Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 7563
Hei. Skal gå til innkjøp på ny TV forhåpentligvis nå denne uken om jeg får tid.
Såg nå dette nye tilbudet fra Komplett på denne TV-en:

- https://www.komplett.no/philips-50-u...194#!tab:extra

Skal brukes til litt gaming på PS3, men mest film og serier. Er den verdt pengene?
Nei, vil ikke si det. PUS6809 har ett 50Hz panel med høy bildebehandling. Du vil ikke oppleve "hakking" ved vanlig TV-titting og film, men du vil se det når du setter på spill/gaming-modus. Samtidig kan du oppleve input-lag ved 4K TV'er da den prøver å oppskalere bildet (ekstra arbeid for TV'en). Jeg hadde nok vært litt forsiktig med det kjøpet hvis du skal bruke den hovedsaklig til spilling.
Blir nok stortsett serier og film, spiller bare litt Gta innimellom i helgene om jeg kjeder meg.
Her har du en 55" 4K med 100hz panel fra Thomson til 7495. Kanskje vært en titt.
Er ikke helt eksperten på dette, så hva er forskjellen som gjør Thomson typen bedre?
Det er selve panelet som gjør forskjellen. Ett 50Hz panel vil slite med å gjennskape ekte og naturlige bevegelser. Du vil altså se hakking/etterslep i bildet. Uansett om du ser på sport, film, eller NRK1.

Ett 100Hz panel vil derimot greie dette, og du vil unngå luggete video.

Har selv ikke sett Thomson TV'en, så tipset er vell å se på den selv i en butikk. TV'er bør ikke kjøpes ut av det blå .
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Også 50Hz, men hvis du først skal ha det så er det forsåvidt "ett fett" hva man velger. Da kan man fint gå etter det billigste .
Ikke la deg skremme av advarsler mot 50Hz, dette gjelder ikke moderne paneler i den grad det gjorde for bare et år siden. I hvertfall ikke hos philips, les denne testen:

http://www.dinside.no/928972/test-philips-55pfs6609
"Det mest opplagte er at Philips nå har byttet fra et IPS-panel på 100 Hz, til et VA-panel på 50 Hz.
Vi må innrømme at vi på forhånd var spent på om et 50 Hz-panel ville holde mål, og det er godt å kunne bekrefte at vår skepsis ble gjort til skamme. Dette skyldes ganske enkelt at Philips har pøst på med alt de kan av bildebandling for å kompensere, og jevnt over må vi bare si at de har gjort en god jobb. Litt av grunnen til det er nemlig at prosessorene i TV-ene nå begynner å bli så raske at bildebehandlingen kan være aktivert uten at de ulike funksjonene gir krøll i bildet."

Jeg anbefaler philips paneler, har selv en tre år gammel i 9000-serien og den er grom.

Min eldre bror gikk forøvrig til innkjøp av denne for et par måneder siden, (da på tilbud til 4995,-) og han er noe kresen på skjerm da han spiller mye tv-spill, xbox360 og ps4. Han er meget fornøyd (ingen rapporter om lagging selv om dette er 50Hz panel), og jeg kommer selv til å investere i dette panelet så fort prisen dropper til 5K igjen slik at jeg kan flytte tv-spillinga inn på soverommet.
Sist endret av bruisepristine; 9. september 2014 kl. 01:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Ikke la deg skremme av advarsler mot 50Hz, dette gjelder ikke moderne paneler i den grad det gjorde for bare et år siden. I hvertfall ikke hos philips, les denne testen:

http://www.dinside.no/928972/test-philips-55pfs6609
"Det mest opplagte er at Philips nå har byttet fra et IPS-panel på 100 Hz, til et VA-panel på 50 Hz.
Vi må innrømme at vi på forhånd var spent på om et 50 Hz-panel ville holde mål, og det er godt å kunne bekrefte at vår skepsis ble gjort til skamme. Dette skyldes ganske enkelt at Philips har pøst på med alt de kan av bildebandling for å kompensere, og jevnt over må vi bare si at de har gjort en god jobb. Litt av grunnen til det er nemlig at prosessorene i TV-ene nå begynner å bli så raske at bildebehandlingen kan være aktivert uten at de ulike funksjonene gir krøll i bildet."

Jeg anbefaler philips paneler, har selv en tre år gammel i 9000-serien og den er grom.
(...)
Vis hele sitatet...

Hvis du leser mitt første innlegg skrev jeg: "Du vil ikke oppleve "hakking" ved vanlig TV-titting og film, men du vil se det når du setter på spill/gaming-modus.". Akkurat fordi Philips kjører kraftig bildebehandling, og skrur du det av for å spille, ja da sitter du igjen med ett 50Hz panel. Det er sannheten enten du ønsker det eller ikke.

Til info kan ikke 9000-serien (uansett Philips, LG eller Samsung) sammenlignes med en 4 eller 6000serie. 9000-seriene kjører ofte 200 eller 100Hz paneler.
Hvorfor skru av bildebehandlingen for å spille? Som sagt min bror gikk for kort tid siden til innkjøp av denne TVen som er et philips 50Hz panel, og opplever null lagg ved tv-spilling som denne skjermen i hovedsak brukes til. Mao man behøver ikke styre unna 50Hz paneler slik det indirekte anbefales tidligere i denne tråden.
Sist endret av bruisepristine; 9. september 2014 kl. 22:27.
For å unngå input lag

Skal du ha en god TV så kjøper du ikke 50Hz. Er du lite kresen, skal spare penger eller ha en ekstra TV, ja da er 50Hz ett godt valg.
Sist endret av Wolfie; 9. september 2014 kl. 22:29.
Uansett har man 14 dagers returrett ved nettkjøp skulle valgt skjerm vise seg å ikke holde mål. Så da er det jo bare å prøve seg frem
Kjør på, selv jeg synes det er unødvendig å utnytte seg av bytteretten når jeg forteller dere hva dere bør holde dere unna.
Låner denne tråden istedenfor å lage ny. Duger denne http://www.prisjakt.no/product.php?p=2616716 til PS4 gaming ?
Alt duger med om du ønsker hardt nok . Vil igjen anbefale ett rent 100Hz panel for gode å naturlige bevegelser. Input-lag er vanskelig å svare på da jeg ikke har prøv TV'en, men merk: det kan være store forskjeller på dette fra TV til TV. Er det konsollspilling funker de fleste TV'er. Skal du går litt mer intensivt ville jeg gått for en PC-skjerm.
Sist endret av Wolfie; 11. september 2014 kl. 23:20.
Har ikke den 100Hz panel da?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Loffenius Vis innlegg
Har ikke den 100Hz panel da?
Vis hele sitatet...
Nope

"Oppdateringshastighet
50 Hz"
Sitat av FatMan Vis innlegg
Nope

"Oppdateringshastighet
50 Hz"
Vis hele sitatet...
Ah, står 100 Hz PMR på komplett annonsen, er det feil da? https://www.komplett.no/philips-40-l...E-9D52E5984D4D
Sitat av Loffenius Vis innlegg
Ah, står 100 Hz PMR på komplett annonsen, er det feil da? https://www.komplett.no/philips-40-l...E-9D52E5984D4D
Vis hele sitatet...
Mange av produsentene har laget sine egne "systemer" på å oppgi Hz. En liste over hvem som bruker hva og hva den faktiske Hz er finner du her
XX Hz *en forkortelse her* = Bildebehandling
XX Hz = Panelfrekvens

Det er selve panelfrekvensen/oppdateringshastighet du skal se etter. Ikke heng deg opp i bildebehandling. Det hjelper deg lite om det er ett billigpanel.
Ahaa, takk for hjelpen.

http://www.lefdal.com/product/tv-lyd...ed-tv-lt-40e71 er fin da?
Sist endret av Loffenius; 12. september 2014 kl. 02:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Wolfie Vis innlegg
Nei, vil ikke si det. PUS6809 har ett 50Hz panel med høy bildebehandling. Du vil ikke oppleve "hakking" ved vanlig TV-titting og film, men du vil se det når du setter på spill/gaming-modus. Samtidig kan du oppleve input-lag ved 4K TV'er da den prøver å oppskalere bildet (ekstra arbeid for TV'en). Jeg hadde nok vært litt forsiktig med det kjøpet hvis du skal bruke den hovedsaklig til spilling.
Vis hele sitatet...
jeg spiller på den tvn på ene romme mitt og har ikke opplevd hakking.. hadde den gjort det så hadde jeg bare levert den tilbake.. for 7000 kr så skal det ikke hakke når du spiller. spiller call of duty ghost... bf4.. fifa osv.. med ps4.

Har kun sett på vanlig hd på den tv så 4k vet jeg ikke noe om.. synes selv det var ett bra kjøp.
Sitat av Loffenius Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Noen på forumet her nevte at det var litt høy input-lag på den TV'en, så litt usikker. Ellers en bra TV til prisen.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jeg spiller på den tvn på ene romme mitt og har ikke opplevd hakking.. hadde den gjort det så hadde jeg bare levert den tilbake.. for 7000 kr så skal det ikke hakke når du spiller. spiller call of duty ghost... bf4.. fifa osv.. med ps4.

Har kun sett på vanlig hd på den tv så 4k vet jeg ikke noe om.. synes selv det var ett bra kjøp.
Vis hele sitatet...
Er nok ikke alle som er like kresene som meg .

7000kr for en 55" er ikke dyrt, for en 40" er det en normal pris. Så det der avhegner litt . (usikker på hvilken TV du har)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Wolfie Vis innlegg
Nei, vil ikke si det. PUS6809 har ett 50Hz panel med høy bildebehandling. Du vil ikke oppleve "hakking" ved vanlig TV-titting og film, men du vil se det når du setter på spill/gaming-modus. Samtidig kan du oppleve input-lag ved 4K TV'er da den prøver å oppskalere bildet (ekstra arbeid for TV'en). Jeg hadde nok vært litt forsiktig med det kjøpet hvis du skal bruke den hovedsaklig til spilling.
Vis hele sitatet...
Teknisk vas, kjøpte denne tv-en for 1 uke siden. Ingen problemer med bildet.
Spiller av 4k film fra vanlig USB harddisk både i 3D og 2D uten problemer.
Ikke mye 4k innhold da, men ser en viss forskjell i kvalitet på vanlig HD som blir oppskalert. Men jeg laster ned mye film så det er jo en viss forskjell i kvaliteten til videokilden også.

Det eneste negative med denne er at selve skjermen gjenspeiler en del lys fra rommet, så hvis du har mye sterke lyskilder (feks store vinduer o.l) og skal bruke den mye på dagtid kan det bli ett lite problem.
Og smart-tv delen har liten verdi da det kun er netflix og youtube som er brukbare for min del. Kjøp heller en android mini pc.
Dette er ikke vas! Les hva jeg skriver: "Du vil ikke oppleve "hakking" ved vanlig TV-titting og film, men du vil se det når du setter på spill/gaming-modus.". TV'en har HØY bildebehandling for å unngå hakking i bildet, derfor ser du ingenting. Skrur du derimot "Perfect Motion Rate" av vil du oppleve hakking.

Og sånn er det bare...
Sitat av Wolfie Vis innlegg
TV'en har HØY bildebehandling for å unngå hakking i bildet, derfor ser du ingenting. Skrur du derimot "Perfect Motion Rate" av vil du oppleve hakking.

Og sånn er det bare...
Vis hele sitatet...
Det gir jo ingen mening? Om jeg ikke ser at bildet hakker så kan ikke du påstå at bildet hakker.
Jo, det gir mening. Dette er hva jeg jobber med.... Ta deg en tur til en forhandler å se på en 50Hz TV siden av en 100Hz, da vel å merke uten bildebehandling på.

Det er ikke noe jeg påstår, det er rett og slett sånn teknologien funker. Du har på bildebehandlingen til Philips, derfor hakker det ikke hos deg.
Dette er den mest idiotiske konklusjonen jeg har hørt. Du sier det jo selv "Du har på bildebehandlingen til Philips, derfor hakker det ikke hos deg."
Du påstod tidligere at den ville hakke i gaming modus, det gjør den altså ikke. Så uansett hvor mye bildebehandlig som skjer så har ikke jeg sett noe hakking. Hvorfor skal jeg skru av bildebehandlingen i det hele tatt?

Altså, om tv-en kommer med en modus som gjør at den ikke hakker. Da går man ut fra at den ikke hakker.
Det blir som å si at det nyeste skjermkortet ikke klarer å vise bf4 uten hakking da du prøvde uten drivere.
Det er dette som er problemet når man tar info fra internett og siterer det videre som om det var fakta.
Sitat av Wolfie Vis innlegg
Også 50Hz, men hvis du først skal ha det så er det forsåvidt "ett fett" hva man velger. Da kan man fint gå etter det billigste .
Vis hele sitatet...
Dette er det mest tullete jeg har hørt. Hz har bare noe med selve oppdateringsfrekvensen på bildet å gjøre, og er ikke enerådende som måler for kvalitet på en tv.
Panelkvalitet i form av fargeriktighet, kontrast, lysstyrke og ikke minst sortnivå er større indikatorer i tillegg til hvor gode prosessorer det finnes i TVen. Det er nemlig sistnevnte som ofte kan ødelegge opplevelsen ved at de ikke henger med på store datamengder. (Før noen kommer med dustete argumenter som at da må man slå av bildebehandling: Det går jeg utifra at man gjør, i tillegg til å kalibrere TVen hjemme i egen stue.)
God test for dette:
Sett på 2012, spol fram til scenen hvor galningen står på toppen av Yellowstone og bildet panorerer rundt han. På flerfoldige TVer av relativt øy modellbenevning med 100 og 200 hz så vil antennene på ryggen hans dele seg hvor den ene halvdelen ligger langt etter resten av bildet. Derfor kommer jeg til å kjøpe enten kino-tvene til Philips eller LG/Sony sine LED-modeller framover, da disse vet jeg er gode.
Mitt første TV-kjøp var regissert helt og holdent av en selger i et varehusene som klarte å overbevise meg om at en Tv med 100hz var alt jeg trengte, og hvis det var noe jeg skulle legge til penger i prisen for, så var det akkurat det. Så det gjorde jeg, og kjøpte meg en 100hz tv. Den hakker 10x så mye som det mine foreldres tv med 50hz men bedre panel og prosessorer gjør.
Så for de av dere som vurderer å kjøpe TV i høyere prisklasse enn dere har lyst til å gamble på, dra for å se på TV-en først. Ta med en film du kjenner, og be om å få fjernkontrollen så du selv kan slå av alle bildebehandlingsmuligheter osv.
Sist endret av Makri; 22. september 2014 kl. 13:29.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Dette er den mest idiotiske konklusjonen jeg har hørt. Du sier det jo selv "Du har på bildebehandlingen til Philips, derfor hakker det ikke hos deg."
Du påstod tidligere at den ville hakke i gaming modus, det gjør den altså ikke. Så uansett hvor mye bildebehandlig som skjer så har ikke jeg sett noe hakking. Hvorfor skal jeg skru av bildebehandlingen i det hele tatt?

Altså, om tv-en kommer med en modus som gjør at den ikke hakker. Da går man ut fra at den ikke hakker.
Det blir som å si at det nyeste skjermkortet ikke klarer å vise bf4 uten hakking da du prøvde uten drivere.
Det er dette som er problemet når man tar info fra internett og siterer det videre som om det var fakta.
Vis hele sitatet...
er også en gaming på den tvn hvis jeg ikke husker feil.. hakker ikke når jeg spiller

gaming mode
Sist endret av Notoneofthem; 22. september 2014 kl. 15:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Dette er den mest idiotiske konklusjonen jeg har hørt. Du sier det jo selv "Du har på bildebehandlingen til Philips, derfor hakker det ikke hos deg."
Du påstod tidligere at den ville hakke i gaming modus, det gjør den altså ikke. Så uansett hvor mye bildebehandlig som skjer så har ikke jeg sett noe hakking. Hvorfor skal jeg skru av bildebehandlingen i det hele tatt?

Altså, om tv-en kommer med en modus som gjør at den ikke hakker. Da går man ut fra at den ikke hakker.
Det blir som å si at det nyeste skjermkortet ikke klarer å vise bf4 uten hakking da du prøvde uten drivere.
Det er dette som er problemet når man tar info fra internett og siterer det videre som om det var fakta.
Vis hele sitatet...
Kall det akkurat hva du vil.

Jeg skal til en forhandler nå til uka og kan godt sende deg en video om det hjelper deg noe (???).

Bildebehandlingen på en TV vil lage en kunstig overgang mellom to bilder for å gi det en renere flyt. Ett 50Hz panel vil ikke greie dette selv, så ved høy bildebehandling vil bevegelsene se naturlig ut (minuset kan være uskarpe bilder og input-lag). Hvis du velger å sette TV'en din på f.eks. spillmodus vil dette skru seg av og du sitter igjen med bare ytelsen til panelet. Du kan sitte å fornekte dette så mye du vil. At du kanskje ikke ser dette betyr ikke at dette ikke eksisterer...

Sitat av Makri Vis innlegg
Dette er det mest tullete jeg har hørt. Hz har bare noe med selve oppdateringsfrekvensen på bildet å gjøre, og er ikke enerådende som måler for kvalitet på en tv.
Panelkvalitet i form av fargeriktighet, kontrast, lysstyrke og ikke minst sortnivå er større indikatorer i tillegg til hvor gode prosessorer det finnes i TVen. Det er nemlig sistnevnte som ofte kan ødelegge opplevelsen ved at de ikke henger med på store datamengder. (Før noen kommer med dustete argumenter som at da må man slå av bildebehandling: Det går jeg utifra at man gjør, i tillegg til å kalibrere TVen hjemme i egen stue.)
Vis hele sitatet...
Jaha?

Hz har noe med oppdateringsfrekvens funker, korrekt. Det er AKKURAT dette som gjør at man opplever etterslep i bildet. Jeg er enig at panelfrekvens har lite med bildekvaliteten å gjøre, men det har noe med helheten å gjøre. En bil på 2 tonn kommer seg sikkert frem med en 90hesters motor den og, men satan hvor lang tid det vil ta.

Noe som går igjen hos 50Hz TV'er er derimot prisen. De ligger alle i en billig prisklasse der TV'ene får rimelige komponenter. Mao. generelt dårlig bildekvalitet. Panelene har dårlig sortnivå, lite lyssterke, håpløs innsynsvinkel, dårlig fargegjengivning og ikke minst en slappe prosessorer som skal styre TV'en.

Skal du ha en god TV skal du ha minimum 100Hz panel (og ja, når man kalibrerer en TV skrur man bildebehandlingen av. Har du en TV som ikke takler dette lar du det selvfølgelig på og nyter din 50Hz TV der du har spart noen 1000-lapper). Her ble det spurt om anbefaling av en TV, det er hva JEG anbefaler!

Som en på Avsforums sa:

I've seen side by side comparisons of 60 vs 120 and that's a noticeable difference and a spec worth paying for, absolutely.
Vis hele sitatet...
Sitat av Makri Vis innlegg
(...) På flerfoldige TVer av relativt øy modellbenevning med 100 og 200 hz så vil antennene på ryggen hans dele seg hvor den ene halvdelen ligger langt etter resten av bildet. Derfor kommer jeg til å kjøpe enten kino-tvene til Philips eller LG/Sony sine LED-modeller framover, da disse vet jeg er gode.
Vis hele sitatet...

Hæ!? Først, hvilke TV'er er "kino-TV" 'er? Sikker på at du ikke blander bildebehandling og panelfrekvens i denne diskusjonen? Ved ett 100Hz/200Hz panel vil bevegelsene være gjevne. Hvis du fortsatt sliter med bildet kommer det av ghosting eller dårlig bildebehandling.

Til info lager Philips, LG og Sony også billige og dårlige TV'er som alle andre. Undersøk hver enkelt modell.

Sitat av Makri Vis innlegg
Mitt første TV-kjøp var regissert helt og holdent av en selger i et varehusene som klarte å overbevise meg om at en Tv med 100hz var alt jeg trengte, og hvis det var noe jeg skulle legge til penger i prisen for, så var det akkurat det. Så det gjorde jeg, og kjøpte meg en 100hz tv. Den hakker 10x så mye som det mine foreldres tv med 50hz men bedre panel og prosessorer gjør.
Vis hele sitatet...
Høres ut som du har blitt lurt isåfall. Hvilken TV var dette?

Her er noen linker til dere begge:

Kort forklaring på bildebehandling: http://tech.uk.msn.com/tv/tv-jargon-...to-know?page=8

Litt om Hz (teknologien har blitt bedre, men konseptet er det samme): http://www.cnet.com/news/what-is-refresh-rate/
Sist endret av Wolfie; 22. september 2014 kl. 23:40.