Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 8417
Bakgrunn og hensikt
Av en eller annen mystisk grunn er det mange som lurer på om det er lovlig å eie karambits i Norge. Gudene vet hvorfor, men jeg har sett meg lei på at de samme identiske trådene dukker opp gang på gang. Derfor en samletråd der det vi vet er lett tilgjengelig.

Jeg skal skrive noe av det vi vet om emnet her. Dersom noen har mer relevant info å tilføre - f.eks erfaringer med politiet på området, post i vei. Dersom du kun lurer på om kniven du vil kjøpe er lovlig eller ikke, vel - noen ganger er det ikke noe klart ja/nei-svar, men det betyr ikke at det er relevant å stille eksakt det samme spørsmålet én gang til.

Hva er en karambit?
En karambit er en kniv med opprinnelse fra indokina, og kjennetegnes med et krumt blad med egg på innsiden og en ring på hjaltet man kan putte fingeren i. Den fungerer som en krysning mellom et knokejern, en stilett og en dolk. Det er at allsidig våpen med lang tradisjon i fillipinsk kampsport. Tradisjonelt ser de gjerne slik ut:

men alle forespørslene om slike kniver her på bruket omhandler mer moderne 'taktiske' varianter som ser mer slik ut:


Hva sier loven?
Loven er ikke bare teksten i lov og forskrifter. Det er også tolkning av denne teksten. Det er andre faktorer som også spiller inn. En rimelig tolkning av lovgivers intensjon, rettstradisjon med mer er også avgjørende. Dette er også tolkningsspørsmål. Og, hvem er det egentlig som står for tolkningen, du? Politiet? Dommeren? Egentlig alle tre, men på forskjellige tidspunkter. Den siste instansen som avgjør slike tolkningsspørsmål er høysterett, men saken kommer ikke dit før den har vært gjennom resten av rettsvesenet. Meg bekjent har ikke spørsmål om lovligheten av karambits gått helt til topps ennå. Det betyr at dersom du får en bot for å eie en slik kniv som du nekter å godta, så kan det være akkurat du som avgjør dette spørsmåplet én gang for alle! I mellomtiden må vi dessverre støtte oss til det vi har. Så la oss begynne med lovteksten. Det er to lovtekster som gjerne dukker opp. Den første er straffeloven §189
§ 189. Ulovlig bevæpning på offentlig sted

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som på et offentlig sted forsettlig eller grovt uaktsomt har med
a) skytevåpen,
b) luft- og fjærvåpen,
c) våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, eller
d) skytevåpen som etter våpenloven 9. juni 1961 nr. 1 § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.

På samme måte straffes den som på et offentlig sted bærer kniv eller lignende skarpt redskap som er egnet til å påføre noen en kroppskrenkelse.

Forbudet i første og annet ledd gjelder ikke skytevåpen, kniv eller annet redskap som brukes til, bæres eller medbringes i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller et annet aktverdig formål.
Vis hele sitatet...
En karambit er helt klart en kniv, så i utgangspunktet er den ulovlig å ha med seg i det offentlige rom. Men så var det dette med bruk til arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål, da. Denne innvendingen dukker bestandig opp, selv om den helt opplagt er på bærtur. For det første er du hverken på tur i skogen eller på arbeid når politiet finner deg i taxikøen klokka 02:30 natt til lørdag. For det andre er en karambit helt opplagt ikke et verktøy og de er enda mindre en turkniv. For ordens skyld: En jaktkniv har et kort, nokså bredt blad som krummer på den vanlige måten. En karambit er totalt uegna. Den kan heller ikke brukes som bukspretter da den har egg på begge sider. Dette er en jaktkniv med bukspretter, bemerk spesielt at den ikke på noe som helst vis ligner en karambit.

OK. Men hva med 'andre aktverdige formål'? Knivens fremste formål er kamp. Den er laget for kamp, og jeg tror ikke engang hipsterne på grønnland vil klare å kalle den for et 'landbruksverktøy' selv om designet en gang i tiden ble inspirert av bøyde pinner brukt til risplanting. En karambit er et våpen, ikke en priklepinne. Og nei, selvforsvar sånn i tilfelle man blir angrepet regnes ikke som aktverdig formål. Du må gjerne tro hva du vil, men politiets praksis avhenger ikke av dine oppfatninger. Så nei. Du kan ikke gå med en karambit i offentlig rom, i alle fall ikke på en slik måte at du lett kan få tak i den.

Vi har nå tatt for oss lovligheten med å gå med den på gata. Det er forskjell på hva du kan gjøre ute blandt folk og hva du kan gjøre hjemme. Så, er det lov å eie en karambit? Da er det våpenforskriften §9 som er relevant:
§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.
Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993.
Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger.
Vis hele sitatet...
En frase som gjerne dukker opp i disse debattene er "... eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter."
Vel, er karambiten farlig? Definitivt. Fremstår den som et rent voldsprodukt? Ja, både estetisk og kulturhistorisk. Det er et våpen med lange tradisjoner. Bemerk også det jeg skrev i stad om at den ligner på en krysning mellom en stilett et knokejern - to våpen som begge eksplisitt er forbudt. Men har karambiten andre aktverdige formål? I utgangspunktet virker jo dette veldig enkelt, må jeg si. Det er ikke en turkniv, det er ikke et verktøy. Stiletter og balisongkniver ble begge forbudt fordi kule fjortisser med gjengtendenser ville ha de for å tøffe seg, men moter endres. Hadde CS:GO kommet noen år før våpenforskriften er jeg nokså sikker på at karambit hadde stått på den lista. Likevel, for å kaste ut et lite halmstrå man kan klamre seg til: Politiet har aldri nektet folk å eie sverd. Og hva med f.eks eskrimautøvere? All den tid idrett er aktverdig formål for å erverve langt farligere ting (f.eks skytevåpen) virker det underlig at karambits skulle være totalforbudt hvis man driver med en idrett som innebærer bruk av karambit.

Dersom du greier å skaffe deg en samlerlisens kan du kjøpe nær sagt hva du vil som faller innenfor dit skarpt definerte interesseområdet, men jeg tror ikke dette er en praktisk vei å gå for de som bare ønsker å være superkul med kniv.

En annen ting å ha i mente er om den kan foldes eller ei. Av erfaring vet jeg at enkelte politifolk ikke liker foldekniver som kan åpnes med én hånd, selv om det ikke er springkniver. Det er med på å gjøre kniven skumlere av en eller annen grunn. I seg selv skulle det ikke ha noe å si, men det vil i alle fall sementere oppfatninga om at kniven er 'ond'.

Vill synsing fra min side: Dette er ikke avklart i rettsvesenet ennå og de fleste politifolk er faktisk ikke kukskaller. Dersom du oppbevarer kniven hjemme og ikke lager kvalm vil de i verste fall trolig bare konfiskere den og brumme litt. Kanskje lar de deg endog beholde den.
Rent praktisk: Prøv! Vil du svi av konfirmasjonspengene på en karambit, så kjøp den. Men ikke ta den med deg ut blandt folk, og ikke prøv å bortforklare den som en jaktkniv. For det er den ikke.

Avslutningsvis
Ja, loven er teit og inkonsekvent. En samekniv er udiskutabelt lovlig, men kan drepe folk akkurat like døde som en springkniv. Iz no logic, we all know. Det er ikke helt klart om det er ulovlig å eie karambits i alle tilfeller, men jeg ville ikke blitt overrasket om en politimann konfiskerte de hvis han fant de. Men igjen, sjansen for å bli tatt er nå ganske liten og konsekvensene ligeså.

Dersom noen har noe å bidra med - som i informasjon som faktisk avklarer problemstillingen! - så fyr løs. Dersom man bare vil misforstå de samme lovparagrafene, ytre at ens eget ønske om lovens beskaffenhet burde ha avgjørende betydning for politieds fremferd eller bare moralisere over at disse knivene er ubrukelige - please hold your fire.
Sist endret av Myoxocephalus; 1. juli 2018 kl. 17:02.
Nå veit jeg at tollere gjør feil til tider de også, men når jeg kjøpte min karambit, ble den åpnet og inspisert av tollen, men så sendt videre til meg. Dette er jo bare ett hakk over anekdotisk bevis, men det den ene opplevelse med sånt jeg har. Kan høre med en purk neste gang jeg møter på en.
Sist endret av Ekvivokk; 6. juli 2016 kl. 16:20.
Er over gjennomsnittet interessert i kniver selv, og foretrekker kniver som faktisk kan brukes til noe praktisk, kontra å investere i kniver til pynt eller skrømt.
Svære Bowie-kniver egner seg f.eks til å hogge mindre vedpinner på turer i skog & mark, mens springkniver/ stilettoer er kjekke å åpne vinduskonvolutter med.

...mitt sp.mål til dere andre kniv-frelste freaks der ute, er følgende : kan dere nevne noe fornuftig/ praktisk (med hånden på hjertet) som en karambit kan benyttes til...?? (Utover tvilsom slosskamp)
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
...mitt sp.mål til dere andre kniv-frelste freaks der ute, er følgende : kan dere nevne noe fornuftig/ praktisk (med hånden på hjertet) som en karambit kan benyttes til...?? (Utover tvilsom slosskamp)
Vis hele sitatet...
Virker som freaksa er blitt for gamle, og ikke lenger henger med på ungdommens trender?

Disse knivene er kun kjente fra spillet Counter Strike Global Offensive. På CS:GO introduserte utviklerne "skins" til spillet.
Som er at du kan betale en sum(alt fra 0.003kr, til flere hundre tusen) for å style opp spillopplevelsen din i varierende grad.

Prisen avhenger da på hvor sjelden, og hvor fin den er.
Markedet for skins er gigantisk og er ofte bundet opp mot E-sport og gambling der man satser skins på hvilket lag som vinner. Se på for eksempel sider som CSGOLounge.

Skinsa har null verdi utenom utseende, og gir deg absolutt ingen fordeler in-game, annet enn en slags status blant andre spillere.

Dette fører da naturligvis til at mange ønsker seg en på ekte også
Sist endret av KjemikalieX; 7. juli 2016 kl. 10:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.