Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 817
Hei.
Jeg har kjøpt tre 3TB harddisker. Satte inn to av dem, og de viste to partisjoner på hver disk. En på ca 2TB, og en på 746GB. Jeg endret til GPT, og deretter viste begge diskene én partisjon pr disk på 2,7TB. Deretter speilet jeg dem.
Så satte jeg inn den tredje, og den viste kun 746GB. Kun én partisjon.
Deretter fikk jeg beskjed om at den ene av de speilede diskene manglet, og etter å ha koblet den ut og inn (med restart) kom den tilbake, men måtte fjerne speilingen.
Nå sitter jeg da igjen med en av diskene som viser 2,7TB, mens de to andre viser 746GB.
I CMD vises alle tre diskene som 746GB.
Har prøvd det meste. Har oppdatert drivere, kjørt clean i diskpart, og initialisert diskene på nytt i GPR.
Regner med at hvis jeg fjerner disken med 2,7TB og setter den inn igjen, så vil den vises som 746GB den også..

Hovedkortet er dette:
http://www.gigabyte.com/products/pro...px?pid=3062#ov

Er det noen som har peiling på hva løsningen er?
Kjøpt de brukt eller ny?
Vært inne på diskbehandling å sett om partisjonene faktisk benytter hele disken og ikke bare en del av de?
Nye.
Diskbehandling viser at disken er 746 GB, og hele disken er tilgjengelig.
Første gang viste de to første diskene to partisjoner. Ca 2 TB og 746 GB. Da var de initialisert til MBR. Så gjorde jeg dem om til GPT, og da ble de full størrelse.
Men den tredje disken viste aldri mer enn 746 GB i én partisjon..


Og hvis dere ser på disk 3, så ser dere at det er en dynamisk disk på 746,39 GB som inneholder en partisjon på 2794,39 GB..

Oppdatering:

Da ser det ut som at jeg fikk det til. Endret fra Gigabyte sin driver fra 2010 til Microsoft sin standarddriver fra 2006.
Restartet, og da viste den rett størrelse på alle tre diskene.
Har nå speilet de to diskene igjen, og opprettet partisjon på den tredje. Restarter nå igjen, så da får vi tro at det fungerer.
Sist endret av Colargol66; 21. november 2016 kl. 20:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.