Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 12894
Jupp, jeg har fått forelegg eller bot for bruk av narkotika.. Eller misbruk som det så fint heter ifølge onkel blå..

Jeg ble når jeg var på innrykk i militæret tatt for hasj, de demonterte mobilen min og på den måten fant de rester. Det neste ble pisseprøve (heldigvis ikke hårprøve ) og jeg testet positivt på amf og hasj..

Jeg sa jeg hadde tatt under 0,1 ( noe som jeg gjorde) og innrømte å ha røykt en joint eller 2 som og stemmer..
Jeg godtok forelegg og fikk brev senere. 10 dager i fengsel eller 5k i bot, jeg godtok bot selvfølgelig.
Greit nok det, da til poenget. Er det normalt å få så høy bot når det er så små mengder? Eller rekner de 2500 for hasj og 2500 for amf?
10 dager fengsel er jo og drøyt for en så liten sak, uansett.
Bare for å ta det i betraktning, jeg kan mishandle ett dyr og få rundt 5k i bot. Har hørt om folk som har hatt større mengder på seg og fått ca det samme, eller mindre.

Bare for å få ut noe aggresjon..

Fy #€%& så provoserende, har ikke gjort noe ulovlig utenom bruk, så nå skal liksom min kjære onkel stat kurere meg på den eneste måten han vet. Straffe meg økonomisk. Hvordan i pokker skal dette liksom virke motvirkende?! Noen tenker kanskje at tanken på å få bot etc vil skremme folk, men så enkelt er det ikke. Da hadde man ikke problemene relatert med rus og mange andre ting vært tilstede i den graden det nå er. Å straffe folk for å putte noe i egen kropp uten at det har gått ut over andre og når man generelt er lovlydig på alle andre måter er veldig frustrerende! Greit nok at det er umulig å skape enn samfunn som er fullstendig "rettferdig" for alle parter. Men det er måte på, da i dagens system finnes det ikke ett snev av rettferdighet. Men heller mer gamle fordommer og vræl. Kanskje du er uenig, men tror du virkelig at av alle ulovlige stoffer så er alt ett, like farlig samme konsekvenser (ser bort ifra straff) bare pga det ble bestemt for flere 10 år siden at det skal bli straffbart punktum.
Viss man er i en slik situasjon at man har problemer med rusmisbruk så vil ikke bøter hjelpe. Har politikerne eller disse "personene" tenkt over at det og kan vær med på å skape holdninger som ikke akkurat setter stat eller myndighet i positivt lys og kan bidra til motsatt av det som er målet? Kan ikke sei at jeg føler noe kjærlighet og glede for å få æren til å bidra i statskassa, og det hjelper meg på ingen måte. Kanskje det bare er meg...
Skål.
Sist endret av sneipen; 9. juni 2009 kl. 23:04.
Kan legge til at jeg ikke har brukt amf på leenge, og røyker ikke lengre.. Og jeg kommer ikke til å begynne med noe blitz opplegg pga dette. Men jeg kan ikke legge sjul på at det er litt frustrerende...

Men tilbake til topicen. Hehe
Sist endret av sneipen; 9. juni 2009 kl. 23:09.
velkommen til gards nøff said..

Rettferdigheten seirer sjelden, noen får for mye og andre for lite.
5000kr for bruk uten å skade noen virker da rimelig drøyt, men det er som du sier at lovene er firkanta som bare det.
Du må jo ha tatt amf ganske nylig da, iogmed at det ikke er i kroppen særlig mer enn 3 dager.

Da hadde jeg seriøst tatt 10 dager i buret. det er verdt 5k.
Er en stund siden jeg ble tatt..
10 dager i buret er uaktuelt av div grunner..
Sist endret av sneipen; 9. juni 2009 kl. 23:13.
Men seriøst, 10dager vs. 5k hadde ikke tenkt på det engang. Jeg satt for bøter for ikke altfor lenge siden, og det var verdt det. Demonterte de mobilen altså? bikkja markerte da?
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Du må jo ha tatt amf ganske nylig da, iogmed at det ikke er i kroppen særlig mer enn 3 dager.

Da hadde jeg seriøst tatt 10 dager i buret. det er verdt 5k.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke. Det er ikke så bra å ha Fengselsstraff på papiret når man skal ha seg jobb.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:32.
Når du soner for bøter så kommer det ikke på papiret. Når det er "subsidiær soning" som det heter. Det er det samme som å betale bota. Har ingenting å si for noenting i framtiden. Så lenge man ikke er DØMT til fengsel. Jeg sjekket med advokat.
I tillegg er det mange som tjener mer enn 5k på 8 dager jobb.
Pluss at arbeidsgiveren din neppe ville likt at du satt inne.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Men seriøst, 10dager vs. 5k hadde ikke tenkt på det engang. Jeg satt for bøter for ikke altfor lenge siden, og det var verdt det.
Demonterte de mobilen altså? bikkja markerte da?
Vis hele sitatet...
Ja de demonterte den, tok av dekselet og tok av batteriet. For å si det enkelt, det var såvidt de såg resultatet ved hjelp av sprayen de brukte. Bikkja markerte meg ikke...
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:32.
Sitat av Goophy Vis innlegg
I tillegg er det mange som tjener mer enn 5k på 8 dager jobb.
Pluss at arbeidsgiveren din neppe ville likt at du satt inne.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo såklart individuelt.
selvfølgelig er slik lovgivning/tankegang helt på jordet, å straffe noen for å frivillig forgifte sin egen kropp er bare kronen på hodet til det miljøskada makt apparatet vi har i dag.
Men ærlig talt, dette er noe du allerede burde hatt i bakhue når du først brøt din første "testegrense" når det gjelder ulovlige subbstanser. Ting er som dem er pr dags dato, hvis du da alikevel velger å trekke slike ting inn i livet ditt, burde du også ta med i beregningen at du kan bli tatt.
Størrelsen på bøterne har fint lite og si, den røde tråden bør være at der vil bli gitt bøter eller straff i en eller annen form uansett.
Du virker overrasket, noe som overrasker meg egentli, 5k vs 10 dager, take it or leave it
du godtok forelegget.
Om det er førstegangs forseelse i ditt tilfelle kan det forklare størrelsen på boten, dette kalles Prevantiv reaksjon..
jo yngre, jo nyere i gamet, jo hardere prøver de å svi deg.
Jeg leser det lille du kommer med mellom linjene, men det faller egentlig bare sammen som ett korthus da det til syvende og sist egentlig blir en latent dårlig " for cannabis, mot cannabis " debatt, noe de fleste her på forumet er godt kjent med.

"lets Butt heads, and not go anywhere, just so we can butt heads"
Sist endret av Eyeamare; 9. juni 2009 kl. 23:28.
Trodde det var ganske allmenn viten at dette er en standard sjekk på innrykket.
Uansett, synes ikke 5000kr var så veldig ille pris.
For å sammenligne fikk jeg 3500 kr i bot ved innrykket 2006 for å bli markert av narkobikkja og dermed avlegge positiv pisseprøve. En kamerat av meg ble tatt samme året og fikk samme bot, bare han hadde gjort som deg, brukt amf i tillegg.

Synes derfor at 5000kr var i drøyeste laget, men mulig de har økt satsene siden den gang for å bekjempe narkotika ytterligere. Hvordan oppførte du deg i avhøret, forresten?
Men ærlig talt, dette er noe du allerede burde hatt i bakhue når du først brøt din første "testegrense" når det gjelder ulovlige subbstanser. Ting er som dem er pr dags dato, hvis du da alikevel velger å trekke slike ting inn i livet ditt, burde du også ta med i beregningen at du kan bli tatt.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke overrasket sånn sett.
Viss noe overrasket meg er lengden de går i militæret for å finne "stoff" på folk. Jeg reknet ikke med at mobilen min kom til å bli åpnet opp da bikkja ikke merkerer meg etc. Den reknet jeg ikke med. :P

Om det er førstegangs forseelse i ditt tilfelle kan det forklare størrelsen på boten, dette kalles Prevantiv reaksjon..
jo yngre, jo nyere i gamet, jo hardere prøver de å svi deg.
Vis hele sitatet...
Det ser jeg ikke vekk ifra. Make sense..

Jeg leser det lille du kommer med mellom linjene, men det faller egentlig bare sammen som ett korthus da det til syvende og sist egentlig blir en latent " for cannabis, mot cannabis " debatt, noe de fleste her på forumet er godt kjent med.
Vis hele sitatet...
Les en gang til, da jeg siktet til hele rusproblematikken, grunnen til at du sikkert tenkte automatisk på cannabis er vell pga det er det folk flest konsentrerer seg om. Det ulovlige rusmiddelet med flest brukere, som på noen måter gjør det naturlig at dette ulovlige stoffet får mest oppmerksomhet i debatter etc. Jeg synes måten rusproblemer eller rus generelt blir håndtert på en elendig måte, og dagens system er dårlig. Både når det kommer til håndtering og informasjon etc... Jeg nevnte ikke cannabis en gang i den teksten jeg rekner med du sikter til. Hvorfor automatisk dra den konklusjonen at jeg da prøver å starte en diskusjon om cannabis?
Sist endret av sneipen; 9. juni 2009 kl. 23:40.
De fleste bøter har vel gått opp i det siste.
Godtok i dag en bot på 8000kr som i 2005 ville kostet meg mellom 5000-5500kr.
Sitat av Chassen Vis innlegg
For å sammenligne fikk jeg 3500 kr i bot ved innrykket 2006 for å bli markert av narkobikkja og dermed avlegge positiv pisseprøve. En kamerat av meg ble tatt samme året og fikk samme bot, bare han hadde gjort som deg, brukt amf i tillegg.

Synes derfor at 5000kr var i drøyeste laget, men mulig de har økt satsene siden den gang for å bekjempe narkotika ytterligere. Hvordan oppførte du deg i avhøret, forresten?
Vis hele sitatet...
Skapte ikke problemer for å si det slik..
Sitat av sneipen Vis innlegg
Jeg er ikke overrasket sånn sett.
Viss noe overrasket meg er lengden de går i militæret for å finne "stoff" på folk. Jeg reknet ikke med at mobilen min kom til å bli åpnet opp da bikkja ikke merkerer meg etc. Den reknet jeg ikke med. :P



Det ser jeg ikke vekk ifra. Make sense..



Les en gang til, da jeg siktet på hele rusproblematikken, grunnen til at du sikkert tenkte automatisk på cannabis er vell pga det er det folk flest konsentrerer seg om. Det ulovlige rusmiddelet med flest brukere, som på noen måter gjør det naturlig at dette ulovlige stoffet får mest oppmerksomhet i debatter etc. Jeg synes måten rusproblemer eller rus generelt blir håndtert på en elendig måte, og dagens system er dårlig. Både når det kommer til håndtering og informasjon etc... Jeg nevnte ikke cannabis en gang i den teksten jeg rekner med du sikter til. Hvorfor automatisk dra den konklusjonen at jeg da prøver å starte en diskusjon om cannabis?
Vis hele sitatet...
Er helt enig i at dagens system er naivt å utrolig sløvt, og jeg burde kanskje forklart litt bedre med hensyn til "cannabis" debatten.
Jeg er for og kunne putte hva jeg selv ønsker i min egen kropp, jeg siktet til den evigvarende cannabis debatten fordi den enkelt viser hvor mye "normale, nykterne" folk egenlig vet om de forskjellige stoffene
ah. Misforstod deg. hehe.
tror prisen på boten har med å gjøre at du var i militæret \ innrykk..

mener det er 3500.- på "gata" avhengig av kvanta og stoff etc (jeg sikter egentlig til hasj ja.)

mener det er strengere i militæret for sånt, særlig innrykk for å sette press på "de tidlige rekruttene for illegale blabla bla".

- T
sak for noen dager siden.-
[08.06.09 13:58 Helgeland politidistrikt]
POLITILOGG
080609 kl 1005 NARKOTIKA, MO
Politiet pågrep en 18 år gammel ungdom fra Mo, han erkjente å ha brukt narkotika. Etter avhør fikk ungdommen et forelegg på kr 2500,- som han vedtok.

Så tror det er veldig variabelt. kjipt at ikke straffen er lik for alle.
Vanlig forelegg for bruk av narkotika er 2000-3000 kroner, uansett om man har kun inntatt cannabis, amfetamin, heroin, kokain, ecstasy, eller alle sammen. Boten vil altså ikke doble seg opp fordi du er tatt for bruk av to forskjellige stoffer. Politiet liker visstnok det og gi store bøter, når de først får lov til og skrive ut bøter for slikt småtterier, og de liker spesielt og gi store bøter til nykommere og unge mennesker for og "skremme de vekk". Dette har jeg opplevd selv, samt flere bekjente.

Det du kan gjøre er og si deg uenig i størrelsen på forelegget, og da vil det gå til retten etter mest sannsynligvis flere måneder. Retten vil da senke boten til rundt 2000-3500 kroner, varierende på din økonomiske situasjon. Men problemer med dette er at du da må betale saksomkostninger for rettsaken, noe som kommer på rundt 3000 kroner.

Thats our system....
Sist endret av Quetzalcoatl; 10. juni 2009 kl. 02:36.
Er det noen som vet hvor lang til en slik straffesak pleier å ta, internt i politiet?
Jeg ble nylig tatt for besittelse av narkotika og ble fortalt at jeg ville få et forelegg, men politibetjentene kunne ikke si hvor mye det ble på.
Nå har det gått noen dager og jeg har ikke hørt mer om saken fra deres side. Hvor lang tid pleier det å ta når jeg har godtatt forelegget?
Sist endret av Clr; 10. juni 2009 kl. 03:02.
noen måneder kan det fort gå.
Sitat av Clr Vis innlegg
Er det noen som vet hvor lang til en slik straffesak pleier å ta, internt i politiet?
Jeg ble nylig tatt for besittelse av narkotika og ble fortalt at jeg ville få et forelegg, men politibetjentene kunne ikke si hvor mye det ble på.
Nå har det gått noen dager og jeg har ikke hørt mer om saken fra deres side. Hvor lang tid pleier det å ta når jeg har godtatt forelegget?
Vis hele sitatet...
GI slipp på det fra tankene dine, det er bare noe du vil gå og plage deg selv med uten og få noe svar på. Det er ingen måte og finne ut det svaret, med mindre du ringer ned til politi-stasjonen, hvor du enten vil bli møtt med dårlig respons, eller kanskje framgang i saken din. Og verken noen av delene er vell å foretrekke?

Jeg ble uheldigvis tatt av politiet med 4 gram kjemikalier - situasjonen er ikke relevant, men det var pga ett dårlig miljø jeg vanket i før - i januar i år. Dette blir og gå til retten, og heldigvis slapp jeg ut av cella etter max 2 timer uten og skrive under på noe. Fikk en beskjed om at jeg blir og motta innkalling til rettssak etterhvert. 5 måneder senere fikk jeg brev om rettsaken. Heldigvis blir den utsatt pga jeg har flytta, noe de tydeligvis ikke har fått med seg, så det blir nok rettssak her i byen om 2 måneder eller mer.

En annen gang, i 2007, ble jeg også kasta på cella for noe greier. Denne gangen var jeg ikke like heldig, og måtte sitte 14 timer. Brevet om innkalling til rettssak fikk jeg ikke før ett og ett halvt år senere. Vant den rettsaken og slapp unna straff.

En annen situasjon igjen hvor jeg ble tatt for bruk av narkotika, og godtok forelegget på plassen, fikk jeg brev med sakspapirene og straffeparagrafen halvt år senere, og regninga kom ikke i posten før ett år senere.
Sist endret av Quetzalcoatl; 10. juni 2009 kl. 03:34. Grunn: minor details
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Velkommen etter.

Når jeg leser avisen ser jeg alltid at en eller annen ble tatt med null komma etterellerannet gram med hasj og bøtelagt med 3000-5000kr. Rett ved siden av står det at en mann slo ned en annen person og fikk samme straffen. Er det virkelig sånn at hasjrøykere likestilles med voldsutøvere? Det ser jo nesten sånn ut.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Velkommen etter.

Når jeg leser avisen ser jeg alltid at en eller annen ble tatt med null komma etterellerannet gram med hasj og bøtelagt med 3000-5000kr. Rett ved siden av står det at en mann slo ned en annen person og fikk samme straffen. Er det virkelig sånn at hasjrøykere likestilles med voldsutøvere? Det ser jo nesten sånn ut.
Vis hele sitatet...
De legaliserings-kommentarene dine som jeg ser overalt, er det ikke heller en fordel og samle alle de i en legaliserings tråd?
jeg fikk 5000 i bot når jeg ble busta med 3 gram ca :/
Fikk 2000 eller 3dager fengsel, men da ble vi tatt med bongen full av røyk, og vi hadde ikke noe mer på oss. Valgte boten hvis noen lurer.
Sitat av Tortia Vis innlegg
Fikk 2000 eller 3dager fengsel, men da ble vi tatt med bongen full av røyk, og vi hadde ikke noe mer på oss. Valgte boten hvis noen lurer.
Vis hele sitatet...
Røyket du/din venn opp eller gikk røyken sur?
Jeg har selv blitt tatt av politiet før for cannabis røyking. Jeg erkjenner bruk men ikke straffeskyld. Dette skaper mye papirarbeid og ender opp i en rettsak hvor jeg vill si akkurat det samme og nekter straffeskyld. Jeg betaler ikke en krone for noe jeg velger å gjøre mot meg selv. Det føles bare ikke riktig at noen skal bestemme over hva jeg skal innta eller gjøre.

Hvis alle nektet straffeskyld ville ikke politiet og rettsystemet hatt penger eller tid til å behandle alle cannabis sakene.
Og derfor ville de heller ikke ha profitt av å etterforske og pågripe personer for cannabis.

Hmfr double post.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Røyket du/din venn opp eller gikk røyken sur?
Vis hele sitatet...

Da vi så politiet komme så forsvant den bongen på mystisk vis under bordet eller no sånn. Den ble funnet med engang da, snuten hadde det morsomt med å spørre han ene som var der om hva som lå under bordet husker jeg. Men vi hadde røyket opp omtrent alt før dem kom.
Sitat av puffman Vis innlegg
En annen situasjon igjen hvor jeg ble tatt for bruk av narkotika, og godtok forelegget på plassen, fikk jeg brev med sakspapirene og straffeparagrafen halvt år senere, og regninga kom ikke i posten før ett år senere.
Vis hele sitatet...
Er det ikke foreldingsfrist på slike saker?
Saken blir ikke akkurat foreldet når man innrømmer straffeskyld og godtar forelegg på stedet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Du må jo ha tatt amf ganske nylig da, iogmed at det ikke er i kroppen særlig mer enn 3 dager.

Da hadde jeg seriøst tatt 10 dager i buret. det er verdt 5k.
Vis hele sitatet...
Jeg har opplevd å gå et forelegg på 10 dager fengsel eller 5000,- i bot. Nå er det ikke så nøye hvorfor siden det ikke er samme sak som i denne tråden, men det jeg lurer på er om man virkelig kan velge fritt?

For jeg sa nemlig på mitt forhør at jeg glatt valgte fengsel, men fikk beskjed at dette var bare aktuelt dersom jeg ikke hadde penger/inntekt.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:31.
Neutral Good
Mith's Avatar
Du står ikke fritt til å velge. Det koster samfunnet mye mer enn 5000,- å ha deg i fengsel i 10 dager.
Da vil jeg si at når det står 5000,- ELLER 10 dager i fengsel, er de faen ikke kompetente nok til å skrive norsk engang.

Ikke at det overrasker meg.
Neutral Good
Mith's Avatar
De 10 dagene er jo for de som ikke kan betale.
Så jo, det er 5000,- ELLER 10 dager i buret, om du ikke på noe vis kan betale for deg.
Poenget er at du ikke kan velge selv, har du jobb trekker de det fra lønna.
De kan også ta pant i eiendelene dine for å få pengene sine.
Sist endret av Mith; 22. juni 2009 kl. 12:31.
Jeg betalte driten og saken var borte, men i mitt hode ville jeg ha skrevet:Forelegg på 5000,-.... DERSOM de ikke kan betale.....

Men ja var bare det jeg lurte på... Jeg fortjente hva jeg fikk...
drQ
Egendefinert
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Da vil jeg si at når det står 5000,- ELLER 10 dager i fengsel, er de faen ikke kompetente nok til å skrive norsk engang.

Ikke at det overrasker meg.
Vis hele sitatet...
Sikker på at det ikke står subsidiært?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Var på byen i tønsberg i helga, ble tatt for 0.3 gram marijuana, 5000 kroner i bot, pluss hele natta i glattcelle. Fantastisk.
Har oppover ungdommen min blitt tatt 3 ganger for forskjellige rusmidler, aldri fått mer enn 2500 i bot. (hasj + amf), hvor mye kan jeg regne å få i bot for positivt på alt de tester for? :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
en kompis av meg fikk 5500,- i bot for å røyke hasj.
Men av ren nysjerrighet.. Kom akkurat fra en tur til Amsterdam. Hvis jeg skulle tatt en pisseprøve nå, kunne jeg blitt straffet hvis den testet positivt? Dersom jeg innrømmet at jeg hadde røyket, men i Amsterdam hvor det er lovlig.. Alt annet ville jo blitt fryktelig dumt. Akkurat som noen skulle fått bot for å ha kjørt for fort etter norsk standard når de var på ferie i Tyskland.
Fikk 1500,- og forenklet forelegg når jeg ble bustet på innrykket. Men nå var jo dette bare for hasj da.
Noen som vet hvor lenge forelegget sitter på rullebladet?
Utalelse på ingen grunnlag, altså ikke ta dette for god melk. Ja, mener å huske å ha lest at det står i evig tid. Så det er nok ikke noe håp om at arbeidsgiver ikke ser det. Eller?
Jeg ble fortalt at jeg kunne søke om rent rulleblad da jeg ble 18 hvis jeg forstod det riktig.
velger fengsel når jeg får bota mi, jeg har ikke midler til å betale dem, så jeg lar heller staten betale for meg
Skal ikke legge meg borti om 5000,- er mye eller lite, men det som provoserer meg er at man kan gjøre ting som er værre og skader andre hvor man får mye lavere bot.
jeg kjenner en som fikk 10 000 kr for og røyke hasj på dassen på skolen..så 5000 er ikke så ille