Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 12560
Har nylig satt opp tv i ny leilighet (studentbolig), hvor det ifølge utleier er kabeltv. Koblet coaxkabel fra uttak i veggen og rett i tv'n som vi har gjort tidligere hvor det har vært samme løsning og har alltid fått inn de kanalene som er tilgjengelig.

Nå får jeg kun inn NRK kanalene, på alle andre kanalene får jeg feilmeldingen: CI+ modul eller Smart Card ikke funnet. Noen som kan forklare hva som er feil da?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må ha smartkort og CA-modul av rett type i tven din. Snakk med utleigar, få smartkort og finn ut kva type CA-modul du må ha.
Eller du kan kanskje ta inn analoge signaler, men da selvfølgelig med langt dårligere bildekvalitet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du må ha smartkort og CA-modul av rett type i tven din. Snakk med utleigar, få smartkort og finn ut kva type CA-modul du må ha.
Vis hele sitatet...
Ifølge Elkjøp har tv'n innebygd CA+ modul, det ser det også ut som på baksiden av tv'n. Så det vi da i teorien mangler er et programkort?

Må det være et programkort spesifikt for Canal digital, la oss gjette på at de er leverandør. Bare synes det er merkelig ettersom den gamle tv'n ikke hadde programkort, men den hadde innebygd kortleser/dekoder av noe slag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anoman Vis innlegg
Ifølge Elkjøp har tv'n innebygd CA+ modul, det ser det også ut som på baksiden av tv'n. Så det vi da i teorien mangler er et programkort?

Må det være et programkort spesifikt for Canal digital, la oss gjette på at de er leverandør. Bare synes det er merkelig ettersom den gamle tv'n ikke hadde programkort, men den hadde innebygd kortleser/dekoder av noe slag.
Vis hele sitatet...
Har den innebygd CA, eller har den innebygd slot for CA? Eg har sett mange TVer med innebygd PC-Card-slot for CA-modul, men ingen med innebygd CA-modul.

Om det er Canal Digital må du ha Conax-modul, og smartkort frå Canal Digital. Conax-modulen får du for 500,- hos CD, eller en hundrelapp på eBay.
Not a real gamer
retovio's Avatar
da tok du nok inn de analoge signalene.
det skal være en egen kanalliste ofte på slutten av den med digitale kanaler som har de analoge signalene men de har dårligere bilde kvalitet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har den innebygd CA, eller har den innebygd slot for CA? Eg har sett mange TVer med innebygd PC-Card-slot for CA-modul, men ingen med innebygd CA-modul.

Om det er Canal Digital må du ha Conax-modul, og smartkort frå Canal Digital. Conax-modulen får du for 500,- hos CD, eller en hundrelapp på eBay.
Vis hele sitatet...
Linker til produktet: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...#tab-more-info

Under spesifikasjoner står det "Integrert dekoder for CAM: CI+" så jeg gikk/går da ut ifra at det er en innebygd CA.

Mulig vi tok inn analoge signaler ja. Har ærlig talt ikke peiling og det er ca 3 år siden sist det var behov for dette ettersom vi i mellomtiden har hatt RiksTV.
Not a real gamer
retovio's Avatar
trykk på 1 så trykker du på kanal ned knappen da skal du få listen med analoge signaler.
er ihvertfall slik på min samsung tv
Til ts. Dette vil ikke fungere utenom på nrk1 og kanskje en lokal kristenkanal. Svaret er enkelt og det er at du må ha en dekoder av noe slag eller idtv kort. Uansett hvilken av de du velger må du også ha programkort som er programmert til dekoder/idtv.

Du skal kunne finne drøssevis med kanaler når du kobler rett i tv, men du har ingen dings til å dekryptere de krypterte sendingene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
SinHazzard: Mange moderne TVer har kabeltuner og slot for CA-modul.
Ja, idtv kalles det. https://kabel.canaldigital.no/Produkter/TV/IDTV/
Er dette du refererer til ikke sant?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har samme problemet. Jeg har 11 analoge kanaler, og jeg skal ha 49 digitale kanaler fra canal digital. Jeg har en samsung smart tv, men når jeg går på de digitale kanalene, så får jeg "ci+ modul eller smartkort ikke funnet, Skjekk at smartkort sitter riktig" ... og jeg har prøvd alle mulige måter å sette dette kortet inn på, og det virker ikke som dette er problemet. Hva skal jeg gjøre ???? ANOMAN, hva gjorde du???
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Var det noen som fant ut hvordan man ordner det? jeg har samme problem som JulieIsabel og har prøvd alle mulige måter å ha kortet på- men ingenting fungerer. Har også kjørt kanalsøk og oppsett av Tv flere ganger
Sitat av JulieIsabel Vis innlegg
Jeg har samme problemet. Jeg har 11 analoge kanaler, og jeg skal ha 49 digitale kanaler fra canal digital. Jeg har en samsung smart tv, men når jeg går på de digitale kanalene, så får jeg "ci+ modul eller smartkort ikke funnet, Skjekk at smartkort sitter riktig" ... og jeg har prøvd alle mulige måter å sette dette kortet inn på, og det virker ikke som dette er problemet. Hva skal jeg gjøre ???? ANOMAN, hva gjorde du???
Vis hele sitatet...
Prøv å ta kontakt med leverandøren, er mulig at modulen din og kortet ikke er paret. Hadde et lignende problem med RiksTV en gang med en modul som var kjøpt før RiksTV kortet kom i posten. En 5-minutters snakk med kundeservice og det var ordnet.
CI og kort må parres ja. Så ring til leverandøren så hjelper de deg =)
Sitat av Anoman Vis innlegg
Linker til produktet: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...#tab-more-info

Under spesifikasjoner står det "Integrert dekoder for CAM: CI+" så jeg gikk/går da ut ifra at det er en innebygd CA.

Mulig vi tok inn analoge signaler ja. Har ærlig talt ikke peiling og det er ca 3 år siden sist det var behov for dette ettersom vi i mellomtiden har hatt RiksTV.
Vis hele sitatet...
Ingen TV'er har innebyd CAM-modul, bare en tuner, da hver CAM-modul inneholder dekryterings"koder" til kanalselskapene .


Sitat av JulieIsabel Vis innlegg
Jeg har samme problemet. Jeg har 11 analoge kanaler, og jeg skal ha 49 digitale kanaler fra canal digital. Jeg har en samsung smart tv, men når jeg går på de digitale kanalene, så får jeg "ci+ modul eller smartkort ikke funnet, Skjekk at smartkort sitter riktig" ... og jeg har prøvd alle mulige måter å sette dette kortet inn på, og det virker ikke som dette er problemet. Hva skal jeg gjøre ???? ANOMAN, hva gjorde du???
Vis hele sitatet...
Som de andre sier, sjekk at CAM-kort og programmkort er parret sammen. Sjekk gjerne også om din TV er støttet av kanalselskapet du bruker. Er nemlig ikke alle TV'er som støtter de forskjellige leverandørene.
Sist endret av Wolfie; 11. november 2014 kl. 18:46.
Sitat av JulieIsabel Vis innlegg
Jeg har samme problemet. Jeg har 11 analoge kanaler, og jeg skal ha 49 digitale kanaler fra canal digital. Jeg har en samsung smart tv, men når jeg går på de digitale kanalene, så får jeg "ci+ modul eller smartkort ikke funnet, Skjekk at smartkort sitter riktig" ... og jeg har prøvd alle mulige måter å sette dette kortet inn på, og det virker ikke som dette er problemet. Hva skal jeg gjøre ???? ANOMAN, hva gjorde du???
Vis hele sitatet...
Gammel post men shitsamma.

Om du er hundre prosent sikkert på at du har satt inn CAM'en riktig. og TV'n ikke "ser" den.

så kan det være noe av følgende feil

Softwarefeil på tv - kan løses ved å opdattere firmware på tv
feil på CI-slot - reparasjon/reklamasjon
feil på CAM - reklamasjon
TV har DVB-C dekoder, men ingen støtte for Levrandørens CAM.

Spesielt den siste er litt slitsom. mange samsung tv'er er slik. finner de digitale kanalen ved kanalsøk. men ikke faen om den vil kommunisere med CAM. og da støtter i mange tilfeller ikke tv'n den CAM typen levrandøren bruker

kan også være andre årsaker. men som oftest er det de jeg lister opp