Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 5402
Jeg ble tatt i traffikkontroll for å kjøre moped på fortau. Politimannen som kom etter meg, når jeg hadde parkert, gikk sivilt kledd, og det stod ikke noe politibil i nærheten. Det eneste som skilte politimannen ut var at han hadde en helt vanlig walkie-talkie på seg.
Når han kom etter meg ropte han to ganger "Hei, du, stopp!", før jeg snudde meg. Når jeg kom bort til han, så svarte han surt til meg "gå å sett deg i baksete på bilen min". Dum nok som jeg var la jeg ikke på sprang, men gikk bort. Nå i ettertid ser jeg hvor "dum" politimannen var. Det er liksom ingen politimenn som går sivilt kledd og sier "hei du!... gå og sett deg i baksete i bilen min".
Når jeg omsiders satt meg inn i bilen, så jeg en "kamerat" av meg, som spurte om jeg også ble tatt. Først da forstod jeg hva saken gjaldt. Greit nok, jeg hadde kjørt på fortau, noe som ikke er lov, og politimannen skrev ut et forelegg. Forelegget var på 4200 kr, noe jeg syntes hørtes veldig høyt ut, i forhold til handlingen, og spurte om det stemte, noe som han bekreftet. Senere den dagen ringte jeg inn til politikammeret i Stavanger og fikk de til å sjekke det opp for meg. Da viste det seg at politimannen hadde skrevet at jeg kjørte i "gågate", istedenfor på fortau på kontrollnummeret, og summen, noe som resulterte i at jeg hadde fått et forelegg på 1000 kroner for mye. På foreleggskopien som jeg fikk stod det at jeg hadde kjørt på gang og sykkelsti på "gjerningsbeskrivelse", men feil "gjerningsnummer" og "sum". Jeg gikk ned til politistasjonen og fikk endret det, samtidig som jeg sa hva jeg syntes om politimannens oppførsel, og saken i helhet. Da ble han, som antatt, veldig sur, og truet med å skrive ut et forelegg på farten også, i tilleg til det nye som jeg fikk (som var på 3200 istedenfor 4200).

Jeg må si at den oppførselen av politimannen; "gå å sett deg i baksete i bilen min", var meget sjokkerende. Ikke identifiserte han seg i bilen heller. Enda mer sjokkerende var det når han samme, på politistasjonen spurte hvordan han ellers skulle konfontrert seg.
Og ikke nok med det, men at han heller ikke vet forskjell på "gang og sykkelsti", og "gågate".
Og attpå alt dette, tilbydde han meg (eller han andre som satt i bilen) en prisliste, som de skal tilby.
Dette styrker akkuratt ikke politiets tillit...

Men til slutt, et spørsmål: Jeg er ikke myndig, og foreldrene mine har ikke skrevet under på forelegget. Jeg går på skole og har ingen skattbar inntekt (dvs. under 39.997 kr). Har jeg krav/mulighet på moderasjon på forelegget?
Politiet kan ikke ta det for noe hvis de ikke er uniformert, hvis de ikke er det er de ikke i tjeneste.
Det første du skal gjøre når noen sier til deg at du skal sette deg i bilen hans er "Hvorfor det?", og det andre hvis han sier at han er politi er at du skal se identifikasjon.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Mikkn Vis innlegg
Politiet kan ikke ta det for noe hvis de ikke er uniformert, hvis de ikke er det er de ikke i tjeneste..
Vis hele sitatet...
så du mener at all sivilpoliti ikke har lov å skrive ut bøter eller ta deg for noe du har gjort som er ulovlig?

da er hele poenget med SIVILpoliti borte.

selvsagt har de lov å "ta deg" selv om de ikke har uniform.
Han mente vel at de ikke kan ta deg for noe hvis de ikke er i tjeneste. Altså en politimann på fritiden.
Det jeg lurer på er hva får deg til å sette deg i en fremmeds man sin bil ? (hvis han ikke legimiterte seg politi)
Tror nok foreldrene dine må betale regningen ja med mindre du betaler den.
Sitat av Parkett Vis innlegg
Han mente vel at de ikke kan ta deg for noe hvis de ikke er i tjeneste. Altså en politimann på fritiden.
Vis hele sitatet...
Hvem som helst kan vel foreta en borgerarrest. Men å skrive ut forelegg, det vet jeg ikke.
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Hvem som helst kan vel foreta en borgerarrest. Men å skrive ut forelegg, det vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Sitat av lovdata
§ 171. Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes når: (...)
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.lovdata.no/all/hl-19810522-025.html#map020

Har hørt dette tidligere også. Man kan ikke fåreta en sivil arrestasjon med mindre handlingen deres har en straff på minst 6 mnd i fengsel.
Trådstarter
78 2
Sitat av boohaze Vis innlegg
Det jeg lurer på er hva får deg til å sette deg i en fremmeds man sin bil ? (hvis han ikke legimiterte seg politi)
Vis hele sitatet...
Måten han sa det på liksom, "sett deg i baksete i bilen min!", så tenkte jeg et øyeblikk på å stikke av, noe som all fornuft tilsier. Men hvorfor jeg ikke gjorde det, vet jeg ikke.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Forenklet forelegg kan du få delt opp, men ikke sluppet unna.
Trådstarter
78 2
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Forenklet forelegg kan du få delt opp, men ikke sluppet unna.
Vis hele sitatet...
Hva vil det si å dele forelegget opp?
Sitat av KrissHad Vis innlegg
Hva vil det si å dele forelegget opp?
Vis hele sitatet...
Delt opp i flere mindre fakturaer over tid, altså nesten som en slags nedbetalingsplan.
Det betyr at du får delt boten opp i mindre summer, altså at du slipper å betale hele beløpet på en gang. Det laveste månedlige beløpet er vel på 750 kr (ble fortalt 500 av onkel blå, men det stemte visst ikke). Sjekk ut Statens Innkrevingssentral (fysj).

edit: æsj, litt treg der:P
Sist endret av sOHaM; 18. april 2009 kl. 17:30.
Trådstarter
78 2
Sitat av charz0r Vis innlegg
Delt opp i flere mindre fakturaer over tid, altså nesten som en slags nedbetalingsplan.
Vis hele sitatet...
Sitat av r0adkill Vis innlegg
Det betyr at du får delt boten opp i mindre summer, altså at du slipper å betale hele beløpet på en gang. Det laveste månedlige beløpet er vel på 750 kr (ble fortalt 500 av onkel blå, men det stemte visst ikke). Sjekk ut Statens Innkrevingssentral (fysj).

edit: æsj, litt treg der:P
Vis hele sitatet...

Takk for svar
Seff må ikke foreldrene dine betale boten! Var da ikke de som kjørte på fortauet! Søk om å få en nedbetalingsplan på forelegget, ordner seg sikkert..
Legimiterte ikke politimannen seg?
Hvis ikke så har han en alvorlig protokoll feil
Trådstarter
78 2
Sitat av Dice Vis innlegg
Legimiterte ikke politimannen seg?
Hvis ikke så har han en alvorlig protokoll feil
Vis hele sitatet...
Nei, vedkommende legimiterte seg ikke. Syntes selv dette var underlig, spesielt så lenge han gikk sivilt kledd. Og attpå det hjalp det ikke med tonen han hadde heller.

Men er du sikker på at det er en protokoll feil? Virket på meg når jeg konfontrerte han om at jeg ikke likte opptredenen hans, som om han nærmest kunne gjøre som han ville...
Sitat av Parkett Vis innlegg
Han mente vel at de ikke kan ta deg for noe hvis de ikke er i tjeneste. Altså en politimann på fritiden.
Vis hele sitatet...
En politimann i sin fritid kan også ta deg Ble oppringt av en illsint politi som kjørte sin private bil i fritida da jeg passerte han fint i 160 i en 80 sone, fikk ett forelegg på at jeg hadde holdt 105, så var greit sånn sett.

Men stussa litt på måten alt ble gjort på i og med at han ringte meg en stund etterpå, så jeg sendte ett brev til politimestern i N-Trøndelag, fra politimestern fikk jeg ett 2 siders brev som svar der hvor det blant annet ble forklart med henvisninger der det står at en politimann faktisk er pliktig til å bryte inn i lovbrudd han kommer over på fritida si.
Sitat av KrissHad Vis innlegg
Nei, vedkommende legimiterte seg ikke. Syntes selv dette var underlig, spesielt så lenge han gikk sivilt kledd. Og attpå det hjalp det ikke med tonen han hadde heller.

Men er du sikker på at det er en protokoll feil? Virket på meg når jeg konfontrerte han om at jeg ikke likte opptredenen hans, som om han nærmest kunne gjøre som han ville...
Vis hele sitatet...
Gå til en annen politi med det. Selvfølgelig liker ikke han at du setter spørsmål ved oppførselen hans. Derfor går du først til en annen politimann med det, og etter det til ......(de som driver med politisaker)
Enig med Rellativ. Går du å komfronterer politimannen som tok deg med det vil du antakelig bli avfeid å aldri høre om det igjen.
Lurer faktisk litt på om politiet tilogmed har plikt til å gripe inn, selv om de ikke er i tjeneste
Sitat av atomet Vis innlegg
Lurer faktisk litt på om politiet tilogmed har plikt til å gripe inn, selv om de ikke er i tjeneste
Vis hele sitatet...
Så at Popp hadde skrevet litt om det før deg, Atomet

Sitat av Popp Vis innlegg
En politimann i sin fritid kan også ta deg Ble oppringt av en illsint politi som kjørte sin private bil i fritida da jeg passerte han fint i 160 i en 80 sone, fikk ett forelegg på at jeg hadde holdt 105, så var greit sånn sett.

Men stussa litt på måten alt ble gjort på i og med at han ringte meg en stund etterpå, så jeg sendte ett brev til politimestern i N-Trøndelag, fra politimestern fikk jeg ett 2 siders brev som svar der hvor det blant annet ble forklart med henvisninger der det står at en politimann faktisk er pliktig til å bryte inn i lovbrudd han kommer over på fritida si.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
78 2
Sitat av mizfitnilz Vis innlegg
Enig med Rellativ. Går du å komfronterer politimannen som tok deg med det vil du antakelig bli avfeid å aldri høre om det igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg konfontrerte han om det på politistasjonen når han endret forelegget. Da virket han som et spørsmålstegn, og spurte hva ellers han skulle gjort... Noe som jeg syntes er enda mer skremmende...
Men jeg tror jeg får skrive inn en klage på han til politimesteren, å se hva han sier til dette.
Sitat av ma10as Vis innlegg
Kilde: http://www.lovdata.no/all/hl-19810522-025.html#map020

Har hørt dette tidligere også. Man kan ikke fåreta en sivil arrestasjon med mindre handlingen deres har en straff på minst 6 mnd i fengsel.
Vis hele sitatet...
Nå skal det ikke utrolig mye til for at en handling har en straff på minst 6 mnd. F.eks nasking har denne straffen.
Synes heller du skal innse at du fucket opp, ble tatt, og nå må betale for det. Slutt å prøv å legge noen form for skyld over på andre! En politimann er forøvrig "i tjeneste" 24 timer i døgnet, uavhengig av om han går i uniform eller sivil. Han er derimot pliktig til å forevise legitimasjon dersom du spør om dette, noe jeg antar du ikke gjorde.
Trådstarter
78 2
Sitat av Popp Vis innlegg
En politimann i sin fritid kan også ta deg Ble oppringt av en illsint politi som kjørte sin private bil i fritida da jeg passerte han fint i 160 i en 80 sone, fikk ett forelegg på at jeg hadde holdt 105, så var greit sånn sett.

Men stussa litt på måten alt ble gjort på i og med at han ringte meg en stund etterpå, så jeg sendte ett brev til politimestern i N-Trøndelag, fra politimestern fikk jeg ett 2 siders brev som svar der hvor det blant annet ble forklart med henvisninger der det står at en politimann faktisk er pliktig til å bryte inn i lovbrudd han kommer over på fritida si.
Vis hele sitatet...
fant dette:
Sitat av Regjeringen Vis innlegg
Embets- og tjenestemenn med politimyndighet plikter å bosette seg i tjenestemessig forsvarlig avstand til tjenestestedet. De plikter dessuten i særlige tilfeller å gjøre tjeneste i sin fritid. Kongen gir nærmere regler om dette.
Vis hele sitatet...


Sitat av Marken Vis innlegg
Synes heller du skal innse at du fucket opp, ble tatt, og nå må betale for det. Slutt å prøv å legge noen form for skyld over på andre! En politimann er forøvrig "i tjeneste" 24 timer i døgnet, uavhengig av om han går i uniform eller sivil. Han er derimot pliktig til å forevise legitimasjon dersom du spør om dette, noe jeg antar du ikke gjorde.
Vis hele sitatet...
Har ikke sakt at jeg er "uskyldig". Jeg kjørte på fortauet, og godtar at politiet skriver ut bot for det. Det jeg ikke godttar er opptredenen/udyktigheten til politimannen i dette tilfellet. Og som det klart kom fram i starten av tråden var det et spørsmål om det er mulighet for å få moderasjon på forelegget, noe som er blitt avbekreftet.
Ha ha hadde jeg bare nekta, hadde aldri holdt i en rettsak, med ord fra en politimann som privat ser deg kjøre for fort, må være 2 stk, akkurat som når en jeg kjenner drakk av en pils ute, 1 purk så han og skulle gi han en bot, kompisen min nekta å skrive under å nekta for at han drakk han, fikk brev om at det blei henlagt!

1 politimann som ser deg er ikke nok, det må være 2!!


Sitat av Popp Vis innlegg
En politimann i sin fritid kan også ta deg Ble oppringt av en illsint politi som kjørte sin private bil i fritida da jeg passerte han fint i 160 i en 80 sone, fikk ett forelegg på at jeg hadde holdt 105, så var greit sånn sett.

Men stussa litt på måten alt ble gjort på i og med at han ringte meg en stund etterpå, så jeg sendte ett brev til politimestern i N-Trøndelag, fra politimestern fikk jeg ett 2 siders brev som svar der hvor det blant annet ble forklart med henvisninger der det står at en politimann faktisk er pliktig til å bryte inn i lovbrudd han kommer over på fritida si.
Vis hele sitatet...
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
1 politimann som ser deg er ikke nok, det må være 2!!
Vis hele sitatet...
Feil! Det holder nok i lange bananer at 1 politimann tar deg Med annet du har ett vitne sammen med deg, har flere bekjente, samt egen erfaring angående dette, en polititjenestemanns ord teller ofte dobbelt, spesiellt når han skriver en god rapport desverre, men slik er det nå bare..

Driter man seg ut får man ta straffen, har selv betalt rundt 20K i bøter siste 2 år, og sutrer ikke til noen over det av den grunn, ikke en gang den siste gangen da jeg ble oppringt av en tjenestemann som hadde sitti alene i bilen sin på tur til jobb og sett meg.
Sist endret av Popp; 20. april 2009 kl. 22:25.
har flere bekjente som har blitt sett av bare en politiman, 1 vanlig borg vs politiman, politimannen har skrevet ut bot, nektet å skrive på boten, så har saken blitt henlagt! og det uten vitner

Hvorfor blir sakene henlagt da? 1 politimann kan jo dikte opp litt av hvert eller sett feil!

Hvilken erfaring har du med det? angående en evnt rettsak?

Nå mener jeg når en politimann påstår han har sett deg gjøre noe straffbart
og at politimannen ikke har andre vitner mot deg, og at du nekter på å alt!






Sitat av Popp Vis innlegg
Feil! Det holder nok i lange bananer at 1 politimann tar deg Med annet du har ett vitne sammen med deg, har flere bekjente, samt egen erfaring angående dette, en polititjenestemanns ord teller ofte dobbelt, spesiellt når han skriver en god rapport desverre, men slik er det nå bare..

Driter man seg ut får man ta straffen, har selv betalt rundt 20K i bøter siste 2 år, og sutrer ikke til noen over det av den grunn, ikke en gang den siste gangen da jeg ble oppringt av en tjenestemann som hadde sitti alene i bilen sin på tur til jobb og sett meg.
Vis hele sitatet...
Sist endret av MyDarkSide; 21. april 2009 kl. 16:41.
Sitat av Popp Vis innlegg
En politimann i sin fritid kan også ta deg Ble oppringt av en illsint politi som kjørte sin private bil i fritida da jeg passerte han fint i 160 i en 80 sone, fikk ett forelegg på at jeg hadde holdt 105, så var greit sånn sett.

Men stussa litt på måten alt ble gjort på i og med at han ringte meg en stund etterpå, så jeg sendte ett brev til politimestern i N-Trøndelag, fra politimestern fikk jeg ett 2 siders brev som svar der hvor det blant annet ble forklart med henvisninger der det står at en politimann faktisk er pliktig til å bryte inn i lovbrudd han kommer over på fritida si.
Vis hele sitatet...
Hvorfor godtok du noe sant ? Hadde jo ikke måling på deg dvs han kan ikke gjøre en drit.Hadde blånektet !
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
har flere bekjente som har blitt sett av bare en politiman, 1 vanlig borg vs politiman, politimannen har skrevet ut bot, nektet å skrive på boten, så har saken blitt henlagt! og det uten vitner

Hvorfor blir sakene henlagt da? 1 politimann kan jo dikte opp litt av hvert eller sett feil!

Hvilken erfaring har du med det? angående en evnt rettsak?

Nå mener jeg når en politimann påstår han har sett deg gjøre noe straffbart
og at politimannen ikke har andre vitner mot deg, og at du nekter på å alt!
Vis hele sitatet...
Kjenner som sagt flere som har gått på den smellen, pluss at jeg skrev som sagt til politimesteren i N-Trøndelag og fikk ett to siders langt brev som svar, så stemmer nok ganske bra det jeg sier her.

At sakene har blitt henlagt pga. bevisets stilling kan være pga. flere ting enn bare at det var kun en politimann, dette kommer selvfølgelig helt ann på hvilken sak det gjelder, som f.eks. i trådstarters sak så ville den nok ikke bli henlagt iogmed at det ikke er så mye å tvile på at han har sett feil, det samme med saken min.
Mens at i andre saker så kan det være litt tvil om det virkelig var deg, eller om du virkelig gjorde det som er påstått, og da bli saken fort noe helt annet. Så man skal være forsiktig med å tro at du er sikra mot straff bare for at en tjenestemann kommer alene..


Sitat av t0ffemannen Vis innlegg
Hvorfor godtok du noe sant ? Hadde jo ikke måling på deg dvs han kan ikke gjøre en drit.Hadde blånektet !
Vis hele sitatet...
Har nok komsi til å sliti i retten med det uansett, kjenner flere som har prøvd og komme seg unna, men som har sitti igjenn med 15K ekstra i saksomkostninger. Var en del ekstra saker også han hadde sett, og at jeg har mista lappen en gang før hjelper ikke akkurat saken min
Trådstarter
78 2
Sitat av Popp Vis innlegg
Har nok komsi til å sliti i retten med det uansett, kjenner flere som har prøvd og komme seg unna, men som har sitti igjenn med 15K ekstra i saksomkostninger. Var en del ekstra saker også han hadde sett, og at jeg har mista lappen en gang før hjelper ikke akkurat saken min
Vis hele sitatet...
Tror nok staten prøver å sette (høye saksomkostninger) på slike ting som kommer opp i retten, for at færre skal prøve det....
Sitat av Mikkn Vis innlegg
Politiet kan ikke ta det for noe hvis de ikke er uniformert, hvis de ikke er det er de ikke i tjeneste.
Det første du skal gjøre når noen sier til deg at du skal sette deg i bilen hans er "Hvorfor det?", og det andre hvis han sier at han er politi er at du skal se identifikasjon.
Vis hele sitatet...
Du tar helt feil, en politimann kan ta det med eller uten uniform, tjeneste eller ikke tjeneste.
Sitat av sum_user Vis innlegg
Så at Popp hadde skrevet litt om det før deg, Atomet
Vis hele sitatet...
Ah, det gjorde derimot ikke jeg
Kjenner en som blei vinket inn i belte kontroll, 1 politimann holdt utkikk, han klarte å kaste på seg belte så dem som vinket han inn ikke klarte å se noe, han nekta å skrive under på bota!, saken blei henlagt! og samme sak som deg, flere andre også!

Så klart når u skriver under blir u jo tatt!
Og forresten, advokaten min sa til meg at jeg aldri skulle høre på purken hvis det gjalt en sak mot meg, får dem juger å dikter opp ting som faen!


Det jeg snakker om er at 1 politmann er ikke nok, må være flere eller andre vitner som også ser deg!, hadde du nekta får å ha kjørt får fort, og politimannen ikke hadde filmet deg ell noe, kan jeg vedde på at du hadde vinni saken! Og en purk er nok purk 24/i døgnet lovelig






Sitat av Popp Vis innlegg
Kjenner som sagt flere som har gått på den smellen, pluss at jeg skrev som sagt til politimesteren i N-Trøndelag og fikk ett to siders langt brev som svar, så stemmer nok ganske bra det jeg sier her.

At sakene har blitt henlagt pga. bevisets stilling kan være pga. flere ting enn bare at det var kun en politimann, dette kommer selvfølgelig helt ann på hvilken sak det gjelder, som f.eks. i trådstarters sak så ville den nok ikke bli henlagt iogmed at det ikke er så mye å tvile på at han har sett feil, det samme med saken min.
Mens at i andre saker så kan det være litt tvil om det virkelig var deg, eller om du virkelig gjorde det som er påstått, og da bli saken fort noe helt annet. Så man skal være forsiktig med å tro at du er sikra mot straff bare for at en tjenestemann kommer alene..




Har nok komsi til å sliti i retten med det uansett, kjenner flere som har prøvd og komme seg unna, men som har sitti igjenn med 15K ekstra i saksomkostninger. Var en del ekstra saker også han hadde sett, og at jeg har mista lappen en gang før hjelper ikke akkurat saken min
Vis hele sitatet...
feks du knuller dama te en politimann, han klikker påstår han har sett deg kjøre i minst 100 i 50 sona, så da er det liksom rett i buret?
Så mye power hakke snuten i retten as tviler jeg på

Og så er det sånn at enhver tvil skal falle tiltalte til gode, og ingen kan påstå at en politimann ikke kan ta feil.. så fatter ikke hvordan kompisene dine kan ha blitt dømt, med bare en politimann som vitne, hvis dem selv nektet

kan jo ha blingsett på skilt nr, kan ha sett feil på sitt eget speedometer, hvordan kan han vite hvor fort du kjørte hvis han ikke har måleinstument?, har politmannen gjort en feil før i sinn jobbhistorie? ingen er feil frie
Sist endret av MyDarkSide; 22. april 2009 kl. 00:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Seff må ikke foreldrene dine betale boten! Var da ikke de som kjørte på fortauet! Søk om å få en nedbetalingsplan på forelegget, ordner seg sikkert..
Vis hele sitatet...
Idiot, foreldrene dine er økonomisk ansvarlig for deg frem til du er atten. Og teknisk sett betyr dette at foreldrene dine kan ta alt du har av penger, fra kontoer og alt du eier, men de fleste gjør ikke dette. Dette betyr også at hvis jeg bruker mitt fansye visakort, får toll, purringer etc... så er det foreldrene mine det går utover hvis jeg nekter å betale.
Alle tjenestemenn innen Politiet skal identifisere seg som politi. De skal f.eks. ha synlig skilt på eg eller i lommen. eller et slags ID-kort på seg som de kan vise frem. I tillegg er det en lov om jeg har rett, er at politiet ikke har lov og skrive ut bøter o.s.v. vis de ikke er to i bilen. Tror jeg.
Sitat av Hecci Vis innlegg
Alle tjenestemenn innen Politiet skal identifisere seg som politi. De skal f.eks. ha synlig skilt på eg eller i lommen. eller et slags ID-kort på seg som de kan vise frem. I tillegg er det en lov om jeg har rett, er at politiet ikke har lov og skrive ut bøter o.s.v. vis de ikke er to i bilen. Tror jeg.
Vis hele sitatet...

Det er fint om du holder deg til fakta (viser til kilder), og ikke skriver hva du tror.

Så en politispaner, f.eks, som skal infiltrere en kriminell organisasjon er pliktet til å gå rundt med politiskilt rundt halsen mens han jobber? Haha. Det hadde jo tatt seg ut.

Sitat av "Politiloven, §20
Den som har politimyndighet, skal under utøvelse av myndigheten ha politilegitimasjon med seg. Begrensninger i politimyndigheten skal fremgå av legitimasjonen. Tjenestemannen plikter, så langt tjenesteforholdene på stedet tillater, å oppgi navn og grad eller stilling når dette forlanges av den som tjenestehandlingen direkte angår. Den som ikke er i politiuniform, skal på forlangende fremvise politilegitimasjon såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det.
Vis hele sitatet...
Som du ser, så har politiet nærmest frie tøyler når det gjelder dette ("så langt tjenesteforholdene på stedet tillater det"). At det skulle bli en stor sak ut av at han ikke legitimerte seg da han ila deg en bot for ulovlig kjøring på fortau er helt latterlig. Du har gjort noe ulovlig og du har blitt tatt, så ta nå bota og betal den. Dersom du er under 18, så er dette garantert ikke første og siste gang du blir bøtelagt i løpet av livet.
Det har litt og gjøre med hvordan man stiller spørsmålet på. Om du vil "ta" noen for noe så stiller du først spørsmål ved rutinene. Saken er den at de sjeldent husker enkeltsaker som i de fleste yrker.

Så stiller du spørsmålet(før du legger frem saken din) "Må en politimann i sivil alltid legitimere seg før han evt. bøtelegger deg." eller noe slikt. Han svarer sikkert "ja de må man". Og da spør du "så du mener at når jeg fikk boten gjorde du en feil?". Da har du fått han selv til å innrømme feilen ved å stille spørsmålet slikt.

Men det er den vanskelig måten anyways .. Meld ham til SEFO(eller hadde de byttet navn?)
drQ
Egendefinert
Jeg tar meg den frihet å gjenta det bronsky sa:
Politiloven § 20
Den som ikke er i politiuniform, skal på forlangende fremvise politilegitimasjon såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det.
Vis hele sitatet...
Hvis man lar være å spørre, men tvert i mot følger etter, er det vel strengt tatt rimelig klart at man har oppfattet personen som noe annet enn en tilfeldig fyr på gaten. Og politimannen ser neppe på det som så viktig å vifte med skilt.