Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3996
Noen har vel vært på Sirkus? Eller skal?

Men.. Etter jeg så DENNE videoen..

Får 2 dager siden kjøpte jeg billeter fordi ejg og venner skulle dra på på sirkus merano.. Det er idag kl. 7.. Men så viste en venn av meg en video.. Det første jeg gjorde når jeg hadde sett videoen var og rive sunn billeten.. Jeg har lenge likt sirkus.. Jeg har alltid trudd dyrene var godt behandlet.. Og Sirkus Merano .. eller hva dt heter.. Har vist blitt anmeldt flere ganger for dyremishandling.. Og at de blir holdt fanget og slått om de ikke gjør det de skal.. De blir holdt i små bur året rundt..

Så nå må dere tenke dere om.. Vil dere at sirkusene skal få penger for og behandle dyrene dårlig bare fordi du skal kunne se på 1 time med show? Eller så kan du og noen venner dra på kino.. ... Er det verd at du nyter dyrene.. Mens dyrene blir mishandlet? ..

Tenk deg om.. Håper dere forteller om denne videoen til alle deres venner.. Og ikke støtter sirkus drift, håper sikrusene mister dyrene sine og at dyrene blir satt i natur reservat eller andre gode steder..

-Steffen
Har hørt en del prat her i byen også om denne videoen og om de skal unngå sirkuset totalt.
Søsteren min vil også vente med å ta sine barn på sirkus til dyrene er tatt bort og det er bare underholdning med mennesker som gjenstår. Dette da fordi hun ikke vil lære barna sine at å bli underholdt av dyr som lider nesten hver dag er OK.

Personlig så har jeg aldri likt sirkus, og har ikke vært på Mirano (som er det eneste som kommer opp hit, så vet ikke om det er flere egentlig) siden jeg var en liten gutt.

Å betale mennesker som mishandler dyr, slik at de kan fortsette med å gjøre dette i åresvis støtter jeg ikke i det hele tatt.
: / .... Godt valg a søsteren din

Ps: Videoen varer i 25 min
Sist endret av steffsat; 4. juni 2010 kl. 15:30.
Nå blei jeg lei meg invendig. Har liksom aldri tenkt over dette! :/
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Dette sier vel ikke noe spesielt om hvordan de har det spesifikt på Merano?
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Dette sier vel ikke noe spesielt om hvordan de har det spesifikt på Merano?
Vis hele sitatet...
Fant denne på NOAH som er om Merano.

Nå vet jeg ikke om hvor alvorligt det er, men pisk på snabelen til en elefant kan ikke være mye behagelig, uansett hvor tykkhudet du er.

Kommer ikke til å se filmen som er linket til her i førstepost for å sammenligne, fordi jeg vil ikke se dyr som lider, omså bare for å sammenligne "treningsmetoder"
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Merano har kun hester og pudler i følget deres eget program.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Merano har kun hester og pudler i følget deres eget program.
Vis hele sitatet...
Kanskje de fant ut at dette er de eneste dyrene de klarer å dressere uten vold.
Ettersom filmen som det ble linket til er fra 2006, så kan det hende Merano har gjort noe lurt og kvittet seg med de dyrene de behandlet dårlig?

Jeg går ikke på sirkus uansett.
Sist endret av Grimdoc; 4. juni 2010 kl. 16:11.
Aha, det ble vel filmet i 2006.
Sist jeg var på sirkus hadde de elefanter i hvert fall. Kanskje like greit at de har tatt elefantene bort fra programmet sitt da.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Misforstå meg rett, misliker det som kommer frem i videoen like mye som noen andre.

Men å boikotte Merano på grunnlag av videoopptak som ene og alene ser ut til å være av utenlandske sirkus, når Merano består av stort sett mennesker - bortsett fra hester og noen pudler, uten å vite forholdene deres, er litt søkt.
Sikkert mange som ikke har tenkt over dette..

Sier ikke at jeg anklager merano.. men som jeg har hørt så er merano anmeldt for dyremishandlig flere ganger.. Og at dette tror jeg inngår i alle sirkus.. Hvordan kan man trene en løve? Gi den katte godter og kose med den?
Nå kommer mange til å hate meg, men jeg bryr meg rett og slett ikke. Når jeg drar på sirkus så drar jeg dit for underholdning, ikke for medfølelse for fuckings dyr.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Nå kommer mange til å hate meg, men jeg bryr meg rett og slett ikke. Når jeg drar på sirkus så drar jeg dit for underholdning, ikke for medfølelse for fuckings dyr.
Vis hele sitatet...
Det er vel relativt få, eller ingen, som drar på sirkus for å oppleve medfølelse med dyrene. Poenget med slike videoer er å tenke over hva du faktisk er med på å finansiere.
Du er faen meg ett empatiløst menneske Itsnotover."Fuckings dyr"?..Hva faen? Dyr er LIKE mye verdt som mennesker.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Dyr er LIKE mye verdt som mennesker.
Vis hele sitatet...
Derfor er jakt lov i Norge. Kunne jo like godt skutt mennesker!
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Derfor er jakt lov i Norge. Kunne jo like godt skutt mennesker!
Vis hele sitatet...
Ok,ser den,JEG synes dyr er like mye verdt som mennesker.Jakt er lov,men det er da faen ikke lovelig og pine og torture ett stakkars uskyldig dyr.
Mener du det som er vist i filmen er akseptabel oppførsel mot dyr?
Dette så for jævlig ut. Skjønner ikke mennesker kan gjøre slikt med stakkar dyr?
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Derfor er jakt lov i Norge. Kunne jo like godt skutt mennesker!
Vis hele sitatet...
Jakt forekommer blant dyr også ..
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Ok,ser den,JEG synes dyr er like mye verdt som mennesker.Jakt er lov,men det er da faen ikke lovelig og pine og torture ett stakkars uskyldig dyr.
Mener du det som er vist i filmen er akseptabel oppførsel mot dyr?
Vis hele sitatet...
Nei kan ikke se at det var det han mente.

Vi har allerede en nylig opprettet tråd om dette med dyreplaging.

http://freak.no/forum/showthread.php...ht=dyreplaging
Sikrus er jo bare crap uansett! Samme greia år etter år. Dette er jo old news. Dyremishandling skjer alle steder hvor dyr holdes. Bolighus, sirkus, gårder, dyrehager, slakteri. Det skjer overalt, desverre. Men jeg tror ikke sirkusene i Norge er så ekstreme som østeuropa. Om det hadde kommet ut at dyrene på sirkusene i Norge ble mishandlet hadde sirkuset gått konk.
Jeg sier ikke at det ikke skjer, og jeg tror at dyrene ikke har det så bra.
Å dra jakt inn i denne diskusjonen blir vell litt feil? Det er klart det finnes ting som skjer på jakt som ikke skal skje heller. Men om man skulle sluttet med jakt hadde fler dyr død av pest, sult ol.

Mennesker er slemme, sånn er det.
Sitat av 4frnt666 Vis innlegg
Sikrus er jo bare crap uansett! Samme greia år etter år. Dette er jo old news. Dyremishandling skjer alle steder hvor dyr holdes. Bolighus, sirkus, gårder, dyrehager, slakteri. Det skjer overalt, desverre. Men jeg tror ikke sirkusene i Norge er så ekstreme som østeuropa. Om det hadde kommet ut at dyrene på sirkusene i Norge ble mishandlet hadde sirkuset gått konk.
Jeg sier ikke at det ikke skjer, og jeg tror at dyrene ikke har det så bra.
Å dra jakt inn i denne diskusjonen blir vell litt feil? Det er klart det finnes ting som skjer på jakt som ikke skal skje heller. Men om man skulle sluttet med jakt hadde fler dyr død av pest, sult ol.

Mennesker er slemme, sånn er det.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om at vi støtter denne misshandlingen når vi kjøper billet til sirkus.. Om det skjer i et bolighus så er det ikke mye vi kan gjøre enn og anmelde..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av steffsat Vis innlegg
Det er snakk om at vi støtter denne misshandlingen når vi kjøper billet til sirkus.. Om det skjer i et bolighus så er det ikke mye vi kan gjøre enn og anmelde..
Vis hele sitatet...
Så for å vise din misnøye med hvordan østeuropeiske sirkus behandler dyrene sine, så boikotter du norske Merano - uten å vite hvordan forholdene der er?
Sitat av steffsat Vis innlegg
Det er snakk om at vi støtter denne misshandlingen når vi kjøper billet til sirkus.. Om det skjer i et bolighus så er det ikke mye vi kan gjøre enn og anmelde..
Vis hele sitatet...
Det sier seg selv at man støtter mishandling om man kjøper billet til et sirkus hvor mishandling forekommer. Du får skaffe deg et kamera å spionere på Norske sirkus, så sender du det inn til media. Men jeg tror det finnes aktivister som har grei kontroll på sirkusene i Norge
Sist endret av 4frnt666; 4. juni 2010 kl. 17:25.
Om du tenker deg om.. Hvordan tror du forholdene er når et stort dyr blir fraktet i flere timer vær dag i et lite bur.. Du trur vel ikke de komme rmed en stor lastebil for et dyr.. men alt de trenger?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av steffsat Vis innlegg
Om du tenker deg om.. Hvordan tror du forholdene er når et stort dyr blir fraktet i flere timer vær dag i et lite bur.. Du trur vel ikke de komme rmed en stor lastebil for et dyr.. men alt de trenger?
Vis hele sitatet...
Når du selv tenker deg om, har du noe belegg for det du sier - eller er det bare noe du tror?
Jeg har aldri vært på sirkus, og kan på ingen måte forestille meg et brukbart argument for hvorfor jeg skulle endre på det heller. Dyreplaging eller ikke, hva er det egentlig som er så fascinerende med hele opplegget?
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Du er faen meg ett empatiløst menneske Itsnotover."Fuckings dyr"?..Hva faen? Dyr er LIKE mye verdt som mennesker.
Vis hele sitatet...
Personer med dine tankegang på være minst like farlige for samfunnet som folk som Itsnotover. Ser alt for mange som er så ivrig på å redde dyr her i verden, og bruke masse penger på det, imens 10 % av det de bruker på dyret kunne reddet et menneske.

Tenk over det?
Sitat av steffsat Vis innlegg
Sikkert mange som ikke har tenkt over dette..

Sier ikke at jeg anklager merano.. men som jeg har hørt så er merano anmeldt for dyremishandlig flere ganger.. Og at dette tror jeg inngår i alle sirkus.. Hvordan kan man trene en løve? Gi den katte godter og kose med den?
Vis hele sitatet...
Men har de blitt dømt for det?

Enig med Ond^Sofa her.
Sirkus suger jo uansett. Det har aldri vært morsomt å se sigøynere holde på i ringen mens de pisker dyr og later som de er morsomme.
Norske Cirkus Merano:
Elefant blir slått med stokk/elefantkrok ved ca 1:20 og 1:30, og slått to ganger med pisk ved videoens slutt: http://www.youtube.com/watch?v=AFkS4wUua-U

Norske Cirkus Arnardo:
En hund blir slått i fjeset og revet i/løftet etter pelsen under børsting: http://www.youtube.com/watch?v=T8baI9kBtqc
En trener slår en ponni i fjeset: http://www.youtube.com/watch?v=2jUgxEKO57Y

Norske Sirkus Agora:
En elefant vugger frem og tilbake i timesvis, en atferd som utvises ved kraftig understimuli, og ofte mishandling, og sammenfaller med en sinnstilstand av depresjon og håpløshet, slett ikke ulikt hvordan mennesker reagerer: http://www.youtube.com/watch?v=vdAdIMXyYDs


Dyr i norske sirkus har nøyaktig de samme forholdene som utenlandske sirkus, da sirkusene leier inn sirkusdyr med trenere fra hverandre. Dyrene du ser i norske sirkus opptrer også i tyske, engelske og østeuropeiske sirkus, og mishandles og understimuleres deretter. Mer om dette kan leses her.

Spesielt om norske Merano fra www.sirkus.info:
Det har blitt dokumentert stress og steriotypisk adferd hos dyrene hos Merano, både av NOAH og av Mattilsynet. I tillegg har det blitt avslørt krenkende og smertefull trening av Meranos elefanter.
Følgende sitat kom etter et intervju med dyretrener og elefanteier Andreas Quaiser som har jobbet på sirkus Merano: ”Straffer du dem, slår du dem? – Jeg ville lyve hvis jeg sa jeg ikke gjorde det.”
Vis hele sitatet...
Sitat av Ond^Sofa
Merano har kun hester og pudler i følget deres eget program.
Vis hele sitatet...
I år, ja, men programmet endres hvert år ettersom hva de leier inn av andre sirkuser i den internasjonale sirkusbransjen. Som man kan se over mishandles både hestene og hundene hos sirkus Arnardo, og elefanter har blitt mishandlet hos Merano tidligere, og dette er standarden blant sirkustrenerne verden over. Er det ikke nøyaktig de samme hestene og hundene som brukes hos Merano denne gangen, så blir de i hvert fall trent og mishandlet på samme måte. Det er en myte at norske forhold for sirkusdyr er spesielt bedre enn i andre land.

Sitat av Ond^Sofa
Når du selv tenker deg om, har du noe belegg for det du sier - eller er det bare noe du tror?
Vis hele sitatet...
http://www.sirkus.info/informasjon/l...-dyr-i-sirkus/

Sitat av Killuminati
Ser alt for mange som er så ivrig på å redde dyr her i verden
Vis hele sitatet...
Hvordan i alle dager kan det være for mange som vil gjøre en slutt på dyremishandling? Spør du meg er det altfor få, og det er nettopp derfor sirkusene får fortsette med sin motbydelige praksis.
Sitat av Killuminati Vis innlegg
Personer med dine tankegang på være minst like farlige for samfunnet som folk som Itsnotover. Ser alt for mange som er så ivrig på å redde dyr her i verden, og bruke masse penger på det, imens 10 % av det de bruker på dyret kunne reddet et menneske.

Tenk over det?
Vis hele sitatet...
Det ser ut som at du trenger lære deg litt om hva et falsk dilemma er. Her er en god artikkel om det på wikipedia.

Jeg synes det blir veldig rart at i en rekke dyrevernssaker så trekker man fram at det er dumt å bruke penger på dyr når de kunne reddet mennesker - men nevner ikke alt det andre samfunnet bruker penger på som ikke redder mennesker - være det flatsjermer, syden-ferier eller hva enn.

Hvorfor skulle man bare sette opp en sånn pengemessig motsetning i dyrevernssaker og glemme dem i de fleste andre sammenhenger?
Sist endret av Kinseek; 4. juni 2010 kl. 21:49.
Syns det ser ut til at disse dyrene har det ganske fint, zorbasdyr.blogg.no
Sitat av Provo Vis innlegg
Dyr i norske sirkus har nøyaktig de samme forholdene som utenlandske sirkus, da sirkusene leier inn sirkusdyr med trenere fra hverandre. Dyrene du ser i norske sirkus opptrer også i tyske, engelske og østeuropeiske sirkus, og mishandles og understimuleres deretter. Mer om dette kan leses her.
Vis hele sitatet...
Correct me if I'm wrong, men betyr ikke dette at det ene og alene er trenerens ansvar hvordan h*n behandler dyret? Jeg forstår at dersom sirkusene vet om dette, er det galt, men dersom de har fått høre fra et annet sirkus at 'blablabla treneren er suveren og dyret lystrer hver kommando', kan vell ikke de klandres dersom de velger å gå for den (sett at de ikke har blitt fortalt om voldelig oppførsel mot dyret)?

For all del, dyreplageri er en fæl ting, som absolutt burde gjøres noe med.
Hva er egentlig galt med pisk? Og det å klappe til en hest i ansiktet eller ta en hund i pelsen?

Noen her som faktisk har oppdratt en hund eller vært i nærheten av en hest?

Å bruke pisk på en hest er helt normalt. Også å gi den et lite klaps om den prøver å bite.
Det å ta en hund i nakken om den oppfører seg som dritt er også helt normalt.

Så lenge det ikke brukes hard vold så ser jeg ikke problemet med pisk og klapsing når det er nødvendig.


Det eneste som er ille med sirkus og deres dyr, er forholdene dyrene utsettes for. Da spesielt under transport (Livet består jo liksom av 50-70% transport. Er jo bare i store byer at sirkuset er stort mer enn 12 timer på samme plass.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Correct me if I'm wrong, men betyr ikke dette at det ene og alene er trenerens ansvar hvordan h*n behandler dyret? Jeg forstår at dersom sirkusene vet om dette, er det galt, men dersom de har fått høre fra et annet sirkus at 'blablabla treneren er suveren og dyret lystrer hver kommando', kan vell ikke de klandres dersom de velger å gå for den (sett at de ikke har blitt fortalt om voldelig oppførsel mot dyret)?
Vis hele sitatet...
De er fortsatt ansvarlige for dyrene som inngår i sirkuset selv om de er innleid. De kan risikere tilsyn fra Mattilsynet, og må i prinsippet holde seg innenfor dyrevelferdsloven. Mer detaljer om lovverket som angår dyr i sirkus kan du lese her.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hva er egentlig galt med pisk? Og det å klappe til en hest i ansiktet eller ta en hund i pelsen?
Vis hele sitatet...
En pisk som benyttes for å skape et smell er ikke så galt. Når pisken brukes mot huden for å straffe ved å forårsake smerte, så er det svært galt. Å klappe til en hest i ansiktet er galt uansett. Jeg skjønner ikke i det hele tatt hvor du har "ta en hund i pelsen" fra. Har du i det hele sett videoene? Det er ikke snakk om å ta et lett tak i nakkeskinnet, men å smelle til den med flathånda og løfte den av bordet etter rygghårene! Synes du dette hadde vært en ok måte å bli behandlet på? I så fall får du bare si fra, så er det sikkert noen som melder seg.

Jeg regner med at du ikke har sett videoene, så se de før du uttaler deg videre.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Noen her som faktisk har oppdratt en hund eller vært i nærheten av en hest?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har oppdratt hunder. Ja, jeg har vært i nærheten av hester. Og jeg har aldri slått noen av de eller løftet de etter hårene, og jeg kan love deg at det aldri kommer til å skje.
En ting å si.. Trist helt sykt gjør det de gjør mot dyrene mot di som driver sirkus samme behandlig
Helt motbydelig å se på...dette gjorde meg bare sint og lei meg...AT DET GÅR ANN!
Til alle dere dyreelskende freakere kan jeg da anbefale Cirkus Cirkør som er helt dyrefritt med kun akrobater.