Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 851
Hei,

Når jeg har laget en redigerbar pdf og skal sende denne til en annen person, så får denne personen opp en fin pdf, med tekst-bokser han/hun kan sette inn tekst inn i. Denne boksen er som regel lett å se fordi den har en blåaktig farge, og hvis en etter å satt inn teksten en vil ha inn, så skrives pdf ut med synlig tekst, men boksen er heldigvis ikke synlig. Men når min mottaker av pdf har fylt ut ønskelig tekst, og så ønsker å sende denne videre til egne "venner" som en ren lesbar pdf og ikke lenger en redigerbar. Nei, da synes jo fortsatt den blå boksen... Hvordan kan jeg eller den personen jeg sendte pdf-en til hindre at den blå boksen synes? Og husk teksten, som personen jeg sendte til satte inn, skal fortsatt stå der.
Dette spørs litt på hvilket program mottakeren bruker for å se på / redigere PDF-en.

Adobe Acrobat Reader har så vidt jeg kan finne ingen mulighet til å «skru av» redigeringsmuligheten, mens i Adobe Acrobat er dette mulig.

Det finnes dog et alternativt program som kan fikse dette, PDF Studio, men har ingen erfaring med dette. I tillegg er det ikke gratis, og det er sikkert vanskelig å sørge for at mottakeren også har dette programmet.

En enklere løsning (forutsatt at det er Adobe Acrobat du bruker) er å passordbeskytte redigeringsmuligheten, men ikke printemuligheten. Dette gjøres ved å åpne fila -> File -> Properties og velge innstillingene (og fylle inn passord) som på skjermbildet under.



Da kan personen som skal fylle ut og sende filen videre få passordet, mens neste mottaker ikke får passordet, men kan fortsatt skrive ut fila.
Flott, tusen takk for svar. Både jeg og mottaker har Acrobat Pro versjon, så da fikser vi dette lett med din "oppskrift".
Hva med utskrift til pdf, og så sende den genererte pdf´n ?
Får ikke den løsningen til å funke sånn umiddelbart, hvert fall:



Skjer både i Adobe Acrobat og Adobe Acrobat Reader, på Mac.
Vær óg obs på at samme PDF fil kan vises på forskjellig måte avhengig hvilket pdf visningsprogram som brukes.