Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1254
Hei, jeg lurer på om en aggregater på 70-80 desibel vill sjenere naboene? Skal ha det på hytta men hat naboer 30m fra hytta. Aggregatet vil gå mye siden vi har ikke innlagt strøm og bruker hytta mye gjennom hele året. Takk på forhånd for svar
Jepp. Det kommer nok til å irritere dere også.

Bygg eller kjøp et aggregathus, det demper ganske bra hvis det er gjort riktig
70-80 Desibel er langt over grenseverdiene for støy og ikke bare vil det nok sjenere naboene, men det er også ulovlig.
Trådstarter
3 0
Men når man har et aggregat som står at går på feks 70 desibel, kan det være mye lavere hvis den står på feks halvt turtall?

Eller har noen tips til et stillegående aggregat som kan gi fra seg ca 3500w og ikke lage så mye lyd. Det skal også stå i en egen bod utenfor huset.

Blir litt mye spam nå, men dette er et stillegående aggregat?
https://meganorge.no/str%C3%B8maggre...SABEgJBYvD_BwE

Hadde dette funket?
Sist endret av Dopamina; 13. november 2023 kl. 22:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Isoler boden, men sørg for nok luft inn - og eksos ut.

Og kjøp noe sånt: https://www.felleskjopet.no/hjem-og-...4A4fKU02IxQ4B4
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av Dopamina Vis innlegg
Men når man har et aggregat som står at går på feks 70 desibel, kan det være mye lavere hvis den står på feks halvt turtall?
Vis hele sitatet...
Lavere turtall gir lavere lyd, men med det Honda-aggregatet jeg har medfører lavt turtall en gjennomtrengde lavfrekvent lyd som kan være mer irriterende enn støyen på fullt turtall.
Sånne dB målinger er vel på 1m med forbehold. Hvis oppgitt dB er worst case 80dB@1m har du 30dB tap på 32m og naboene under 50dB. Riktignok rent matematisk og med forbehold om at lyd over avstand er frekvensavhengig.

https://www.wkcgroup.com/tools-room/...nd-calculator/

Kun et innspill herfra, ikke noe argument for å ikke skjerme/isolere.
Sist endret av Dough; 14. november 2023 kl. 08:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Lavere turtall gir lavere lyd, men med det Honda-aggregatet jeg har medfører lavt turtall en gjennomtrengde lavfrekvent lyd som kan være mer irriterende enn støyen på fullt turtall.
Vis hele sitatet...
Vil ikke lavere turtall også gi lavere effekt?
Sitat av 420master Vis innlegg
Vil ikke lavere turtall også gi lavere effekt?
Vis hele sitatet...
Jo
Må du sette det mot naboen eller har du naboer på alle kanter ?
Trådstarter
3 0
Har naboer på den ene kantanen og boden aggregat skal stå i er på andre siden

Sitat av gekko4u Vis innlegg
Må du sette det mot naboen eller har du naboer på alle kanter ?
Vis hele sitatet...

Har naboer på den ene kantanen og boden aggregat skal stå i er på andre siden
Sist endret av Dopamina; 14. november 2023 kl. 14:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Honda EU30is er et 3 kW aggregat med lydnivå på 50-58 dB. En økning på 3 dB tilsvarer en dobling av lydenergien, så Gebe-aggregatet med lydnivå 63 dB støyer vesentlig mer.

Jeg har selv Honda EU22i som er litt dårligere lydisolert og har lydnivå på 53-60 dB. Jeg synes ikke det støyer mye, men jeg bruker det bare til el-verktøy på hytta på dagtid og har ingen naboer i umiddelbar nærhet. Bruker solcellepanel for hyttestrømmen.

Sitat av 420master Vis innlegg
Vil ikke lavere turtall også gi lavere effekt?
Vis hele sitatet...
Turtallet justerer seg automatisk etter belastningen.
Sist endret av Kikagaku; 14. november 2023 kl. 16:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.