Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1232
Går det greit om du har hatt et rusproblem å noen små riper på bladet ditt?

Hvis man har vært på rehab å skjerpa deg får man lov å jobbe på rigg da har ikke sonet men må sannsynligvis det etter jeg ble tatt for 20g tjall.

Noen her som kjenner til reglene?
Det er sikkert ganske strengt. Men jeg tror en hver arbeidsgiver kan se for seg problemer når den ansatte skal inn til soning i nær fremtid. SKal du sone lenge? I tillegg må du nok akseptere et slags narkotest program i en god periode.
Trådstarter
72 5
Tenkte ikke å satse på det nå men fremover skal på rehab i noen måneder også søke atføring.

Om jeg får det godkjent så får jeg prøve å ta fagbrev i noe innenfor bransjen så kurs å deretter søke om jeg må sone er litt usikkert kan kanskje ta rehab som soning med mindre jeg kommer meg unna takket være elendig helsevesen.

Men tenker nok de er veldig skeptisk til rus men så lenge jeg klarer å få gjort rehab er det noe jeg kunne tenkt meg å tror nav vil gi attføring under utdannelsen, og kanskje til og med støtte opp under det.

Håper det er noen som jobber på sjøen som kan svare
Hei!
Jeg er selv maritimt utdannet, og har møtt på liknende problemer.
Du gjør lurt i å ikke nevne noe angående tidligere rusproblemer eller klammeri med loven.
Var jeg deg ville jeg ventet til en eventuell fengselstraff er ferdigsonet, av praktiske årsaker.
Mannskap på båt/rigg vil bli stikktestet med jevne mellomrom, så pass på hva du putter i deg i friperioden så du ikke er positiv når du kommer ut.
Mange oljeselskap setter forskjellige krav til sine ansatte men jeg har enda ikke hørt om noen som krever god vandel.
Det jeg derimot har sett er at MAROPP ( Maritimt Opplæringskontor ) på sin hjemmeside hevder at god vandelsattest er et krav for å jobbe på sjøen, noe som er ren skremselspropaganda mtp. at både jeg og flere med striper på rullebladet har jobbet der ute, og dette uten å noengang ha blitt bedt om å levere vandelsattest.
Trådstarter
72 5
Okei dette er jo frem i tid jeg tenker skal jo være på institusjon i noen måneder å sannsynligvis avsurning i forkant. Også må jeg jo ta noen form for utdannelse da så å har ikke planer om å ruse meg i etterkant, for vet hvor lett der er å begynne igjen. Takker for råd
▼ ... over et år senere ... ▼
Sa opp jobben i forbannelse, fikk ny jobb offshore (rett etter jeg var dømt), men kunne ikke ta den da jeg snart skal inn og sone 6 mnd.
Jeg sa alt som det var, og det var ok med selskapet.Selv om de visste jeg hadde en dom hengende.
Hold nark utenfor (om du kan)... Jeg var i et fyllabråk på byen.
Han begynte , men jeg skadet mest, så jeg ble dømt.
Og mange i disse yrkene vet at vi alle er mennesker,(drikker karsk, snyter på skatten, etc) men nark er tabu!