Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2499


I disse dager er sivilforsvaret i en avhendingsprosess av en rekke kommando- og alarmplasser i Bergensregionen. Ravneberget kommandoplass inklusivt. Dette fjellanlegget er på 1000m2, og er Sivilforsvarets største innredede anlegg i Bergen. Anlegget ble ferdigstilt i 1951 og ble tatt ut av drift rundt år 2000, og har siden den gang forfalt drastisk. Siden avfuktingsanleggene ble slått av, har det dannet seg store mengder muggsopp på innsiden. Hovedanlegget er tilknyttet et mindre radioanlegg på toppen av berget ved kabler gjennom fjell, og trappegang på utsiden av berget.

Jeg har dessverre ikke besøkt anlegget selv, i respekt for Sivilforsvaret, da det har vært avlåst, og eneste muligheten for besøk har vært å ta seg inn på egenhånd. Nå som jeg ser at alt har blitt ryddet ut angrer jeg bittert, da anlegget ble forlatt i en hast, og alt inventar hele tiden har vært på plass.

Her finner du plantegning og romfordeling. Kart med markering av innganger finner du her. Vennligst gi beskjed om du ønsker bilder fra andre rom, eller øvrig dokumentasjon av anlegget. Om alt går etter planen er anlegget murt igjen den 30.03
Sist endret av nso; 13. februar 2015 kl. 21:42.
Wow, tøffe bilder med crappy kvalitet dessverre.
Men klarte likevel å gi det "cold war era" følelsen
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Tøft anlegg. Hadde vært gøy å se bedre bilder ja. Hvem sine bilder er det siden du ikke har vært der selv?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Dette er en trist dag! Ravneberget kommandoplass er nå igjenstøpt. Synd at få av oss fikk anledning til å besøke stedet.
Oi, det var da en ekstremt creepy stemning over det anlegget! Ufattelig synd at det nå er murt igjen, da .
Trådstarter


Pen vegg å male på!
Sitat av Vesuv Vis innlegg


Pen vegg å male på!
Vis hele sitatet...
Er den stengt igjen med mur? eller en vanlig port?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Er nok mur, med tanke på at Vesuv lengre opp skriver "igjenstøpt", og side de bruker planker for å lage veggen før de murer, så ser stripene ut som de kunne vært en port.

Slik som jeg tok bilder av her under steningen av en bunker like ved Ekeberg i Oslo:

http://i147.photobucket.com/albums/r289/Thoryllo/IMG_3348.jpg
Trådstarter
Sitat av Naits_ Vis innlegg
Er den stengt igjen med mur? eller en vanlig port?
Vis hele sitatet...
Det var en port der tidligere, men anlegget er nå støpt igjen. Med andre ord kommer du deg ikke inn. De har jobbet med avstengning siden januar(fjerning av avfall mm.)