Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  213 32296
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Fudge
Sa jeg at jeg følte meg heldig?
Du trenger ikke å kritisere meg for måte hodet mitt er skrudd sammen,
eller anklage meg for å tøffe meg?
Vis hele sitatet...
ØH, hva prater du om egentlig?
Hvis du forstår norsk, så les innlegget til paranoy èn gang til.
Paranoy nevner scitzofreni, ikke at du er schitzofren. Men med dette innlegget du skriver her, fikk du i hvertfall meg til å tvile på hva du egentlig er.

Det som han sier er jo fullstendig riktig, og det er nøyaktig hva en lege ville ha sagt til deg.
Når du velger å fortelle at du er disponibel for slike psykiske lidelser, må du bare forvente at noen velger å svare. Svaret du fikk var heller ikke frekk eller negativt ladet mot deg som bruker. Det var en opplysning.
Dette er et diskusjons forum, hvis du på noen måte ikke har skjønt dette tidligere.
Det er ingen som har anklaget deg for noe som helst. Chill man!
Sist endret av spQ; 23. januar 2008 kl. 15:43.
Jeg har ikke kritisert deg eller anklaget deg for noen verdens ting - jeg korrigerte deg på en uheldig uttalelse. Om du er disponert på de nevnte symptomer, bør du ikke ta for lett på forbruk av cannabis, tvert imot er dette alvorlige tegn på at du begir deg ut på en risikofylt handling uten tanke på konsekvenser hvis det stemmer dine påstander om at du er disponert.

Det er ikke sånn at en merker symptomene på alvorlige psykiske lidelser med en gang, noen ganger er det et faktum at de rundt deg merker det først. Og cannabis er dokumentert skadelig for de som er disponert for alvorlige psykiske lidelser, faktisk kan disse lidelsene utvikle seg. Merker du symptomer som paranoia, subparanoide tanker, angst og depresjoner kan det være tegn på at du ikke tåler hallusinogene preperater - som cannabis.

Faktisk, behandlingsmessig er det svært vanskelig å skille mellom schizofreni (følger av paranoia og subparanoide tanker bl.a), psykose (følger av angst bl.a) og manisk depressivitet (følger av langvarige depresjoner). Cannabis kan være med å utvikle symptomer som kan medføre alvorligere tilstander av de nevnte symptomer, og diagnose for de enkelte lidelser er vanskelig å fastsette. Dette tilfellet er mer avgjørende for de som er disponert for slike lidelser enn andre. Har du fått symptomer på slike tilfeller, så bør du merke deg at de kan utvikle seg til særdeles vanskeligere forhold enn hva du opprinnelig er klar over.

Feilmedisinering i et behandlingsopplegg har skjedd og vil skje fremover hvis du ikke legger vekk cannabis-forbruket samtidig, du kan foreksempel ikke medisineres i en psykoseterapi hvis du har et samtidig forbruk av rusmidler. Det ligger noen avgjørende faktor bak det - og de fleste som befinner seg i for eksempel et psykose-team er veldig påpasselig på at du forholder deg nykter i en slik behandling - uansett fase i behandlingen.

Som nevnt, så korrigerte jeg deg på en uheldig uttalelse, ingen kritikk og/eller anklage - bare et obs på at du bør være klar over at cannabis har ikke noen dokumentert effekt mot de lidelsene du nevner, men tvert imot det motsatte.
Sitat av speq
ØH, hva prater du om egentlig?
Hvis du forstår norsk, så les innlegget til paranoy èn gang til.
Paranoy nevner scitzofreni, ikke at du er schitzofren. Men med dette innlegget du skriver her, fikk du i hvertfall meg til å tvile på hva du egentlig er.

Det som han sier er jo fullstendig riktig, og det er nøyaktig hva en lege ville ha sagt til deg.
Når du velger å fortelle at du er disponibel for slike psykiske lidelser, må du bare forvente at noen velger å svare. Svaret du fikk var heller ikke frekk eller negativt ladet mot deg som bruker. Det var en opplysning.
Dette er et diskusjons forum, hvis du på noen måte ikke har skjønt dette tidligere.
Det er ingen som har anklaget deg for noe som helst. Chill man!
Vis hele sitatet...
hehe, takk for at du rettet opp i det, ettersom norskkunnskapene mine tydeligvis er ganske dårlige, men missforsto følgende setning: "og der stiller du ikke heldig hvis det stemmer at du er disponert for de symptomene der. Tvert imot.."
Er ganske klar over at jeg ikke er heldig, og har på ingen måte fremstilt psykiske problemer som noe heldig. var det jeg pekte til, beklager for at ikke norsk kunnskapene mine var tilstrekkelige for å få frem dette.
Er erfaringsmessig klar over at psykiske problemer ikke er kult, og er klar over det han sier stemmer, noe jeg heller ikke har motsatt meg.
Prøv å les ting to ganger før du lager en lang avhandling om situasjonen, ingen liker en viktigper.

Sitat av paranoy
Jeg har ikke kritisert deg eller anklaget deg for noen verdens ting - jeg korrigerte deg på en uheldig uttalelse. Om du er disponert på de nevnte symptomer, bør du ikke ta for lett på forbruk av cannabis, tvert imot er dette alvorlige tegn på at du begir deg ut på en risikofylt handling uten tanke på konsekvenser hvis det stemmer dine påstander om at du er disponert.
Vis hele sitatet...
Ja, og jeg korrigerte en utalelse som jeg så på som uheldig, se inlegget over.
Er fullt klar over hva du sier, og jeg vet faktisk hva jeg gir meg ut på, og har begitt meg ut på en god stund, så trenger ikke belæring. Det eneste jeg poengterte, er at i mitt tilfelle har det ikke negativ påvirkning på mine psykiske helse.


Sitat av paranoy
Det er ikke sånn at en merker symptomene på alvorlige psykiske lidelser med en gang, noen ganger er det et faktum at de rundt deg merker det først. Og cannabis er dokumentert skadelig for de som er disponert for alvorlige psykiske lidelser, faktisk kan disse lidelsene utvikle seg. Merker du symptomer som paranoia, subparanoide tanker, angst og depresjoner kan det være tegn på at du ikke tåler hallusinogene preperater - som cannabis.
Vis hele sitatet...
Ok, virker som at du sitter med det intrykket av at jeg er en selvskader som nettop har tatt sin første bønne og er kjempefornøyd med det. Men det har seg heller det at jeg har hat mindre psykiske problemer i perioder over ganske mange år, noe jeg har blitt vant til og akseptert, ettersom at det er en del av meg. Og for en tre-fire år siden begynte jeg å røyke cannabis. Men det har ikke påvirket min mentale psyke i en negativ forstand. Du har helt rett i det du sier, men i mitt tilfelle så er det heldigvis ikke sånn. Du kan argumentere så mye du vil at hodet mitt sprenger, men ville jeg ha en sånn diskusjon kunne jeg heller pratet med en ungdomspedagog eller noe i den duren.

Sitat av paranoy
Som nevnt, så korrigerte jeg deg på en uheldig uttalelse, ingen kritikk og/eller anklage - bare et obs på at du bør være klar over at cannabis har ikke noen dokumentert effekt mot de lidelsene du nevner, men tvert imot det motsatte.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er klar over det du sier, har vært klar over det, og veldig fint å åpne for en slik diskusjon, men du har tydeligvis missforstått meg alvorlig, ettersom jeg ikke bruker cannabis som medisin på noen måte, men som et rusmiddel. Og det er ikke pga psykiske lidelser, det er grunnet at jeg liker rusen. Har forresten prøvd alkohol som 'medisn' i en kort periode hvor jeg møtte en knekk, og det er ivertifall ikke til å annbefale, men hadde aldri gjort noe lignende med cannabis.

Huff, det ble et ekstremt langt inlegg.
Og den påstanden der fastholder jeg av egne erfaringer.

Du må være mer forsiktig med dine uttalelser om å benytte deg av hallusinogene preperater med slike symptomer. Det skal ikke mer til enn en uheldig omstendighet eller forandring på livet før cannabis kan være behjelpelig på å utvikle langt fra ønskelig symptomer. Bedre blir det ikke hvis en lege forer deg med Risperdale når du skulle hatt kun diazepam. Og gå livet ut med slike diagnoser er ikke enkelt å svelge for noen.

Sier ikke jeg går på Risperdale, men kunne f... meg hatt godt av litt diazepam en gang iblant.

Edit:
Skrev dette innlegget før din edit Fudge - en moderator kan godt slette det.
Sist endret av paranoy; 24. januar 2008 kl. 13:06.
Er enig i mye, og står for at hasj er lite farlig i forhold til alkohol osv.
Men er fortsatt 'proffe' folk som fortsatt mener det er farlig da?
Kjerringa mi hadde undervisning om narkotika på skolen her om dagen(Helse og sosial), og dama som underviste dem ba dem holde seg langt unna, og advarte om at man sitter fast i hasjen etter det første trekket.

Nå vet jeg ikke om idioten virkelig tror det, eller om ho bare skulle skremme dem. Men uansett så virker det som om mange av de 'proffe' i Norge ikke kan så mye som de burde, eller så tror jeg hasj ville vært lovlig idag.
Skolen har i min erfaring alltid pøset ut slike påstander uten noen statestikker eller undersøkelser for å backe påstanden opp. Det det er snakk om her, er vel den kjære skremselspropogandaen staten spyr ut blandt folk, eller en tett kjerring som ikke har en anelse om hva hun snakker om, eller rett og slett en blanding av begge. Men hva mener du med "proffe"? Snakker du da om lærere og lignende? Eller snakker du om folk som gjør egen forskning og baserer det de fremstiller med gode statestikker og undersøkelser? For om sistnevnte, har de nok mindre dritt å si enn førstnevnte. Disse forskerne er uavhengige og uberørt av all skremselspropogandaen som er ute og går. Og jeg vil tørre å si at vi har en del "proffe" her inne også, som vet hva de snakker om og kan peke deg i mange retninger og statestikker for og til de grader støtte opp det de sier.
Sist endret av Sky; 24. januar 2008 kl. 14:40.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av surre
Folk er forskjellige. Trenger ikke å ta år med daglig røyking for å få angstsymptomer, synes heller ikke det er åpentlyst at intens røyking i ikke kan trigge psykose.
Vis hele sitatet...
Angsten oppstår veldig ofte som følge av det å føle at man blir utstøtt fra et samfunn som ikke tolererer annet enn ps2 og en forpult stasjonsvogn, og dermed egentlig ikke av Cannabis...

Psykose?
Hvis Cannabis kan gjøre folk oppmerksomme på at de er psykotiske synes jeg de skal være voksne nok til å takke for opplysningene, og ikke fare med oppspinn og løgn.
Sist endret av Skeletor; 20. mars 2008 kl. 04:37.
Hasj er kanskje ikke like farlig for kroppen som alkohol og endel andre rusmidler, MEN det er flere jeg kjenner som har store problemer med å legge pipa på hylla. Tror det er et fenomen som går igjen med endel som bruker hasj, man skyver heletiden grensen for hva som er akseptabelt lenger og lenger bort, og til slutt sitter man å røyker vær eneste dag. Dette er jo forsåvidt litt synd, i og med at det da er røyken som styrer deg - og ikke du som styrer røyken.

Men ellers ser jeg ingen problemer med å nyte hasj, så lenge en tar seg selv i nakken vær gang en forsøker å skyve grenser.

Fin post btw, KP til deg om jeg hadde orka å bla tilbake til side 1.
Sist endret av masac; 20. mars 2008 kl. 04:41.
Sitat av masac
Hasj er kanskje ikke like farlig for kroppen som alkohol og endel andre rusmidler, MEN det er flere jeg kjenner som har store problemer med å legge pipa på hylla.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner fler som tar Omega3 hver dag og ikke vil slutte med det...

Helt enig med deg. Alt med måte. Use, don't abuse!
Sist endret av Skeletor; 20. mars 2008 kl. 05:30.
Vel hasj er ikke avhengighets dannende, så er vel mere hva folk velger, mange som bare røyker 1 gang i måneden eller mindre, og mange som røyker vær dag.
Helt etter hva man selv vil.

Så lenge jeg har røyk i huset så røyker jeg vær dag, men om jeg ikke har noe røyk i huset klarer jeg meg fint uten røyk i flere måneder uten noen større virkninger enn litt søvnproblemer og litt aggresiv den første uken.
Sitat av Fluffybum
Vel hasj er ikke avhengighets dannende, så er vel mere hva folk velger, mange som bare røyker 1 gang i måneden eller mindre, og mange som røyker vær dag.
Helt etter hva man selv vil.

Så lenge jeg har røyk i huset så røyker jeg vær dag, men om jeg ikke har noe røyk i huset klarer jeg meg fint uten røyk i flere måneder uten noen større virkninger enn litt søvnproblemer og litt aggresiv den første uken.
Vis hele sitatet...
Det er vell mer vanedannende, enn avhengighetsskapende. Hvis man er fjærn dag inn og dag ut, i mange månder, og venner seg til og ta trekk hver halvtime, da blir det selvfølgelig kjenner man at ikke alt er som man vil hvis man raskt prøver og kutte denne vanen.
Sist endret av rbt; 20. mars 2008 kl. 11:36.
Jeg føler en tiltrekning til rusen nå og da selv om jeg ikke forbruker cannabis mye. Det blir noenlunde det samme som å ønske å dra på byn en kveld. Men det er langt ifra så jævlig som å sitte hjemme en helg etter å ha vært på fylla de 2-3 helgene før

Jeg kan legge til at dette er svært enkelt å kontrollere, det er ikke sånn "oh shit nå MÅ jeg ha en joint før jeg dør!"
Sist endret av random25880; 20. mars 2008 kl. 15:33.
Jeg mener at cannabis ikke er spesielt avhengihetsskapende i seg selv, men det er lett å bagatelisere faren ved å røyke mye. Det er ikke sånn at man tenker "OH SHIT! NÅ MÅ JEG HA EN JOINT! DET FØLES SOM OM JEG DØR!", men det er veldig lett å tenke "Det er så ufarlig uansett, så hvorfor IKKE røyke en spliff?". Det finnes ikke noe fasit svar på om cannabis er farlig eller ikke, det kommer helt ann på personen som bruker det og i hvilken grad. Men kom ikke å grin over at du har blitt psykotisk fordi ingen opplyste deg om farene ved å bruke hasj hvis det en gang rammer DEG!

Jeg har selv fått depresjoner og paranoia takket være cannabis, en bekjent sitter på blakstad og sønnen til en på jobben min har fått bipolare lidelser pga. cannabisbruk, en kompis sliter med paranoia. Og det er bare folk jeg vet om. Mange neglesjerer for seg selv at det skjer inntil de får depresjoner, paranoia gnidd opp i trynet, ved f.eks. en veldig unormal opplevelse. Jeg visste ikke at jeg begynte å bli alvorlig paranoid før jeg fikk for meg at en kompis sneipa siggen sin i ølen min, sto på alle fire i gresset mens jeg helte ut ølen og studerte nøye om jeg ikke fant en sneip, noe jeg ikke fant. Tidligere på kvelden fikk jeg også for meg at Sinister og en annen kompis bøffa hasjen til han vi var hos, for at jeg skulle få skylden og bli satt i et dårlig lys. Han fant den igjen dagen etter. Jeg velger derfor å tro at antallet som blir rammet av psykoser pga. cannabisbruk er større enn det mange mener.

Ja, alkohol kan være farlig (alkoholisme), men det broren min sa til meg under alvorspraten i bilen var "Du kan ikke forestille deg hvor store mengder alkohol jeg har helt i meg! Og se hvordan jeg er nå.. Akkurat som jeg var for 20 år siden!" Ja, leveren hans er kanskje litt dårligere enn en som er nykter sin, men hva faen har det å si? Det er mest sannsynlig ikke leveren som kommer til å ta knekken på han når den dag kommer. Hvor mange har dere hørt om som drikker normale mengder alkohol (fylla annenhver helg kanskje) som får leverproblemer? Skrumpelever er noe som først og fremst rammer alkoholikere.
Helt riktig nilsern, det var bra at du backet innlegget ditt i den andre tråden din med dette, nå vet jeg at du har et solid grunnlag for å mene det du mener, og at du virkelig setter deg inn i det.

Dette med forskjeller på alkohol og cannabis er helt riktig som du sier - engangsbruk av cannabis kan trigge psykoser, men har vi noensinne hørt om noen som ble alkis av normalt forbruk? Nix. Cannabis er nok desverre farligere for psyken ved normalt bruk (2-3 ganger i måneden) enn alkohol ettersom det er tilnærmet umulig å finne ut hvilke sinnslidelser man er predisponert for.

Men igjen så har dette også litt med psykisk styrke å gjøre (utenom predisposisjon, jeg sier ikke du er veik fordi du får depresjoner av hardt dopkjør i tillegg til at du er predisponert, for all del), men om man har en erfaring med sinnslidelser tidligere og gjerne har klart å komme seg ut av dette, så tror jeg at man har et bedre grunnlag for å kjenne sine begrensninger, og å kjenne på faresignalene (mitt tilfelle).

Det hele sies jo å også være et stort samspill i kroppen, at depresjoner ol. kan kureres av å for eksempel endre kosthold og få i seg nok vitaminer. Om man da er sunn og frisk fra før og kjenner seg selv bra, tror ikke dere det er en smule tryggere å eksperimentere med rusmidler da?
Det er forskjell på midlertidig forvirring som en effekt av rusmiddel x, og reell hjerneskade.

Såklart man opplever uvanlige, og av og til skremmende, ting når man ruser seg. Det er dermed ikke sagt at man er gal, psykotisk og ødelagt. Man har bare en dårlig rusopplevelse. Alle rusmidler fucker opp hjernen, midlertidig. MAN TENKER ANNERLEDES NÅR MAN ER RUSA. Kan man ikke håndttere tankene, finn et annet rusmiddel.

Får du derimot liknende, skremmende oppleveser i SOBER tilstand, har det skjedd noe i hodet ditt. Vær bevisst på hva du driver med, og ikke rop ULV før det smeller imo.
Jeg trodde hasj var helt harmløst til jeg hadde røyket daglig i rundt 2/3 år. Psykose deluxe. Deppresive tanker og ble rett og slett suicidal under rusen. Nå rører jeg det ikke lenger.
sikker på at det var hasjen og ikke deg?
Hvis det er meg du spør så er svaret ja, jeg har slitt litt psykisk ellers også, men når jeg røyket hasj så kom alle mine problemer ut med en gang og problemene ble mangedoblet. Hjernen min jobbet i høygir og overreagerte som bare det. Den analyserte problemene og kom til den konklusjonen at det var noe svært ille. Jeg ble rett og slett megadeppresiv og suicidal. Jeg mener selv at hvis jeg hadde skrudd tiden tilbake 4 år så hadde jeg vært en mye blidere gutt som levde et lettere liv uten å analysere alle livets problemer i de grader jeg gjør nå. Hasj har virkelig endret tankemønsteret mitt til det negative - dette er jeg skråsikker på.
Jeg legger mye av skylden på at jeg var så dum at jeg røyket hasj daglig over en lang periode uten å være klar over at jeg var en av de få som virkelig ikke tålte det.

Jeg klarte ikke å holde tankene mine i sjakk som jeg ellers klarer. Jeg har tatt et par trekk etter at jeg har sluttet med hasj og det går ikke lenger enn 5 minutter før jeg nesten blir suicidal. Det varierer veldig fra person til person om psyken deres tåler tankegangen tch medfører, dette mener nå jeg.

Så til dere alle som tror hasj er harmløst i forhold til myye annet; det trodde jeg å
Psyken lar seg ikke fikse like lett som en skrumplever.
Sist endret av Trippa; 22. mars 2008 kl. 19:06.
Godt med smør
Sitat av Trippa

Så til dere alle som tror hasj er harmløst i forhold til myye annet; det trodde jeg å
Psyken lar seg ikke fikse like lett som en skrumplever.
Vis hele sitatet...
Fikses skrumplever lett :S ?
Nei, det er akkurat det at skrumplever ikke fikses lett. Regna med at folk ville da skjønne at det kunne være praktisk talt umulig å fikse psyken i enkelte tilfeller.
Godt med smør
Sitat av Trippa
Nei, det er akkurat det at skrumplever ikke fikses lett. Regna med at folk ville da skjønne at det kunne være praktisk talt umulig å fikse psyken i enkelte tilfeller.
Vis hele sitatet...
Jeg håpte att folk ville skjønne att skrumplever ikke fikses lett uansett hva du sammenligner det med

Men jaok, fin post om vi ser vekk fra den siste setningen din


Skal slutte å leke kaptein opplagt nå.


Men skrumplever kan ramme ALLE, og jeg mener de to er bortimot like farlige, og du hadde jo det litt kommende vist du fyrte i hytt og pine hver dag.

Så vist det skal legaliseres er det ingen tvil om att folket må bli litt mere utdannet innen misbruk og bruk. Det er dog fortsatt gale å feilinformere hele Norge med propaganda. Er mer rett å legalisere og lære folk om de aktuelle farene ^^
Sist endret av Apeloff; 23. mars 2008 kl. 16:28.
Min personlige mening er at det eneste som ikke er positivit med hasj er misbrukspotensialet. Og folk som sier at deres psykiske problemer kom av hasj. Hasj i seg selv (min personlige mening) gjør ikke annet en å forsterke andre følelser. Jeg har over lengre tid sliti med høyt hasjmisbruk (5g+ daglig) og psykiske problemer av forskjellig art. Det blir altfor lett å skylde sine psykiske problemer på et rusmiddel. Problemer av den arten har alltid mer enn en forklaring som f.eks. barndom,sosiale forhold etc. Jeg vil absolutt ikke si at hasj er noe alle burde bruke, men det er det minst farlige rusmiddelet i min mening. Helt til slutt vil jeg bare gjøre sammenligningen mellom å ruse seg når man er psykisk syk som å spise hva man vil om man er diabeteker. i rest my case
Jeg vil bare korte ned på alt det jeg har sagt om cannabis og si følgende: Å røyke en joint hver/annenhver helg tror jeg er absolutt harmløst for så og si alle, men om du begynner å røyke daglig/annenhver dag, så er dette for mye, og det er meget mulig at du kan pådra deg psykoser o.l. For all del, kos dere med 1 joint i helgene, men ikke røyk dere fjerne så og si hver dag. Hvis du røyker 10g hver helg, men ikke i uka så mener jeg selvfølgelig at dette også meget mulig kan gi deg psykoser o.l. Men for all del, hvis du begynner å få dårlig opplevelser under rusen f.eks. at du blir paranoid eller jævlig redd (nå mener jeg ikke "oi, NOIA! Jeg hørte en lyd, kanskje det er mamma" men virklig angst) selvom du røyker skjeldent, så back off. Det kan fort utvikle seg. Å si til seg selv at det er helt uskadelig å røyke hver dag mener jeg er like dumt som å si at det er helt uskadelig å drikke hver dag. Det gjør tross alt noe med livsstilen din..
Eneste tingen jeg lurer på; jeg har hørt at ved røyking av hasj, vil THC eller noen andre stoffer binde seg til fettvevet i hjernen og frigjøres ved stressede situasjoner og føre til "black out" eller lignende. Noen som har hørt noe om dette? Eller kan motbevise det?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av ProXhimo
Eneste tingen jeg lurer på; jeg har hørt at ved røyking av hasj, vil THC eller noen andre stoffer binde seg til fettvevet i hjernen og frigjøres ved stressede situasjoner og føre til "black out" eller lignende. Noen som har hørt noe om dette? Eller kan motbevise det?
Vis hele sitatet...
Total bullshit.
Jeg har forsåvidt aldri hørt denne påstandenden før, hvor har du hørt/lest den og hvilke fakta ligger i grunn for den?
Teknisk sett er det metabolitter av THC (de bearbeidede versjonene av stoffet) som evt binder seg til fettvevet ditt, det er ikke noe direkte bevis for at disse stoffene påvirker hjernen etter at Delta-9-THC (virkestoffet i cannabis) har forlatt blodstrømmen.
Takker for svar. Dette er noe en kompis mener er en bivirkning av hasj, og jeg har alltid ment at det har vært en meget radikal påstand.
Fikk høre i går at om man røyker ca. 50 joint mister man 40 % av hjernevevet .. Ehh.. det kan da vel ikke stemme?
Sitat av nilsern
Jeg vil bare korte ned på alt det jeg har sagt om cannabis og si følgende: Å røyke en joint hver/annenhver helg tror jeg er absolutt harmløst for så og si alle, men om du begynner å røyke daglig/annenhver dag, så er dette for mye, og det er meget mulig at du kan pådra deg psykoser o.l. For all del, kos dere med 1 joint i helgene, men ikke røyk dere fjerne så og si hver dag.
Vis hele sitatet...
dette fungerer veldig bra for undertegnede. jeg ser på meg selv som en oppegående person, og jeg har alltid vært veldig oppmerksom på hvordan forskjellige rusmidler påvirker meg etter at rusen er ferdig. jeg røyker kanskje to til tre ganger i måneden (gjerne som et avslappende og rimelig alternativ til helgefylla), og jeg har ikke merket noen bivirkninger annet enn at jeg har vært en smule bakfjern når jeg våkner "dagen derpå". en joint eller fem er sinnsykt digg etter ei hard uke med skole og jobb, og ettersom jeg sjeldent røyker i ukedagene føles det liksom litt fortjent også.

jeg vil påstå at cannabis er et perfekt rusmiddel for rekreasjon, så lenge man klarer å kontrollere inntaksmengdene. det krever riktignok en smule selvkontroll, men om man har det så tror jeg de negative ettervirkningene vil være minimale, spesielt om man for eksempel lager brownies.
Sist endret av Worldwide Kjell; 3. april 2008 kl. 10:17.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Ulldotten
Fikk høre i går at om man røyker ca. 50 joint mister man 40 % av hjernevevet .. Ehh.. det kan da vel ikke stemme?
Vis hele sitatet...
Cannabis har og vil aldri føre til såkallt "hjernesvinn" det ENESTE du kan ta som fører til det er løsemidler:
Bensinsniffing etc..
Har hørt at det bedøver hjernecellene, er det sant eller bare oppspinn det også?

angående alt det om at cannabis gir deg psykoser, tvangstanker, angst osv, hvis du røyker for mye.
Er det ikke egentlig bare sånn at det utløser/forsterker underliggende psykiske problemer ol , som egentlig er der fra før av og som du uansett bør gjøre noe med.
Er i hvert fall det intrykket jeg har fått, basert på min personlige erfaring.
Isafall er det jo i bunn og grunn en positiv ting, siden cannabisen drar problemene dine fram i lyset , så du må takle de=)

Men har hørt om ett par tilfeller , hvor fks folk utløser sånne ting første gangen de røyker.
Sist endret av shinobi; 3. april 2008 kl. 16:06.
fikk høre av min mor for noen årsiden at hasj tullet med bellønings senteret ihjernen, er dette bare oppspinn?

Har ikke hørt det av noen andre.
(vet det skal være noe posetivt, men hvis noen motbeviser det så er jo det posetivt?)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det blir litt vel teknisk å beskrive farmakologien av cannabis, men jeg skal gjøre et forsøk:
Delta-9-THC binder seg til CB1 reseptorer i hjernen, disse aktiveres vanligvis av endogene cannabinoider som anandamid, 2-AG og noen andre.
Man har også bevist at THC aktiverer endogene opioider i kroppen som igjen fører raskere utslipp av dopamin.

De beviste linken mellom de endogene opioidene og THC ved å tilføre en antagonist (rimonabant SR141716A) til CB1 reseptorene som påvirker dopamintilførselen, eller ved å direkte påvirke opioid reseptorene med stoffer som naloxone og naloxonazine.



Dette er en overforenklet forklaring, en veldig grov en sådan. Akkurat hvordan THC fungerer når det binder seg er et mye dypere tema som jeg ikke helt har forståelsen for enda, men noe er interessant å notere seg: Før trodde man bare nervesignaler gikk en vei, det er bevist at endocannabinoider gjør 'jobben' sin FØR synapsen i nervecellene: Glutamat forårsaker at kalsium ioner blir sprutet inn i en kløft rett før synapsen. Dette igjen via en funksjon vi ikke helt forstår enda, produserer endocannabinoider i samme område (post synaptic cleft), altså fremdeles før selve synapsen.
De slippes så inn i mellomrommet mellom cellene (the synaptic cleft) og det som er spesiellt er at stoffene binder seg til reseptorer som befinner seg før synapsen, og der kan stoffet regulere "kommunikasjonen" om du vil, før synapsen.

Dette heter "retrograde transmission", kommunikasjonen går i tilleg fra pre til post synapse, men også andre veien.. toveiskommunikasjon i nerveceller altså.

NB!
Jeg leser sånt stoff på hobbybasis, ja jeg var over middels god i naturfag på skole, men kom aldri i gang med denne typen studier, så ikke ta meg for en altvitende professor, jeg kan ha misforstått noe i teksen.

Kilder:
http://en.wikipedia.org/wiki/THC
http://www.druglibrary.org/schaffer/...ords/15104.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Synaptic_cleft

Edit:

Ja i bunn og grunn tuller det litt med "belønningssenteret", akkurat som sjokolade, sukker, koffein og alkohol gjør, men alle stoffene gjør det på forskjellige måter og med forskjellige konsekvenser. Det er som å si at "flyet kræsja" når det er tusenvis av underliggende grunner til at akkurat det skjedde.

Dette med cannabis og psykoser er jo en lei situasjon, ja rusbruk kan føre til videreutvikling av latente sykdommer i psyken. Spørsmålet er: Er det en viss personlighetstype som ender opp med å ruse seg/bruke cannabis?

Mange mener ja: at problemet burde stilles omvendt, de som ruser seg kommer ofte fra visse miljøer og har visse genetiske egenskaper klare: De må ha "mer" (risk, dop, ektremsport) for å oppnå euforien de vanlige får ved å gjøre langt mindre risikable ting.

F.eks er schizofreni et av de tingene som blir nevnt i langvarig rusbruk, oftest cannabis. Men det er mange andre teorier ute å går: linken mellom kreativitet og schizofreni er jo en, og vi har studier om personlighetstrekkene ved de som bruker og ikke bruker cannabis: http://www.blackwell-synergy.com/doi...ournalCode=add
Sist endret av Dodecha; 7. juni 2009 kl. 15:57. Grunn: Skriveleifer
Sitat av Dodecha
Dette med cannabis og psykoser er jo en lei situasjon, ja rusbruk kan føre til videreutvikling av latente sykdommer i psyken. Spørsmålet er: Er det en viss personlighetstype som ender opp med å ruse seg/bruke cannabis?

Mange mener ja: at problemet burde stilles omvendt, de som ruser seg kommer ofte fra visse miljøer og har visse genetiske egenskaper klare: De må ha "mer" (risk, dop, ektremsport) for å oppnå euforien de vanlige får ved å gjøre langt mindre risikable ting
Vis hele sitatet...
Hvem som ruser seg på cannabis tror jeg for det meste har med oppvekst miljø osv, men skal ikke se bort ifra at det ligger noe genetisk bak det.

Tror ikke de andre oppnår den euforien av å gjøre langt mindre risikable ting, tror de bare fortrenger behovet sitt for den, ved å oppholde seg med andre ting.
hehe når jeg tenker meg om ble det nesten det samme.
Sist endret av shinobi; 3. april 2008 kl. 17:05.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av shinobi
Tror ikke de andre oppnår den euforien av å gjøre langt mindre risikable ting, tror de bare fortrenger behovet sitt for den, ved å oppholde seg med andre ting.
hehe når jeg tenker meg om ble det nesten det samme.
Vis hele sitatet...
Det varierer stort, men det er bevist at det finnes et gen som gjør at du må ha mer adrenalin/dopamin/serotonin for å oppnå samme effekt som andre. Disse faller da oftest i kategorien: extremsport utøvere, gamblere, stoffmisbrukere.

Fant ikke mye kilder til det nå, men de av oss som så på dirty sanchez husker vel episoden der de leier inn en psykiater som forklarte fenomenet og snakket om hvorfor gutta i showet holdt på som de gjorde.
Ja det kan nok stemme, når du sier det så kommer jeg på at jeg vet om en del sånne folk , men isåfall tror jeg det bare gjelder en liten del av de som bruker cannabis, for det kan være så enormt mange årsaker til at folk begynner og fortsetter å bruke det=)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har merket at ingen nevner en stor del av de negative virkningene av alkohol.
Dere må ikke glemme hva folk gjør under særlig sterk alkohol rus!

- Ubeskyttet sex(Kjønnsykdommer, gravitet)
- fyllekjøring
- Ubegrunnet vold ++
- Overdosert fyll
- Kan ødelegge sosiale forhold
- Dummer seg fort ut og kan føre til alvorlige skader kun av å gå på en vei drita

Poenget mitt er at det finnes flere årsaker til dødsfall og andre store problemer enn alkoholforgiftning eller overdose sammen med andre rusmidler.
Omtrent ingen av disse punktete kan settes under en cannabis rus, kun i liten grad i så fall.
Og om trappetrinn saken, de fleste eller neste alle JEG kjenner prøvde alkohol lenge før eventuelt cannabis. Så det vil jeg si er bullshit, kun fordi cannabis betegnes som narkotika er det første steget mot Heroin, for noe tull! :P

Utrolig bra skrevet sinister, mulig i shower off den til familie engang!
Fordi tråden heter 'positivt om hasj' ikke 'negativt om fylla'
Ja vel. Og alt det negative om fylla gjør kriminalisering av cannabis tåpelig.
Føler egentlig det meste er sagt i denne tråden, men har en liten kommentar til sukkeravhengighet.
Har en bror som er ekstremt opptatt av kosthold, hva han spiser, han trener og ruser seg nesten aldri.
Han er godt opplyst på mange emner ang. nevnte interesser, og mener at hvitt sukker ikke er godt for noen, og helst burde vært erstattet av noe naturlig, ikke aspertam som er en lei sak..

Allikevel klarer han sjelden gå gjennom en butikk uten å kjøpe sjokolade, eller maryland cookies, he he. Det er litt morsomt. Sjøl liker jeg å ta meg noen pils og en spliff, og har til tider rust meg for mye, og på annet.

Det som (for meg) er ufattelig morsomt, er når han på vei inn på butikken utrykker : "ja ja, må jo inn og ha dopet mitt" hvorpå han kjøper sjoko, og jeg kanskje noen pils, og om det er helg reiser vi ut til meg ser en film, jeg rører ikke sjoko, han tar seg ikke et trekk, eller en pils. Men han klarer ikke slutte, mens jeg kan fint ta pauser fra spliffen. Setter dette noe i perspektiv ?
Jeg mener det..

edit : stavekontroll
Sist endret av pidget; 22. april 2008 kl. 20:21.
Hasj er noe av det stoffet man blir mest avhengig av og et helvete å komme ut i. Mange som bruker hasj går gjerne over til sterke stoffer. Om man bruker hasj flere ganger i måneden, så blir man aldri helt klar i toppen. Etter god tid blir man sløv og gjerne arbeidsledig, og kreft kan komme med.
Sitat av Staur
Hasj er noe av det stoffet man blir mest avhengig av og et helvete å komme ut i. Mange som bruker hasj går gjerne over til sterke stoffer. Om man bruker hasj flere ganger i måneden, så blir man aldri helt klar i toppen. Etter god tid blir man sløv og gjerne arbeidsledig, og kreft kan komme med.
Vis hele sitatet...
Det du snakker om, er ubegrunnet og kildeløs kritikk som ikke har et spor av virkelighet. Selvsagt kan det medføre seg arbeidsledighet ved missbruk. Det samme gjelder alkohol. Jeg er ikke noe flaggbærer for legaliseringen, men jeg klarer ikke slike innlegg.

Det at du generaliserer brukerene, at mange som bruker hasj går over til sterkere stoffer, er også bare noe du tar ut av løse luften.
Sist endret av hyys; 22. april 2008 kl. 21:44.
Sitat av Staur
Hasj er noe av det stoffet man blir mest avhengig av og et helvete å komme ut i. Mange som bruker hasj går gjerne over til sterke stoffer. Om man bruker hasj flere ganger i måneden, så blir man aldri helt klar i toppen. Etter god tid blir man sløv og gjerne arbeidsledig, og kreft kan komme med.
Vis hele sitatet...

1. Hasj har ingen fysisk avhengighet, kun bitte små bagateller som kun kommer etter long-time røyking, Heroin er verdens mest avhengige dop, som man fort kan bli avhengig av etter kun 3 dagers bruk. ALLE klarer og komme seg ut av "helvete" uten speisielt store problemer utenom rus savn, men en stor antall av røykere ønsker ikke å slutte og som sagt det finnes ikke mange gode grunner til å slutte å røyke for så å drikke seg dritings isteden hele tia.

2. Noen går over til sterkere stoffer, men det er ett veldig lite antall. Grunnen til at noen begynner med hardere form for rus er i største grad fordi man blir trukket inn i ett kriminelt rus miljø nettopp fordi Norge velger å kriminalisere cannabis. Det er besvist at antallet Heroin misbrukere synker i ett land med dekriminalisering av cannabis, man slipper å møte fyren på hjørne som selger både hasj og amfetamin.

3. Mange røyker i flere månder uten noen særlig dum oppførsel eller andre psykiske problemer, paranoia og depressjoner kan komme etter 6 månder daglig røyking kun for noen veldige få. Men disse blir kvitt problemene med og enkelt og greit slutte å røyke 3 månder..

4. Mange som ikke klarer å jobbe om det handler om dagligdags røyking, men dette er også ufornuftig og jeg vil si det er ett eget valg.. Som nevnt før her, det handler kun om å ta seg i nakken og leve ett normalt liv ved siden av så skal man se man klarer det meste om man vil å skyver den apatiske holdingen til side. De du sikter til er misbrukere, som dessverre hemmer en eventuelt dekriminalisering av cannabis

5. Kreft kan man få uansett hvilken livstil man lever. Og nettopp cannabis er forebyggende mot kreft og flere luftveissykdommer, som tidligere nevnt av trådstarter.

Før du kommer med negative poeng om cannabis, lær deg og skaffe sikre kilder isteden for å skrive om all propeganda vi alle har hørt så mange ganger før!
Sitat av Staur
Hasj er noe av det stoffet man blir mest avhengig av og et helvete å komme ut i. Mange som bruker hasj går gjerne over til sterke stoffer. Om man bruker hasj flere ganger i måneden, så blir man aldri helt klar i toppen. Etter god tid blir man sløv og gjerne arbeidsledig, og kreft kan komme med.
Vis hele sitatet...
Er disse påstandene basert på personlig erfaringer?
Sitat av ZionRoad
Før du kommer med negative poeng om cannabis, lær deg og skaffe sikre kilder isteden for å skrive om all propeganda vi alle har hørt så mange ganger før!
Vis hele sitatet...
Sikkert veldig mange gode argument du legger frem, men jeg savner sikre kilder fra deg også Visst ikke er du i samme båt som han du siterte.
Anbefaler alle å se dokumentaren Grass-war on drugs. En nyttig dokumentar dersom man skal diskutere cannabis. Woody harrelson er fortellerstemmen i filmen, og gjør en god jobb i opplysningens tjeneste.
Så den nettopp, og lærte mye, selv om jeg følte jeg var jævlig opplyst om emnet på forhånd!
Enjoy it..
Sitat av hyys
Sikkert veldig mange gode argument du legger frem, men jeg savner sikre kilder fra deg også Visst ikke er du i samme båt som han du siterte.
Vis hele sitatet...

Bruk google fornuftig og lær deg litt om emne, så finner du ut at det han skriver om er propeganda.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av ZionRoad
Bruk google fornuftig og lær deg litt om emne, så finner du ut at det han skriver om er propeganda.
Vis hele sitatet...
Klart dèt, men det er ikke andres oppgave å finne kilder til dine påstander, nettopp fordi de er DINE påstander,
jeg har vært med i mang en cannabis debatt her på forumet, og jeg synes det er tåpelig, uansett hvilken side man er på, at man argumenterer uten kilder.

God kildehenvisning etc er å finne i poster som:
http://www.freakforum.nu/forum/showp...&postcount=229
http://www.freakforum.nu/forum/showp...&postcount=245

(ja jeg vet begge er mine, eneste jeg fant i farten, mange andre er gode til å legge med kilder til påstandene sine)
Sitat av Iban Cans
Er disse påstandene basert på personlig erfaringer?
Vis hele sitatet...

Nja, ikke akkurat. Kjenner folk som har drivd med slik. Som regelt familie. Ikke alle har problemer med hasj, kanskje bare et fåtall, men det er en risiko. Kunne godt tenkt meg å prøve det selv, men ikke begynne med det.


Det er selvfølgelig positive ting med hasj, f.eks at det ikke er farlig i seg selv og kan brukes som medisin/smertestillenes.
Sist endret av Staur; 23. april 2008 kl. 09:24.
Staur : du har nettopp tapt en diskusjon, mot-deg-selv. Ser du hva du skriver ? Fantastisk selvmotsigende, velkommen til forumet, men våkne nå !
Sist endret av Dodecha; 23. april 2008 kl. 11:36.
Godt med smør
Sitat av Staur
Hasj er noe av det stoffet man blir mest avhengig av og et helvete å komme ut i. Mange som bruker hasj går gjerne over til sterke stoffer. Om man bruker hasj flere ganger i måneden, så blir man aldri helt klar i toppen. Etter god tid blir man sløv og gjerne arbeidsledig, og kreft kan komme med.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, du kunne tenkt deg å prøve hasj selv skriver du att det er ett stoff du blir avhengig av i høyeste grad?


Du er ett perfekt eksempel på hva en hykler er for noe

det er mye bedre å trekke tilbake de første påstandene dine og vise att du har forstått i motsetning til hva du gjorde nå.