Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 858
Hei. Har et Asus Z97-p hovedkort der video-outputtene aldri har funket. Har hatt dette problemet helt siden jeg kjøpte hovedkortet, men har ikke tatt meg tid til å spøre før nå

Har noen et forslag om hvordan jeg fikser det?
Bruker video-outputtene på skjermkortet, så er ikke krise om jeg ikke får det til å funke på hovedkortet.

+går det an på f.eks. koble til en skjerm på hdmi på skjermkortet, og en annen skjerm med vga/hdmi på hovedkortet samtidig?

Takk for svar på forhånd.
Vel, du må for det første ha en CPU som har innebygd skjermkort, for hovedkortet har ikke det.

Etter hva jeg klarer å google meg frem til er det mulig å bruke både og, men følgende må skje:
PEG (PCI-Express Graphic Display) må være aktivert, det er mulig at du finner det i BIOS under: configuration tab>video>integrated graphics device> set to “always enable”
Sitat av meitemark Vis innlegg
Vel, du må for det første ha en CPU som har innebygd skjermkort, for hovedkortet har ikke det.

Etter hva jeg klarer å google meg frem til er det mulig å bruke både og, men følgende må skje:
PEG (PCI-Express Graphic Display) må være aktivert, det er mulig at du finner det i BIOS under: configuration tab>video>integrated graphics device> set to “always enable”
Vis hele sitatet...
Har ikke greid å funnet en video tab på BIOSen. Vet du hvordan man gjør det på hovedkortet jeg bruker? (Asus z97-p)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du må inn på Advanced -> System Agent Configuration -> Primary Display, og sette på enten cpu eller PCI(E), denne står på Auto som default. Dette er for å aktivere integrert gpu.

Dersom du skal bruke begge portene må du et par hakk lenger ned og aktivere denne:
CPU Grapichs Multi-Monitor
Sist endret av Fleff; 29. september 2016 kl. 16:58.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du må inn på Advanced -> System Agent Configuration -> Primary Display, og sette på enten cpu eller PCI(E), denne står på Auto som default. Dette er for å aktivere integrert gpu.

Dersom du skal bruke begge portene må du et par hakk lenger ned og aktivere denne:
CPU Grapichs Multi-Monitor
Vis hele sitatet...
Har prøvd det nå, og det funket. Halvveis. HDMI utgangen ser ikke ut til å gi noe signal, men vga gjør det. Har ikke testet DVI enda.
Takk for hjelpen!