Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 12900
litt off topic: Det er ikke rart det er i kø i norske fengsler når man skal sone 10 dager for noe så utrolig lite som å ha røyka hasj. Det er et lovbrudd på lik linje med å naske smågodt fra butikken til naboen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
velger fengsel når jeg får bota mi, jeg har ikke midler til å betale dem, så jeg lar heller staten betale for meg
Vis hele sitatet...
Du får ikkje velge.

Du får fengsel om du er varig ute av stand til å betale, så med mindre du bur på gata så får du ikkje et val reelt sett.
Sitat av gremlins_jager Vis innlegg
Men av ren nysjerrighet.. Kom akkurat fra en tur til Amsterdam. Hvis jeg skulle tatt en pisseprøve nå, kunne jeg blitt straffet hvis den testet positivt? Dersom jeg innrømmet at jeg hadde røyket, men i Amsterdam hvor det er lovlig.. Alt annet ville jo blitt fryktelig dumt. Akkurat som noen skulle fått bot for å ha kjørt for fort etter norsk standard når de var på ferie i Tyskland.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår det så må en norsk borger følge div norske lover selv om man er i utland og følger reglene der. Men sikkert noen som vet mer enn meg.
Vet ikke noe særlig mer desverre.. De kan straffe deg, fordi du må følge norsk lov, men dette gjør de aldri i praksis på en sak som dette.
Jeg fikk 4,5k.
Der innrømte jeg bare at jeg hadde røkt en Jay for "noen dager siden"
Ingen pisseprøve, ingen spor.. ingen bevis.
Sitat av Themosthigh Vis innlegg
Jeg fikk 4,5k.
Der innrømte jeg bare at jeg hadde røkt en Jay for "noen dager siden"
Ingen pisseprøve, ingen spor.. ingen bevis.
Vis hele sitatet...
De trenger ikke noe bevis når du innrømmer det selv.
Sitat av exocytose Vis innlegg
De trenger ikke noe bevis når du innrømmer det selv.
Vis hele sitatet...
Såpass forstår jo jeg også
Men synes det var en heftig røykebot.

Hadde forstått om de hadde funnet noe ganja på meg eller i huset mitt.
Men ingenting, så alt i alt, synes jeg det var mye penger å betale.
For å inrømme å trekke på en joint på fest lissom.
I år satser de jo på at dyre forelegg stopper røykinga, at noia'n for å miste alle penga overgår hasjsuget..
Det er jo dessverre sånn at sjansen for å bli tatt me røykings er liten, og det å bli bøsta sees på som reell uflaks!
Leste ved års-skiftet at bøter på opptil 10.000 skulle bli delt ut pga hasj.. VG eller Dagbladet var detta.. Men jeg lurer egentlig mest på hvorfor de først setter ned straffene for besittelse, og så setter dem opp for bruk åra etterpå.

Vil kalle det hele en ganske useriøs og uforståelig ruspolitikk. Og cannabis-debatten, den uteble...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Tortia Vis innlegg
Jeg ble fortalt at jeg kunne søke om rent rulleblad da jeg ble 18 hvis jeg forstod det riktig.
Vis hele sitatet...
det blir aldri borte, bare når du søker om politiattest så får du en som er ren og fin etter 2 år etter at du er blitt tatt med narkotikaen regner med at du ikke blir tatt på den tiden selvfølgelig.
Kan noen forklare regnestykket med at de heller tar 10 dager enn 5k?
Sitat av bobbo Vis innlegg
Kan noen forklare regnestykket med at de heller tar 10 dager enn 5k?
Vis hele sitatet...
Det er ganske urimelig, 10 dager vil være en større bot for de som har jobb enn 5k ville vært. De fleste med fast jobb har vel over, eller tilnærmet 1000kr pr dag i lønn.
Kanskje folk nekter å betale bot for hasjrøyking, og heller bare slenger seg sjæl i buret, hvis de gir såpass faen i rullebladet sitt

Tror ikke det er arbeidsrelatert, eller særlig matematisk gjennomgått..

Det er jo jævla ulogisk å gjøre det, uansett hvordan man vrir og vender på det
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei, hur stor ær sjansen att man blir bust om man drar ut och handlar 2g vid denna tiden i ett drogtætt område?
Ær det mellan 2000-10000 i bot?

Mvh
Hvor stor sjanse det er vet selvfølgelig ikke vi. Ingen her vet hvordan det er i området du lever. Og ikke skriv dialekt.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Hvor stor sjanse det er vet selvfølgelig ikke vi. Ingen her vet hvordan det er i området du lever. Og ikke skriv dialekt.
Vis hele sitatet...
Jag skrev ju drogtætt område, jag bor i oslo.

Sen ær jag svensk før i helvette, men till topic.

Jag bor allså næra centrala oslo och i ett drogtætt område. Hur ofta ær poliser / civilare på jakt?


Mvh
Sitat av Themosthigh Vis innlegg
Jeg fikk 4,5k.
Der innrømte jeg bare at jeg hadde røkt en Jay for "noen dager siden"
Ingen pisseprøve, ingen spor.. ingen bevis.
Vis hele sitatet...
Ingen pisseprøve, ingen spor, ingen beviser. Hvorfor valgte du å innrømme saken?
Sitat av deagol Vis innlegg
Jag skrev ju drogtætt område, jag bor i oslo.

Sen ær jag svensk før i helvette, men till topic.

Jag bor allså næra centrala oslo och i ett drogtætt område. Hur ofta ær poliser / civilare på jakt?


Mvh
Vis hele sitatet...
Som regel er ikke politiet ute etter brukere sånn egentlig. Hvis de spaner på en dealer så er det relativt liten sjans for at de gidder å bry seg med kundene, de er ute etter å observere aktiviteten til dealeren. Og hvis alle som kommer ut fra dealerens hus blir busta på stedet skjønner selvfølgelig dealern det og politiet mister da sjansen til å finne noe når de først har razzia. 2-3 mnd spaning er vanlig før et razzia. Men hvis du kjøper på åpen gate er sjansen for å bli tatt mye større.
Okej, hur funkar det i tullen?

År det lätt for dom att ta MDMA om man skickar andra länder?
Var ligger straffet där? 1-5g mdma

Jag vill bara påpeka att mina spørsmål ær av ren nyfikenhet. Jeg tar inte droger sjælv eller planerar på att bestælla.
Sist endret av deagol; 27. oktober 2009 kl. 16:42.
Sitat av Poopur Vis innlegg
Som regel er ikke politiet ute etter brukere sånn egentlig. Hvis de spaner på en dealer så er det relativt liten sjans for at de gidder å bry seg med kundene, de er ute etter å observere aktiviteten til dealeren. Og hvis alle som kommer ut fra dealerens hus blir busta på stedet skjønner selvfølgelig dealern det og politiet mister da sjansen til å finne noe når de først har razzia. 2-3 mnd spaning er vanlig før et razzia. Men hvis du kjøper på åpen gate er sjansen for å bli tatt mye større.
Vis hele sitatet...
I oslo tar dem nesten ikke brukere på gata lenger...kun dealere.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av deagol Vis innlegg
Okej, hur funkar det i tullen?

År det lätt for dom att ta MDMA om man skickar andra länder?
Var ligger straffet där? 1-5g mdma

Jag vill bara påpeka att mina spørsmål ær av ren nyfikenhet. Jeg tar inte droger sjælv eller planerar på att bestælla.
Vis hele sitatet...
Sjekk denne tråden. Der står det en del erfaringer og spekulasjoner om sending av pot/hasj i posten.
Var på besøk i tønsberg for 3 år siden. Sang en sang, og snuten dukka opp. Jeg og venninna mi ble ransaket. Hun jeg var sammen med var nybakt mor, og hun hadde ett gram med bønne på seg i en bag. Jeg sa at bagen var min, og bønna også. Endte opp med ei bot på 10000 kr.

Var i oslo for 1 år siden, ble tatt med 1 gram heroin, i en ransaking. Sa det var til eget bruk, og at jeg var på vei til sprøytebua, for og skyte det. Da fikk jeg både beholde dopet og slapp bot.

Så det er litt geografiske forskjeller i dette landet. Mener at jeg ble behandlet rett i Oslo og at i Tønsberg er snuten gærne!
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Var på besøk i tønsberg for 3 år siden. Sang en sang, og snuten dukka opp. Jeg og venninna mi ble ransaket. Hun jeg var sammen med var nybakt mor, og hun hadde ett gram med bønne på seg i en bag. Jeg sa at bagen var min, og bønna også. Endte opp med ei bot på 10000 kr.

Var i oslo for 1 år siden, ble tatt med 1 gram heroin, i en ransaking. Sa det var til eget bruk, og at jeg var på vei til sprøytebua, for og skyte det. Da fikk jeg både beholde dopet og slapp bot.

Så det er litt geografiske forskjeller i dette landet. Mener at jeg ble behandlet rett i Oslo og at i Tønsberg er snuten gærne!
Vis hele sitatet...
Det høres ut som en drøy overdrivelse, men jeg forstår ditt poeng.
Jeg har kjøpt røykings i Oslo mange ganger. Jeg har aldri blitt tatt. Det er likevel sånn at man bør passe på. Hvis du selger hasj, er det en annen sak. Da er det temmelig stor sjanse for å bli tatt. Men om du kjøper deg en toer om gangen kompis, så ordner det seg nok.
Sitat av Poopur Vis innlegg
Som regel er ikke politiet ute etter brukere sånn egentlig.
Vis hele sitatet...
si ikke det.

i en nylig narkotikaaskjon i Egersund ville de ta brukere, som en bonus fant de flere varianter av den myteomspunnede hasjplanten.

– Dette har vært en aksjon for å uroe brukerne. Vi har ingen grunn til å tro at misbrukermiljøet i Eigersund kommune eller Dalane er knekt etter denne, sier Lindland.
Vis hele sitatet...
morsomt at de selv sier de ikke har noen effekt som helst..


http://www.aftenbladet.no/lokalt/dal..._Egersund.html
Sist endret av ErikH; 30. oktober 2009 kl. 14:44.
Sitat av puffman Vis innlegg
Det høres ut som en drøy overdrivelse, men jeg forstår ditt poeng.
Vis hele sitatet...
Fikk forelgg for bråk på offentlig sted, og for besittelse av 1 gram hasj. Finnes ikke en eneste overdrivelse på hva jeg skrev.
Eneste overdrivelsen her er at politiet kunne skrive ut en slik bot, men jeg vedtok den så hun jeg var sammen med ikke skulle få noe pes.
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Fikk forelgg for bråk på offentlig sted, og for besittelse av 1 gram hasj. Finnes ikke en eneste overdrivelse på hva jeg skrev.
Eneste overdrivelsen her er at politiet kunne skrive ut en slik bot, men jeg vedtok den så hun jeg var sammen med ikke skulle få noe pes.
Vis hele sitatet...
Det var da ihvertfall en drøy overdrivelse på størrelse av forelegg fra politiets side. Du skulle ikke godtatt størrelsen av forelegget, i en rettssak ville du fått den ned til 2-3tusen kroner. Men jeg forstår din situasjon med hun gravide damen og sånt. Politiet bruker ofte slike kjipe situasjoner mot deg, en ting som er godt brukt er også denne: "Tar du avhør her, og godtar forelegg her så slipper du glattcelle i natt".
Sist endret av Quetzalcoatl; 2. november 2009 kl. 15:39.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
jeg fikk 4000kr i bot
▼ ... noen uker senere ... ▼
Var i heradsretten med tre dommere, aktor og min advokat for innrømmelse av jevnlig bruk og besittelse+ beslag av 14 piper og annet røykeutstyr..
Endte opp med enn bot på 1000kr + 500 i saksomkostninger.
Slapp billig unna der gitt.
Og du røyker å tar speed før innrykk? Smart gadd ikke lese innleggene her men driver man med noe ulovlig så må man ta konsekvensene skylder selv 30lapper og ble nå tatt for stoff så blir vel mere og fengsel men gidder ikke bli sur å klage jeg visste om risikoene ved mine lovbrudd og det er jeg sikker på at du gjør også men ta det som en mann selv om det er sure penger eller rett og slett ikke gjør ulovlig ting
Nærmeste var når jeg gikk rundt midt på natta i et nokså rolig og stille boligområde med en joint i neven da en politibil dukker opp ut av et kryss i full fart og skrenser ned ved siden av meg. Disse var tydelig på jakt etter en eller annen, da de bare rulla ned vinduet og spurte om jeg hadde sett en rød opel. Gikk så kjapt at jeg bare stod der med jointen i hånda og nei, jeg hadde vel ikke det, var noen biler som kjørte forbi her i stad, bortover der, men bilmerke og farge la jeg ikke merke til. "Kast den der" var det eneste de sa før de gav gass og forsvant.
Jeg fikk 3000 kr i bot av onkel blå for innførsel av Hawaiian baby woodrose seeds. Rimelig kjipe penger å betale til statskassa

Max
Sitat av crizi Vis innlegg
Og du røyker å tar speed før innrykk? Smart gadd ikke lese innleggene her men driver man med noe ulovlig så må man ta konsekvensene skylder selv 30lapper og ble nå tatt for stoff så blir vel mere og fengsel men gidder ikke bli sur å klage jeg visste om risikoene ved mine lovbrudd og det er jeg sikker på at du gjør også men ta det som en mann selv om det er sure penger eller rett og slett ikke gjør ulovlig ting
Vis hele sitatet...
Var ikke direkte sur, og konsekvensene har jeg tatt, eller kanskje litt.. :P
Jeg var irritert pga størrelsen på forelegget var så høyt for så lite lovbrudd.
Jeg var og er irritert på maten vi håndterer slike saker, og hvordan man behandles.. Jeg ser ikke hvordan bøter skal få folk til å slutte, greit nok med personer som bruker rus. Men hva med dem som har ett problem?
Det finnes andre måter å få folk ut av ett misbruk enn å straffe dem økonomisk. Eller hva?
At de skrur mobilen min opp for å finne minimalt med rester som har nesten ikke såg, selv om bikkja ikke markerte meg. Jeg forstår hvorfor de gjør det og at det forsåvidt fungerer. Men det er litt drastisk.
At de bruker hårprøver synes jeg er drastisk. Har forstått det er dyr metode for å finne rester etter stoffer, mens de klager over budsjettet er dårlig. Jeg slapp det dog. Men man kan finne ut mye med en slik prøve, selv om du har vært clean lenge viss man ikke klipper håret kort.

Men nei... Ikke smart å ta speed før innrykk. :P
Og husk å vaske tlf bak batteriet og lommeboka viss du har oppbevart hasj eller noe i den.. Viss du ikke ønsker å risikere å bli tatt pga de sprayer dine eiendeler for å finne rester.

Straffene er ikke strenge, men bøtene er høye, for å si det slik.
Sist endret av sneipen; 4. februar 2010 kl. 07:53.
Selv tatt for 11 pga tyster å han sa 20 innrømte 11 og erklærte ikke straffeskyld på manglende oppfølging etter avrusning så kanskje jeg hadde sluppet så finner vel ut om man kommer seg ut av det eller kanskje hvertfall sone inne på rehab siden jeg har prøvetid fra før noen erfaringer på det?
Skulle gjerne fortalt deg alt om det, men helt seriøst, til høyre for "m" er det to taster med henholdsvis komma- og punktumtegn trykt på de. Jeg skjønte ikke én ting av din siste post.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Jeg godtok forelegg og fikk brev senere. 10 dager i fengsel eller 5k i bot
Vis hele sitatet...
Hm... Gi politiet penger, eller la polititet bruke penger på deg?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har fått 3 bøter i løpet av min "karriere". 1 for bruk av hasj, og bare hasj. 2000 kr. 2 for bruk av hasj, benzo, amfetamin og metamfetamin. Begge disse kom på 2000 kr. Så jeg synes du har vært ekstreeeemt uheldig med den på 5000!!!
Sitat av maryjanemary Vis innlegg
Jeg har fått 3 bøter i løpet av min "karriere". 1 for bruk av hasj, og bare hasj. 2000 kr. 2 for bruk av hasj, benzo, amfetamin og metamfetamin. Begge disse kom på 2000 kr. Så jeg synes du har vært ekstreeeemt uheldig med den på 5000!!!
Vis hele sitatet...
Jeg ville heller si at du har vært ekstremt heldig.
En kamerat av meg fikk forelegg på 10,000 kr for 9g. Han ble tatt sammen med meg og jeg haddde 12g. Jeg har enda ikke hørt noe etter at vi tilbrakte 3 døgn i glatten. Er for øvrig litt over 4 mnd siden det kom 6 politimenn brakende inn i leiligheten min.
Så for å spørre et spørsmål til resten også, hva er lurt å gjøre i min situasjon her? "narkotika"-saker har jo 5 års foreldringsfrist. Han fikk forelegg i posten 2 uker etterpå, mens jeg har ikke hørt noe. Burde jeg kontakte de å høre? Eller bare vente, og hvordan vet jeg (om jeg er så heldig) om saken har blitt henlagt?
kamerat fikk forelegg på 3500,- i høst for misbruk.. synes det og er drøyt! la folk kose seg ;-)
Litt off-topic sp.mål her, men hvis du velger fengsel istedenfor 5k vil dette da vises på rullebladet? Får du også en prikk hvis du blir putta i glattcella for ei natt?