Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2691
Hallo peepz!

Jeg trenger litt rådgivning grunnet min rådgiver på skolen har permisjon pga. graviditet, og hun som er vikar nå liker jeg bare ikke

Det har seg slik at jeg starter 1 vgs til høsten (august -) og da skal velge privatskole. Jeg sendte søknad til Sonans og var bombesikker på at jeg skulle starte der, til jeg fikk beskjed om at de fjernet Tysk 2 etter sommer. Og jeg har ikke lyst til å ta faget opp som privatist.

Akademiet er like ved Sonans, så jeg gikk der. Leverte søknad og har sendt karakterutskrift fra 1. termin 10 klasse. Etter å ha sett litt på Akademiets nettsider så har de ikke programfaget "Politikk og menneskerettigheter" noe jeg veldig vil ta.

Kan jeg bytte skole etter 1 vgs er fullført hos Akademiet? Den nye skolen jeg velger da; hvor mange prosent sjangse er det for meg at jeg kommer inn der når det gjelder skoleplass og slikt? Har dere tips til noen gode skoler med "politikk og menneskerettigheter" og "rettslære" fra vg2? Kan være offentlig også. Snittet mitt ligger vel på rundt 4,6.

Takker for all hjelp jeg kan få Ha ellers en super kveld freakz!
Selvsagt kan du bytte skole etter VG1. Jeg anbefaler deg det riktignok ikke. Selv gikk jeg på Akademiet VG1 og VG2, men fant ut at jeg ville gå VG3 på offentlig. Nå angrer jeg veldig, da undervisningsmetodene på Akademiet er annerledes enn på den offentlige skolen. For min del synes jeg den tekniske standarden på skolen også spiller inn. Akademiet Bergen har fine og lyse lokaler, mens skolen jeg nå går på er forfalt og trist. Skal heller ikke legge skjul på at lærerne på privatskoler som regel er litt mer fleksible.

EDIT:

Hvilken by bor du i? I Bergen ville jeg valgt Akademiet/BPG ovenfor Sonans, mens jeg har hørt at det er Sonans som regjerer i andre byer
Sist endret av Erikj; 23. januar 2013 kl. 22:13.
Integrert
kaan921's Avatar
Trådstarter
Takk for raskt svar. Som sagt så vil jeg veldig ha "politikk og menneskerettigheter" som programfag, noe Akademiet ikke har.

Jeg er fra Oslo. Og valgte ikke Sonans her i Oslo grunnet de ikke har tysk.
Her følger en oversikt over skoler som tilbyr rettslære og politikk og menneskerettigheter. Av følgende skoler er Elvebakken, Foss, Lamberseter og Oslo katedralskole de vanskeligste å komme inn på. Hvilken skole du velger må du gjøre en vurdering av. Du finner forøvrig mye nyttig informasjon på http://www.vilbli.no/

• Bjerke videregående skole
• Bjørnholt skole (videregående)
• Elvebakken videregående skole
• Foss videregående skole
• Fyrstikkalleen skole
• Lambertseter videregående skole
• Manglerud videregående skole
• Nydalen videregående skole
• Oslo katedralskole
• Persbråten videregående skole
• Stovner videregående skole
• Ullern videregående skole
• Ulsrud videregående skole
• Privat (med rett til statstilskudd)
• Kristelig Gymnasium
• Wang videregående skole/Wang toppidrett
Vis hele sitatet...
Integrert
kaan921's Avatar
Trådstarter
Åh tusen takk!
Tipper jeg tar offentlig 2vgs. Men, hvordan er det med skoleplass og slikt? Hvis vi sier at jeg velger Fyrstikkalleen videregående skole, og de har rundt det snittet jeg har. Blir jeg prioritert på lik linje som de som gikk Fyrstikkalleen 1vgs?
Sitat av kaan921 Vis innlegg
Åh tusen takk!
Tipper jeg tar offentlig 2vgs. Men, hvordan er det med skoleplass og slikt? Hvis vi sier at jeg velger Fyrstikkalleen videregående skole, og de har rundt det snittet jeg har. Blir jeg prioritert på lik linje som de som gikk Fyrstikkalleen 1vgs?
Vis hele sitatet...
No skal eg ikkje si meg helt sikker på dette, men eg tror at du vil stille likt med de som har gått vg1 på samme skole. Det er hvertfall dette de skolene eg har gått på har praktisert, men det er også mulig at dette varierer fra skole til skole.
Integrert
kaan921's Avatar
Trådstarter
Spurte en venn og han sa at alle som f.eks skal gå Elvebakken 1. året, må søke hos Elvebakken 2. året på nytt? Da betyr vel dette at jeg blir likestilt?
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Nei, du er sikret plass på skolen du gikk på i første, så lenge du søker den på førstevalget.
hvis jeg husker rett så må du søke på nytt om du går en yrkesfaglig linje på vgs, slik som MK, gullsmed, elektro osv, men hvis du går allmenn så slipper du dette, og blir prioritert før evt. andre nye søkere.
Sist endret av Buddah Luddah; 24. januar 2013 kl. 21:27.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Alle må søke seg inn 2 året, muligens 3 året også. Du stiller likt med alle. Ville ikke gått på sonans da det virker veldig useriøst. Hvis du først skal gå på privatskole gå på akademiet.
Integrert
kaan921's Avatar
Trådstarter
Har søkt og sendt søknad til Akademiet nå Blir ikke noe sonans på meg.

Offentlig skole blir det da 2 vgs. Tusen takk for all hjelp folkens! Hadde ikke klart meg uten dere
▼ ... noen uker senere ... ▼
Spørs om du får godt nok læringsmiljø på Akademiet, og hvordan skal det gå på eksamen? Akademiet er blant skolene i landet som går mest ned i snitt på eksamen kontra standpunktkarakter, jfr. Aftenposten.
Sist endret av Chronic420; 15. februar 2013 kl. 15:36.