Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3085
Issues:
Levd under en stein i mange år, ikke vant til veldig mye menneskelig kontakt.
Aldri hatt ordentlig jobb.
Sosial angst.

Har lyst til å finne meg en jobb ikke nødvendigvis for å ha resten av livet men for å få en fot innenfor i noe arbeid uten å måtte prestere så mye sosialt.

Er det noen her som har jobbet noe innen renovasjon, er dette jobb en kvinne kan ha? Jeg har sett flere damer som har jobbet på søppelbilene .

Jeg trekkes mot jobben av flere grunner:

-Man må opp grytidlig og jobber vel som regel grytidlig, dvs lite mennesker rundt i samfunnet på den tiden av døgnet.

-God trening og få brukt kroppen min. Leste om en som så på denne jobben som en fin treningsøkt. Å få brukt kroppen min fysisk hadde hjulpet mye på angsten min.

-Få jobbe med mye menn noe jeg liker.


Men er miljøet innen renovasjon bra? De jeg har sett i gatene som henger etter søppelbilene ser fornøyde ut. Men på generell basis, er det mange som jobber innen bransjen som hater jobben sin og lager dårlig stemning?

Jeg er ikke fysisk sterk, vil jeg bli sett på som et irritasjonsmoment? En sinke? Eller har de forståelse for sånt at ei på 50 kg ikke kan ta i like hardt som en på 90 kg? Jeg er ellers blid, har godt humør og jeg er ingen skravlekjerring.

Håper noen vet litt
Høres ut som en veldig god ide og absolutt noe du bør prøve.
Veldig hyggelige menn som jobber på de bilene
Hvordan er det med deg og fysisk aktivitet til vanlig? Hvordan har du trent de siste årene?
Hvordan takler du å stå opp grytidlig fem dager i strekk samtidig som du får kjørt deg fysisk i mange timer hver dag?

Jeg mistenker at du kan få deg en overraskelse med mindre du har ganske god kondisjon og et visst grunnlag med muskler.
Du har aldri hatt ordentlig jobb? Du er helt grønn når det kommer til å ha fysiske oppgaver som skal gjøres over 4-6-8 timer?
Det er deilig å bruke kroppen, men helt klart noe man må venne seg til!

Hvor gammel er du?

---

Men for all del, jeg synes du skal gå for det! Bra initiativ. Bare ikke undervurdere slike jobber, det er en grunn til at kvinner trekkes mot mindre belastende områder av arbeidslivet.

Prøv å starte i 50% stilling og venn deg til den fysiske påkjenningen gradvis Da er jeg sikker på at du klarer deg fint.
Sist endret av krystallkongen; 7. april 2023 kl. 16:12.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Hvordan er det med deg og fysisk aktivitet til vanlig? Hvordan har du trent de siste årene?
Hvordan takler du å stå opp grytidlig fem dager i strekk samtidig som du får kjørt deg fysisk i mange timer hver dag?

Jeg mistenker at du kan få deg en overraskelse med mindre du har ganske god kondisjon og et visst grunnlag med muskler.
Du har aldri hatt ordentlig jobb? Du er helt grønn når det kommer til å ha fysiske oppgaver som skal gjøres over 4-6-8 timer?
Det er deilig å bruke kroppen, men helt klart noe man må venne seg til!

Hvor gammel er du?

---

Men for all del, jeg synes du skal gå for det! Bra initiativ. Bare ikke undervurdere slike jobber, det er en grunn til at kvinner trekkes mot mindre belastende områder av arbeidslivet.

Prøv å starte i 50% stilling og venn deg til den fysiske påkjenningen gradvis Da er jeg sikker på at du klarer deg fint.
Vis hele sitatet...
Jeg er tynn, men finnes ikke så mye muskler i meg. Jeg har ikke trent de siste årene annet enn å gå tur på natta, og det er derfor jeg har begynt å tenke på at dette kunne vært noe for meg. For på mine nattlige gåturer møter jeg ofte på Søppelbilen.

Jeg har hatt fysiske jobber over mange timer, men kun på AAP. ikke ordentlige jobber.

Å stå opp grytidlig trives jeg med. Jobbe på natta i et fysisk yrke uten noe særlig prating (kakling type sånn som forekommer hos damer) hadde vært topp for meg.

Tenker du at det at jeg ikke har noe særlig muskler vil være dumt?
Sist endret av Kosklems84; 7. april 2023 kl. 16:20.
Jeg tror ikke det skal ha noe å si idag. søppeltømmer idag er ikke som før der man måtte slenge sekken opp i bilen. idag er det to typer biler de har. en der man hekter dunk bak på bilen eller arm fra bilen som som hekter å gjør alt. sistnevnte er det kun en mann som passer på dunk står rett, men om ikke de i gata passer på å sette dunk rett til slutt blir den ikke tømt.

Uansett så er lite kraft man skal bruke siden man ikke skal løfte noe lenger og kun maks dra dunk til bak bilen om man kommunen har manuell måte. viktigste er du selv har lyst til den type jobb, det fysiske er ikke beskymra over
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Jeg tror ikke det skal ha noe å si idag. søppeltømmer idag er ikke som før der man måtte slenge sekken opp i bilen. idag er det to typer biler de har. en der man hekter dunk bak på bilen eller arm fra bilen som som hekter å gjør alt. sistnevnte er det kun en mann som passer på dunk står rett, men om ikke de i gata passer på å sette dunk rett til slutt blir den ikke tømt.

Uansett så er lite kraft man skal bruke siden man ikke skal løfte noe lenger og kun maks dra dunk til bak bilen om man kommunen har manuell måte. viktigste er du selv har lyst til den type jobb, det fysiske er ikke beskymra over
Vis hele sitatet...
Har sett dette. Bilene gjør meste av jobben, det eneste man må gjøre er å frakte søppelkassene til og fra. Det er der jeg er redd jeg kan bli et irritasjonsmoment hvis jeg ikke er rask nok eller en av bossbøttene kanskje er sykt tunge f.eks. Og jeg sinker både makker, bil og rute. Det har jeg angst for. Takk for svar.
Har selv arbeidet med dette og vil ikke si så mye egentlig. Finn ut av det selv og bare hopp ut i det

Som nevnt ovenfor så start gjerne i en litt mindre stillingsprosent til å begynne med? Kjør på, yrket trenger flere kvinner der ute

Det er eller kan være tungt arbeid, selv om det ser bedagelig ut fra utsiden.
Sitat av Kosklems84 Vis innlegg
Har sett dette. Bilene gjør meste av jobben, det eneste man må gjøre er å frakte søppelkassene til og fra. Det er der jeg er redd jeg kan bli et irritasjonsmoment hvis jeg ikke er rask nok eller en av bossbøttene kanskje er sykt tunge f.eks. Og jeg sinker både makker, bil og rute. Det har jeg angst for. Takk for svar.
Vis hele sitatet...
Tror det går fint jeg. Det er deg selv det går på. Man klarer det meste man bare selv vil. Og husk trivsel går foran lønn. Selv man jobber for penger vil man aldri klare en jobb over tide man ikke trives i
Har kjent flere damer som jobber innafor renovasjon og de har vært strålende fornøyd.
Jeg tror ikke det er så fysisk hardt som det kanskje har vært.
Det er krav (som regel) til hvor folk har søppelkasser så man slipper å trekke så mye rundt på de og de
vipper automatisk inn i bilen for tømming.
Bli ufør. Ta utdanning.

Er jo helt genialt å få kurse og utdanne deg så mye du vil.

Men trekkes du mot jobben, for all del.

Ang. sosial angst vet jeg veldig godt hvordan du har det. Jeg har akkurat som deg, trives best med venninner siste årene..

Sosial angst kan være symptomer på mange andre psykiske problemer.

Ikke glem de du må sitte halvveis trangt i bilen når dere skal til neste borettslag f eks.

Skjønner ikke hva du mener med tidlig? Slik at du kommer deg på jobb uten full buss?

Det er flere muligheter. Jeg kjenner en som fikk C1 lappen og kjørte alene rundt og hentet konteinere.

Betalt av NAV, noe jeg og fikk tilbud om som en gulrot. Hadde jeg klart å få vekk sperrefristen. Som var under ett halvt år.

Hvor dum tror du ikke jeg er da og blir tatt i bil enda en gang.

Lykke til. Nei du trenger ikke muskler og musklene du bruker er i gang fortere enn du tror.
Sist endret av Naturgrønn; 8. april 2023 kl. 00:27.
Det viktigste med sosial angst og jobb er å komme seg ut i det.
Og da er søppeltømmeryrket perfekt fordi det er såpass «enkelt». Det er ikke mye problemløsning og tenking.
Du er forståelig redd for å ikke være god nok i jobben.
Det er dessverre ingen god løsning på det uten å hive seg ut i det. Det går nesten alltid bra og frykten for å ikke være god nok er alltid overdreven. Lykketil!!
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Har kjent flere damer som jobber innafor renovasjon og de har vært strålende fornøyd.
Vis hele sitatet...
Hva skjedde? Kjenner du de ikke mer? Er de ikke damer lenger? :P
Gode ide, kjør !

Gjorde noe av det samme for en del år siden bare som håndlanger/lagermann i et stillasfirma, fikk begynne å bygge etterhvert, var ufør på siden men ville være til en slags nytte..

Traff mange typer for å si det forsiktig
Sist endret av Bjørneboe; 8. april 2023 kl. 19:57.
Var ferievikar som søppeltømmer hver sommer, jul og påske i nesten 10 år så jeg kan svare godt!
Det er relativt god lønn. På bilen jeg jobbet var det en sjåfør og meg, jeg sto mest bakpå og tømte dunkene, kjørte fra hus til hus stort sett i tettbygd strøk.
Der jeg jobbet var det sortering, annenhver uke matavfall / kompost, og papp/papir og restavfall mellom der. Papp/papir er fine dager da det er luktfritt, men dunkene er noe tyngre. Matavfall annenhver uke er lettere, men mer lukt, særlig i sommervarme. Men du blir vant til det, litt som å gå inn i er fjøs, stinker med det samme men helt greit etter en liten stund.
Om det er tungt? Ja, delvis. Restavfall og papir er tyngre dunker. Du tømmer flere hundre pr dag. De må vippes opp på hjul, trilles bort til bilen og deretter betjener du hydraulikk som tømmer og komprimerer avfallet, så senke dunkene og sette dem pent på plass. Det blir mange skritt pr dag og man må bruke armene mye, men du verden det er et fint yrke faktisk. På sommeren når sola skinner jobber du ute, mange kommer bort og prater, overraskende mange setter ut godis til deg, butikker gir deg gjerne gratis lunsj osvosv. Og masse morsom drit-prat inne i lastebilen på vei fra a til b.
Bare prøv, yrket er undervurdert og jeg tror ikke du kommer til å angre.
Hei. Renovasjonsarbeider her, har jobbet som "hjelpemann" i seks år.

Renovasjonsyrket har noen sprik. En dag så har du en lengre rute der at det er litt lengre avstander mellom hver dunk, så du får kommet inn i hyttten og man får luftet og hvilt fotene littegranne, og andre dager så kan man ha en sentrumsrute der det er "chop-chop" hele dagen.

Det jeg kan si med en gang e at du må være i god fysisk form. Jobben er fysisk krevende, du triller en dunk som gjerne veier en 50kg i snø som når deg opp til knærene, eller at det er motvind. Dette er per stopp og en rute har gjerne en 250 stopp på ruten. Du står ute i all slags vær - snø, snøstorm, regn you name it. Om sommeren kan det enkelte dager være oppi 20 gradene, da får du virkelig følt på å være i live.

Du må ha en god arbeidsmoral. Det kommer dager der du står hagl-skur og vind som pisker og hater livet. Man må bare lære seg å akseptere å være underordnet været. Så nøkkelordet her er å kle seg etter været og gjerne planlegg ruten før en drar på jobb så man vet hva slags klær man burde ha med seg osv.

Dagene kan være lange eller veldig korte. Det kommer egentlig helt an på hvem man jobber med og hvilken rute man har. Du får utdelt skikkelig klær - Univern eller ingenting.

Ikke driv på med storkonsum av rusmidler i hverdagen, da det kreves at du har hodet med deg og er påskrudd siden du jobber ofte i trafikk og motgående kjøretøy.

Ha alltid med deg en 3 liter vann - det siste du vil er å være dehydrert. Det tar satans lang tid å hente seg inn og arbeidsdagen blir ofte utrivelig når man er sur og lortete.

Så vær forberedt på å vær i grei fysisk form og at du er pålogget i hodet, så skal du se at du stortrives med dette og rutinene som kommer med.

Men er miljøet innen renovasjon bra?
Vis hele sitatet...
Dette kommer helt an på hvem du jobber med den dagen og hvilken rute man har. Man har ruter der det er store avstander mellom dunkene, også har man sentrumsruter og tettbygde strøk. Hvordan man har det på arbeid kommer helt an på hvordan man gjør dagen til selv (ha med nok og riktige klær, mat, drikke etc.)

Jeg er ikke fysisk sterk, vil jeg bli sett på som et irritasjonsmoment?
Vis hele sitatet...
Sjåføren vet hvordan det er å stå bakpå bilen, så om du har kollegaer som ikke er hestkuker så vil sjåføren rygge og stille seg sånn at det blir minst mulig belastning for deg. Du trenger ikke å være John Chena bygd, men at du er i god fysisk form er en forutsetning.
Sist endret av TrippyPippi; 9. april 2023 kl. 18:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
6 1
Sitat av Bjørneboe Vis innlegg
Gode ide, kjør !

Gjorde noe av det samme for en del år siden bare som håndlanger/lagermann i et stillasfirma, fikk begynne å bygge etterhvert, var ufør på siden men ville være til en slags nytte..

Traff mange typer for å si det forsiktig
Vis hele sitatet...
Kanskje noe ala dette heller ja. Takk til dere to som skrev sist her som er eller har vært søppelfolk. Jeg tenkte ikke på at det på vinteren kan bli et sant helvete ja. Mange av dunkene er vel frosset fast også og man må bruke tid på å lirke løs de?

Husker tidligere i vinter så gikk de også ut og ba folk snu dunkene kvelden før tømming så renovasjon slapp bruke tid på det når de kom (håndtaket på dunkene vendte innover så renovasjon måtte snu dunkene først for å få fraktet de)

Jeg er redd for å havne sammen med en hestkuk som en av dere kalte det ja, som er psykopat eller noe og bestemt seg for å gjøre det utrivelig for meg.

Så kanskje jeg skal prøve meg på et lager som Bjørneboe foreslo. Jeg bare har lyst til å bruke kroppen min, men det får man vel på lager og
I Oslo er det plakater om trikk og T-bane-fører utdanning og jobb hele tiden nå. Hva med det? Jeg har en bitte liten drøm om å kjøre tog
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Det viktigste med sosial angst og jobb er å komme seg ut i det.
Og da er søppeltømmeryrket perfekt fordi det er såpass «enkelt». Det er ikke mye problemløsning og tenking.
Du er forståelig redd for å ikke være god nok i jobben.
Det er dessverre ingen god løsning på det uten å hive seg ut i det. Det går nesten alltid bra og frykten for å ikke være god nok er alltid overdreven. Lykketil!!
Vis hele sitatet...

Eksponeringsterapi er ikke for alle. Sosial angst kan være symptom på andre diagnoser. Jeg blir ufattelig sliten av det. Etter 3 måneder er jeg utslitt fysisk og psykisk.

Jeg klarte 3-4 måneder maks i jobb om gangen. Jobber bra og har god arbeidsmoral. Jeg er avhengig av dop, klarte 18 dager sist jeg jobbet, angsten gjorde så jeg ikke ringte. Bare sluttet å møte opp.

Likevel ville de gi meg lederstilling neste sesong! Under covid pga så lite arbeidsinnvandrere.

For jeg er ikke så dum som folk tror, er bare fordi jeg gidder freak når jeg er påvirket.
Sist endret av Naturgrønn; 14. april 2023 kl. 13:08.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
I Oslo er det plakater om trikk og T-bane-fører utdanning og jobb hele tiden nå. Hva med det? Jeg har en bitte liten drøm om å kjøre tog
Vis hele sitatet...
Jeg også! Men så kom hasjen.
Bare å prøve deg som renovatør.
Det er ikke så veldig stort behov for å ha muskler i forkant, og er du uheldig å må jobbe med morragretne kollegaer er det bare å møte de med ett smil.
Lykke til
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Jeg også! Men så kom hasjen.
Vis hele sitatet...
Stein Lokomotivfører, Nei takk.
Sitat av 420master Vis innlegg
Hva skjedde? Kjenner du de ikke mer? Er de ikke damer lenger? :P
Vis hele sitatet...
Isolerte meg ifra alle utenom de aller nærmeste i mange år, det blir det ikke så godt sosialt nettverk av desverre. Men har kommet langt de siste 2 åra, så mulig at jeg klarer å komme i kontakt med litt gamle bekjentskaper igjen