Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilken nettleser bruker du?
IE 72 31,03%
Mozilla 50 21,55%
Opera 100 43,10%
Andre 10 4,31%
Stemmegivere: 232. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  101 5115
asså. nå har jeg sittet med ie i flere år, og det er ikke så for jævlig som dere skal ha det til. dette blir en like teit diskusjon som "microsoft suger, og linux er best"... det er snakk om smak... dessuten er det en kjennsgjerning at de fleste sidene utvikles faktisk til ie... som dere så på statistikken her på nFF, så er ikke det så rart. grunnen til at buglisten til ie er større enn til opera, så kan nok det være fordi det er temmelig mange flere brukere som får testet den da i flere settinger og situasjoner.

jeg for min del synes opera er stor , klumpete og bloat. Mozilla firebird er kos. men ser heller ikke problemet med ie i win. det ER faktisk en fordel med at den er så innebygget som den er. synes dere som har sy mye imot ie bør komme med litt bedre og mer saklige argumentasjoner på hvorfor den suger så kraftig.
Opprinnelig postet av Carlo
Må ikke glemme Tabbed browsing extensionen. Konfigurer den ordentlig, og den er MAD smooth.
Vis hele sitatet...
hvordan funker den? hva funker den på? (firebird, mozilla, IE?)
Opprinnelig postet av Manfred
jeg for min del synes opera er stor , klumpete og bloat.
Vis hele sitatet...
http://www.ninja5000.com/operashot.gif

Stor, klumpete og bloat?
jeg gidder ikke modde en browser så for jævlig etter at jeg har lagt den inn. har som sagt sittet litt med opera tidligere, og gjorde endel med den da, men... liker den rett og slett ikke...
Nei nei. Det er jo selvfølgelig en smakssak.
Tror jeg brukte i underkant av 5 minutt å "modde" den til slik den er nå, og jeg er jævlig fornøyd. Enig at den er bloat osv. hvis man bruker den stygge standard-looken, og også med de fleste skinsa jeg har sett. Derfor gav jeg faen i skins, og bare tok med det jeg trengte...
kjører mozilla firebird helt uten skins eller noe dritt her... hvem bryr seg om hvor fancy den ser ut når den funker bra?
word på det
Better than thou.
Opprinnelig postet av devotio
hvordan funker den? hva funker den på? (firebird, mozilla, IE?)
Vis hele sitatet...
Hvis du ser øverst på siden ser du at det står Netscape 7, Mozilla og Firebird.

Og ærlig talt mennesker, "jeg gidder ikke å bytte, jeg er så lat". Det tar dere MAX en halv time å laste ned, installere, konfigurere, og installere en smoothass skin. Da får dere en browser som er både kjappere, sikrere, diggere og BEDRE enn IE. Jeg surfer kun med Mozillabaserte nettlesere, og de YTTERST få sidene jeg ikke får sett er jeg ikke interessert i å se uansett. Hvem faen bryr seg om hjemmesiden til Tommy på 14 år? Webutviklere burde ihvertfall ha alle sammen.
jeg kjenner flere som driver proft som webutviklere, og de sier at de utvikler for ie, og driter i de andre, fordi statistikken viser at det er en så utrolig stor majoritet ie-brukere uansett.

dessuten: hva skal man med skin? gjøre browseren mer bloat og ekkel?
Better than thou.
Uh, nei. Mozilla bruker XML for skinsa, både standard og andre. Det vil si at du ikke merker en DRITT forskjell fra standard til en fresh en.

Jeg kjenner også endel som jobber som webutviklere, og de aller fleste sjekker sidene sine i andre browsere selv om de bruker IE fast. Idag burde man sjekke sidene i både IE for Windows og Mac, Mozilla, Opera og Safari, fordi antall personer som bruker de alternative browserene stiger hver eneste dag.
@Manfred
Det er jo ikke rart at statistikken er stor, og det er tross alt, STATESTIKK!
Hvis jeg bruker IE hver gang jeg skal besøke en side som ikke fungerer i Opera så er det jo ikke å vente at statestikken kommer IE til gode.
Og når en side ikke fungerer i en annen nettleser enn IE, så skylder alle på den nettleseren, SELV OM det er webdesigneren som skulle ha vært skutt for ikke å ha fulgt standarder.

Prøv å lag en side med &nbsp og gi den til IE, vips, du har fått et mellomrom, selv om den korrekte måten å skrive det på er   (Ja, Opera viser den som et mellomrom, men kjører i Quirksmode, der feil blir tilgitt..FORDI ALT FOR MANGE GJØR DEN FEILEN)
Har også sett en side der en kommentar tag ikke var lukket, Opera viste en hvit side, mens i IE virket det som om alt var OK.

Å designe for IE er det samme som å forsøple nettet.
Sist endret av Scoody; 14. januar 2004 kl. 15:16.
Hmm, lurer på om jeg skal teste Mozilla jeg, dere frista meg litt
Men alle de sikkerhetshullene i IE, hvem bryr seg sånn veldig om det? Det kommer patcher etterhvert, og om noen kan bryte seg inn i HD-en din pga et høl i kildekoden, tviler jeg på at altfor mange gidder å gjøre det på privatpersoner uansett..
Og med SP1 i IE, så slipper man sånn.. Trykk-på-en-link-og-kalkulatoren-popper-opp. (som btw er veldig farlig )

Men Mozilla og Mozilla FireBird er forskjellig, right? What to choose..
Enig i hva folk sier om webutvikling for browsere. En webutvikler har ikke respekt for seg selv ved mindre siden fungerer tipp-topp i alle de vanligste nettleserne.

Selv bruker jeg Safari og Mozilla til OS X, og Opera og IE til Windows.
Som gusto har jeg lagt opera til OS X på is til det kommer en 7'er.
Opera, det er bare sånn
Etter standar instillingene, indetifiserer Opera seg som IE. (Dette kan lett forandres: File---->Quick Preferences---->Identyfy As Opera.) Derfor er det mange Opera brukere som i statestikken identifiseres som IE brukere
Opprinnelig postet av Frode
Etter standar instillingene, indetifiserer Opera seg som IE. (Dette kan lett forandres: File---->Quick Preferences---->Identyfy As Opera.) Derfor er det mange Opera brukere som i statestikken identifiseres som IE brukere
Vis hele sitatet...
Bare å trykke CTRL+ALT+O

Og hvis en side krangler litt trykker du CTRL+ALT+I for å identifisere seg som IE, men husk å bytt tilbake når du er ferdig!

Eller F12 -> Identify as Opera
Har bare forandret til opera en gang jeg
Scoody: se på sider som funker like bra i både IE og Opera da... som f.ex nFF... så ser du på statistikken der.

Vidde: stemmer det. Mozilla er mye mer bloat enn mozilla firebird. der er bl.a. mail- og news-reader fjernet, pluss endel annet stasj du ikke trenger. den er raskere og mer stabil.

Scoddy (igjen): hva er egentlig galt med at IE har "vett nok" på å takle kode som har småfeil? det er mye på samme måte som compilere funker. en god compiler er en som kan forstå hva som mangler og gå videre. Jeg ser ikke hvorfor du trekker frem dette som noe negativt
er mozilla freeware, gørtes artig ut..
sjøl bruker jeg kun Opera det sklir fint
Mozilla er freeware ja.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Manfred: Faktisk er ikke IE så veldig tilgivende på kode. En gang slet jeg lenge med å finne ut hvorfor i hampen ikke IE parset CSSen min. Det viste seg at det hadde sneket seg inn en ' ganske langt oppe i CSS-filen. Mozilla og Opera hoppet galant over kodeblokken feilen var i, mens IE stoppet hele CSS-parsingen på stedet.

En annen irriterende feil i IE er at den er flink til å parse inn mellomrom hvis man for eksempel setter inn en newline mellom to bilder i HTML.

Jeg er ikke bare kritisk til IE. Alle som bruker Konqueror og Safari vet at nFF ikke ser ut som nystekte vafler i en trådvisning. (Har planer om å fikse den..)
du ber jo om det når du bruker konqueror da... safari har jeg dog aldri testet
jeg bruker mozilla firebird. både hjemme på linux-pcen og på winxp-pcene som er på skola.
dette fordi:
-den er kjapp
-den er sikker
-den er stabil
-den har tabs, kan ikke browse uten
-den er open source, som sikrer at patcher er der med en gang
10% netscape browsere er ikke så værst da.
Opprinnelig postet av Manfred
Scoody: se på sider som funker like bra i både IE og Opera da... som f.ex nFF... så ser du på statistikken der.

Scoddy (igjen): hva er egentlig galt med at IE har "vett nok" på å takle kode som har småfeil? det er mye på samme måte som compilere funker. en god compiler er en som kan forstå hva som mangler og gå videre. Jeg ser ikke hvorfor du trekker frem dette som noe negativt
Vis hele sitatet...
Vet ikke om nFF har oppdatert "sjekke-etter-opera-rutinen", så da kan det jo være litt feil..
Men som du ser er Opera der. Og Opera er ganske "ny" på markedet, IE har vært integrert siden Windows 95, påtvunget.. (Hvorfor døde Netscape...)
Og folk flest har holdningen: Hvem bryr seg.
Hvis IE hadde blitt likestilt med andre nettlesere, dvs. måtte blitt lastet ned, så hadde den blitt slaktet i media pga. sine sikkerhetsfeil.
Da hadde sikkert situasjonen vært en helt annen, men siden så mange sider er avhengig av dens propriære teknologier og surfere er avhengig av de sidene så lar folk det gå forbi.

Og compilere lar deg IKKE gjøre åpenbare feil (Et eksempel). Den advarer deg også når du prøver å gjøre ting du ikke bør gjøre, det burde også nettlesere gjøre, ved å la vær å vise siden når det er feil i den. (Kanskje vise hva feilen er )
For når webdesignere ikke blir gjort oppmerksom på feilen sin så lærer de å gjøre det på den måten, altså ikke den rette.
Derfor skulle dette "vettet" ha vært fjernet, som sikkert ville gjort IE utrolig rask i visning av sider og størrelsen betraktelig mindre, for å forbedre webdesignere og gjøre nettet tilgjengelig for alle, ikke kun for de med IE.

Og å be surfere bruke IE for å se på siden sin ser jeg på som en fornærmelse, hvorfor vil jeg bruke en tikkende sikkerhetshull på et allerede usikkert internett, når jeg allerede har valgt en nettleser som tilfredstiller mine behov. (Som webdesigneren av siden prøver å ta fra meg ved å stenge meg ute fra siden pga. nettleseren)
Jeg bruker vel Opera, Mozilla firebird og IE, alt etter hvilket humør jeg er i

Går mest i opera da..
Tror Netscape døde fordi den ikke ble utviklet noe særlig i utviklings tiden av Netscape 6, og da Netscape 6 delevis ble slaktet pga masse bugs osv, var markedet pretty much åpent for MS og IE.

#Edit: Netscape kostet også penger, det hjalp vel heller ikke på.
Opera.
Har vært IE-fan siden IE 4.01, men etter diverse "virus-sider" (you are an idiot o.l), fant jeg ut at jeg måtte prøve noe annet.
Jeg kunne likegjerne valgt Mozilla som opera, men det ble med Opera.
Og for en opplevelse!
Du kan si hva du vil om opera, men den er uendelig mye kjappere enn IE til å laste sider. Å browse forumet med IE kan av og til være en lidelse uten like (treeeeegt!), særlig om det er to vinduer eller som lastes av gangen.
Opera svelger alt rått. Det meste går unna som det lå lokalt.

Det eneste jeg ikke liker noe særlig er at sider med java bruker utrolig lang tid på å dukke opp, og at Opera nekter å ta inn tastetrykk fra laptopen min, noe som gjør det vanskelig å skrive inn adresser og svare på poster. Men det er vel en bug av noe slag. (noen som kan tenke seg hvorfor, forresten? Backspace funker, men alt annet er dødt)

Dere som fortsatt bruker IE, bruker det vel fordi dere aldri har prøvd noe annet? Gjør dere selv en stor tjeneste og prøv Opera eller Mozilla!
Har dere først fått teken på det, vil dere aldri gå tilbake til IE.
IE , har alltid brukt det
Opprinnelig postet av nidaroz
Tror Netscape døde fordi den ikke ble utviklet noe særlig i utviklings tiden av Netscape 6, og da Netscape 6 delevis ble slaktet pga masse bugs osv, var markedet pretty much åpent for MS og IE.

#Edit: Netscape kostet også penger, det hjalp vel heller ikke på.
Vis hele sitatet...
Når du sier det så, men det var visst også fordi de skrev all koden på nytt igjen..
Men IE hjalp neppe på når den kom ferdig med OS'et.
Noe som også bør nevnes er at mozilla er åpen kildekode. Det er ikke opera. Mozilla har et fantastisk miljø rundt nettleseren, og den er fri, ikke bare gratis som opera er. I opera må du også takle en stygg reklamebanner, det slipper man i mozilla. Miljøet rundt mozilla er utrolig flott, om man lurer på noe, finner en feil, har noe man kunne tenkt seg i nettlesern eller lignende er der haugevis med til tider ekstremt koslige mennesker som kan hjelpe deg.

Mozilla kommer i to varianter, jeg pleier å likestille de når det gjelder kvalitet. Den ene, mozilla suite (den vanlige mozilla) inneholder alt man trenger til internet, mail, nyhetsgrupper og til og med en helt grei WYSIWIG html editor. Med andre ord, mozilla suite erstatter både IE og Outlook Express, samt frontpage express, om noen bruker det. Mail-klienten har et flott spam-filter, smart adressebok, gode filtre for automatisk sortering av mail osv. Om selve nettleseren er det meste sagt.

Om du ikke trenger mailklient, er Mozilla Firebird et bedre valg, mozilla firebird er kun en nettleser. Firebird er kjapp, etter min erfaring, raskere enn opera.

Den helt klart største fordelen med en mozilla nettleser quick-searches. Quick searces er rett og slett bokmerkede søkemotorer som gjør at man kan søke rett i adressefeltet. For eksempel kan man bokmerke google image search og tilegne de keyword "bilde". Om man da skriver "bilde keiko" i adressefeltet vil du få svarsiden som om du klikket deg inn på et google-bildesøk og søkte etter "keiko". Ekstremt fordelaktiv, man sparer utrolig mye tid når man har nesten alle verdens søkemotorer så enkelt tilgjengelig.

Andre enorme fordeler er den enkle installasjonen av alle de flotte extensions som finnes. Jeg skjønner ikke hvordan vanlige folk klarer seg uten adblock. Tenk, etter noen få tastetrykk er all reklame på internett borte, rett og slett utrolig deilig. En annen fin extension er mouse-gestures, selv bruker jeg ikke dette, liker ikke bruke musen, men der finnes jo folk som er forskjellige fra meg der ute.

Synes å huske en thread der den flotte unge herremannen zyrtec la ut sin bookmarks.html (liste over bokmerker som kan importeres) . Dere kan jo søke etter den.

Når det gjelder nettlesere er det ingen ting å diskutere, mozilla vinner.
Opprinnelig postet av foolish
Når det gjelder nettlesere er det ingen ting å diskutere, mozilla vinner.
Vis hele sitatet...
Mener å ha lest før på forumet, smaken er som baken...

Foretrekker fremdeles Opera fordi man kan stortsett fikse på alt i UI'et.
bruker opera jeg...
ganske enig med det vidder sa
han som ga meg tipset så..
Bruker Opera! Det er jo bare best...
Quick searces er rett og slett bokmerkede søkemotorer som gjør at man kan søke rett i adressefeltet.
Vis hele sitatet...
har da opera også, imdb shalomn, g jalla, nff pr0n etc. uten videre store problemer...lurer du på hvordan du kan legge til nye er det en annen tråd på dette forumet som beskriver det.

mouse gestures
Vis hele sitatet...
har opera også

og bare for å leke patriotisk: Opera er norsk, vekst i opera fører til at de trenger folk, oppsving i norsk IT-industri, lettere å finne seg jobb når man er ferdig utdannet om 2,5 - 4,5 år
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Jeg bruker opera. Synes den er ganske grei å bruke i forhold til IE. Dessuten synes jeg at den er kjappere.
Har byttet over til Firebird nå, man skulle gjerne hatt med meg alle bookmarkene mine fra windows.. hvordan gjør jeg det?

:edit: fiksa det nå..
Sist endret av Drix; 15. januar 2004 kl. 02:47.
Better than thou.
Fra IE? De ligger allerede i FireBird. Sjekk Bookmarks --> Imported IE Favorites.
De var ikke der.. brukte ikke installer, bare zippet ut og la den inn. Fikset det nå..

Virker ganske bra.. liker det jeg ser og føler hitill. Eneste jeg har å klage på er at mange av sidene ser helt fucka ut mens de loader, men blir bra når de er ferdige. Hvorfor det?
Sist endret av Drix; 15. januar 2004 kl. 02:53.
opera ca 99.99% og mozilla 0.01%
En annen ting jeg savner i Firebird er den lille image toolbaren når du holder musen over et bilde. Er det noen enkel måte å lagre et bilde på i Firebird utenom den høyreklikk og lagre som. En extension eller noe?

Hvilken extensions bruker dere? Er det noen annbefalinger?
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Vet ikke om det er en slik imagetoolbar, men skal ikke se bort fra det.

Jeg bruker Flash Click To View så jeg slipper at flash loader uten at jeg vil det, og så bruker jeg All-in-One Gestures for mouse gestures.

Finner du noe du vil stille på, finner du det ofte i about:config. Der har jeg sagt nei til target="_blank" vinduer, så da slipper jeg å "stresse" med Tabbrowser.

Hvis du vil legge til flere søkemotorer, som f.eks astalavista eller imdb, så finner du det her.

Du kan også prøve Thunderbird for epost
Sist endret av Zpeef; 15. januar 2004 kl. 14:10.
Opera.. Det er et par sider som fokker seg i opera, og da bruker jeg IE, men liker opera best..
http://www.exclipy.com/upgrade/ - En overbevisning for IE brukere?
Underlig med den redirecten...?

edit: Spesielt hvis du ser på url til siden og at du ikke kommer inn på siden uten å gå innom redirecten som ikke er en micro$oft side..?
Sist endret av poe; 20. januar 2004 kl. 10:33.
IE med bredbånd er like bra som Opera med ISDN, har testet selv.
Opera ruler.
noob killer
elukS's Avatar
Bruker mozilla firebird, for det første er det open source, og for det andre er den sinnsyk kjapp å laste.
Opprinnelig postet av Vanquish
Underlig med den redirecten...?

edit: Spesielt hvis du ser på url til siden og at du ikke kommer inn på siden uten å gå innom redirecten som ikke er en micro$oft side..?
Vis hele sitatet...
Det er en godt kjent exploit i IE, man kan klikke på en link og få en helt annen adresse i adressefeltet enn den siden man faktisk er på. (Og MS vil ikke gi ut patch ellerno, et annet firma har...)
Sist endret av Scoody; 20. januar 2004 kl. 11:15.
Not Penny's boat
argh's Avatar
opera er bare genialt, et trykk og du er hekta