Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 835
Har tenkt og flytte over grensa og tenkte jeg skulle få gjort litt research på det men må si jeg oppfyller brukernavnet mitt her, blir bare dummere.

Hvis noen kunne fortelle meg hvor på nettet jeg burde gå til og starte prosessen? Gjerne en direkt link. Eller i det minstefall hva det heter jeg skal klikke på.

Har enten røyka meg dum eller så skjedde det når jeg falt ned trappene som barn . Er sikkert ikke så vanskelig som jeg får det til.
Trådstarter
22 5
Takker, fra det jeg forstår må jeg registrere meg hos Svensk skatte etaten?
Sitat av Ole Dumm Vis innlegg
Takker, fra det jeg forstår må jeg registrere meg hos Svensk skatte etaten?
Vis hele sitatet...
Du må dra fysisk til et av Skatteverkets kontorer, typisk litt lengre inn i landet enn et av de lokale langs grens, og levere en søknad om å melde flytting til Sverige fra annet nordisk land. Du kan fysisk flytte først så du har en adresse osv.

Om du har spørsmål om byråkratiet rundt å flytte over grensa så er Grensetjenesten uvurderlige, de har bedre kontroll på lover og regler enn tilfeldige folk på telefon hos de ulike etatene og vet hvem du eventuelt skal kontakte om det er noe spesielt

https://www.grensetjansten.com/
Trådstarter
22 5
Flott, da får jeg søke opp hvor skatteetatene ligger så jeg kan planlegge tur. Er en liten hule i veggen hybel jeg likte godt i strømstad som jeg har øye på. Trudde jeg måtte ha personnummer for dette. Greit og vite! Takker
Får du fartsbot i Sverige så får du automatisk samordningsnummer...
Prøvde meg også i Sverige for noen år siden men trivdes ikke akkurat der jeg var. Uansett, møt opp på skattekontoret så får du svensk personnummer. Deretter kan du også ha svensk id-kort, men merk at det ikke betyr at du er svensk statsborger. Statsborgerskap kan du søke om etter 5 år tror jeg det var. Jeg var hjemme lenge før den tid, men har id-kortet som minne, og noen små kroner i oppspart pensjon der ��

Edit: det diggeste med svensk personnummer og svensk adresse var at jeg kunne kjøpe svensk bil til latterlig mye lavere priser enn i Norge. Men du får den ikke med deg om du flytter hjem, da må den tolles inn for 2-3 hundre tusen. Du får likevel bruke den på besøksreiser til Norge så og så lenge av gangen, som jeg ikke husker.
Sist endret av sjuken; 21. februar 2024 kl. 18:49.