Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1094
Hei, har laget røyke brus med salmiakk metoden ved flere anledninger. Men noen brus typer som fremstår like bra på nesen/ser veldig bra ut også har en rett og slett grusom smak i forhold til andre typer som nærmest smaker godt. Noen andre som har opplevd dette eller har noen formening om hva det kan være? Ikke fenger det noe særlig heller men det er fortsatt mye av brusen som gjenstår etter prosessen.
Sist endret av Gråsonen; 19. februar 2020 kl. 01:13.
vel, mulig det er noe kolaen er cuttet med som blir med i produktet etter du koker den. Ikke vet jeg hva det kan være, men det er åpenbart en grunn for at det smaker anderledes.
ØSTEN
Trådstarter
2 0
Ja, bare så merkelig at man ikke klarer skille verken feng/smak med nesen på typene som smaker dritt p å røyke og de som smaker bra. Utseende messig fremstår det som såkalte fishflake ;s
Sist endret av Gråsonen; 19. februar 2020 kl. 03:21.
Sitat av Gråsonen Vis innlegg
Hei, har laget røyke brus med salmiakk metoden ved flere anledninger. Men noen brus typer som fremstår like bra på nesen/ser veldig bra ut også har en rett og slett grusom smak i forhold til andre typer som nærmest smaker godt.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt for fattig til å være noen ekspert på cola, og litt for lite kjemiker til å transformere det til andre substanser.
Men ang. det med smak, så er jo den ganske distinkt. Det samme med den andre egenskapen, bedøvelse, jo mer bedøvet dess bedre "brus" slik jeg husker det.

Med tanke på hva den eventuelt er spedd ut med, så går det jo an å fixe så du sitter igjen med et renere
produkt før du starter på det andre. Kanskje det vil hjelpe på smaken.
Soda Stream Boi !
Sist endret av vindaloo; 19. februar 2020 kl. 05:51.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg er litt for fattig til å være noen ekspert på cola, og litt for lite kjemiker til å transformere det til andre substanser.
Men ang. det med smak, så er jo den ganske distinkt. Det samme med den andre egenskapen, bedøvelse, jo mer bedøvet dess bedre "brus" slik jeg husker det.

Med tanke på hva den eventuelt er spedd ut med, så går det jo an å fixe så du sitter igjen med et renere
produkt før du starter på det andre. Kanskje det vil hjelpe på smaken.
Soda Stream Boi !
Vis hele sitatet...
å velge cola etter hvor bedøvet man blir er vel noe man slutta med på 80-90-tallet eller når det var folk begynte bruke lidocaine osv til å bøffe med?

TS: heller ikke no ekspert på coke, men rimelig sikker på den skal ligne litt på hvit oljete voks/stearin el.l når du har kokt den med ammoniakk, og når det ser ut som fishscale så skal det være i saltform med grei renhet..?

mulig jeg tar feil her, men tror nå denna infoen sitter i hue mitt av en grunn
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
å velge cola etter hvor bedøvet man blir er vel noe man slutta med på 80-90-tallet eller når det var folk begynte bruke lidocaine osv til å bøffe med?
Vis hele sitatet...
..dette kan du sikkert bedre en meg
men ifra ca.97 til 00 var den bedøvelsen en ganske sikker indikator der jeg handla. Driver ikke med cola lengre nå.
Det var de glade 90 åra!
Sitat av vindaloo Vis innlegg
..dette kan du sikkert bedre en meg
men ifra ca.97 til 00 var den bedøvelsen en ganske sikker indikator der jeg handla. Driver ikke med cola lengre nå.
Det var de glade 90 åra!
Vis hele sitatet...
holdt meg unna det ranet cola er siden 2000-2010 et sted, så er ikke akk i det gamet lengre selv og mye kan ha skjedd :P