Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hva tror/vet du?
Ja det er lovlig til bruk som selvforsvar. 71 35,32%
Nei det er ulovlig. 96 47,76%
Vet ikke/ usikker. 34 16,92%
Stemmegivere: 201. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  49 11771
Hei!
Jeg har akkurat kjøpt meg en liten pepperspray med farge, er det ulovlig og bære dette med seg i veska? Om politiet finner den på meg, vil jeg bli straffet eller er det lovlig til bruk som selvforsvar?

På forhånd takk
Pepperspray er ulovlig å bruke, men ikke å oppebvare.
Men om man blir overfalt er det da galt og bruke det i SELVFORSVAR og kun det, det er jo farge i den som sitter 1-2 uker slik at det går ann å finne ''gjerningsmannen'' ?
Er dette en faktisk pepperspray, eller er det den norske utgaven: forsvarsspray?
Hvor er den kjøpt?

Forsvarsspray er basically akkurat det samme, men lovlig.
Pepperspray er ulovlig til sivilt bruk. Kripos har imidlertid vurdert Bodyguard, og kommet frem til at sprayen ikke kommer under våpenlovens bestemmelser.
Vis hele sitatet...
http://pub.nettavisen.no/nettavisen/...icle409282.ece
Sitat av Walter White Vis innlegg
Er dette en faktisk pepperspray, eller er det den norske utgaven: forsvarsspray?
Hvor er den kjøpt?

Forsvarsspray er basically akkurat det samme, men lovlig.
Vis hele sitatet...
Den lovlige varianten du får kjøpt i Norge er en god del mildere enn den "ekte" varianten.
Den jeg har er kjøpt i oslo et sted av en god kompis så vet ikke om den er kjøpt lovlig eller ikke, De er ikke rød men lilla i fargen
Clas Ohlson selger jo en forsvarsspray.

Hvor kjøpte du din, og hva slags type er det?
Sitat av Tiny smurf Vis innlegg
Den jeg har er kjøpt i oslo et sted av en god kompis så vet ikke om den er kjøpt lovlig eller ikke, De er ikke rød men lilla i fargen
Vis hele sitatet...
Vanlig pepperspray inneholder ikke farge. Det gjør der i mot flere av de lovlige variantene, så det er nok en lovlig versjon du har fått deg.
Den ser ut som en mini graffitiboks i lilla, tror den er kjøpt i en bakgate i oslo, men som sagt er ikke sikker.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Pepperspray er ulovlig å bruke, men ikke å oppebvare.
Vis hele sitatet...
Bullshit. Pepperspray er ulovlig å oppbevare, innføre og bruke.

http://www.agderposten.no/nyheter/ta...pray-1.6833461

Sitat av Tiny smurf Vis innlegg
Men om man blir overfalt er det da galt og bruke det i SELVFORSVAR og kun det, det er jo farge i den som sitter 1-2 uker slik at det går ann å finne ''gjerningsmannen'' ?
Vis hele sitatet...
Om du blir overfalt har du lov til å handle i selvforsvar. Hvordan selvforsvar defineres avhenger totalt av situasjonen. Har du mulighet til å løpe, men dreper gjerningspersonen blir du straffet deretter.
Kan du laste opp bilde, eventuelt skrive opp det som står på boksen?
En liten dverg på 1.56 som meg klarer ikke akkurat og stå imot en stor kar på 1.80-1.90, så det og drepe er nok bare å stryke ut, men om jeg hadde blitt overfalt i et forsøk på voldtekt, ville det da vært galt og bruke den og spraye han i øyne og ansikt, løpe og ringe politiet ?

har ikke kabel til tlf men kan laste opp i morgen
Sitat av Tiny smurf Vis innlegg
En liten dverg på 1.56 som meg klarer ikke akkurat og stå imot en stor kar på 1.80-1.90, så det og drepe er nok bare å stryke ut, men om jeg hadde blitt overfalt i et forsøk på voldtekt, ville det da vært galt og bruke den og spraye han i øyne og ansikt, løpe og ringe politiet ?

har ikke kabel til tlf men kan laste opp i morgen
Vis hele sitatet...
Ville i såfall hatt den lovlige varianten, så er du litt mer sikret.
Har du den ulovlige varianten, og viser at du brukte den til politiet, så risikerer du trøbbel selv. (De er trangsynte sånt dessverre.)
Siden bilde er uaktuelt kan du skrive det som står på beholderen? Den har sannsynligvis et markedsføringsnavn.
jeg fant et bilde av en som var veldig lik : bilde
Sitat av Tiny smurf Vis innlegg
jeg fant et bilde av en som var veldig lik : bilde
Vis hele sitatet...
Den du lenker til er ikke lovlig. Kort sagt, har du kjøpt den hos en norsk forhandler har du en lovlig forsvarsspray. Ellers tror jeg du klarer å resonnere deg til når du har lov til å bruke sprayen. Blir du utsatt for overgrep er det naturligvis lov. Det er tross alt en forholdsvis beskjeden form for selvforsvar, og en eventuell gjerningsperson tar ingen permanent skade av den.
Skal skjekke det ut og høre med kompisen min hvor den er kjøpt og litt sånn, så finner jeg nok ut. Takk for masse hjelp
http://bodyguard.se/index.php?pageId=6

denne har jeg selv.
skal visstnok være lovlig. fikk den iallefall lett inn
(men kun til bruk i selvforsvar) :P
Sitat av Tiny smurf Vis innlegg
om jeg hadde blitt overfalt i et forsøk på voldtekt, ville det da vært galt og bruke den og spraye han i øyne og ansikt, løpe og ringe politiet ?
Vis hele sitatet...
Blir du overfalt bør du selvsagt ikke ha noen betenkeligheter med å bruke denne sprayen. At politiet ikke vil like det blir jo da mindre viktig. Den lovlige forsvarssprayen er derimot udugelig og voldtektsmannen vil bare le av deg.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Ville i såfall hatt den lovlige varianten, så er du litt mer sikret.
Har du den ulovlige varianten, og viser at du brukte den til politiet, så risikerer du trøbbel selv. (De er trangsynte sånt dessverre.)
Vis hele sitatet...
Ville ikke kalt det trangsynt mtp at pepperspray brukes stadig vekk når det ikke trengs og i kriminell virksomhet. Folk virker også overbevist om at bruk ikke utgjør noen fare og ender opp med å bruke det når det ikke trengs, som med elektrosjokkvåpen. Eksponering av pepperspray kan føre til permanente skader på øyne og plutselig død i sjeldne tilfeller.

Pepperspray går under våpenloven og det å bære det offentlig sidestilles med å bære kniver, slåsshansker og lignende. Hvor straffenivået ligger på bøter og/eller fengsel opp til 6 måneder. Så jeg anbefaler deg å forsikre deg om å finne ut om det er pepperspray eller forsvarspray før du tar det i bruk.

En lovlig kombinasjon av forsvarspray og overfallsalarm vil vel funke like bra?
Den du får kjøpt på Narvesen og 7-eleven er lovlig.
Har en ekte pepperspray, med 2 millioner SHU. Har testet den på meg selv, funker fjell. Men om jeg bruker den i nødverge, kan jeg da bli straffeforfulgt siden jeg brukte et våpen som ikke er helt lovlig?
Sitat av Tnh Vis innlegg
Ville ikke kalt det trangsynt mtp at pepperspray brukes stadig vekk når det ikke trengs og i kriminell virksomhet. Folk virker også overbevist om at bruk ikke utgjør noen fare og ender opp med å bruke det når det ikke trengs, som med elektrosjokkvåpen. Eksponering av pepperspray kan føre til permanente skader på øyne og plutselig død i sjeldne tilfeller.

Pepperspray går under våpenloven og det å bære det offentlig sidestilles med å bære kniver, slåsshansker og lignende. Hvor straffenivået ligger på bøter og/eller fengsel opp til 6 måneder. Så jeg anbefaler deg å forsikre deg om å finne ut om det er pepperspray eller forsvarspray før du tar det i bruk.

En lovlig kombinasjon av forsvarspray og overfallsalarm vil vel funke like bra?
Vis hele sitatet...
Jeg er for såvidt enig med deg der.
Jeg mente dog i ettertid, når hun har forsvart seg i mot en mulig overgriper, så kan hun likevel få straff for å ha oppbevart og brukt noe som anses for å være et ulovlig våpen.
Må rette på TS, siden det er jeg som er han ''gode kompisen''. Den ble kjøpt på Pentagon i Oslo, den er lovlig, men det TS egentlig spør om er om det er lovlig for ei 16 år gammel jente å bruke selvforsvarspray hvis noen prøver å overfalle henne, med tanke på at det er 18års grense for å kjøpe det.

Sitat av Don Veto Vis innlegg
Den lovlige forsvarssprayen er derimot udugelig og voldtektsmannen vil bare le av deg.
Vis hele sitatet...
Kilder takk.
Sist endret av Dr.Feelgood; 2. april 2012 kl. 19:46.
Pepperspray er regulert inn under våpenloven, og er ikke lov å eie eller bruke av privatpersoner, derimot så selges det endel lovlige forsvarssprayer i norske butikker som er fullt lovlige. Disse setter farge som er vanskelig å få bort. alt i fra 60-90 graders vask må til for å fjerne det fra kropp og klær.
Sist endret av bernagchen; 2. april 2012 kl. 20:00.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Må rette på TS, siden det er jeg som er han ''gode kompisen''. Den ble kjøpt på Pentagon i Oslo, den er lovlig, men det TS egentlig spør om er om det er lovlig for ei 16 år gammel jente å bruke selvforsvarspray hvis noen prøver å overfalle henne, med tanke på at det er 18års grense for å kjøpe det.
Vis hele sitatet...
Det skal da være rivende likegyldig?!
Om en stor kar kommer og overfaller henne i et forsøk på voldtekt gjør hun helt klart det hun må. Man står der ikke å tenker "shit, skal jeg bruke den sprayen nå? Jævlig kjipt om politiet gir meg bot for å bruke den", mens en stor, brunstig voldtektsmann river av deg klærne.
Så lenge den skal brukes i selvforsvar, så hadde jeg helt klart gitt faen i aldersgrensen.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Det skal da være rivende likegyldig?!
Om en stor kar kommer og overfaller henne i et forsøk på voldtekt gjør hun helt klart det hun må. Man står der ikke å tenker "shit, skal jeg bruke den sprayen nå? Jævlig kjipt om politiet gir meg bot for å bruke den", mens en stor, brunstig voldtektsmann river av deg klærne.
Så lenge den skal brukes i selvforsvar, så hadde jeg helt klart gitt faen i aldersgrensen.
Vis hele sitatet...
Selvsagt, men formulerte meg feil beklager, mente da for eks politiet stopper henne og ser i vesken og der ligger den. Får hun da noe problemer med politiet?
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Kilder takk.
Vis hele sitatet...
Har selvsagt ingen kilde på det, da det er min mening etter å ha testet det. Men ser nå at det har kommet flere forskjellige sprayer, etter jeg kjøpte dette skvipet for lenge siden.
Kun ekte pepperspray som er verdt og bruke.De lovlige varientene som er til salgs,suger for å si det mildt.
Er det noen som kan vise til kilder/studier angående effektivitet av forsvarsspray/pepperspray? Har slike sprayer statistisk (altså ingen analogier/personlige erfaringer) forhindret voldtekt? Er det kostnadseffektivt i forhold til f.eks å gå flere sammen, ikke drikke etc? Hvor store er skadene som blir påført overgriperen? Altså, er bruk av slike sprayer noe som er verdt å bruke tid/penger/oppmerksomhet på, eller noe som ikke har noe i samfunnet å gjøre? Har lett litt rundt selv, men klarer ikke å finne noe...

Takk på forhånd
Jeg fikk en forsvarsspray av en i familien min for en stund siden. Har ikke brukt den da, men den er med farge og skal vistnok være veldig bra. Men det er vel ikke ulovlig vel?
Det er totalforbud mot Pepperspray! Men forsvarsspray er derrimot som er fremstilt på en annen og mildere måte er lovlig og bruke til selvforsvar her i det ganske Norge.

Edit: For og svare på spørsmålet, Nei. Pepperspray er ikke lovlig her i norge, og kan ikke samenlignes med disse type forsvarssprayene du får kjøpt lovlig.
Sist endret av TheSunshine; 9. april 2012 kl. 09:23.
Sitat av stonermilf Vis innlegg
Jeg fikk en forsvarsspray av en i familien min for en stund siden. Har ikke brukt den da, men den er med farge og skal vistnok være veldig bra. Men det er vel ikke ulovlig vel?
Vis hele sitatet...
Siden den inneholder farge så regner jeg med at det er en lovlig variant.
Hvor er den kjøpt?
Det står i tråden at den er kjøpt på Pentagon i Oslo. Det vil da si at denne er lovlig å bruke, det er en selvforsvarsspray og ikke pepperspray.

Selvforsvarsspray har tilsvarende effekten som pepperspray, men er en lisens-fri produkt og 100% lovlig.

Den er lovlig å ha i vesken sin og kan brukes dersom situasjonen krever det.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Er da fullt lovlig, går bare under navnet Forsvarspray =)
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
hvis du blir overfalt og ikke har sjans til og løpe TROR jeg du har avvik fra loven og du har lov til og gjøre alt i din makt til og komme deg unna.
Bruk hele den peppersprayen om du vill
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Det står i tråden at den er kjøpt på Pentagon i Oslo. Det vil da si at denne er lovlig å bruke, det er en selvforsvarsspray og ikke pepperspray.

Selvforsvarsspray har tilsvarende effekten som pepperspray, men er en lisens-fri produkt og 100% lovlig.

Den er lovlig å ha i vesken sin og kan brukes dersom situasjonen krever det.
Vis hele sitatet...
Dette er en annen som spør, som ikke har sagt noe om hvor han/hun har kjøpt den.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Kilder takk.
Vis hele sitatet...
Den er ganske udugelig med tanke på styrke, avstand og størelsen på sprayen! Den vil kun ha noe effekt vis du treffer personen rett i ansiktet.Har selv sprayet mange kompiser og blitt sprayet selv å den er ikke ille i det heletatt.
Sitat av Tiny smurf Vis innlegg
En liten dverg på 1.56 som meg klarer ikke akkurat og stå imot en stor kar på 1.80-1.90, så det og drepe er nok bare å stryke ut, men om jeg hadde blitt overfalt i et forsøk på voldtekt, ville det da vært galt og bruke den og spraye han i øyne og ansikt, løpe og ringe politiet ?

har ikke kabel til tlf men kan laste opp i morgen
Vis hele sitatet...
Nei det ville ikke vært galt av deg.
Hva utfallet ville blitt er jo uvisst rent juridisk - men i en slik situasjon er det to utfall. Enten at voldtekt fullbyrdes eller at dvergen kjemper imot med alle midler inkludert pepperspray og dermed nøytraliserer gjerningsmannen. Klart det er rett å forsvare seg.

En bekjent av familien var plaget med innbrudd i kiosken sin. Det skjedde så ofte og tapene var så store både pga materielle skader og all tobakk/snus/godteri som forsvant at forsikringsselskapet økte premien og egenandelen. Innbruddene ble jo alltid henlagt og ikke etterforsket i særlig grad vil jeg tro. Tilslutt kom det til et punkt hvor innbruddene enten måtte opphøre eller eieren måtte legge ned virksomheten.

Da startet eieren med å sove i kiosken med balltre og hagle. Etter noen uker fersket han jævlene som brøt seg inn og banket de opp med balltre. Stripset dem fast og truet dem med våpen mens han tvang dem til å oppgi navn, alder og adresse.

Uansett så anmeldte foreldra til disse ungdommene eieren av kiosken og han fikk dom og måtte i fengsel grunnet selvtekt og overdreven vold. Etterpå sa han bare at det var verdt fengsel. Det ble slutt på innbrudd i kiosken hans.
Sist endret av random67489; 9. april 2012 kl. 15:53.
litt off topic men jeg var i USA for 2 år siden å fikk kjøpt meg en slik bearspray, basicly det samme som pepperspray bare kraftigere vil jeg tro. har ikke testet denne! men gøy å ha! tilfelle det kommer en bjørn vandrende! haha
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Sitat av stonermilf Vis innlegg
Jeg fikk en forsvarsspray av en i familien min for en stund siden. Har ikke brukt den da, men den er med farge og skal vistnok være veldig bra. Men det er vel ikke ulovlig vel?
Vis hele sitatet...
Nei er ikke ulovlig så lenge det går under navnet forsvarspray. Man får kjøpt det i butikker rundt her så. :P
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Siden den inneholder farge så regner jeg med at det er en lovlig variant.
Hvor er den kjøpt?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor den er kjøpt men er rødfarge i den. Har ikke prøvd den da, men har egentlig veldig lyst at noen skal være forsøkskaniner på den for å sjekke om den virkelig er så bra som den sies. Men det står at dersom man har spraya med den så bør man kaste den med engang for den kan lekke osv, og bli lite igjen osv. så vil ikke åpne den da. Men ey, fant den på nettet her: http://www.google.no/imgres?um=1&hl=...9,r:3,s:0,i:71

Akkurat denne er det!
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Sitat av stonermilf Vis innlegg
Vet ikke hvor den er kjøpt men er rødfarge i den. Har ikke prøvd den da, men har egentlig veldig lyst at noen skal være forsøkskaniner på den for å sjekke om den virkelig er så bra som den sies. Men det står at dersom man har spraya med den så bør man kaste den med engang for den kan lekke osv, og bli lite igjen osv. så vil ikke åpne den da. Men ey, fant den på nettet her: http://www.google.no/imgres?um=1&hl=...9,r:3,s:0,i:71

Akkurat denne er det!
Vis hele sitatet...
Kan være forsøkskanin for deg jeg elskling <3 hehe
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Siden den inneholder farge så regner jeg med at det er en lovlig variant.
Hvor er den kjøpt?
Vis hele sitatet...
Nei ser nå forresten, er vist Clas Olsson den er kjøpt

Sitat av lilpsych Vis innlegg
Kan være forsøkskanin for deg jeg elskling <3 hehe
Vis hele sitatet...
Reaaallly? ;* Okaaaay! Skal jeg huske på de nærmeste dagene:P
Sitat av MyBallantine Vis innlegg

En bekjent av familien var plaget med innbrudd i kiosken sin. Det skjedde så ofte og tapene var så store både pga materielle skader og all tobakk/snus/godteri som forsvant at forsikringsselskapet økte premien og egenandelen. Innbruddene ble jo alltid henlagt og ikke etterforsket i særlig grad vil jeg tro. Tilslutt kom det til et punkt hvor innbruddene enten måtte opphøre eller eieren måtte legge ned virksomheten.

Da startet eieren med å sove i kiosken med balltre og hagle. Etter noen uker fersket han jævlene som brøt seg inn og banket de opp med balltre. Stripset dem fast og truet dem med våpen mens han tvang dem til å oppgi navn, alder og adresse.

Uansett så anmeldte foreldra til disse ungdommene eieren av kiosken og han fikk dom og måtte i fengsel grunnet selvtekt og overdreven vold. Etterpå sa han bare at det var verdt fengsel. Det ble slutt på innbrudd i kiosken hans.
Vis hele sitatet...
Er han klar over hvilke store psykiske skader mennesker kan få av slike opplevelser? Dette var som du sa ungdummer, ikke engang myndige, kanskje ikke engang over den kriminelle lavalderen.

Det var ham som den voksne, som burde vise seg som en moden og ansvarlig person. Men han viste disse ungdommene at hardt skal bekjempes med hardere, vold er akseptabelt for å slippe ikke-voldelige tyverier. Det eneste han oppnådde var å påføre verden enda mer vold, urett og handlinger som er i sterk kontrast med et sivilisert demokrati.

Han fikk kanskje slutt på tyveriene, men hva har han påført ungdommene og lokalsamfunnet? Hva ville skjedd om hele samfunnet fulgte hans eksempel? Det er svært trist at voksne mennesker kan være så kortsynte, dobbeltmoralske og brutale.
Vel dette var ikke unger om du tror det. Den yngste var nesten 18 og den eldste 21.
De hadde gjort en rekke brekk hos eieren og totale kostnader og tap var på flere hundretusen kroner. Kiosken var livsverket og livsgrunnlaget hans og slik han så situasjonen fantes det ikke andre løsninger. Hver gang han anmeldte fikk han brev et par uker senere om at saken var henlagt. Innbruddene hadde foregått over nesten 2 år og eieren følte valget var å enten fikse opp selv eller å gå konkurs.

De ungdommene var nok på skråplanet lenge før han julte de opp. Kanskje fikk han skremt dem på den smale sti for alt man vet?

Uansett fortalte jeg bare historien for å vise at selvtekt kan få konsekvenser. Men noen ganger er det faktisk verdt konsekvensene. Om en jente må bruke ulovlig pepperspray for å unngå å bli voldtatt sier jeg bare kjør på. I verste fall kan overfallsmannen bli blind eller få nedsatt eller skadet syn. Om noe slikt skjer kan jenta da risikere å bli domfelt for selvtekt i og med at pepperspray ikke er legalt. So be it sier nå jeg.

Hva er alternativet? At en liten dverg på 1.52 som veier toppen 50 kilo skal forsøke å slå ned en overfallsmann? Vi har jo de siste årene sett hvordan slikt ender, i overgrepsmottaket for sikring av bevis også politianmeldelse. Også for overfallsvoldtekter er det alt for mange saker som henlegges.

Så ja jeg sier igjen til ts at om situasjonen krever det så bruk pepperspray.
Peppersoray funker ikke man kan bare tørke det av. Tåregas er ulovlig selv ved selvfårsvar
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av zwept Vis innlegg
Peppersoray funker ikke man kan bare tørke det av. Tåregas er ulovlig selv ved selvfårsvar
Vis hele sitatet...
Og mens h*n står der og tørker øya løper du som om du hadde fanden i hæla. Synes det virker som om den virker perfekt jeg
Sitat av zwept Vis innlegg
Peppersoray funker ikke man kan bare tørke det av. Tåregas er ulovlig selv ved selvfårsvar
Vis hele sitatet...
Om dette er ditt inntrykk av pepperspray så kan jeg si deg at du har vært borti elendige saker.