Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 9704
Hei allesammen. Vet at det er mange aktive explorere her, og da sitter jeg jo her å lurer på hva slags utstyr dere har med dere på tur!? Jeg har tatt meg friheten nå klokken 5 om morgenen å ta bilder av det utstyret jeg bruker til vanlig på turer.

Alt utstyret blir pakket inn i denne fine tasken
http://farm8.staticflickr.com/7043/6778668746_851b3f7b19_z.jpg
Urbex gear by NaitsJ, on Flickr

Og her er alt utstyret pakket ut

http://farm8.staticflickr.com/7036/6778673344_fe86f5600f_z.jpg
Urbex gear by NaitsJ, on Flickr

Kameraet jeg bruker er mitt lille barn, canon 60D. Linsa dere ser på bildet er standarobjektivet, men det som sitter på kameraet er en 10-20mm sigma vidvinkel. Forøvrig en kjempe fin UE linse.

Utsyret ramset opp: 10 eller 20m tau, lite tau på en meter, gorilla tape, fenix PD32(lommelykt), random hodelykt(fungerer bra), donald pocket, linse/kamera rens, to par sokker, kamera batteri og medfølgene lader(2 batterier altså) 16gb klasse 10 SD kort, 18-135mm objektiv, 5 fire pakker med AA batterier, Halvmaske med P3 filter(For mugg, og fint støv), ipod touch, kuttsikre skinn hansker og et lite brekjern(for å åpne komlokk etc)

Dette er alt jeg får plass til i denne tasken. Utstyr som jeg ofte har med, men ikke er på bildet er. 160? led kamera lys, skulderigg, stativ, gopro og to til minnekort. Det ligger forøvrig flere bilder på min nyoppstartede Flickr konto her

Beklager evt skrivefeiil. Har dysleksi, og klokken er 5 om morgenen:/

Gleder meg til å se deres utstyr!
Sist endret av Pyromanic; 24. februar 2012 kl. 05:21.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Flott post. Seriøst utstyr du har med deg. Får se om jeg får lagt ut bilde selv etterhvert over hva jeg har med, men slår nok ikke dette. (er på huttetur nå.) Hva bruker du donald pocket til? Skal titte på flickr kontoen din nå.
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Flott post. Seriøst utstyr du har med deg. Får se om jeg får lagt ut bilde selv etterhvert over hva jeg har med, men slår nok ikke dette. (er på huttetur nå.) Hva bruker du donald pocket til? Skal titte på flickr kontoen din nå.
Vis hele sitatet...
sikkert kjekt med en donald pocket hvis han blir sittende fast i en hule og venter på at noen skal komme med hjelp, kan bli kjedelig i lngden og sitte og ikke gjøre noe

flott tråd! jeg skal begynne med UE til sommeren så skal gå til inkjøp av utstyr etterhvert så denne tråden blir fin og titte på hvis jeg lurer på hva jeg skal ha med
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Flott post. Seriøst utstyr du har med deg. Får se om jeg får lagt ut bilde selv etterhvert over hva jeg har med, men slår nok ikke dette. (er på huttetur nå.) Hva bruker du donald pocket til? Skal titte på flickr kontoen din nå.
Vis hele sitatet...
Donald pocketen bruker når jeg har dødtid å slå ihjel f.eks buss hjem, eller bål hvis jeg sitter fast et sted:P
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hvilken veske bruker du?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvilken veske bruker du?
Vis hele sitatet...
Han bruker en fra Pentagon, tror det er denne han bruker

Bilder fra meg kommer i morra!
Sitat av Echuz Vis innlegg
Han bruker en fra Pentagon, tror det er denne han bruker

Bilder fra meg kommer i morra!
Vis hele sitatet...
Dette stemmer
Kommer an på hva jeg skal utforske.
Som regel har jeg med meg gode og solide gore-tex sko, samt klær som tåler litt skitt, utover det er det kamerautstyr og tripod som gjelder.

Dersom jeg vet jeg skal utforske ting som bunkerser ol. Tar jeg med en lommelykt, i og med at jeg er alene, går jeg ikke videre på steder som krever tau osv.
Er ikke hjemme nå men kan ta bilde når jeg kommer hjem, Jeg har følgende ting med meg.

En ryggsekk ikke no spess med den.
2 led lykter, fra biltema.
en liten led lykt til og ha i lommma.
Hansker, noen sykt gode fra NCC
Kamera, som tåler litt
liten medesin bag, bandasjer osv.
brekkjern, full størelse.
Gode nike sko/ høye fjellsko.
Tau og tape.
Sitat av 571gn07 Vis innlegg
Er ikke hjemme nå men kan ta bilde når jeg kommer hjem, Jeg har følgende ting med meg.

En ryggsekk ikke no spess med den.
2 led lykter, fra biltema.
en liten led lykt til og ha i lommma.
Hansker, noen sykt gode fra NCC
Kamera, som tåler litt
liten medesin bag, bandasjer osv.
brekkjern, full størelse.
Gode nike sko/ høye fjellsko.
Tau og tape.
Vis hele sitatet...
Spennende! Spesielt kameraet ser veldig spennende ut, har du noen eksempler på bilder/video du har tatt med det?
Ingen som har med seg VHF/UHF radio/scanner til å lytte etter vektere/politiet da?
Sitat av nomore Vis innlegg
Ingen som har med seg VHF/UHF radio/scanner til å lytte etter vektere/politiet da?
Vis hele sitatet...
Har tenkt på politiscanner, men mener å ha hørt at oslo polisen har fått seg nytt system? Hvis noen vet noe om dette hadde det vert fint
Det er jo et godt poeng. De fleste skal vel over på det digitale sambandet også.
Sitat av nomore Vis innlegg
Det er jo et godt poeng. De fleste skal vel over på det digitale sambandet også.
Vis hele sitatet...
Sikkert litt noob spørsmål, men finnes det noen radio man kan motta disse signalene fra?

Edit: Bruker vekterene også dette digitalet sambandet?
Sist endret av Pyromanic; 28. februar 2012 kl. 11:13.
Det er vel kun nødetatene(Politi, AMK og brann) som skal over til nytt samband så vidt eg vet. Og det er vel kun Oslo og Akershus som det er testet i pr dags dato? Eg har i det minste full kontakt med politiradioen i Bergen og i Haugesund.

Ingenting er umulig, men pr dags dato tviler eg på at det finnes en godt kjent metode som fungerer på mobile radioer, for å avlytte det nye nettet.

Ellers velger de andre samband etter ønske. Noen er analoge og åpne, andre er analoge og krypterte(stemmeforvrengning), andre er digitale og åpne og andre er digitale og krypterte. Det er mye rart man kan få inn med en radioscanner, men det er også mange man ikke får inn lenger.

Ser for meg at UE brukere kan ha nytte av å høre etter samband som kan ha noe med de å gjøre. For eks når/om vektere oppdager det, eller en patrulje blir sendt til stedet. Men dette er jo kun aktuelt om det faktisk er mulig å lytte på trafikken.
Har ingen erfaring med UE men har fortsatt spørsmålet liggende ;
Har dere noen gang fått bruk for alt utstyret?
Sitat av Europeanut Vis innlegg
Har ingen erfaring med UE men har fortsatt spørsmålet liggende ;
Har dere noen gang fått bruk for alt utstyret?
Vis hele sitatet...
Det meste blir faktisk brukt ja Mye av det jeg har med er jo backup hvis det oppstår uønskede situasjoner. Kamera,støvmaske,lys,hansker og drikker bruke jeg ofte. Tau er alltid fint hvis du må komme deg ned/opp et sted, og andre situasjoner jeg ikke kommer på nå.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Halvveis bump, og halvveis informasjon Har skaffet meg en 50mm fast objektiv, og et nytt stativ
Bare lurer på et par ting. Hvilket tau er det du har, og hvor har du kjøpt det? Skal begynne med UE sammen med en kompis, så vi driver å setter sammen et Urbex-kit, slik at vi er forberedt når vi begynner, men vi er litt usikker på om det er noen spesiell type tau man trenger. Hvor kjøpte du den bagen du pakker utstyret i?

Har du noen tips som kan komme godt med når vi begir oss ut på vår første UE-tur?
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Bare lurer på et par ting. Hvilket tau er det du har, og hvor har du kjøpt det? Skal begynne med UE sammen med en kompis, så vi driver å setter sammen et Urbex-kit, slik at vi er forberedt når vi begynner, men vi er litt usikker på om det er noen spesiell type tau man trenger. Hvor kjøpte du den bagen du pakker utstyret i?

Har du noen tips som kan komme godt med når vi begir oss ut på vår første UE-tur?
Vis hele sitatet...
Det kommer jo an på hva du skal bruke tauet til. Skal du bruke det til personsikring kjøper du et elastisk tau, og skal bruke det til å knytte ting sammen kjøper du et statisk. Elastisk, aka klatretau får du på sportsforretninger, statisk får du på typ. biltema, båtforretninger ol.

Ikke gå alene, ikke ta større sjanser enn nødvendig, gi alltid beskjed hvor du drar, ikke bryt deg inn, aldri stjel og husk kommunikasjon
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Det kommer jo an på hva du skal bruke tauet til. Skal du bruke det til personsikring kjøper du et elastisk tau, og skal bruke det til å knytte ting sammen kjøper du et statisk. Elastisk, aka klatretau får du på sportsforretninger, statisk får du på typ. biltema, båtforretninger ol.

Ikke gå alene, ikke ta større sjanser enn nødvendig, gi alltid beskjed hvor du drar, ikke bryt deg inn, aldri stjel og husk kommunikasjon
Vis hele sitatet...
Om du skal sikre personer så ville jeg også ha tatt "brattkortet" sånn at du vet hvordan du bruker klatreustyr. '
+ et klatreselle: http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkt...ing/Seler.aspx
Også en taubrems + noen karabiner
hva bruker du tapen til?
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Det kommer jo an på hva du skal bruke tauet til. Skal du bruke det til personsikring kjøper du et elastisk tau, og skal bruke det til å knytte ting sammen kjøper du et statisk. Elastisk, aka klatretau får du på sportsforretninger, statisk får du på typ. biltema, båtforretninger ol.

Ikke gå alene, ikke ta større sjanser enn nødvendig, gi alltid beskjed hvor du drar, ikke bryt deg inn, aldri stjel og husk kommunikasjon
Vis hele sitatet...
Var mest personsikring jeg tenkte på. Hvis man trenger å komme seg opp / ned et sted om man sitter fast, for eksempel.

Gode tips, setter pris på det.

@AdolfCartman: teip kan brukes til så mangt. Veldig kjekt å ha dersom man skulle skade seg, eller trenger å markere veien ut hvis man er i en "labyrint".
Sist endret av Dimergon; 11. mars 2012 kl. 20:57.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
hva bruker du tapen til?
Vis hele sitatet...
hva bruker man ikke teip til?

man trenger 2 ting: gaffa teip og WD-40
hvis ting sitter fast men ikke skal sitte fast, bruker du WD-40
hvis ting ikke sitter og skal sitte bruker du gaffa teip
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Bare lurer på et par ting. Hvilket tau er det du har, og hvor har du kjøpt det? Skal begynne med UE sammen med en kompis, så vi driver å setter sammen et Urbex-kit, slik at vi er forberedt når vi begynner, men vi er litt usikker på om det er noen spesiell type tau man trenger. Hvor kjøpte du den bagen du pakker utstyret i?

Har du noen tips som kan komme godt med når vi begir oss ut på vår første UE-tur?
Vis hele sitatet...
Tautet er fra Jula og kosta 50,- Ikke noe spesielt tau, bare noe som så nyttig ut
Vi var på urbex handletur for ikke så lenge tiden ser du Baggen kjøpte han som nevt ovenfor på Pentagon i Oslo. (Burde kansje la TS svare på sine egne spørsml )
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har ikke bilder atm. Har med meg dette:

- Tau (som tåler litt)
- Kniv
- Hodelykt
- Lommelykt
- Godteri + drikke (ofte ei flaske battery)
- Kamera (eos 550)
- Brekkjern (kommer litt an på hvor jeg skal)

+ Klær som passer været/hvor jeg skal
I sekken:
-Engangsstøvmaske P3 (koster kr19 på Jula)
-Kamera (EOS 50D)
-Et utvalg objektiver
-Ekstra batteri til kamera
-Lommelykt
-Hodelykt
-Gummibelagte hansker
-Flaske med vann
-Kamerastativ

Bekledning:
-Arbeidsbukse (med mange lommer )
-Eventuelt vernesko
▼ ... over en uke senere ... ▼
Enkelt og greit "overall" oppsett.
Ved besøk på steder som har en vis risikofaktor så bruker jeg/vi også hjelm og en del andre sikkerhets elementer.

http://i254.photobucket.com/albums/hh99/Excursion86/d46b2feb.jpg
Det som befinner seg i sekken.

http://i254.photobucket.com/albums/hh99/Excursion86/600e3b86.jpg
Legg godt merke til at jeg ikke har med ting som kan ses på som farlige eller truende. Mitt oppsett er veldig nøytralt ville nå jeg si.
Grunnen til at jeg ikke har med ting som kan ses på som truende er fordi at jeg ikke har behov for det. Jeg har heller ikke lyst til og starte en konflikt eller liggnende med en annen person, som stiller spørsmål ved mine aktiviteter.
Er man ute på tur og man plutselig skulle dra fram en rambo kniv vis man møter på en person man ikke hadde forventet å se. Så vil konflikten eskalere svært fort og mest sannsynlig nå et nivå man ikke har kontroll over.

Man kommer som regel langt med et hyggelig smil og ærlighet.
Dette har jeg selv opplevd når jeg har møtt på folk jeg ikke forventet å møte på.

http://i254.photobucket.com/albums/hh99/Excursion86/c2f5a033.jpg
KFT(Klar for tur) kan misforståes med forsvarets versjon kalt KTS(Klar til strid).
Jeg tar nesten alltid med meg noe å spise. Bixit turbar e.l. fungerer veldig bra - man kan spise dem i små porsjoner, og de er lett å spise selv om man har tilgriset hendene. Ser også at jeg kunne hatt nytte av et lite speil på noen av turene, til å kikke inn der hvor et hode ikke kommer gjennom.
Sitat av peerulvulv Vis innlegg
Jeg tar nesten alltid med meg noe å spise. Bixit turbar e.l. fungerer veldig bra - man kan spise dem i små porsjoner, og de er lett å spise selv om man har tilgriset hendene. Ser også at jeg kunne hatt nytte av et lite speil på noen av turene, til å kikke inn der hvor et hode ikke kommer gjennom.
Vis hele sitatet...
Faktisk ganske genialt! Aldri tenkt på speil
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
hva bruker du tapen til?
Vis hele sitatet...
Lurer mer på hva som er greia med disse evinnelige gassmaskene som folk til stadighet viser frem etter en UE-tur.
Hvor ofte får man bruk for gassmaske mens man urbexer?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Knask Vis innlegg
Lurer mer på hva som er greia med disse evinnelige gassmaskene som folk til stadighet viser frem etter en UE-tur.
Hvor ofte får man bruk for gassmaske mens man urbexer?
Vis hele sitatet...
Er nok ikke så ofte. Men var på en tur i går hvor det ville vert fint. Mugg kan vere en slem kar, også lukter det helt forferdlig. Også der det jo litt kult med gassmaske og da
Sitat av Knask Vis innlegg
Lurer mer på hva som er greia med disse evinnelige gassmaskene som folk til stadighet viser frem etter en UE-tur.
Hvor ofte får man bruk for gassmaske mens man urbexer?
Vis hele sitatet...
Dette er mest for mugg, altså ikke gassmasker, men støvmasker. Hvis du møter på et rom fylt av dette http://farm8.staticflickr.com/7190/6786653856_423b440ea7_z.jpg
Bunker, house and view. Around sandvika, and jar. by NaitsJ, on Flickr

Når du er på tur så er det lurt å ha den tilgjengelig.
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Dette er mest for mugg, altså ikke gassmasker, men støvmasker.
Når du er på tur så er det lurt å ha den tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Jeg er godt kjent med forskjellen på støvmasker og gassmasker.

Uansett så skal man ikke lete lenge i UE-trådene her på nFF før man finner en eller annen jypling som viser frem gassmasken sin på en eller annen måte.
Ser ikke vitsen i å drasse rundt på støvmasker heller ettersom man ikke akkurat camper i muggent sengetøy når man urbexer, men snarere kikker litt rundt før man tar et par biler og deretter går videre.

Men skal ikke krangle mer.
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg er godt kjent med forskjellen på støvmasker og gassmasker.

Uansett så skal man ikke lete lenge i UE-trådene her på nFF før man finner en eller annen jypling som viser frem gassmasken sin på en eller annen måte.
Ser ikke vitsen i å drasse rundt på støvmasker heller ettersom man ikke akkurat camper i muggent sengetøy når man urbexer, men snarere kikker litt rundt før man tar et par biler og deretter går videre.

Men skal ikke krangle mer.
Vis hele sitatet...
Krangler ikke bare diskuterer. Grunnen til at jeg har med er at det rett og slett er plass til det i den lille baggen jeg har med på tur. Pluss at når jeg drar på tur så har jeg ofte ikke et planlagt ET sted jeg skal dra, og da er det fint å utstyret i orden
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Enkelt og greit "overall" oppsett.
Ved besøk på steder som har en vis risikofaktor så bruker jeg/vi også hjelm og en del andre sikkerhets elementer.


Det som befinner seg i sekken.


Legg godt merke til at jeg ikke har med ting som kan ses på som farlige eller truende. Mitt oppsett er veldig nøytralt ville nå jeg si.
Grunnen til at jeg ikke har med ting som kan ses på som truende er fordi at jeg ikke har behov for det. Jeg har heller ikke lyst til og starte en konflikt eller liggnende med en annen person, som stiller spørsmål ved mine aktiviteter.
Er man ute på tur og man plutselig skulle dra fram en rambo kniv vis man møter på en person man ikke hadde forventet å se. Så vil konflikten eskalere svært fort og mest sannsynlig nå et nivå man ikke har kontroll over.

Man kommer som regel langt med et hyggelig smil og ærlighet.
Dette har jeg selv opplevd når jeg har møtt på folk jeg ikke forventet å møte på.


KFT(Klar for tur) kan misforståes med forsvarets versjon kalt KTS(Klar til strid).
Vis hele sitatet...
Får jeg lov å spørre om hva du bruker king airbombsene til ?
Sist endret av snowdog; 2. april 2012 kl. 00:58.
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Krangler ikke bare diskuterer. Grunnen til at jeg har med er at det rett og slett er plass til det i den lille baggen jeg har med på tur. Pluss at når jeg drar på tur så har jeg ofte ikke et planlagt ET sted jeg skal dra, og da er det fint å utstyret i orden
Vis hele sitatet...
Jeg mente at jeg ikke skal krangle noe mer på det, folk får ha med seg hva de vil på tur for min del.
Sitat av snowdog Vis innlegg
Får jeg lov å spørre om hva du bruker king airbombsene til ?
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke svare for han, men tipper signalisering. F.eks hvis han sitter fast et sted, eller trenger oppmerksomhet av noe slag.
Sitat av Knask Vis innlegg
Lurer mer på hva som er greia med disse evinnelige gassmaskene som folk til stadighet viser frem etter en UE-tur.
Hvor ofte får man bruk for gassmaske mens man urbexer?
Vis hele sitatet...
Asbest f.eks.
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Jeg skal ikke svare for han, men tipper signalisering. F.eks hvis han sitter fast et sted, eller trenger oppmerksomhet av noe slag.
Vis hele sitatet...
eller for og piffe opp turen hvis det blir kjedelig

lurte litt på det samme, men er jo en genial måte og signalisere på hvis man sitter fast da
Sitat av RydEN Vis innlegg
Asbest f.eks.
Vis hele sitatet...
Det er ikke farlig så lenge man ikke virvler opp asbeststøv i luften.
Sitat av Knask Vis innlegg
Det er ikke farlig så lenge man ikke virvler opp asbeststøv i luften.
Vis hele sitatet...
Noe man ofte gjør når man trakker rundt i det og tar bilder?
Sitat av Splittr Vis innlegg
Noe man ofte gjør når man trakker rundt i det og tar bilder?
Vis hele sitatet...
Jeg har enda tilgode å finne et gulv kledd med asbest.
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Jeg har enda tilgode å finne et gulv kledd med asbest.
Vis hele sitatet...
Du er på UE tur, og det er hull i taket, mykje drit ligg på golvet. Det er vell ein viss risiko for at noko av dette kan inneholde asbest?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
http://i.imgur.com/9aF28l.jpg
Praktisk ryggsekk som passer på alt utstyret mitt
http://i.imgur.com/GS3axl.jpg?1
Skal skaffe meg first aid kit og div. andre ting som kan vere greit å ha med seg.
Også mangler det et Canon PowerShot S5 og en lommelykt fra DX på bildet.

Har selvfølgelig klær og sko godt egnet for ue.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Nikon d5100 m. 18-105mm, extra batteri og minnekort
vanntett kamera
stativ
dopapir ( brukt det noen ganger på tur )
vannflaske 1,5L
lommelykt og hodelykt
kikert
törke klut og spreay til lens
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Så at jeg ikke hadde postet noe bilde i denne flotte tråden...

I morgen drar jeg på en UE-tur med stor fokus på dokumentering, så det ble det en del utstyr:

http://farm8.staticflickr.com/7305/8715924294_fd398bf26e_c.jpg

På vanlige UE-turer har jeg som oftest kun med to lommelykter og et kamera (Canon 5D Mark II) + ekstra batterier. Og kamerastativ om jeg skal ha fokus på å ta gode bilder, men denne gangen blir det litt mer
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://farm8.staticflickr.com/7281/8740572429_dde313ee40_c.jpg

Har alltid dette mini settet liggende i bilen..