Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2567
Noen andre enn meg som opplever ekstremt mye ISO-støy på Canon sitt 50D?
Hver gang jeg tar bilder med høyere ISO-verdi enn 1600 opplever jeg så mye støy av bildet må etterbehandles for å fjerne støyen, og det er sjukt irriterende.

Har prøvd å sette ISO støyfjerning på max uten at dette hjelper spesielt mye. Kan det være en feil i firmware/i kamerahuset eller er dette vanlig på 50D?`

http://www.flickr.com/photos/eirikot...0174/lightbox/
Her hadde jeg en ISO på 6400, og måtte sette støyfjerninga på max i Camera Raw. Du ser fortsatt støy i bildet om du ser nøye på vingen til måka.
Sist endret av thatcanonguy; 9. mai 2012 kl. 09:41.
Ingen av de "lavere" nivå Canon kameraene har ikke noe spesielt god støy behandling. men prøv å holde store deler av bildet opplyst hvis du må bruke høyere ISO verdier. det hjelper mye hvis du prøver å unngå å ha sorte eller store mørke områder i bilder. Forresten hvorfor så høy ISO på dagen?
Jeg opplever også dette. Det er vel det beste argumentet jeg har for å kjøpe nytt kamera nå, for ellers er det veldig flott. Personlig bruker jeg aldri ISO-verdier høyere enn 400 på 50D, nettopp fordi alt over blir dårlig.
Så høy ISO genererer som regel en del støy, og som en annen spør om: Hvorfor bruke SÅ høy ISO på dagtid?

Uansett, så bør du lære deg å justere lukkertid for å slippe å tukle så mye ISO-verdiene. Da kan man stille inn hvor mye lys kameraet skal slippe inn, og du kan om natta få bilder som ser ut som de er tatt på lyse dagen. (Husk stativ og fjernutløser i disse tilfellene)
Sist endret av Fuzzybossen; 9. mai 2012 kl. 10:35.
Grunnen til at jeg brukte så høy ISO var fordi jeg glemte å justere ned ISO'en før jeg tok bildene, reagerte ikke på det før jeg fikk bildene over på skjerm.
Dessuten er dette et semiprofft kamera, og ikke et ''lavere'' nivå som du påstår, robojot. Jeg hadde ikke kjøpt et semiprofft kamera om jeg ikke kunne lukkertid, ISO, blender osv.
Sist endret av thatcanonguy; 9. mai 2012 kl. 10:55.
^^ forstår hva du mener. de tjeg mente var at de mere "proff" kameraene som Canon 7d, 5d og 1d har bedre støy behandling. på en 7d kan jeg fint ta med opptil rundt ISO 2000 å få brukbare bilder men noe over det er helt ubrukelig ( med mindre du etterbehandler det eller det er sorthvit.)
Jeg liker best å ha iso 100 på dagtid, så justerer jeg blenderåpning og lukkertid først. Det er kun vist jeg ikke klarer å få rett eksponering når jeg har ønsket blenderåpn. og lukkertid jeg rører iso.
tror jeg skal legge inn penger i enten ett 7D eller 5D MKII sånn etterhvert, ISO-støyet på 50D ødelegger alt av bilder..
allerede på 1600 kan jeg såvidt bruke bildet, og ihvertfall ikke selge det.
Sitat av thatcanonguy Vis innlegg
tror jeg skal legge inn penger i enten ett 7D eller 5D MKII sånn etterhvert.
Vis hele sitatet...
For all del gå for 5d mk2, mye bedre enn 7D og veldig god støtte med magic lantern firmware. 5dmk2 er også fullframe sensor. Får den veldig " billig " nå om dagen. F.eks på fotovideo og japanfoto 12.9 K men prisen kommer til å falle mer etterhvert nå som mark 3 har kommet på markedet.
Er det jeg tenker også
nå får du jo 5D MK2 til et par lapper mer enn et 7D, i tillegg til at det som du nevner er fullframe sensor. men det blir nok ikke med det første, penger vokser ikke akkurat på trær
Sitat av thatcanonguy Vis innlegg
tror jeg skal legge inn penger i enten ett 7D eller 5D MKII sånn etterhvert, ISO-støyet på 50D ødelegger alt av bilder..
allerede på 1600 kan jeg såvidt bruke bildet, og ihvertfall ikke selge det.
Vis hele sitatet...
Bruker du alltid høy ISO?? Lurer, siden du sier at ISO-støyen ødelegger ALT av bilder. Du glemmer vel ikke alltid å sjekke instillingene heller?
Nei, jeg gjør ikke det. Men er ikke alltid jeg har tilstrekkelig tilgang på lys, så da går fort ISO'en opp. Det høyeste jeg bruker er 1600.
Hvorfor har du stjelt avataret til Spirituell egentlig? Leste ikke brukernavnet og trodde det var han som skrev, i og med at jeg stort sett identifiserer freaks med avatar, ikke navn..
Jeg søkte på freak.no avatar i google og det kom opp der, visste ikke at han brukte det.
Sitat av thatcanonguy Vis innlegg
Jeg søkte på freak.no avatar i google og det kom opp der, visste ikke at han brukte det.
Vis hele sitatet...
En slik søkemåte vil nok ikke være så lur. Da kan du være rimelig sikker på at du tar en annens avatar. Søk heller kun på avatar, eller be noen her om å lage en til deg.
Slik, da har jeg endra avatar. Er denne også ''eid'' av noen andre, eller?
Sitat av thatcanonguy Vis innlegg
Er det jeg tenker også
nå får du jo 5D MK2 til et par lapper mer enn et 7D, i tillegg til at det som du nevner er fullframe sensor. men det blir nok ikke med det første, penger vokser ikke akkurat på trær
Vis hele sitatet...
Ja du burde helst gå for 5D MK2. Tror du kan få dem ganske billige nå på finn siden en del folk opgraderer til MK3. Men har du ca 10k ekstra å bruke på et kamera så gå for MK3. den har ekstremt mye bedre støy behandling en MK2 som også er ett fantastisk kamera.
Sitat av robojot Vis innlegg
Ja du burde helst gå for 5D MK2. Tror du kan få dem ganske billige nå på finn siden en del folk opgraderer til MK3. Men har du ca 10k ekstra å bruke på et kamera så gå for MK3. den har ekstremt mye bedre støy behandling en MK2 som også er ett fantastisk kamera.
Vis hele sitatet...
MK3 blir nok 10k over min prisklasse, hahaha. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man betaler så mye ekstra for det i forhold til Mk2 heller.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av thatcanonguy Vis innlegg
Grunnen til at jeg brukte så høy ISO var fordi jeg glemte å justere ned ISO'en før jeg tok bildene, reagerte ikke på det før jeg fikk bildene over på skjerm.
Dessuten er dette et semiprofft kamera, og ikke et ''lavere'' nivå som du påstår, robojot. Jeg hadde ikke kjøpt et semiprofft kamera om jeg ikke kunne lukkertid, ISO, blender osv.
Vis hele sitatet...
dette er ikke et semi-profft kamera, uansett hvor mye reklamen kanskje har lurt deg.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av thatcanonguy Vis innlegg
Vis hele sitatet...
du får "beg to differ" så mye du vil, har du noen gang tatt i et profesjonelt kamera, så hadde du forstått litt bedre.

50D er ikke et semi-profesjonellt kamera.
Sitat av thatcanonguy Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Selv om Wikipedia sier at det er ett semi profft kamera betyr ikke at det er det. Dessuten hva er et semi profft kamer anyways...

Også grunnen til at folk er villige til å bruke 35k++ på et kamera er fordi de vill ha ett bedre kamera med bedre sensor, bildeprocessor ( det som gjør at du har mindre iso støy blant annet) ergonomi, søker , værtetting og listen forsetter. Poenget mitt er at du får hva du betaler for.
Sist endret av robojot; 11. mai 2012 kl. 23:55.
JEG ser på det som et semiprofft kamera fordi det er det som står hvert sted på nettet. Men nå var ikke det spørsmålet heller, så jeg ser ikke helt hvorfor du dro det opp, somnium.
Du fikk jo alt svaret nesten i starten av tråden. Canon 50d har ikke akkurat bra støybehandling...
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Står ingenting om at det er et semiproft kamera på den engelske wiki'en. http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS_50D

Hvorfor tar du bilder med så jævlig høy ISO i det hele tatt? Kjøp deg en blitz eller noe, så slipper du å stress med så høy ISO-verdi. Eventuelt kan du jo selge kameraet ditt og kjøpe et ordentlig semiproft kamera.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av thatcanonguy Vis innlegg
JEG ser på det som et semiprofft kamera fordi det er det som står hvert sted på nettet. Men nå var ikke det spørsmålet heller, så jeg ser ikke helt hvorfor du dro det opp, somnium.
Vis hele sitatet...
og jeg sier at DU tar feil, og støyproblematikken tråden handler om burde kanskje ringe noen bjeller om at jeg kanskje har rett.
Sitat av somnium Vis innlegg
og jeg sier at DU tar feil, og støyproblematikken tråden handler om burde kanskje ringe noen bjeller om at jeg kanskje har rett.
Vis hele sitatet...
Så fint at folk klarer å holde seg på et saklig, voksent nivå på forumet!
Det her blir for dumt for meg, i'm out
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av thatcanonguy Vis innlegg
Så fint at folk klarer å holde seg på et saklig, voksent nivå på forumet!
Det her blir for dumt for meg, i'm out
Vis hele sitatet...
good for you. det er ingen vei rundt det, jeg vet hva jeg prater om når det gjelder foto, og du tar rett og slett feil.