Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4747
tittel sier alt; Hvordan fungerer haiking i Norge?
Er for tiden blakk og har lyst til å besøke kamerater rundt om i norge, men da jeg ikke har penger til buss\tog så må jeg haike... Så er det noen som har noen erfaring med haiking over lengre distanser? hvordan fungerer det? Noen som har noen historier?
Tommel opp eller plakat med påtusjet stedsnavn til ditt destinasjon er vell de to vanlige måtene å signalisere billister om at du ønsker å sitte på.

Hvordan det fungerer, rent praktisk er alt fra 100% vellykket til at du blir knivdrept av en Hillbilly.
Sitat av bamsetid Vis innlegg
Man tar tommelen opp(Y)
Vis hele sitatet...
Og vis litt hud..
Men helt serriøst, jeg vil ihvertfall anbefale deg å se noenlunde representabel ut, kanskje kutte ut røyken når du står der, ikke la det se ut som du haiker for en gruppe, god kroppsholdning, hyggelig. Egentlig bare basics.
Det funker bra, det! Det finnes en utrolig bra "dagbok"post her inne på forumet av en som haika! Selv anbefaler jeg deg å haike på bensinstasjoner og div. Der kan du velge og vrake evt. sjåfører. Trailersjåfører setter mer enn gjerne pris på selskap på veien, mest sannsynlig :-) Jeg plukka opp en haiker igår, han hadde reist hele vegen fra Tyskland til Norge. Nå skulle han tilbake til Tyskland igjen. Jeg kunne dessverre ikke kjøre han lange veien, men han fant i hvert fall en plass å slå opp teltet for natta! :-)
Trådstarter
Ja selvfølgelig, blir jo det samme som alltid, viktig med førsteinntrykk(gjelder forøvrig det meste her i livet)
Noen som har noen erfaring med det? Det jeg er mest interessert i
Søk på "haik" med søkefunksjonen her på freak, kanskje du finner noe hvis du ikke allerede har gjort det
Her er ihverftall en artig historie: Haiketur til Paris
Hvis du har bagasje, ikke gjem unna syv kolli bak buskene som du så trekker fram når bilen stopper.
Gjør som bruttern gjorde!



Han satt hele turen sånn uten å si noe
Eneste han sa var at hun skulle stoppe når de kom til Tana.
Hun tok et bilde av han. Senere viste det seg at det var søskenbarnet hans! Verden er faen ikke stor.

http://picz.no/l/735
Når jeg ser en haiker med full tur utrustning med stor sekk og uteklær er jeg mer positivt innstilt på å plukke personen(e) opp. Hvis jeg ser 3 gutter som står slaskete i posete klær med hooden på gensern opp, da skipper jeg heller hele problemstillingen

Man møter mange rare folk med å plukke opp haikere, og får øvd seg bra på engelsken!
En kompis av meg haika og endte opp med å bli banka opp med balltre, truet med pistol og fratatt alle tinga han hadde på seg. Just sayin'.
Fungerer greit vil jeg tro, men som noen andre sa, se respektabel ut. Bodde på en lite tettsted da jeg var mindre, og etter å ha vært avisbud i lengre tid kjennte de fleste meg. Da var det ikke vanskelig å få napp.
Trådstarter
Det med at noen har blitt banket opp, det kommer vel litt ann på hvor du står på \ hvem du står på med også... regner med at man kan føle seg trygg på de fleste trailersjåfører med mindre man er jente(?spekulasjon uten noe mer under)
Ihvertfall hva jeg tror, er vel derfor jeg har laget denne tråden
1. Skaff deg jobb og dra om en måned.
2. Spørr foreldre/venner om penger?
3. Gå på nav og få akutt hjelp
4. Haik er hvertfal min siste utvei, med mindre du gjør det for opplevelsen
Sitat av eskil2k Vis innlegg
1. Skaff deg jobb og dra om en måned.
Vis hele sitatet...
Man får ikke jobb på en dag da, og sjeldent er man så heldige at man får full månedslønn første måneden.
Sist endret av Bombasa; 28. august 2010 kl. 22:16.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Man får ikke jobb på en dag da, og sjeldent er man så heldige at man får full månedslønn første måneden.
Vis hele sitatet...
Finnes også jobber man kan få utbetalt lønning etter 2 uker, og jo man kan få en jobb på dagen. Han trenger vel sikkert ikke 20k på turen..
Sist endret av eskil2k; 28. august 2010 kl. 22:24.
Det sethalas sa, men det er nok også lettere å få haik om du er jente enn gutt. Om du velger å vise hud så får du tydeligvis lift uansett.. Haiket med puppene
Som nevnt over her så er haik siste utvei,om utvei i det heletatt. Faren er at du møter på en gærning som kan finne på å gjøre alt mulig rart. Hadde heller venta til jeg hadde råd til turen selv,å når du skal haike rundt om i norge som du sier så blir det fort MANGE forskjellige sjåfører å sjansen er da større for å treffe en skrudd person. Stoler ikke på noen andre enn meg selv,nesten..
Sitat av Njord Vis innlegg
Ja selvfølgelig, blir jo det samme som alltid, viktig med førsteinntrykk(gjelder forøvrig det meste her i livet)
Noen som har noen erfaring med det? Det jeg er mest interessert i
Vis hele sitatet...
Ja, førsteinntrykk er veldig viktig! Haikeren jeg ga skyss til igår presenterte seg aldri, noe som gjorde at jeg fikk et litt dårlig inntrykk av han. Ikke at han var en dårlig person eller noe, men jeg føler det blir en vegg mellom meg og andre om jeg ikke får hilse skikkelig. Just sayin'.

Er heller ikke fan av slapt håndtrykk. Æsj.
Jeg ville gått for

http://www.financialjesus.com/wp-content/uploads/2010/04/make_money_in_spare_time.jpg
Det er lettest å få haik langs en landevei, i byer er det meget vanskelig.
Det er også mulig å få husly underveis, ring på å spør (dette har jeg faktisk gjort, og det funker i 80% av tilfellene).
En annen taktikk er å gå på en bensinstasjon, spør hvor vedkommede skal (viktig) og så spør du om du kan være med. (da er det vanskeligere å si nei). Forøvrig er det vanlig høflighet å spørre om dere skal dele på bensinpengene.
Ellers er det viktig å bruke "magefølensen"; om personene i bilen ikke virker behagelige er viktig å kunne takke nei.

lykke til
Vet om to stykker som har gjort det, fra sørnorge til nordnorge. Da var det askeladden-sekk og tur-mot og store glis som gjaldt! De hadde det drit kult og satt på med masse egenartige mennesker.
Trådstarter
Vel, skjønner ikke hvorfor folk kritiserer haiking, joda, blant 10000 stk finner man kanskje 1 person som vil gjøre noe med deg, men sjansen for den er ikke tilstede... I tillegg vil jeg heller haike, i og med at jeg da får en slags reisevenn som fører til at jeg har noe og gjøre på veien.. Jeg haiker forresten istedetfor at jeg betaler 600-700 for buss\tog, da jeg kan heller bruke 200 til personen jeg haiker med ( selv om de fleste ikke ville tatt imot bensinpenger... )
Sitat av futile Vis innlegg
Ja, førsteinntrykk er veldig viktig! Haikeren jeg ga skyss til igår presenterte seg aldri, noe som gjorde at jeg fikk et litt dårlig inntrykk av han. Ikke at han var en dårlig person eller noe, men jeg føler det blir en vegg mellom meg og andre om jeg ikke får hilse skikkelig. Just sayin'.

Er heller ikke fan av slapt håndtrykk. Æsj.
Vis hele sitatet...
Han følte kanskje at han ikke ville konversere med fremmede? Og når han først sitter i bilen er det vel ingen vits i å gjøre noe mer ut av situasjonen.