Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  157 68726
Skal du inn til førstegangstjeneste er sannsynligheten stor for at det vil bli tatt en rusmiddel-test, her er hva Vernepliktsverket skriver på ung.no.

Sitat av / på ung.no
Forsvaret utfører narkotikakontroll på alle innrykk. Hvis det blir påvist funn på stedet, så blir det mest sannsynlig opprettet sivil straffesak. Ved spor i hår, urin eller blod, så mister man muligheten til å bli sikkerhetsklarert i Forsvaret. Dette kommer på det militære rullebladet. I de fleste tilfeller får man ikke anledning til å tjenestegjøre i Forsvaret noe mer. Det vurderes fra tilfelle til tilfelle om straffeforfølgelse skal gå sivilt.

Hilsen Vernepliktsverket i samarbeid med ung.no
Vis hele sitatet...
Unntak skjer, men det er ingen grunn til satse på at man har flaks, derfor er det en del ting man bør ha i tankene dersom man bruker eller har brukt rusmidler.

Hvor lenge kan rusmidler spores i kroppen?
Hvor lenge et stoff kan spores i kroppen er avhengig av flere ting, men først og fremst hvilket stoff det er snakk om.
En annen ting er mengde og hvor ofte man har brukt rusmiddel eller rusmidler.
Kroppen tar opp stoffer litt forskjellig, og hvordan kroppen bryter ned og kvitter seg med avfallsstoffene, varierer også fra rusmiddel til rusmiddel.
Derfor er det stor variasjon på hvor lenge et gitt stoff kan spores, der typen prøve også spiller inn, Cannabis kan for eksempel spores mye lenger i urinen enn i blodet.
Står litt mer på ScanTest.no og tallene jeg bruker er hentet fra denne siden.

Alkohol
Alkohol er vanligvis ute av kroppen etter 6-24 timer, men kan via ethyl gluconoride (EtG) metabolit, spores i 3-5 dager. 12 timer ved blodprøve.

Amfetamin
Kan spores i urinen i 1-3 dager og 12 timer ved blodprøve.

Benzodiazepiner
Kan ved terapeutisk bruk spores i urinen i 3 dager og 4-6 uker ved kronisk bruk i ett år eller mer. Ved blodprøve kan Benzodiazepiner spores i 6-48 timer.

Cannabis
I urinen kan cannabis ved engangsbruk spores i 1-6 dager, 3-9 dager ved ukentlig bruk og 7-30 dager ved daglig bruk.
I ekstreme tilfeller kan THC spores i 3 måneder, og det er også de som hevder å ha testet positivt selv lenge etter at det har gått 3 måneder.
THC er det stoffet som kan spores lengst i kroppen, og bør derfor være en vane man har lagt vekk en god stund før man skal inn til førstegangstjenesten.
Cannabis kan spores i blodet i 2-3 dager ved uregelmessig bruk og i opptil 2 uker ved regelmessig bruk.

Heroin
Kan ved urinprøve spores i 3-4 dager, og 6 timer med blodprøve.

Kodein
Kan spores i urinen i 1 dag og 12 timer i blodet.

Kokain
Ved urinprøve kan kokain spores i 2-4 dager, med unntak om man har en form for nyresykdom, og 24 timer med blodprøve.

MDMA (Ecstasy)
Kan spores i 4 dager med urinprøve og 35 timer med blodprøve.

Metamfetamin
Metamfetamin kan spores i 1-3 dager, både med urinprøve og blodprøve.

(Klikk her for en oversikt over flere stoffer.)

Hva med hårprøver?
Alle stoffer står oppført som <90 dager, så det tryggeste vil være å slutte med alle rusmidler minst 3 måneder før du skal inn til førstegangstjenesten, dersom du har planer om en karrière i forsvaret.

Er det noe man kan gjøre for å korte ned tiden det tar å bli ren?
Det finnes mange oppskrifter på nett om måter å levere rene prøver på kortere tid enn hva som er vanlig.
Det finnes derimot lite skikkelig dokumentasjon på at noe av dette faktisk virker, jeg har kun kommet over anekdoter.
Og det er som tidligere nevnt mye som spiller inn på hvor fort man vil kunne teste negativt på rusmiddel-tester, og vil også variere fra person til person.
Den eneste måten å garantere rene prøver, er å faktisk ha "rent mel i posen".

Møte opp ruset for å slippe førstegangstjeneste?
Mange har sikkert hørt om noen som har møtt opp ruset til førstegangstjenesten for å bli dimmet/tjeneste-udyktig.
Det er et sjansespill og vil mest sannsynlig føre til anmeldelse og muligens rus-kontrakt.

Her er hva som står i soldathåndboken:

Sitat av Forsvaret
Narkotika og doping
Ulovlig besittelse, omsetting eller bruk av narkotiske stoffer i Forsvaret er straffbart, på samme måte som i det øvrige samfunnet.
Forsvaret har nulltoleranse for bruk av narkotika og doping.

Dopingmidler
Bruk, besittelse og erverv av dopingmidler på militært område er forbudt og gjøres refsbart.
Overtredelse av dopinglovgivningen skal meldes til Forsvarets to narkotikagrupper på samme måte som overtredelse av narkotikalovgivningen, som sørger for at sakene forberedes for eventuell påtale.

Narkotikagruppe Nord og Sør
Ble opprettet i 1978 som et ledd i bekjempelsen av narkotikamisbruk i Forsvaret.
Narkotikagruppe Sør har ansvaret for Forsvarets avdelinger fra Nord Trøndelag til Vest-Agder. Narkotikagruppe Nord har ansvaret for Forsvarets avdelinger i Nordland, Troms og Finnmark.
Hver av gruppene har en polititjenestemann som er faglig leder i gruppens politi- og etterforskningsmessige arbeid, samt en administrativ leder og etterforskere med militær bakgrunn og politihøgskole.
Gruppene har også konsulent, førstesekretær og hundefører.
Vis hele sitatet...
Finner du ikke svaret på det du lurer på?
Alle spørsmål rundt cannabis/rusmidler og militæret som du ikke finner svar på ved å lese i denne tråden, kan stilles her i denne tråden.
Og siden tråden kan bli lang etterhvert, vil jeg anbefale å bruke søkefunksjonen (se bildet) før du poster, bruk stikkord om det du lurer på.
Er det for eksempel urinprøve du vil vite mer om, skriv urinprøve i søkefeltet og trykk enter, og alle innlegg som kan være aktuelle kommer opp.

Sist endret av Veggen; 19. juni 2015 kl. 03:33.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei. Vet ikke helt om dette er riktig forum, men prøver meg her alikevel. Har lest en del rundt på andre tråder, funnet mange svar, men en del er nokså forvirrende.

Det har seg sånn at jeg skal inn i militæret om ikke lenge. Det som er helt sikkert er at cannabis vil påvises hvis jeg må gjennom en urinprøve. Spørsmålet: blir man holdt øye med under pisseprøven, eller vil jeg ha mulighet til å helle opp i noen andres medbrakte urin, og på denne måten teste negativt? Hvis ikke, vil man få være alene om man sier man ikke klarer å tisse mens man blir holdt under oppsyn?

Jeg har røyket i omtrent alle klær jeg har, men de er så klart vasket. Vil hundene fortsatt legge merke til noe da?

Om jeg velger å kjøpe nye klær, er det på noen måte mulig for hundene å lukte det på meg bare av den grunn at jeg har stoffet i meg?

Takker for alle svar.
Du vil bli holdt under oppsyn hvis du må pisse ja. Jeg ville hatt på meg ihvertfall en ny bukse da de ser etter thc partikkler i lommene dine og på kort/mobil etc. Men hundene lukter nok ikke noe hvis du har vasket dem godt

Legg igjen lommebok, vask/skrubb godt av bank kort og andre ting du må ha med deg. Klipp deg kort da du må gjøre dette etter noen dager uansett.

Det kommer til å gå helt fint skal du se
Tusen takk for svar

Jeg ser ikke grunnen til å klippe meg kort allerede før jeg skal inn?
Hvis hundene ikke legger merke til noe, sånn omtrent hvor stor er sjansen for at jeg må avlegge urinprøve?
Sitat av noobiboobi Vis innlegg
Tusen takk for svar

Jeg ser ikke grunnen til å klippe meg kort allerede før jeg skal inn?
Hvis hundene ikke legger merke til noe, sånn omtrent hvor stor er sjansen for at jeg må avlegge urinprøve?
Vis hele sitatet...
Om de markerer deg, kan de ta en prøve fra håret, som kommer til å påvise cannabisen og andre narkotiske midler du har prøvd.

Du må ikke avlegge urinprøve hvis de ikke merker noe.
La oss si jeg blir markert, må avlegge urinprøve og blir tatt. Da kan jeg vel vente meg en bot hjem i posten og prikk på rullebladet? Er det mulig å snakke seg ut av noe sånt? La oss si det skjer, får jeg fortsette å være i militæret eller blir jeg sendt hjem? Har lest så mye forskjellig, både at man blir sendt hjem og at man får bli, men da med mindre valgmuligheter.
Sitat av noobiboobi Vis innlegg
La oss si jeg blir markert, må avlegge urinprøve og blir tatt. Da kan jeg vel vente meg en bot hjem i posten og prikk på rullebladet? Er det mulig å snakke seg ut av noe sånt? La oss si det skjer, får jeg fortsette å være i militæret eller blir jeg sendt hjem? Har lest så mye forskjellig, både at man blir sendt hjem og at man får bli, men da med mindre valgmuligheter.
Vis hele sitatet...
Snakke seg ut av en urinprøve, nei.
Blir du tatt, er det UT

Vet imidlertid ikke noe om det siste..
"Øko-Terrorist"
Sitat av noobiboobi Vis innlegg
La oss si jeg blir markert, må avlegge urinprøve og blir tatt. Da kan jeg vel vente meg en bot hjem i posten og prikk på rullebladet? Er det mulig å snakke seg ut av noe sånt? La oss si det skjer, får jeg fortsette å være i militæret eller blir jeg sendt hjem? Har lest så mye forskjellig, både at man blir sendt hjem og at man får bli, men da med mindre valgmuligheter.
Vis hele sitatet...
Har ikke hørt om noen som har fått bli i forsvaret etter positiv narkotikatest, men vet om flere som har blitt utplassert som sivilarbeidere isteden for førstegangstjenesten etter at de har blitt tatt.
noen som vet om de pleier å ta hår prøver?
om hunden markerer, gjør de det!
Når de tar hårprøver kan du se nesten alle narkotiske stoffer og når du inntok dem. Husk at hår vokser langsomt i starten, så det er best å skinne seg helt rett før man kommer inn på sesjon. Så et annet sted at de kan ta fra under armene hvis det ikke er noe på hodet.
Og til det, kan du bruke hårfjerningskrem, kjøp det på nærmeste dagligvareforretning. Den er fra VEET, og koster ca 78. Jeg brukte fem tuber på å fjerne håret på hele kroppen (Jeg kastet bort mye krem på enkelte områder ), og hodet. Det fungerte fett! Husk bare at kremen ikke skal stå på i mer enn seks minutter.

Vel, du kan jo barbere deg, men jeg mener at krem er den enkleste løsningen. Velg selv, og lykke til
off, skal ikke være lett.
Blir du tatt på innrykk vil du nok bli sendt rett hjem. Har du først kommet inn så vil det nok være større sannsynlighet for at du får bli. Men konsekvenser blir det nok.

Men ikke tenk mer på dette! gjør du som jeg har sagt og tar forehåndsregler så går alt helt fint, skal jeg love deg!
ta en ballong med litt urin i. teip mellom beina og fest denne til en slange som du teiper på lille man,
og når du skal pisse, napp ut korken og klem ballongen med beina,

har ikke prøvd detta, men med gjenomsiktig matrial kansje det ville gått. !
Ble tatt under innrykk på Madla for ikke så lenge siden pga Cannabis.. hadde røyka ganske jevnt og trutt den siste måneden uten å tenke på at jeg skulle inn i militæret. ble fort markert av bikkja og måtte teste lommer/mobil/data for partikler med sånn cannabis spray.. ble tatt på laptopen. ble deretter pissings og hårprøve, avhør og narkobruk på rulleblad.. fikk utsettelse 2 måneder på førstegangstjenesten pga sikkerhetsklarering. om to måneder kan jeg komme inn igjen, men vil ikke få komme i kontakt med våpen eller militære kjøretøy, Gud for en gøy førstegangstjeneste det eventuelt vil bli.

Vil bare si at det er meget vanskelig å ikke bli markert, jeg hadde vasket alle klærne mine og "fjernet" alle spor, allikevel ble jeg markert og måtte avlegge pissings/hårprøve + hurtigprøve som felte meg. Hadde ikke rulleblad fra før av og håpet at jeg kunne gå på pissings hos fastlege for å ikke få det på rulleblad, men snuten var fast bestemt på å fucke opp for meg.

Var mange som ble tatt som bare hadde tatt ett trekk eller to av en joint for 2-3 uker siden, allikevel ble de markert av enten mobilen eller datamaskinen selv om dette hadde blitt vasket med zalo/legesprit..

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=103182
Jeg blir så jævlig provosert når jeg leser sånne artikler. De skryter av nulltoleransen sin og statistikken. Men de sier ikke noe om hvilke stoffer som blir funnet. Det er klart at flesteparten brenner seg på bruk av cannabis, men hva med de som bruker harde stoffer da? De kan jo bare stoppe et par dager før de skal inn de, da sentralstimulerende midler har betraktelig kortere halveringstid. De kan jo også fortsette med dette på perm/helger!

Nulltoleransen er et spill for galleriet! Drikkekulturen som finnes i forvaret er mer bekymringverdig enn cannabis bruk IMO. For ja, jeg har aldri sett et større forbruk av alkohol en det jeg har sett i forvaret.

Jeg føler vel at en cannabisbruker er tryggere med våpen en det en speed freak/alkis er!

OT: Jeg har aldri hørt om noen som har blitt innkalt igjen etter at de har blitt sendt hjem for bruk av dop.

Sitater som dette får meg til å lure på hvordan kompetanse disse folka har? Alt er en stor vits

"De lagres i fettvevene, og skiller seg sakte men sikkert ut av kroppen. Derfor tar det tid før en er helt rusfri"

" Forsvaret sier også nei til dopingmidler. Ungdommer med unaturlig store muskler i forhold til kroppsstørrelse, må være forberedt på å vise fram treningsopplegg"

Beklager rotete innlegg
Så slik jeg har skjønt det, hvis man noen gang har prøvd cannabis så burde man holde seg unna forsvaret? Eller at man ikke burde ta inn cannabis 2-3 før man skal i forsvaret?
De er visst veldig strengt med narkotika i militæret om dagen, man sjekker de aller fleste. Blir du tatt kan du risikere å bli anmeldt, og du kommer garantert ikke inn til førstegangstjeneste.
jeg rykket inn for 6 uker siden, var kun hund da.
Skal på sesjon om 2 uker ish, blir det stress med urinprøve å sånt da? Bare et lite spørsmål liksom, har ikke røyka mer en 4 ganger, sist forrige helg
Sitat av Scanor551 Vis innlegg
Skal på sesjon om 2 uker ish, blir det stress med urinprøve å sånt da? Bare et lite spørsmål liksom, har ikke røyka mer en 4 ganger, sist forrige helg
Vis hele sitatet...
Nope, du vill ikke bli testet for thc på sesjon.
"Øko-Terrorist"
Sitat av admir23 Vis innlegg
Nope, du vill ikke bli testet for thc på sesjon.
Vis hele sitatet...
Har de sluttet med det? for det ble jeg og alle andre på den sesjonen.
Etter det jeg kjenner til så har de aldri sjekket etter thc på sesjon.
Man tar en pisseprøve ja, men de sjekker kun etter uregelmessigheter/sykdommer og ikke etter narkobruk.

På innrykket derimot så er kontrollene ganske så heftige,- som du kan lese om i denne tråden...
Haha. Jeg ble busta med thc i urinen. Hadde ny bukse og slikt, så bikkjen gikk rett forbi meg og merket ingenting. Hadde da røykt dagen før.
Men så på dag nr. 2, hadde bikkjen markert bagen min, med klær jeg hadde vasket grundig. Da var jeg nødt å avgi urin- og hårprøve. Når urinprøven var positiv, ble det avhør, bot og tøys på rullebladet.

Jeg fortalte riktig nok bare at jeg hadde prøvd en sånn joint på et nachspiel hos en kompis, av en kompis, som jeg ikke visste hvem var.
Ante heller ikke hvor mye det var i, hvor den kom fra eller noe.
Sannheten var egentlig at jeg hadde røykt hver dag i over et år før det.
Og han skjønte egentlig at jeg pratet piss, og lurte på om det var noe mer jeg ville ligge til, men nei, jeg så ikke hva det kunne være.

Boten havnet på 3500, og det er den historien som ligger på rullebladet mitt, i en alder av 21.
Ser ikke på det som noe pes, i grunn.
De sendte aldri hårprøven til sjekk heller. De hadde funnet en del annet da, men det hørte jeg aldri noe om.
Kanskje fordi de allerede hadde meg før hasj? Gud vet.

Jeg ble sendt hjem etter det avhøret, og fikk beskjed om at hvis jeg ville inn igjen, kunne jeg avgi fastlegen min rene urinprøver, 4 ganger med 3mnders mellomrom. Kunne jeg få.komme inn året etter. Haha..

Dog, jeg aner ikke åssen det er å bli tatt når man allerede har vært inne en stund.

Og en bør vel gi seg å røyke en 3-4 uker før, siden thc'en ikke går ut av urinen på 3 uker ellerno?
Sist endret av Woddy; 4. oktober 2010 kl. 04:52.
Jeg har på følelsen av at dette kan gå bra nå, egentlig.

Dette er kanskje et latterlig spørsmål, men er det på noen måte mulig for hunden å markere meg pga. svette, hvor thc skiller seg ut?

Jeg har ikke tenkt til å ta med meg noen ting jeg eier eller har fra før av. Skal låne bag av en kamerat. Kjøpe meg nye klær, og bare dra med et eller to antrekk. Tørr ikke å ha med meg pcn eller mobilen. Så da burde det vel ikke være noen sjanse for at hunden markerer meg? Får ta med meg urin fra noen andre i en liten beholder som jeg oppbevarer i bokseren, i tilfelle rottefelle.

OG, om jeg allerede har noe på rullebladet, vil forsvaret allerede være klar over dette? Ser på det som veldig rart at de kaller inn folk, for så å dimme dem igjen. Slikt burde vel være sjekket før man evt. får innkallelse.
Det med svette tviler jeg meget sterkt på! Jeg synes folk overvurderer hundene litt her :P Som jeg allerede har sagt: DETTE GÅR HELT FINT! Du trenger egentlig ikke å ta med deg noe ekstra klær i det hele tatt! Du får alt på dag 2 uansett!

Forvaret sjekker etterhvert om du kan bli sikkerhetsklarert! Dette tar litt tid. Hvis du ikke har tilfredsstillende vandel får du nok en tjeneste hvor du ikke kan håndtere gradert info. Det vil si at det kommer til å bli en litt mindre givende tjeneste.-
IGJEN, tusen takk for svar. Ser mer og mer fram til det nå. Er/var bare meget bekymret for å få enda mer på vandelsattesten. Det kan umulig ta seg godt ut.
Jeg var selv i millitæret i begynnelsen av 2000 tallet. Noen år siden, men ikke så lenge at det ikek skal kunne være representativt. var i luftforsvaret og hadde mine rekruttdager på Værnes.

En jeg reiste sammen med og senere havnet i tropp og på rom med ble tatt for hasj alt første dagen der.

Det som skjedde var at all bagasje ble samlet i en haug i lokalet vi alle ble sjekket i samtidig. Vi ble stillt mot en vegg med ansiktet mot veggen og på en rekke. Vi skulle bare se rett i veggen mens befalet gikk bak oss med hund. De som ble busta fikk et klapp på skulderen som orientering om å ta et steg bort fra veggen. Disse ble like etterpå tatt med inn på et eget rom hvor de foretok urinprøve av hver enkelt. En fikk ikke forlate lokalet før pisseprøven var avlagt.

Vedkommende pisset og testet posistivt. Det eneste som skjedde med han var at han fikk en mindre bot og en merknad på den millitære vandelen (ikke den sivilie som politiet leverer fremtidige arbeidsgivere). Dette igjen resulterte i at han fikk en tjeneste hvor han ikke hadde direkte tillitsverv, altså type postsoldat, MP, etc etc. Han fullførte tjenesten i velferden ved å styre ulån av div spill, pc bruk og slikt. En relativ ok tjeneste sånn sett. Har også hørt om folk med vandel som blir ansvarlig for renhold, kjøkkentjeneste og park/grøntanlegg på leirområder. Så det er fullt mulig å fullføre førstegangstjenesten selv om en har THC i blodet inntaksdagen. De straffesaker som skjer i milliteret under førstegangstjenesten vil bli behandlet av MP og dette er papirer som ikke vil bli brukt sivilt senere. I grove straffesaker blir det nok rettsak og slikt og da er det helt annerledes, men uansett.

For å svare på spørsmålet ditt: JA, du vil bli busta. De sjekker også klærne i bagen din så ny bukse hjelper lite. Om du blir markert på, men ikke har røyka på en måned eller to så bare si du var på fest dagen før eller noe slikt og nekt alt for å noensinne ha røykt. Det er en sjangse for at du slipper unna med det, men ikke sats penger på det. Uansett spiller det mindre rolle for det får ike større konsekvenser uansett. Om du blir sendt hjem er vel egentlig alt etter som hvor keen de er på å få inn folk.- de rekner uansett med et visst frafall i løpet av både inntaket og i løpet av rekrutten.
På sesjon blir du ikke testet for narkotika.

Altså, hvis du bruker tyngre stoffer som heroin, amf, kola osv er det ganske lett å se at du er en 'boms'. Mens du er i forsvaret vil tegn til rusproblemer komme mer tydligere frem enn når du er i det sivile og kan sitte alene bak en pc i en uke. Når du tar en urinprøve vil det bli sendt til analyse, som klarer å se en god stund tilbake.

Dessuten er det også tilfeldige urinprøver mens du er i forsvaret. Du skriver under kontrakt om at du skal urinere under enhver tid hvis du får forespørsel fra din overordne/MP osv. Blir det mistanke, må du pisse.

Forsvaret vil ikke ha jævla bomser. Man blir trent opp til krig (hvertfall enkelte kompanier), og dopvrak passer ikke inn i krig.

Jeg håper enten du blir tatt og sendt hjem, eller at du slutter å røyke IDAG.
Sist endret av brgz; 4. oktober 2010 kl. 11:17.
Sitat av brgz Vis innlegg
På sesjon blir du ikke testet for narkotika.
Forsvaret vil ikke ha jævla bomser. Man blir trent opp til krig (hvertfall enkelte kompanier), og dopvrak passer ikke inn i krig.

Jeg håper enten du blir tatt og sendt hjem, eller at du slutter å røyke IDAG.
Vis hele sitatet...
Les deg litt opp neste gang, så slipper vi idiotiske innlegg som dette videre. At man røyker gjør en person absolutt ikke til et "dopvrak". Jeg er i hvert fall både trent opp til krig, og vedder på at jeg både tjener mer og har høyere utdanning enn deg
Sitat av Mbetew Vis innlegg
Ble tatt under innrykk på Madla for ikke så lenge siden pga Cannabis.. hadde røyka ganske jevnt og trutt den siste måneden uten å tenke på at jeg skulle inn i militæret. ble fort markert av bikkja og måtte teste lommer/mobil/data for partikler med sånn cannabis spray.. ble tatt på laptopen. ble deretter pissings og hårprøve, avhør og narkobruk på rulleblad.. fikk utsettelse 2 måneder på førstegangstjenesten pga sikkerhetsklarering. om to måneder kan jeg komme inn igjen, men vil ikke få komme i kontakt med våpen eller militære kjøretøy, Gud for en gøy førstegangstjeneste det eventuelt vil bli.

Vil bare si at det er meget vanskelig å ikke bli markert, jeg hadde vasket alle klærne mine og "fjernet" alle spor, allikevel ble jeg markert og måtte avlegge pissings/hårprøve + hurtigprøve som felte meg. Hadde ikke rulleblad fra før av og håpet at jeg kunne gå på pissings hos fastlege for å ikke få det på rulleblad, men snuten var fast bestemt på å fucke opp for meg.

Var mange som ble tatt som bare hadde tatt ett trekk eller to av en joint for 2-3 uker siden, allikevel ble de markert av enten mobilen eller datamaskinen selv om dette hadde blitt vasket med zalo/legesprit..

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=103182
Vis hele sitatet...
Jeg hadde røyka jevnt og trutt hele sommeren i fjor, og røyka til og med dagen før jeg skulle inn til førstegangstjeneste på Madla. Men til gjengjeld, tenkte jeg faktisk litt gjennom at jeg skulle på førstegangstjeneste, så jeg hadde ikke med meg ting som tidligere hadde vært i kontakt med hasj. La igjen laptopen hjemme, og kjøpte to sett med nye klær på Hennes og Maurits bare for å ha klær å møte opp i. I tillegg la jeg igjen iPhonen hjemme, samt kortmappa (vasket bankkortet og la det i toalettmappa).

Husker jeg var veldig nervøs når vi fikk beskjed om å stille oss på linje, plassere bagenen bak oss og se rett fram. Hadde selv bare med meg en gammel sekk som ikke hadde vært i bruk på lang tid, med ett klesskift og toalettmappe. Var rimelig nervepirrende da Schæferen lukta på fingrene mine, men det gikk visst bra, selv om jeg ikke hadde vaska dem spesielt mer enn etter å ha vært på toalettet, pluss en dusj før turen til Madla.

Etter hundeopplegget måtte vi frem til avlukker der vi fikk spørsmål som dreide seg om narkotika.. "Har du prøvd narkotiske stoffer?" "Har du kjennskap til noen som driver med narkotiske stoffer?" Etter en kort spørrerunde måtte jeg ta ut alt innhold i lommene, altså noen småpenger og en gammel mobiltelefon. Deretter vrengte politidama lommene mine og strøk en post-it-lapp over den innerste delen av lomma (der hvor alt støvet vanligvis samler seg). De sprayet to forskjellige sprayer på post-it-lappen, noe som ikke ga utslag.

Deretter smilte politidama, ønsket meg lykke til i militæret, og sendte meg videre for utdeling av militærartikler. =)

Poenget med det jeg skriver er at det ikke er så veldig vanskelig å kommer seg gjennom narkotesten i militæret, så lenge man er klar over hva som foregår og hva man kan gjøre for å slippe unna.

Hadde ikke orker å stresse med å renske kroppen min for hår (er gutt, og vil ha hår på kroppen!), men å bruke noen kroner på nye klær er en grei investering for å slippe prikk på rullebladet og en kjedelig bot, i tillegg til å muligens ha stengt alle muligheter for en militær karriere.

Tipper noen vil si at jeg ikke kan ha tenkt gjennom saken særlig nøye ettersom at jeg fortsatte å røyke til dagen før innrykket, men det var en sjanse jeg var villig til å ta, så ingen trenger å nevne det.
Blir du tatt med THC i blodet på innrykk/i førstegangstjeneste kommer dette på det sivile rullebladet!
Sitat av Crabman Vis innlegg
Les deg litt opp neste gang, så slipper vi idiotiske innlegg som dette videre. At man røyker gjør en person absolutt ikke til et "dopvrak". Jeg er i hvert fall både trent opp til krig, og vedder på at jeg både tjener mer og har høyere utdanning enn deg
Vis hele sitatet...
Du er smart. Det er en grunn hvorfor det er NULLTOLERANSE i forsvaret. Kanskje ikke du ser sammenhengen fordi du satt på et kontor i ett år, men for andre har det faktisk noe å si om det er en rusfri person ved siden av deg på skytebanen.

Om du tjener mer penger enn meg eller ikke er vel helt irrelevant? Sier en del om hvor barnslig du er. Men håper virkelig du tjener mer enn meg, for jeg er i førstegangstjenesten hehe. Og mtp utdanning, så har du ikke bedre enn meg

Og jeg står forstatt på mitt og mener at folk som ruser seg har ingenting å gjøre i forsvaret. Hasj eller heroin, what so ever. Forsvaret er mer oppegående enn som så
Sist endret av brgz; 4. oktober 2010 kl. 15:01.
Sitat av brgz Vis innlegg
Du er smart. Det er en grunn hvorfor det er NULLTOLERANSE i forsvaret. Kanskje ikke du ser sammenhengen fordi du satt på et kontor i ett år, men for andre har det faktisk noe å si om det er en rusfri person ved siden av deg på skytebanen.

Om du tjener mer penger enn meg eller ikke er vel helt irrelevant? Sier en del om hvor barnslig du er. Men håper virkelig du tjener mer enn meg, for jeg er i førstegangstjenesten hehe. Og mtp utdanning, så har du ikke bedre enn meg
Vis hele sitatet...

For min del er det akkurat det samme om personen ved siden av meg på skytebanen hadde tatt seg en joint, eller drukket seg full hver helg.

Men en ting jeg forventer er jo at personen ved siden av meg på skytebanen faktisk er edru, akkurat som du forventer at ingen skal møte opp full på skytebanen.
Når jeg kommer til narkotesten, vil de kunne se eller allerede vite det om jeg har noe på rullebladet? Vil bare ikke gå på en smell å juge, også vet de allerede svaret.
Sitat av brgz Vis innlegg
Du er smart. Det er en grunn hvorfor det er NULLTOLERANSE i forsvaret. Kanskje ikke du ser sammenhengen fordi du satt på et kontor i ett år, men for andre har det faktisk noe å si om det er en rusfri person ved siden av deg på skytebanen.

Om du tjener mer penger enn meg eller ikke er vel helt irrelevant? Sier en del om hvor barnslig du er. Men håper virkelig du tjener mer enn meg, for jeg er i førstegangstjenesten hehe. Og mtp utdanning, så har du ikke bedre enn meg

Og jeg står forstatt på mitt og mener at folk som ruser seg har ingenting å gjøre i forsvaret. Hasj eller heroin, what so ever. Forsvaret er mer oppegående enn som så
Vis hele sitatet...
Du sier what so ever, hva med alkohol!? Ser du ikke ironien i nulltoleransen når alkohol er et stort problem i forvaret!? Hvis du er inne så vet du godt hva jeg prater om.

Det er klart at ingen skal være påvirket i tjeneste, det er ikke det vi diskuterer her heller.

Jeg vill heller ha en ved siden av meg med våpen hvor vedkommende har tatt seg et par joints før han kom inn, enn en alkis som drikker seg rav drita i enhver anledning.

Sitat av noobiboobi Vis innlegg
Når jeg kommer til narkotesten, vil de kunne se eller allerede vite det om jeg har noe på rullebladet? Vil bare ikke gå på en smell å juge, også vet de allerede svaret.
Vis hele sitatet...


De vet ikke noe om rullebladet ditt på innrykkdagen. Du vil etterhvert bli bedt om å fylle ut en søknad om sikkerhetserklæring etterhvert, der du må svare på om du har noe på rullebladet. Her er det bare å svare ærlig da de finner ut alt uansett..
De kan luke deg ut for å lukte på klær nå? Satan. Millitæret pleide å være om hva du kunne gjøre fordi du var den du var. Jeg liker ikke dette. Vi trenger folk som kan forsvare landet, og ikke en hær av steriliserte lille feiginger som aldri har syndet i sitt liv.
Enig, akkurat som om man blir en dårligere soldat hvis man har prøvd cannabis liksom. Det er hva du kan utrette og bidra med som burde ha noe å si!
Sitat av brgz Vis innlegg
Du er smart. Det er en grunn hvorfor det er NULLTOLERANSE i forsvaret. Kanskje ikke du ser sammenhengen fordi du satt på et kontor i ett år, men for andre har det faktisk noe å si om det er en rusfri person ved siden av deg på skytebanen.

Om du tjener mer penger enn meg eller ikke er vel helt irrelevant? Sier en del om hvor barnslig du er. Men håper virkelig du tjener mer enn meg, for jeg er i førstegangstjenesten hehe. Og mtp utdanning, så har du ikke bedre enn meg

Og jeg står forstatt på mitt og mener at folk som ruser seg har ingenting å gjøre i forsvaret. Hasj eller heroin, what so ever. Forsvaret er mer oppegående enn som så
Vis hele sitatet...
Slik jeg husker det, var det ytters få som ikke nøt noen form for rus i førstegangstjenesten (skal ikke snakke for de som har vervet seg, er befal eller har andre stillinger). Følger vi din logikk sitter vi ikke lenger igjen med noe forsvar, bare kjedelige gullunger som ikke kan ha det litt moro i ny og ne.


Sitat av Headso Vis innlegg
De kan luke deg ut for å lukte på klær nå? Satan. Millitæret pleide å være om hva du kunne gjøre fordi du var den du var. Jeg liker ikke dette. Vi trenger folk som kan forsvare landet, og ikke en hær av steriliserte lille feiginger som aldri har syndet i sitt liv.
Vis hele sitatet...
Hvis hunden markerer på deg eller det blir funnet spor av cannabis enten i lommene eller i baggen din, vil du bli tatt med til urinprøve. Er urinen fri for narkotika, vil det ikke skje noe som helst. Synes ikke dette er urimelig, går vi ut i fra at det per dags dato tross alt er nulltoleranse for alle former for narkotika i forsvaret. Skjønner ikke hvorfor dette skal være så vanskelig å forholde seg til.

Synes forsåvidt også det er greit at Forsvaret har nulltoleranse når det kommer til narkotika, det er jo tross alt vanskelig for dem å skille mellom dem som nyter rus litt vel ofte, og de som klarer å holde seg i skinnet og bare nyte det ved spesielle anledninger. Hadde blitt litt rart om de fant to personer med cannabis i urinen, men klarer på en eller annen måte å avgjøre at den ene personen gjør det ofte, og den andre sjelden, og av den grunn får han som gjør det sjelden lov til å bli værende. Slik kan det ikke være. Vi kan heller ikke la begge to slippe inn.

Nei, er det så utrolig nøye, kan man jo bare holde seg unna narkotika en stund før innrykket, og dermed er jo saken biff. Eller så kan man følge mine "tips" eller i hvert fall fremgangsmåten jeg brukte for å ikke bli tatt - nevnt i posten min ovenfor - ved narkotikatesten på innrykket.
Du mener at folk som ikke røyker hasj eller doper seg er gullunger som ikke kan ha det moto å ny og ne?

Har heller aldri sagt at folk som er inne ikke bruker noen former for rus. Men det er en stor forskjell på lovlig og ulovlig rusmidler.

Men jeg sier at jeg forstår godt at de ikke lar folk som røyker eller doper seg komme inn. Min erfaring er hvis man har røyket ti ganger, røyker man igjen. Og hvis forsvaret skal begynne å legalisere hasj og heroin, er vi snart som barnesodlatene/opprørsgruppene i Vest-Afrika.
Sist endret av brgz; 7. oktober 2010 kl. 09:59.
Sitat av brgz Vis innlegg
Du mener at folk som ikke røyker hasj eller doper seg er gullunger som ikke kan ha det moto å ny og ne?

Har heller aldri sagt at folk som er inne ikke bruker noen former for rus. Men det er en stor forskjell på lovlig og ulovlig rusmidler.

Men jeg sier at jeg forstår godt at de ikke lar folk som røyker eller doper seg komme inn. Min erfaring er hvis man har røyket ti ganger, røyker man igjen. Og hvis forsvaret skal begynne å legalisere hasj og heroin, er vi snart som barnesodlatene/opprørsgruppene i Vest-Afrika.
Vis hele sitatet...
Ikke vær så forbanna kværulant a! 9 av 10 persjoner har røyka,røyker eller kommer til å røyke hasj i en periode i livet sitt.
prøv å fang opp hva han mener med teksten sin i sin helhet og ikke ordrett hva han skriver! Jeg har røyket hasj i 3-4 år nå! Jeg var smartest i klassen på skolen. jeg hadde 6feil på iq testen på sesjon tiderligere i år! og perfekt helse. under andre værdenskrig gjorde de hasj ulåverlig i amerika fordi det gjorde at folk ble passifister. så fuck det med at man blir utrygg med våpen i hånda.

Ja jeg skjønner godt at det er null tolleranse i militære som også etter norske låver. Men det er litt for strengt!



Men jeg har også mine egene spørsmål som følger :

1.Jeg skal til Madla i stavanger 12.januar. Jeg har ikke røyket hasj på 2 uker. Og skal heller ikke røyke noe mere før jeg skall inn. Jeg kommer til å kjøpe meg 2 nye antrekk for å ha med på oppmøte dagen. Og også legge igjen alt mulig drit hjemme. Men er de bikkjene så flinke at jeg burde bestille nytt bank-kort før jeg skal inn? Har flere kamerater som har blitt tatt p.ga lommebøker. kansje ikke så rart siden lommeboka er det vanerligste gjemmestedet når man skal ha med seg keefen over til en kompis for å chilln :P
Neida bare vask kortet godt du
Flere av tingene er nevnt allerede, skulle selv ha fulgt denne sjekklisten når jeg ble kalt inn til HV tjeneste i fjor høst, men jeg røykte hele uka før og glemte det ut, kvelden før også :S
For ordensskyld så har jeg avtjent verneplikten noen år tilbake i rusfri tillstand

1. Kom i nye klær. Har det vært et narkotisk stoff i kontakt med klærne dine og bikkja får annledning til å sniffe deg vil bikkja med 99% sikkerhet markere. Her har mengde liten til ingen betydning. Å vaske klærne er lite til ingen hjelp.
Gjelder også baggen du har med deg og ALLE tingene i baggen.

2. Legg igjen lommeboka hjemme. Som andre sier det er en fin plass å gjemme keefen men også kort som har vært i kontakt med amf eller cola vil bli gjennstand for en glad hunds oppmerksomhet. Bestill nytt bank kort dersom du er usikker eller ta med kontanter rett fra minibank.
Bankkort skal vistnok være mulig å vaske, men siden det ikke funker 100% på klær hvorfor ta sjansen?

3. Mobilen: dersom den har vært i samme lomme som et narkotisk stoff, lån en annen eller skaff en ny. Er du i tvil så er du ikke i tvil som de sa i førstegangstjenesten (les: er du i tvil så ikke ta den med)

4. Nøkkler gjelder det samme som med mobilen. Spesielt hvis du har brukt dem til mekking. Dersom du har bilnøkkler på deg og bilen står en plass de finner den skal du ikke se bort i fra at bikkja får sjekke den også.

5. Røykpakken: kjøp en ny sammtidig som du stikker i minibanken og henter cash. Ikke glem lighter også

6. Klipp deg. Som nevnt av andre så er det lurt å ta skalpen. Blir du tatt ut til urinprøve etter å ha blitt markert BLIR det tatt hårprøve. Dette er veldig viktig dersom du har tatt andre middler enn canabis. Er dog noe usikker på om hårprøven er fellende dersom du blir tatt. Men gjør dette et par dager i forveien slik at det ikke ser ut som du ble skamklippt dagen før.
Etter det jeg har hørt og fått ut av Narko Sør vil det håret som vokste ut når du tok et stoff kunne brukes til å påvise stoffet.
Har aldri hørt om at det er tatt prøver av andre steder en hodet. Litt ekstremt å ta allt hår på kroppen.

7. Dersom du vil ha en ren urinprøve på innrykk bør du holde deg unna cannabis i ca 2 mnd (litt lenge men da er du sikker) før innrykk. Husk også å trene regelmessig og drikke rikelig med vann da dette vil være med å øke forbrenningen og utskillelsen av sporstoffer i urinen. Holder du 2 mnd regelen så skal du være relativt trygg.

Vanlig praksis ved innrykk er at all bagasje blir satt i en hall og at folk blir sluppet inn puljevis for å hente sin bagasje. Noen eller alle i hver pulje blir plukket ut til kontroll (Samtlige som har bagasje som bikkja har markert på) og noen tilfeldige inni mellom. Ved førstegangstjenesten var det MP som utførte denne kontrollen. Min kjære lillebror hadde på dette tiden røykt hasj og oppbevart brukerutstyr i sekken jeg reiste med uten at jeg viste det, og jeg ble derfor plukket ut i min pulje. Jeg ble spurt av MP soldaten som sjekket min bagasje om jeg hadde noe imot en urinprøve, i mine yngre dager viste jeg ikke hva hasj var og hadde derfor ingen problemer med dette. Det ironiske i hele pisseprøven var at jeg holdte på å sprenge blæra, men da jeg på åpent toalett med en MP i nakken fikk scene skrekk var det ikke mulig å få ut en dråpe.

Ved HV inrykket ble hele første dag brukt til utlevering av utstyr og jeg trodde derfor at jeg hadde sluppet unna kontroll. På begynnelsen av dag 2 ble vi bedt om å møte i en verkstedhall. Vel inne i hallen ble alle bedt om å legge alle personlige eiendeler i lua (Vi var allerede kledd opp i feltuniform) ta et skritt fra lua og snu ryggen til. Bikkja fant seg et festmåltid i form av min lommebok. Jeg hørte dette ganske lett da bikkja var bak meg. Lommeboka hadde flyttet seg 20 cm ut av lua da vi fikk plukke opp igjen våre eiendeler. 4 mann ble plukket ut til videre kontroll. 3 av disse var tilfeldig utvalgte sammen med meg, sikkert for å unngå uthengelser av enkelt personer.


Ved en urinprøve vil en bli stående på et toalett med døren åpen og en betjent fra Narko Nord/Sør i døråpningen. Man kan pent be vedkommende snu seg, men ikke regn med at vedkommende gjør det. Står du lenge og sliter med å pisse så er det større sjans for at du får viljen din.
Å ta med urin vil jeg si er meget mulig men trolig alt for stress å utføre.
Syndes selv synd på vedkommende som skulle overvære min urinprøve da jeg måtte drite i samme slengen. HAHA han gikk bort fra dør åpningen ganske fort etter at første kubben traff vannet.
Betjenter fra Narko Nord/Sør er ofte bistått av MP men i hovedsak er det MP soldater som bistår. Dersom det er kun MP tilstedet er jeg noe usikker på holbarheten i det de måtte oppdage i forhold til en sivilrettslig sak. Men de har nok ingen problem å ta det med Politiet

Dersom du ikke er sikker på om du klarer å bestå en urinprøve må du være forberedt på avhøret. Ikke noe stress men her kan man lett snakke på seg en tusenlapp ekstra i bot.

Fra forelegget jeg har fått:

I Straffeloven §162 første ledd
for ulovlig å ha tilvirket, innført, ervervet, oppbevart eller overdratt narkotika, eller medvirkning til dette.

Grunnlag:
En gang kort tid forut for xx.xx.xx i "en by" kjøpte han av en ukjent person 3 gram cannabis (hasj) for kr. 300,-

II Legemiddelloven §31 annet ledd jf § 24 første ledd
for uten lovlig atkomst å ha brukt narkotika

Grunnlag:
I tiden forut for xx.xx.xx i "en by", eventuellt andre steder, har han brukt cannabis (hasj) og kokain.

5000,- blanke kroner!

Del II var ikke til å unngå, men den første paragrafen kunne jeg lett ha snakket meg utenom, men jeg forklarte meg hvordan jeg hadde fått tak i keefen. Dumt men jeg fikk faktisk en god tone med fyren som avhørte meg og det var nada stress og tenkte ikke så hardt på at dette kunne gi mer straff.
I avhøret er det ingen vits å lyve, du kan bare la være å svare på spørsmål dersom du ikke ønsker å svare. Er du dårlig til å lyve er det lettere å nekte å uttale seg pga represalier.
Det eneste du har plikt til er å oppgi navn, fødselsdato, adresse, samt hva du arbeider med eller hva du studerer.
Dersom politiet gir uttrykk for at saken din likevel vil sendes til domstolen, har du ikke mye å vinne på å avgi forklaring under dette avhøret. Så du kan fint nekte å forklare deg, men det greieste er å tilstå bruk og INGENTING annet. Dersom du ikke tilstår vil saken sendes til domstol hvor saksomkostninger og advokat kostnader vil komme i tilleg til en noe dyrere bot.

Dersom politiet stresser deg til å avgi svar før du har fått tenkt deg godt om, bør du vente med å svare til du har fått ryddet tankene dine. Bruk den tiden du trenger. Husk at du ikke har plikt til å forklare deg. Husk også på at det du sier i avhør kan benyttes mot deg i en eventuell sak og at du da vil bli konfrontert med det du har sagt.

ADVARSEL! Dersom du har mobil med deg vil denne bli gått igjennom, meldinger er ikke kos å få slengt i trynet i avhøret. Dette kan fucke din troverdighet og regelrett sette andre personer du kjenner i en del problemer.

Litt om det jeg lærte i avhøret om Narko Sør:
Narkotika avdelingene til forsvaret er delt opp i Narko Sør og Nord. Basically 2 forskjellige operasjons områder av praktiske årsaker.
Narko Nord og Sør er underlagt justis departementet og har politi myndighet, dvs at de arbeider i all hovedsak med forsvaret men er likestillt med politiet.
Sakene de etterforsker oversendes ditt lokale politidistrikt for domfellese evt forelegg.
Forelegget blir å finne på uttømmende politi attest for alltid.
Men en ordinær politi attest mener jeg at forelegg forsvinner etter 5 år. Dette må dog verifiseres.

Videre dersom du blir tatt blir du tilbakeført til Vernepliktsverket lister dog med annmerkning om at du har blitt tatt for narko. I følge vernepliktsoffiseren på stedet var det umulig å bli kallt inn igjen til HV tjeneste etter å ha blitt merket som dette i VPV's lister.

For ordens skyld les http://www.mistenkt.no/Avhor/ meget kort info om avhør

Lykke til!
http://www.mistenkt.no var en drit bra side om du har til hensyn å komme best ut av et avhør eller rettsak

Men en ting som jeg mangler svar på etter å ha lest alt på denne siden.

Har man krav på advokat i militære avhør? altså få en oppnevnt. Evt gratis eller ikke?
Som f,eks om jeg må i avhør p.ga narkobikkjer på sesjon.
Sist endret av Hobby_narkis; 8. oktober 2010 kl. 13:37.
Sitat av pamparius Vis innlegg
Jeg blir så jævlig provosert når jeg leser sånne artikler. De skryter av nulltoleransen sin og statistikken. Men de sier ikke noe om hvilke stoffer som blir funnet. Det er klart at flesteparten brenner seg på bruk av cannabis, men hva med de som bruker harde stoffer da? De kan jo bare stoppe et par dager før de skal inn de, da sentralstimulerende midler har betraktelig kortere halveringstid. De kan jo også fortsette med dette på perm/helger!

Nulltoleransen er et spill for galleriet! Drikkekulturen som finnes i forvaret er mer bekymringverdig enn cannabis bruk IMO. For ja, jeg har aldri sett et større forbruk av alkohol en det jeg har sett i forvaret.

Jeg føler vel at en cannabisbruker er tryggere med våpen en det en speed freak/alkis er!

OT: Jeg har aldri hørt om noen som har blitt innkalt igjen etter at de har blitt sendt hjem for bruk av dop.

Sitater som dette får meg til å lure på hvordan kompetanse disse folka har? Alt er en stor vits

"De lagres i fettvevene, og skiller seg sakte men sikkert ut av kroppen. Derfor tar det tid før en er helt rusfri"

" Forsvaret sier også nei til dopingmidler. Ungdommer med unaturlig store muskler i forhold til kroppsstørrelse, må være forberedt på å vise fram treningsopplegg"

Beklager rotete innlegg
Vis hele sitatet...
Ja hyklerske folk, jeg ser såå mange som ruser som på sentralstim. og som drikker og herjer, men fremdeles får lov til "alt"
Føler med dere cannabisrøykere =/
Jeg har fått plass i MP . :P Så jeg skal komme å ta deg
Sitat av Hobby_narkis Vis innlegg
http://www.mistenkt.no var en drit bra side om du har til hensyn å komme best ut av et avhør eller rettsak

Men en ting som jeg mangler svar på etter å ha lest alt på denne siden.

Har man krav på advokat i militære avhør? altså få en oppnevnt. Evt gratis eller ikke?
Som f,eks om jeg må i avhør p.ga narkobikkjer på sesjon.
Vis hele sitatet...
Dersom det er MP som avhører deg så ville jeg spurt dem der og da.
Dersom MP vil oversende saken ferdig etterforsket til dit lokale politidistrikt så kan du som mistenkt like så godt se på MP som en ordinær politimann.
Er det Narko Sør/Nord som avhører så kan du likesågodt kalle dem Politiet da de er underlagt justisdepartementet og har samme grad av myndighet.

Fra Fangehåndboka:

Du har rett til å ha med en advokat under politiavhøret. Muligheten
for å få dekket utgiftene til dette er imidlertid små.
Hvis du blir avhørt etter å ha blitt arrestert, kan situasjonen
være noe enklere. Dette fordi du har krav på advokat i alle
trinn av saken. Hvis det blir sak, skal du ha advokat.

Les fra jussbuss.no som er en organisasjon bestående i hovedsak av juss studenter.
Fangeboka starter med pågripelse og fortsetter utover derifra. Og har også referanser til de aktuelle paragrafene i margen slik at du kan kryssreferere mot lovverket. Denne er på 210 sider:
http://www.jussbuss.no/files/Image/p...oka_1_korr.pdf
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kjellhellbell
7 1
Var nettopp på Sesvollmoen på inrykk. Gikk gjennom de obligatoriske sjekkene, og såklart ble jeg stoppet på narko delen. Hunden hadde markert jakka mi, og videre fant politiet uhyre små mengder av hasj i den ene lomma mi. Etter et kort intervju og beslaglegging av mobilen min, ble det tatt hårprøve og pisseprøve av meg. Politimannen forklarte at vist prøvene var negativ skulle jeg få igjen mobilen og forsette på inrykket, vist prøven var posetiv så kunne mobilen brukest som bevis. Jeg ble plassert på et venterom mens analyserte testene. Heldigvis for meg var pisseprøven negativ, ettersom jeg ikke hadde røyket på over en månde, jeg fikk igjen mobilen min og kunne forsette inrykket. Politimannen smilte og sa alt var greit og sendte meg videre. Det jeg lurer på er da: hva med hårpøven? Er det slik at de bare bruker hårprøven vist urinprøven er posetiv, eller hva er greia? Kommer jeg til å bli tatt nå senere, eller er jeg home free?