Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 842489
Ser artikkelen hvor det står at politiet samarbeider med gårder er blitt fjernet fra nettet, men ellers fant jeg et par andre gamle artikler:
http://www.nrk.no/hordaland/fleinsop...aket-1.3701253
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Adva...p-1860409.html

Lurvur: Høres ganske sjukt ut! Bra du ikke ble tatt!
Også greit å tenke på at dette er et fenomen som går i bølger, fra tid til annen er det medieoppslag om flein og da vil jo noen prøve, det følger en egen logikk.
De fleste vet nok ikke at det vokser narko i norsk natur.
Å samarbeide med politiet kan jo bety så mangt. Jeg mistenker at det ikke akkurat er snakk om store innsatsen her. Alle som har noen sauer har nå også politiets fleinutrykningsteam på speed dial liksom? Det er nok nærmere å være snakk om en gammal kneip av en kristen bonde, som har en svoger som er lensmann i Gloppeskvaldredalen eller noe sånt. "Æ samarbeid me polti!" Sitter med kikkert i vinduskarmen hele dagen og telefonen i hånda

Den bt-artikkelen var forresten helt tragikomisk. Kunne jo lett ha vært ren satire. To konstabler som ser ut som de akkurat har kommet ut av Pelle Politibil, lirer som forventet av seg klassiske argumentasjonsfeil, mens journalisten rører alt sammen, og koker det ned til at det her handler om "dødssopp". Bra jobba.

Det er forsåvidt godt at vi lever i et land med så lite kriminalitet at politiet tar seg tid til å "følge med på jorder", i tilfellet det kommer noen fredelige borgere forbi som har andre verdier, og som ønsker å benytte norsk natur til å berike livene sine. Hadde bare vært enda bedre om de ikke prioriterte å plage uskyldige folk i denne ekstra tiden. Jeg ser mye heller at de sitter og spiser smultringer og drikker kaffe på kontoret for de skattekronene. Bedre at de later som de kan noe om fleinsopp der, hvor de ikke kan forårsake uopprettelige skader på en stakkar sin vandelsattest og potensielle framtid.
Hei,

I Nord-Norge er det et generelt stigma å gå på jorder om Høsten (med mindre man kaster pinne med hunden, flyr modell fly/drone eller skal skyte rev).

Små steder er i mine øyne OFTE BEDRE enn store steder. Der vet i alle fall folk hvem du er og kan komme å ta en prat. Så bra! Da kan ‘dere’ få litt opplysning om en naturopplevelse ‘du’ neppe har sett maken til!

'Alle' er kriminelle i en eller annen forstand (kjører for fort, brenner søppel i fjæra, laster ned musikk, kjøper svarte tjenester osv.) Det handler heller kansje om å bryte dem riktige lovene. Ja til og med er VILLIG til å bli straffet for, nettopp fordi du tror på deg selv! Dette handler om intern selvtillit, noe jeg sterkt kan anbefale å utvikle.

Fjern stigmaen og kom ut i lyset! At folk sitter og drikker sprit mens dem moraliserer over 'Narkomane' som røyker hasj og spiser flein er bare latterlig. DRIT I HVA FOLK SIER Å STÅ FOR DEN DU ER! For meg handler dette i bunn og grunn om disse tre prinsippene (gjerne tilføy flere!):

1. Du kan ikke gjøre naturen ulovlig (fluesopp er f.eks. ikke ulovlig verken og plukke eller spise)
2. Mennesker har brukt denne soppen i generasjoner, lenge før verken kirken eller dagens makt institusjoner (Bare og se på helleristningene det).
3. Dette handler om deg selv, utvikling og terapi for DEG. Ergo, likt sex, ikke noe Politiet/Staten har noe med.
4. Du er i prinsippet ett fritt individ.

Ett betydelig argument fra moralistenes side er at flein gjør deg gall. Mitt svar til disse er: I en verden som dette. Med krig, overforbruk, vold og misbruk, har jeg ingen problemer med å bli kalt GALL. Det tyder på at du gjør noe RETT!
Verden er en flokk med sauer, styrt av ulvene. Vær en ulv! Skaff deg ditt neste måltid! (Kansje med en dose sopp i

Lykke til,
Mvh Glade
Sist endret av Glade; 22. august 2015 kl. 13:21.
1. Du kan ikke gjøre naturen ulovlig (fluesopp er f.eks. ikke ulovlig verken og plukke eller spise)
2. Mennesker har brukt denne soppen i generasjoner, lenge før verken kirken eller dagens makt institusjoner (Bare og se på helleristningene det).
3. Dette handler om deg selv, utvikling og terapi for DEG. Ergo, likt sex, ikke noe Politiet/Staten har noe med.
4. Du er i prinsippet ett fritt individ.
Vis hele sitatet...
Alle disse argumentene du forteller kan også brukes for å argumentere for opium, hva synes du om det? Flott at du vil fjerne stigmaet, men jeg tror vitenskapelig forskning er mer relevant enn prekner om frihet.
Forresten, hvor kan man se tegn til bruk av fleinsopp på helleristninger i Norge/Skandinavia?
Synes sammenligning mellom opium og psykedelika er noe tvilsom. Husk at før i tiden var medisinsk og rekreasjonsbruk av opium to sider av samme sak. Det finnes ikke i naturen lokalt, og det er utvilsomt skadelig.

Vi har vel ikke noe lokal rustradisjon i Norge fra naturen. Fleinens hemmelighet ble allment kjent på 70-tallet.

Man trenger ikke dårlig sammvittighet for å bruke psykedelika, men det å stå frem med det tror jeg du skal tenke deg om to ganger før du gjør. Karriere og mye mer kan stå på spill. Og lysskye interesser er jo litt pirrende/sexy
Kunne noen forklart hva som egentlig skjer hvis man blir tatt for å plukke denne legenden av en sopp? Kan det være nok til husransakelse for eksempel?
Sitat av En deling Vis innlegg
Alle disse argumentene du forteller kan også brukes for å argumentere for opium, hva synes du om det? Flott at du vil fjerne stigmaet, men jeg tror vitenskapelig forskning er mer relevant enn prekner om frihet.
Vis hele sitatet...
Personlig mener jeg alt av narkotiske stoffer burde være lovlig til privat bruk, men regulert av bevilgninger på samme vis som alkohol.

Forresten, hvor kan man se tegn til bruk av fleinsopp på helleristninger i Norge/Skandinavia?
Vis hele sitatet...
Det er vel følgende helleristninger fra Tanumshede i Sverige som er
opprinnelsen til idéen om forhistorisk bruk av sopp. Men her blir det
vel mer snakk om tolkning enn bevis.

http://www.123rf.com/photo_684638_no...county-we.html

Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Kunne noen forklart hva som egentlig skjer hvis man blir tatt for å plukke denne legenden av en sopp? Kan det være nok til husransakelse for eksempel?
Vis hele sitatet...
Loven forbyr enhver besittelse av spiss fleinsopp. Likevel tror jeg at politiet
ikke bruker nevneverdige ressurser på dette. De fleste som bruker sopp i
Norge, plukker den selv, til eget bruk - det er ihvertfall mitt inntrykk.
Det hadde nok muligens vært annerledes dersom det ble drevet mye
smugling og salg.

Det later til at de fleste tilfellene der flein blir beslaglagt, er når det gjøres
sammen med andre stoffer, og at disse sistnevnte var hovedårsaken til
politiets interesse i utgangspunktet.

Kort sagt tror jeg ikke fleinsopp utgjør et stort narkoproblem i Norge.
Kanskje de bøndene som ringer politiet om de ser noen på jordene deres bare er forbanna, fordi dere ødelegger de flotte avlingene hans som han har jobbet og stelt med i flere år for å få frem perfekte groforhold, så kommer noen "jævla shitkids" å bare forsyner seg selv og stjeler alt arbeidet hans, som han ville samle sammen og bruke selv?
Sist endret av Juliaan; 23. august 2015 kl. 05:05.
Et nevne verdig poeng Juliaan! Det er nok mange flere 'luringer' der ute som har spist den her soppen, men som ikke har noen nettverk for å diskutere opplevelsene dem hadde ute på sauebeite sitt. Spesielt gjelder dette den eldre garde tenker jeg. Gamlinger er som oftest livredde for å bli tolket som 'tøvete'.. Derfor promoterer jeg åpenhet rundt dette temaet. Det er greit å 'være ute på jorde' eller 'på bær tur' av og til
Noen som kan rapportere om de har noen funn på vestlandet, var ute på tur i dag på noen beiter og kirkegårder uten hell... Satser på det blir bedre i sopptember!
Sitat av Tripstil Vis innlegg
Noen som kan rapportere om de har noen funn på vestlandet, var ute på tur i dag på noen beiter og kirkegårder uten hell... Satser på det blir bedre i sopptember!
Vis hele sitatet...
Uten å spesifisere hvor, kan jeg si at det har vært gjort en hel del funn
både på vestlandet og endel andre steder i landet siden slutten av juli.

Varmebølgen nå i august har nok bremset ting litt, men lavtrykkene som
kom dundrende inn med torden og skybrudd denne uken setter nok ting
i sving, skal du se.

Du må bare fortsette å lete, god jakt.
PVestlandia, er det lov å nevne by her inne ? Isåfall har du noen tips hvor jeg bør kikke evt hva som er best av kubeiter kontra sauebeiter. Tenker å ta turen ut igjen i mårå og treffer jackpot, så jeg får prøvd flein i helga Har flein noe spesiell temperatur den liker å vokse i, har vell vært 15 grader +/- den siste uka med masse regnvær den siste uka. Vet du også forresten om de vokser like greit under regnvær ?
Dere kan diskutere generelt habitat, ikke stedsnavn.
Hmm, ere noen som har funnet noe på sør-østlandet i det siste? Jeg har vært på et titalls turer de siste to ukene og har rulert på hvilke områder jeg sjekker.
Har vært på alt fra kirkegårder til sauebeiter og hoppbakker, men har ikke funnet noe som helst annet en en lookalike nå og da...
Aner ikke om det er jeg som "suger baller" til å lete eller om det faktisk ikke er så mye å finne?
Veldig frustrerende når hu moder-jord absolutt skal kødde med været når jeg skal ut på sopptur :/ Dere som holder til i samme landsdel har vel førstehåndserfaringer med "jallaværet" som har vært? Går jo fra syndeflod til ørken og tilbake i løpet av en dag :s


(Dersom moder-jord leser, no offence )
Sitat av Tripstil Vis innlegg
hva som er best av kubeiter kontra sauebeiter.
Vis hele sitatet...
Dette er sikkert nevnt flere ganger tidligere i tråden, men kveg har altså
en lei tendens til å rote til jordsmonnet med de store føttene og tunge
kroppene sine, så sauebeiter er nok best ja. Selv om jeg vet om mange
fine kubeiter som gir godt med flein.

Har flein noe spesiell temperatur den liker å vokse i, har vell vært 15 grader +/- den siste uka med masse regnvær den siste uka. Vet du også forresten om de vokser like greit under regnvær ?
Vis hele sitatet...
Regn gir flein, og temperaturer mellom 10 og 15 er ofte bra. Det hjelper
godt hvis nattetemperaturen er merkbart lavere enn dagtemperaturen.

Og ja, regn gir flein men soppen er lettere å finne når regnet har gitt seg
og den blekner - fuktig flein går veldig lett i ett med bakgrunnen og det
krever kvassere blikk for å finne den.
Du må nesten bare fortsette å lete. Let gjerne der du allerede har lett. Flein kan oppstå praktisk talt over 2 dager. Er det et beiteområde med dyr, et par dager etter regn er det jo en gullgruve.
Bruker morgendagen på fleinjakt, takk for gode tips folkens

Er det forresten noe i det jeg har hørt at flein vokser i tuer? ( de greine hvor gress stikker litt opp og en kan vell si at det skiller seg litt vekk fra marka )
Sist endret av Tripstil; 28. august 2015 kl. 22:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Jepp, de kan vokse i slike gresstuer, men også på plen og høyt gress. se bildene i starten av tråden.
Går det ann å tørke dem i ovnen, tenker på veldig lav temperatur 20 - 40 grader i viftemodus? Vet psilocybin blir nedbryt av varme men ser ikke helt hvordan så lave temperaturer skal skade virkestoffet
Sitat av Tripstil Vis innlegg
Går det ann å tørke dem i ovnen, tenker på veldig lav temperatur 20 - 40 grader i viftemodus? Vet psilocybin blir nedbryt av varme men ser ikke helt hvordan så lave temperaturer skal skade virkestoffet
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nei, psilocybin brytes ned av lys og varme, skal lagres kaldt, tørt og mørkt.
Hurtigtørking er ingen god idè, la de ligge spredt utover i romtemperatur og la de tørke naturlig.
Vis hele sitatet...
La de ligge på avispapir bare
Sist endret av SoppVandreren; 29. august 2015 kl. 05:28.
Sitat av Tripstil Vis innlegg
Går det ann å tørke dem i ovnen, tenker på veldig lav temperatur 20 - 40 grader i viftemodus? Vet psilocybin blir nedbryt av varme men ser ikke helt hvordan så lave temperaturer skal skade virkestoffet
Vis hele sitatet...
Ja, det går an. Jeg har selv nødtørket masse sopp som holdt på å råtne under et glødende grillelement. Effekten ble ikke merkbart redusert, og psilocybin tåler langt mer varme enn mange tror. Men det anbefales absolutt ikke, så lenge det finnes andre og bedre alternativer.
Sist endret av mentalmelt; 29. august 2015 kl. 10:15.
Hei. Fant ikke noe svar på dette, så jeg bare spør her.

Hvor lang tid tar det for fleinsopp å vokse? Vi gikk en tur på vår gode, gamle beitemark, men intense dager med sol hadde AKKURAT tatt knekken på fleinen som var der.

Nå kommer regnværet, og temperaturen er perfekt. Så, hvor lang tid tar det for ny flein å vokse ut av bakken?
Hvor lenge burde jeg vente før jeg går på ny jakt?

Takker på forhånd.
Pleier å ta 2-4 dager etter min erfaring.
Var ute i dag og fant endelig noen, satser på det kommer enda litt til da det blir kaldere her på vestlandet Noen som vet om det er et typisk trekk at flein blir hvit når den tørker, eller er det flere sopper som ligner på flein som gjør dette også ? Er det noe annet jeg kan kikke på nå som de tørker for å skille flein og ikke flein ?
Sitat av Tripstil Vis innlegg
Var ute i dag og fant endelig noen, satser på det kommer enda litt til da det blir kaldere her på vestlandet Noen som vet om det er et typisk trekk at flein blir hvit når den tørker, eller er det flere sopper som ligner på flein som gjør dette også ? Er det noe annet jeg kan kikke på nå som de tørker for å skille flein og ikke flein ?
Vis hele sitatet...
Kan ikke si at jeg har tørka så mye anna enn flein, men jeg kan ihvertfall fortelle deg at flein blir veldig karakteristisk ved tørking. Det læraktige preget er kanskje den viktigeste indikatoren for tørka flein.
Vokser flein der det er blitt brukt sprøytemidler/ugressmidler?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Jeg ville ikke ha spist sopp som har fått ugressmidler på seg.

fant denne tråden på shroomery om folk som visstnok skulle ha blitt forgiftet av bl.a. RoundUp (et ugressmiddel som bruker veldig mye i industrien sammen med Monsanto avlinger).
Når man skal spise flein, står det at man første gang bare bør spise 1 gram ca +- dette gjelder vel når soppen er tørket? Hvor mange sopp tilsvarer 1 gram sånn ca?
Sitat av Lillefin Vis innlegg
Når man skal spise flein, står det at man første gang bare bør spise 1 gram ca +- dette gjelder vel når soppen er tørket? Hvor mange sopp tilsvarer 1 gram sånn ca?
Vis hele sitatet...
Det gjelder tørket sopp ja, hvor mange sopper som tilsvarer ett gram er umulig for noen å svare på da soppen har veldig varierende størrelser og fyldighet. Jeg har plukket sopper hvor kanskje 10-15 stykker ville veid ett gram, som kontrast til det har jeg også plukket sopp hvor 50+ stykker antageligvis ville veid ett gram.

Om du absolutt ikke vil gå til innkjøp av en billig vekt fra Ebay eller DX så må du bare prøve deg frem, da får du nesten bare bestemme deg for ett tall mellom 10-50 og få det i deg. Jeg ville anbefalt å starte lavt, innfrir ikke det dine forventninger så kan du øke neste gang. Better safe than sorry
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg ville ikke ha spist sopp som har fått ugressmidler på seg.

fant denne tråden på shroomery om folk som visstnok skulle ha blitt forgiftet av bl.a. RoundUp (et ugressmiddel som bruker veldig mye i industrien sammen med Monsanto avlinger).
Vis hele sitatet...
Hvor er det typisk at det har blitt brukt slike midler?
Sitat av elakmdma Vis innlegg
Hvor er det typisk at det har blitt brukt slike midler?
Vis hele sitatet...
Jeg ville nok kanskje vært litt forsiktig med sopp som vokser på - eller like ved siden av - fotballbaner som er mye i bruk. Og spesielt i nærheten av skoler, barnehager etc.
Vært ute og plukka litt på beiter i det siste, stusselige funn i forhold til tidligere ekspedisjoner. Dette har vel sammenheng med at beitene ikke er ordentlig nedbeitet slik at gresset er høyt og soppen blir vanskeligere å finne. Jeg har alltid holdt meg til kun beiter, ettersom der er de eneste plassene jeg noen sinne har funnet det.

Hører rykter om at folk finner soppen på kirkegårder, golfbaner og plener? Hva er deres erfaringer med dette, kontra beitemarker? Er slike steder verdt å lete på, eller er det heller en gimmick eller myte? Setter pris på tilbakemeldinger.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Eplekatt: Klart det vokser på behandlede plener også, jeg har faktisk plukket brorparten av fangstene mine på kirkegårder og fellerareal rundt blokker/borettslag. Jeg har foruten et par funn mens jeg var ute å trippet, aldri plukket på beitemarker, men jeg vet fra det jeg har sett kompiser komme tilbake med at fangsten er adskillig større på ubehandlet mark.
Hvordan funker psilocybin på hjernen/kroppen? Er det slik at hvor større man er jo mer trenger man, som fks alkohol. Eller er det annerledes ?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Tripstil Vis innlegg
Hvordan funker psilocybin på hjernen/kroppen? Er det slik at hvor større man er jo mer trenger man, som fks alkohol. Eller er det annerledes ?
Vis hele sitatet...
Ikke helt i samme grad, man bør rett å slett starte med normale/lave doser og føle på det selv. Noen tåler mer enn andre uten at jeg har sett det korrelere med kroppsvekt.

Dosekalkulatoren til shroomery er jo kjempefin: her.
Husk, aldri mål antall sopp, mål vekten!
Sjekk erowid og bluelight nettstedene. Fins andre gode sider som er informative på psilocybin også. Er også skrevet en tråd her om soppens gang i kroppen. Jeg veier aldri opp soppen, jeg teller bare. Men nå har jeg spist sopp i 10 år så er ikke så nøye for meg. Soppen varierer i potens og størrelse.
Hvilke temperaturer liker flein seg i ?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Shroomery.org sier den liker seg i kjølige temperaturer <10°C på natten og <15°C på dagen, men dette er ikke et must, har funnet sopp før det har blitt så kaldt selv.
På hvilken måte er cubensis annerledes enn flein? Har bare prøvd fleinsopp men har fått tilbud om en haug cubensis nå
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Folk kan si mye subjektivt om de forskjellige soppene, men de har jo samme hovedvirkestoff psilocin/psilocybin. Generellt sett er cubensis litt mildere enn flein.
Cubensis har en mer sammenhengende trip som er mer visuell. Som en jevn og stødig flytur. Flein er mye mer av og på, mer bølger og mer emosjonelt. Har kun prøvd cubensis en gang mens flein kanskje 40 ganger..
Er det noen dødelig/veldig skadelig dobbelt gjenger til flein om man ikker er helt på bærtur når en plukker ? Tenker fks om gjellene er purpur/svarte er man som regel in the clear for veldig gift sopp ? Tenker at om man vet litt hva man holder på med så ender man ikke opp i skogen å plukker slørsopp om dere forstår hva jeg mener
ok, da har jeg vært å plukka ca 100 stk idag. noen av soppene var litt tørka eller modne. vil disse være like potente som de andre freshere soppene jeg fant?
Hvordan i huleste plukker dere 100 stk på en tur? Det meste jeg har funnet er ca 20. Går dere på slåttejorder eller på sauebeiter?
Sitat av napalmmorning Vis innlegg
ok, da har jeg vært å plukka ca 100 stk idag. noen av soppene var litt tørka eller modne. vil disse være like potente som de andre freshere soppene jeg fant?
Vis hele sitatet...
Disse er like potente, men du bør la all soppen stå på tørk slik at det blir lettere å veie dem opp og dosere

Sitat av Wivigstra Vis innlegg
Hvordan i huleste plukker dere 100 stk på en tur? Det meste jeg har funnet er ca 20. Går dere på slåttejorder eller på sauebeiter?
Vis hele sitatet...
Det er ikke unormalt å finne store mengder om gangen, det handler bare om å vite hvilket habitat man skal scoute etter og ett lite snev med hell. I fjor fant jeg og tre venner om lag 348stk iløpet av en fire-timers tur, og selv dette er det ikke uvanlig å overgå
Sitat av Wivigstra Vis innlegg
Hvordan i huleste plukker dere 100 stk på en tur? Det meste jeg har funnet er ca 20. Går dere på slåttejorder eller på sauebeiter?
Vis hele sitatet...
Er man til rett tid på rett sted kan man gjerne finne veldig mange.
Husker for noen år siden jeg kom over en vanvittig koloni - jeg ga
meg da jeg var lei av å plukke, og det sto sikkert fire ganger så mye
igjen. Tror jeg havnet på rundt 700 stykk. Det må ha vært flere tusen
der. Året etter fant jeg lite på samme sted. Dette var mer en eng enn
et beite - skjønt jeg fant endel hjortelort der.

Sauebeiter er langt på vei å foretrekke fremfor slåttejorder, selv om
man kan finne der også. Hovedpoenget med beiter er at jorden blir
kontinuerlig gjødslet på naturlig vis, hvilket vil si at det alltid er mye
næring, både for gress og sopp. Etter sigende inneholder møkk endel
nitrogen, noe som visstnok også er fordelaktig for endel sopparter, deriblant flein.

Det er spekulert på om nitrogen i jorden også spiller en rolle i dannelsen
av psilocybin, da det er to nitrogenmolekyler i den kjemiske forbindelsen.
Dette er riktignok ikke, såvidt jeg vet, gjort forsøk på å bevise.

Merker i tillegg at nylagte gressmatter, helst av typen "plen på rull", ofte
gir fleinsopp et par-tre år etter plenen er lagt. I disse tilfellene vokser det gjerne
godt med sopp et par-tre år før det begynner å dabbe av - sannsynligvis fordi
det ikke blir tilført ny naturgjødsel. Om de bruker dyremøkk i disse rullene
vet jeg ikke, men det kan jo tenkes.
Hei! er det noen som kan fortelle meg om dette er fleinsopp?
Sitat av Lyingmarcus Vis innlegg
Hei! er det noen som kan fortelle meg om dette er fleinsopp?
Vis hele sitatet...
Ikke flein.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Ikke flein.
Vis hele sitatet...
Takk for hjelp, får prøve igjen.