Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1050
Jeg er helt ny i FreeBSD-gamet, sliter litt med å få kjørt X på FreeBSD. Brukte hele gårsdagen på å få installert FreeBSD, får det opp i consol nå og kan gjøre mye, men hadde vært greit med litt grafikk på det hele.

Jeg prøvde å sette opp X server under installasjonen, men da bare frøs PC-en.

Mine kompoenenter i PC-en er:
- P3 600 MHz
- Matrox G400 Max
- 3Com nettverkskort
- Soundblaster Live 1024

Jeg leste igjennom det som skrives til skjerm i det FreeBSD starter opp og der stod det ikke noe om Matrox kortet mitt eller noe om skjermen min så lurer på hvordan man legger til Matrox-driver og eventuellt om man må legge inn hvilken skjerm man bruker for å kjøre X.
Sist endret av fropal; 2. november 2004 kl. 12:57.
Hvilken version av FreeBSD kjøyrer du?
Dei komponenatane du oppga skal være støtta.
Les Handbook der får du masse nytting info www.freebsd.org/handbook eller /usr/share/doc/handbook
Jeg kjører FreeBSD versjon 4.10
Fikk det til nå, X var ikke konfigurert riktig, fant hvordan man gjorde det i håndboken.

Nå har jeg fått lastet inn X men det er bare en masse hvite terminalvinduer, er det slik at man må velge KDE eller Gnome for å få et skikkelig oppsett på det hele eller er jeg helt på jorde?
Legg inn f.eks. kde med pkg_add -r kde (å legge inn via ports vil ta en god stund), så redigerer du .xinitrc i hjemmeområdet ditt. Der skriver du exec startkde, så bør startx gi deg KDE.
Kanskje noe med skjermkort driverne dine?
Se i /etx/X11/xorg.conf hvis ikke XFree86.
Har du nvidia. skal det stå "nv" slik som denne

Section "Device"
Identifier "Card0"
Driver "nv"

Eller "ati" hvis du har ati kort.
Ellers kan du jo installer nvidia driverne, som er
veldig enkelt via en binary du får lastet ned på
www.nvidia.com
eller bruke pakkesystemet
Fikk det til nå, takker for al hjelp
Gææren: Les tråden før du poster. Han har et Matrox-kort, han hadde allerede fått i gang x, og det er ikke bare å legge inn en binærdriver til freebsd, det krever at man rekompilerer kjernen.
Hmm, hvis jeg heller vil benytte Xorg istedet for XFree86 hvordan får jeg da tak i Xorg slik at jeg kan bruke det istedet?

Jeg brennte bare et ISO av 4.10 R og der ser det ikke ut som Xorg er med. Har hørt at Xorg er mye bedre enn XFree, men har igrunnen ikke peiling.
xorg ligger i ports.
Hmm, fant det ikke i ports, skal sikkert være der hvis pakken er inkludert
Fant denne siden: http://www.freshports.org/x11/xorg/. Hvordan laster jeg det ned til maskinen via consol? Sorry hvis jeg spør for mye, men dette er litt uvandt for meg.

Eventuellt hva skal jeg laste ned og hvor skal jeg ligge det for at det skal kunne enkelt installeres.
cd /usr/ports/x11/xorg/ && make install clean. Det er ikke så veldig forskjell på xorg og xfree foreløpig, jeg ville anbefalt deg å bruke xorg inntil videre.
Jeg hadde ikke mappen /usr/ports/x11/xorg, så jeg lastet ned via ftp noen filer:
xorg-1.tar.gz
X11R6.7.0-src1.tar.gz
X11R6.7.0-src2.tar.gz
X11R6.7.0-src3.tar.gz
X11R6.7.0-src6.tar.gz

(Lastet filene ned fra: ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/ports/distfiles/)

Dette antar jeg er pakkede filer, kan jeg bruke noen av de filene jeg har lastet ned på noen måte? Jeg har lastet ned alle filene til dir: /usr/ports/x11

Jeg har bare consoll nå etter at jeg reinstallerte FreeBSD.
Prøv å oppdater ports treet, og se om du ikke finner det i ports da.
Hvordan oppdatere ports-treet: søk etter cvsup
Hmm, dette med portsupgrade skjønnte jeg ikke så mye av, ser fint hva som står i manualen, men mangler bakkunskap til å fullføre alt.

Men jeg har vel lastet ned de filene jeg trenger, eller er det ikke fullt så enkelt som å bare gjøre noe med dem?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Jo, om du ikke ønsker å bruke cvsup eller portsupgrade helt ennå kan du selvfølgelig gjøre det det tungvinte veien ved å laste ned pakkene på egenhånd og legge dem i /usr/ports/distfiles. Du bør også laste ned /usr/ports/<kategori>/<pakkenavn> sin nyeste tarball fra Freshports for å få Makefile, pkg-plist m.fl kompatibel med kildepakkene.