc enn det du har så slipper du unna mye tull og fordyrende prosjekter...
Okei nå tok jeg en slik Green til black wire test av PSU og vifta fungerer? Da er det vel ganske liten sjanse for at den har ødelagt de andre delene?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du vet ikke om den gir strøm til alle linjene dersom kun viften spinner, det beste er å måle med multimeter på de forskjellige linjene ut, til nød kan du koble et par vifter og et drev i hvis du har, for å se om det funker.
Da sendte Komplett meg nytt HK, så da er det i orden. De skuffer aldri de gutta der

Sitat av Fleff Vis innlegg
Du vet ikke om den gir strøm til alle linjene dersom kun viften spinner, det beste er å måle med multimeter på de forskjellige linjene ut, til nød kan du koble et par vifter og et drev i hvis du har, for å se om det funker.
Vis hele sitatet...
Tok en Multimeter sjekk, alt ser bra ut. Da var det vel bare hovedkortet som gikk i dass da kanskje?
Sist endret av EliteBook; 4. oktober 2016 kl. 21:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.