Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 967
Hei. Jeg har fått i "oppdrag" av mora mi å finne en måte å "overvåke" mormor, i og med at hun har diabetes og bor alene. Hun bor i en ny blokk i Trondheim med ganske mange rundt henne. Hun måler blodtrykk osv. men hun kan jo glemme seg og kolapse når som helst. Hun er rundt 70-75 år gammel. Alle i familien er redd for å få telefonen på døra og måtte i begravelse i nærmeste fremtid.

Da mamma sa at jeg måtte finne en måte vi kunne "overvåke" henne på, spurte hun om skype var en mulighet, så da spør jeg.. Tror dere det er en mulighet? Er det mulig å koble opp flere enn et kamera på skype eller noe som helst annet program? Noen som har link til noen rimelige trådløse webcameraer, eller er det bedre å kjøpe en enorm usb-hub, tenker 15-20 meter i og med at mormor har en såpass stor leilighet (noen som har link til en slik også?). Men dette kan da mest sannsynlig ikke stå på hele tiden, så er det mulig å stille inn noe timer eller noe for at webcameraene skal skru seg på, på et bestemt tidspunkt, selv om mormor har slått av pcen da timeren ble satt på?

Så over til en annen mulighet.

Er det mulig med en slags klokke eller detektor eller noe på hendene hun kan ha på seg, som måler blodtrykk? Har ikke veldig mye peil på blodtrykk og sånt, men må man ikke ha blod for å måle blodtrykk?

Hvis ikke en sånn, så kanskje det finnes en som merker når hun kolapser og ringer til en sentral som sender ut sykepersonell?

Er åpen for andre muligheter!

Mvh. Lubbii
Før jeg sier noe som helst vil jeg vite en ting: Er "mormor" klar over at hun skal bli overvåket?

Stakkars dame om hun ikke vet om dette.
Lubbii's Avatar
Trådstarter
Sitat av staM Vis innlegg
Før jeg sier noe som helst vil jeg vite en ting: Er "mormor" klar over at hun skal bli overvåket?

Stakkars dame om hun ikke vet om dette.
Vis hele sitatet...
Hahahaha! Unnskyld, hull i posten Hun er fullstendig klar over det!
Sett opp kamera rundt i hele huset og lag et big brother konsept over det hele....

La freakforum medlemmene overvåke og skrike ut om noe skjer
Skype er i alle fall ikke veien og gå. Tror du vil få problemer med å koble til mange kameraer. Det krever også at det står på en PC hos henne døgnet rundt, og det regner jeg nesten med hun ikke er interessert i? Jeg tror nok en eller annen slags for overvåkningskamera som de bruker i butikker osv er løsningen. Koble det opp slik at du kan se det på en PC hjemme hos deg. Hvorvidt dette skal kobles opp osv skal jeg ikke uttale meg om.

Men hvor mye penger har dere tenkt å legge inn i dette? Mtp. at hun har mange rundt seg vil jeg egentlig tro at hun klarer seg fint alene. Det er mange eldre som bor alene, uten at de trenger å bli overvåket av familie.
Løsninger som dette blir vel det letteste. Men hvis du skal ha mange blir det kanskje litt dyrt.
Lubbii's Avatar
Trådstarter
Sitat av staM Vis innlegg
Skype er i alle fall ikke veien og gå. Tror du vil få problemer med å koble til mange kameraer. Det krever også at det står på en PC hos henne døgnet rundt, og det regner jeg nesten med hun ikke er interessert i? Jeg tror nok en eller annen slags for overvåkningskamera som de bruker i butikker osv er løsningen. Koble det opp slik at du kan se det på en PC hjemme hos deg. Hvorvidt dette skal kobles opp osv skal jeg ikke uttale meg om.

Men hvor mye penger har dere tenkt å legge inn i dette? Mtp. at hun har mange rundt seg vil jeg egentlig tro at hun klarer seg fint alene. Det er mange eldre som bor alene, uten at de trenger å bli overvåket av familie.
Vis hele sitatet...
Ser den, men nå er jo vi ekstra redde i og med at hun er såpass gammel og hun har diabetes. Hun får veldig ofte føling, og hun kan havne på sykehus når som helst.

Har en tante som har vunnet 2 mill i lotto, så tror vi kan bruke litt ^^, (måtte bare skryte litt av det..) Men.. ikke mer enn 10 k..
Hva med hjemmepleie? Eller en i familien som stikker innom daglig og sjekker blodtrykk osv?

Det er nå vel mye bedre enn at du ser på en skjerm om hun er i live eller ikke. Pluss familien din får jo tilbringt mere tid med henne, og hun får selskap (som hun såklart ikke vil si nei til?).


Personlig ville jeg følt meg kvalm om mine siste år med bestemoren min hadde vært igjennom observasjon for å se på helsetilstanden hennes.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Hva med trygghetsalarm? Det er laget for nettopp slike tilfeller, og vil være koblet opp til en vaktsentral som kan tilby hjelp hele døgnet, noe dere kanskje ikke alltid har mulighet til. Dere kan i så fall søke gjennom kommunen hun bor i.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan jo bruke 2-3 usb webkameraer, så bruker du en liten bærbar pc som er knyttet opp til nettet, instalerer manycam, derfra kan du legge ut live stream på en "hemmelig" side med passord på, slik at kun du har tilgang.

Så bruker du kun en KVM switch (USB) med god lengde, evt en lang usb skjøt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du kan jo bruke 2-3 usb webkameraer, så bruker du en liten bærbar pc som er knyttet opp til nettet, instalerer manycam, derfra kan du legge ut live stream på en "hemmelig" side med passord på, slik at kun du har tilgang.

Så bruker du kun en KVM switch (USB) med god lengde, evt en lang usb skjøt.
Vis hele sitatet...
KVM-switch vil ikke hjelpe, ordet du leter etter er en USB-HUB.