Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 980
Trenger hjelp..

Hei, jeg er ein kar på 29 år diagnosert med ADHD, og begynte for ei stund sia utredning for BPD/Bordrline/Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, noe jeg er dessverre 99% sikker på at jeg også har. Skal ikke snakke så alt for mye om tidligere forhold osv, har vert i forhold 2 gonger før. Ganske intense. Men mitt første forhold var extremt intenst da eks dama var ganske sprø selv, så det var så full krasj som det kunne bli, og det varte utrolig nok i 3-4 år fra eg var 18 til eg var ca 22. Sa til meg selv at eg aldri sko i forhold igjen etter det. Så gikk det ca 6 år, og følte meg klar for og gi det og være i forhold en siste kjangs. Og for snart 2 år siden fant eg meg verdens kjekkeste og snilleste dame, så har så og si aldri gjort med noe galt eller villet meg noe vondt, og hun har virkelig kjempa for forholdet og vert gjennom mye dritt, noe jeg er evig lei meg for. Og for 2 dager siden blei det slutt...
Ellers lever jeg et helt normalt liv, med god jobb, bil og leilighet osv osv.. Men har selvsagt hatt en tøff oppvekst.
Men greier meg greit ellers i livet og ser på meg selv som en helt "vanlig" mann.
Men det lar seg bare ikke gjøre for meg i forhold. No er eg helt knust.
Men nok om det, skal ikke fortelle hele livshistorien min.

Jeg vill snakke litt om medisinering og selvmedisiner angående BPD. No er det jo ingen medisiner for Borderline, vertfall ikke så har dokumentert effekt.
Om så denne break up'en sko ende med at vi finner tilbake til hverandre (tviler, men ja..)
Så er det rett og slett ikke tid til og vente på at psykiateren skal utrede meg, og starte opp med diverse BPD psykoterapi, det går for seint.

Så litt om meg om min "rus" bakgrunn.
Jeg røyker litt weed i perioder, men forholdsvis lite (ca x1 0.2 joint før leggetid hver dag annenhver uke) Så blir vell ca 2,8g med weed fordelt ut på 14 jointer på en mnd.
+ en i ny og ne en fin sommersdag.
Pluss jeg har drevet litt me psychedelics sopp og syre. Alt fra micro, macro og trip doser.
+ jeg går jo på Aduvanz 50mg daglig, med litt pauser gjevnlig. (Jeg har ikke eller har aldri hatt noe problem med rus, og har eit delvis sunt forhold til det) Har prøvd flere rusmidler en det tidligere av nygjerrighet, men ikke så mye.

Det jeg sliter mest med er trust, jeg stoler ikke skikkelig på noen her i livet, ikke en gang nærmeste familie.. Så jeg sliter veldig når dama/exen snakker med andre gutter, når hun er ute og drikker, og så jobber hun rotasjon og vekke flere uker i strekk, da havner jeg helt i kjelleren, får så angst og jeg føler jeg bare havner i en split som varer i flere uker av og te, klarer ikke hente meg inn igjen, er helt krise... Så er vell akkuratt der jeg sliter mest.

Mine egne erfaringer, er at vist jeg røyker litt weed, vist jeg er i mine værste splitter, så hjelper det meg og tenke positivt, og weed har flere gonger klart og dratt meg på rett vei igjen. Og har følt selv vertfall at psychedelics i både små og store doser har hjelpt meg, at jeg kommer meg litt utav min egen kropp og klarer og se ting fra andre sitt perspektiv og ikke bare mitt eget. Men anker jo seffølgelig på psychedelics + psykisk lidelse.

Så spørsmålet mitt, er det noen her inne som har noe positiv erfaring med medisinering eller selv medisinering?

SSRI?
Benzo?
Weed?
Psychedelics?
Psychedelic ego death trip?
Eller noe annet kanskje?

Noen som har erfaring me ADHD meds og BPD? Forverrer de det? Nå vurderer jeg og ta meg en god pause fra Aduvanz og bytte det ut med microdosering.

Og vist det er noen likesinnet her inne med BPD og har lyst til og slå av en prat, så vill jeg gjerne det !


(Dette er skrevet i litt hast, panikk og midt i et samlivsbrudd..)
Min ex hadde bpd. Hun følte weed hjalp og valium hvis alt klikka. Dette var via lege. Det var en fin krykke når hun gikk i terapi. Tror hun er clean nå. Medisinering er kun en short term fix og Kan slå tilbake om det blir for mye. Det eneste som funker er terapi og helst i grupper med andre som har samme utfordringer.

Jeg jobber med psykiatri og har som sagt en x med diagnosen så føler jeg har relativt grei peiling på området.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har bpd. Røyker hasj. Kun det.
Fungerer perfekt som ro i tankekjørperioder.
Medisinering for BPD er en dårlig løsning som hjelper svært lite. Blir som å pisse i buksa for å holde seg varm. Kognitiv terapi forutsatt at du ønsker å bli bedre, jobbe med deg selv og endre tankemønstre kan gjøre at du blir kvitt diagnosen. Jeg vet om flere som har kommet seg gjennom STEPS kurs og idag ikke lenger har diagnosen, men det krever tid og beinhard jobbing. Har du en kvikkfix-mentalitet hvor alt vondt skal medisineres/ruses bort og fikses uten at du legger inn noe innsats selv kommer du ingen vei, men erdu åpen for å gå den harde, lange veien er det mulig å bli 'frisk'
Amaste55's Avatar
Trådstarter
81 8
Tror dere missforstår meg litt, jeg har ingen planer om og starte starte og ruse meg eller medisinere vekk problemene mine, og jeg er fullt klar over prossesen og hvor lang tid det evt kan ta i terapi og program, vet det er snakk om årevis med knallhard jobbing. Og ja, jeg rekner med dere bare tenker, ja han må komme seg videre og ikke tenke mer på dama han mista og begynne i terapi. Jeg har gått til psykiater i ca 3 år nå. Har også en søster diagnosert med BPD, men har ikke noe særlig kontakt med henne. Poenget med denne posten, var bare om noen hadde noe tips, en krykke og støtte seg litt på så han her oppe sa, en krykke jeg kan bruke i ny og ne når trengs. Vi alle vet etter første google søket at det er bare en vei og gå til syvende og sist som hjelper og det er terapi. Jeg har null planer om hive innpå 4 xanax daglig og gå rundt og vere zombie hele dagen. Jeg har somsagt et brukbart liv og ta vare på. Men akkuratt nå pr dags dato, og sko det no være tilfelle at vi kommer sammen igjen, så spør eg om noen veldig midlertidige tips fram til jeg kommer meg lengre inn i terapi prossesen. Så hun ikke stikker igjen. Om jeg så tar meg noen få trekk av noe weed, eller hadde tatt meg en liten valium når det står på som værst, eller prøver ut litt microdosering en liten periode og det kan hjelpe meg, så er vell det bedre en at hu stikker igjen? Hun blir jo den største motivasjonen min trossalt. Det er ikke aktuelt for meg og bare si til meg sjøl slikt "Du må bare la henne gå, og fokusere på deg selv og behandlingen din, så kan du heller prøve finne deg en ny dame om 3-5-10år" Får jeg mulighet til og bli sammen med hun så er jeg villig prøve det meste, av både vanlige råd og tips, og om så noe medisin av noe slag om det er det som skal til.
Weed som sagt kan være en fin krykke som demper tankekjør litt for noen. Hvis man er i helt fight or flight Kan Valium hjelpe slik at man ikke flyr i flint. Hvis du merker at weed hjelper så kan du bruke det så lenge vinninga er større enn spinninga hehe. Høres ut som du er relativt reflektert så ser ikke noe problem i å bruke en krykke. Bare pass på at krykka ikke bli en ny last. Ønsker deg lykke til.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Aldri blitt satt på medisin jeg. Vin eller weed får meg rolig da men bruker det sjelden