Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3211
Håper noen kan hjelpe meg med dette. Har lett og lett etter ledslynger som lyser litt svakt og behagelig til innendørs bruk.Men det er ikke å oppdrive. Så tenkte da å ta saken i egne hender å sette en motstand i serie for å få senket spenningen (og lyset) minst det halve i en ledslynge jeg har.

Data på denne ledslyngen er:
Antall led: 80 stk
Hver led er oppgitt til 3,3V / 20mA / 0,066W
Max 2,304W

Transformator (230V) er oppgitt til å 24V / 150mA / 3,6VA

For å få halvert spenningen har jeg funnet ut at det må bli med en motstand på 600ohm. (12V/0,02A=600ohm). Korrekt?

Men hvilken motstand kan jeg bruke? Er usikker på hvor mye effekt denne ledslyngen bruker. Det er oppgitt 2,304 watt max på den, men ikke hva de sikter til. For jeg skjønner ikke om de mener totalt hele slyngen. For tar jeg 80 led x 0,066W blir jo det 5,28W. Jeg er ikke ekspert på dette, så her trenger jeg hjelp.

Jeg har funnet motstander som ser ut som meget aktuelle, men det eneste er at de er oppgitt med en nominell utgangseffekt på 5W. Og da stusser jeg på om det blir nok dersom hele ledslyngen bruker 5,28W.

Denne motstanden her feks, vil den duge?

https://www.elfadistrelec.no/no/mots...=50&simi=100.0


På forhånd takk så mye for hjelp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det vil neppe funke. Diodane kan ikkje ligge utelukkande i serie (80*3.3V=264V), og dei kan ikkje ligge med fleire lenker i paralell heilt enkelt heller. Mao. må sløyfa ha innebygd spenningsregulering, og ein motstand i serie vil neppe gjere spesielt mykje meir enn å redusere lyset frå den.

Når det gjeld effekten motstanden må tåle, så er det ikkje snakk omm effekten til resten av det som er tilkopla, men effekten som vert avgitt i motstanden. P=U·I=12V*20mA=0.24W, mao vil ein 1/4W resistor funke utmerka.
Kunne du lagt ved link til lysslyngen og transformatoren? (Er vel egentlig en 24VDC strømforsyning?) Hvis lysslyngen er konstruert på samme måte som vanlig 12V ledstrips så tipper jeg det er 16 parallelle strenger med 5 led og en motstand i serie, og 9mA i hver streng (80 leds, 150mA). Vil tro du kan sette en motstand i serie med hele lysslyngen, men jeg ville heller anbefalt en mosfet og mikrokontroller/555 timer med PWM, da får du nesten ikke noe varmetap, og i tillegg kan du stille lysstyrken slik du ønsker.
Finner ikke noen produktbeskrivelse av den på nettet, men det er merket med:

Strømforsyning:
24V
150mA
3,6VA

Ledslynge:
80 Led x 3,3V - 20mA
Maks effekt 2,304

Dimmer er jo kjekt også. Noen link til hvor jeg kan kjøpe? Eller så er det også greit med motstand også, bare jeg finner korrekt lysstyrke. Men motstander jo ikke dyrt, så jeg tenker at jeg bare kan prøve meg frem litt med forskjellige verdier. Det viktigste er bare å få senket lysstyrken betydelig, vil tipppe ca det halve, eller litt mer.

Men kan den type motstand som jeg har linket til over trygt brukes?
Spiller det noen rolle om jeg setter den på pluss eller minus i slynga?
For det første, finner du noen antydning til at strømforsyningen din faktisk gir ut DC? Står det noen + og - tegn på den?

Og hvis du ikke vil lage din egen PWM "dimmer", så kan du kjøpe på ebay, feks slik: http://www.ebay.com/itm/PWM-DC-6V-12...wAAOSwNSxVAnlB Selv om det står "motor controller" så skrur den bare av og på utgangsspenningen med en pulsbredde bestemt av potmeteret. Dette fungerer dog KUN på DC.

Angående motstand så er 5W mer enn nok hvertfall, og kan plasseres hvor som helst på ledslyngen. Og det skal fungere både på AC og DC. For å halvere lysmengden fra leds skal man i teorien halvere strømmen. Kjørte en simulering med 24VDC og sånn ca oppsett som jeg så for meg, da trengte jeg 80 ohm for å halvere strømmen. Kan også gjøre det litt "dirty" og anta ohmsk last (siden du ikke fant noe datasheet på ledslyngen): P=U^2/R => R=U^2/P => 24*24/2.304=250 ohm. For å halvere strømmen så dobler du motstanden, altså legger på 250 ohm i serie. Så vi kan jo anta at du trenger mellom 80 og 250 ohm for å halvere lyset. Du kan jo kjøpe noen par 100 ohm motstander og trikse og mikse med serie- og parallellkoblinger for å finne den lysmengden du ønsker. 250 ohm = to i serie og to i parallell, 83.33 ohm = to i parallell i serie med tre i parallell. https://www.elfadistrelec.no/no/mots...e=50&simi=99.5
Finner ikke noe om at den er DC noe sted, verken på esken, på strømforsyningen eller slyngen. Men pluggen mellom slyngen og strømforsyningen har forskjellige stikkere slik at det ikke er mulig å sette den feil vei. Det kan jo tyde på at det er DC kanskje?

Dimmer hadde jo vært genialt. Har du noen enkel oppskrift på å lage en selv? Ble jo litt nysgjerrig på dette og da :-) Har elfa noen brukbare deler til å lage en og kanskje? Lenke til noen eksempler? Ellers tenker jeg å kjøpe litt forskjellige motstandere nå og prøve meg frem. Bare jeg får senket lysstyrken betydelig så skal jeg være fornøyd jeg. Så tror jeg skal få til noe her. Men selvfølgelig dimmer hadde vært noe også.

Mange tusen takk for hjelpen Ferner!
Skal litt til for å matche prisen på den fra eBay, spesielt hvis man bruker mikrokontroller. Men kan legge ved krets på 555 timer og bill of material (noen komponenter måtte man kjøpe minst 10 av). http://bildr.no/image/YjRyM2hv.jpeg Der ser du også "originalkrets", en astable multivibrator. Med dioden så kan duty cycle bli mindre enn 50%. Med disse komponentene så kan duty cycle være mellom 10% og 99%, ganske stort dimmeområde. Simuleringene viser at kretsen takler MINST 300 mA, mer enn nok. Det blir jo også litt frakt og så må du vel ha et protoboard ellerno for å montere på.
LED-lamper er ikke som vanlige lamper. Det er derfor ikke gitt at du ender opp med 1/4 P dersom du lagen en spenniongsdeler som gir deg 1/2 U over lasten. Før du bestiller en motstand så kan du jo bare teste med en annen 12V DC stømforsyning (eller en 16V forsyning i fra laptopen din). Den mest vanlige metoden for å dimme LED-lyslist er nok å bruke en PWM-dimmer. Men har du sjekket om LED-listen din er dimmbar? Hva med en slik billigdimmer fra Kina, eller et sett med LED og dimmer? http://www.ebay.com/itm/Mini-Dimmer-...cAAOSwu4BVzEaV
Hvorfor prøver du ikke med en variabel motstand?

Skulle tro et potmeter på 470 Ohm i serie ville være til hjelp.

Da kan du justere slik du vil ha det, og bytte ut med en motstand på den samme verdien etterpå!
Det skal stå info på powersupplyen som fulgte med slyngen.
Senere kan du bruke en "resistor voltage drop calculator" på nett for å finne ut hvilken motstand du trenger.
Er litt jobb å sette opp en PWM styring.
Hadde gått for det enkleste og greieste hvis jeg var deg.

Laster du ned appen ElectroDroid finner du alt du trenger der. Kalkulatoren er der også. Kjempefint app som er kjekk å ha
Har du 24V supply og led slyngen skal ha 12V 20mA trenger du en enkel 1KOhm motstand som må tåle 0.430W effekt. Dette er for 100% belysning.
Sitat av BloodSpilla Vis innlegg
Det skal stå info på powersupplyen som fulgte med slyngen.
Senere kan du bruke en "resistor voltage drop calculator" på nett for å finne ut hvilken motstand du trenger.
Er litt jobb å sette opp en PWM styring.
Hadde gått for det enkleste og greieste hvis jeg var deg.

Laster du ned appen ElectroDroid finner du alt du trenger der. Kalkulatoren er der også. Kjempefint app som er kjekk å ha
Har du 24V supply og led slyngen skal ha 12V 20mA trenger du en enkel 1KOhm motstand som må tåle 0.430W effekt. Dette er for 100% belysning.
Vis hele sitatet...
De fleste LED-slyngene vil nok trekke betydelig mer enn 20mA. Utfordringen med en 24V forsyning blir da at det fort blir liggende en betydelig effekt over resistoren. Vanlige 1/8W resistorer (og POT-meter) vil da ta fyr.
Trådstarter
61 2
Takk for innspill. Den appen skal jeg sjekke ut. Har bestilt litt diverse, så skal snart prøve få tid til å teste ut forskjellig. Kommer tilbake med resultatet.
Trådstarter
61 2
Da har jeg fått testet ut. Endte opp med en motstand på 1Kohm. 600-700 ohm utgjorde også mye. Jeg målte ikke noe spenning siste gangen, men tipper at 1Kohm utgjorde omtrent 60-70% redusering av lyset. Da ble det sånn passe svakt og behagelig varmt lys.Kan fint se på ledene uten at det er skarpt i det hele tatt. Det ble kjempebra hvertfall. Kjøpte Panasonic 5W motstander også, og det var dem jeg endte opp med å bruke. Stått på i flere timer og de er helt kalde. Så funker knall dette. Takk for alle innspill. Da løste dette seg omsider.
Sist endret av Blaster; 20. desember 2015 kl. 22:39.