Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 762
Hei
Jeg er med å arangerer LAN med ca 70stk.
Vi har en 10mbit internettlinje. Jeg tenkte å dele denne internetlinjen med en pc som router.

Jeg er litt usikker på hvilken linux distro jeg skal velge til dette. Hjemme har jeg brukt ipcop og smoothwall.

Er det noen som har erfaringer med disse 2 til et litt større nettverk? Eller er det bedre å eks instalere slackware for å dele internette n?

Takk
Smoothwall burde takle det helt fint. Jeg har selv brukt archlinux i et lignende miljø.
Hvis du bare skal ha plain NAT uten forwarding og stasj vil en hvilken som helst distro med iptables og dhcp duge egentlig. Skal ikke mer enn tre-fire kommandoer til før du har fått opp en simpel ruter.

Det er også verdt å ta en titt på m0n0wall, freebsd-baser ruter.
HAr sett litt på m0n0wall. Men har fått hørt at den ikke duger til litt større nettverkt. Vet ikke om dette er sanrt da :P

Må ha muligheten til forwarding og stasj. Tror jeg går for smoothwall siden jeg har litt erfaringer med denne.
Har ikke prøvd i større nettverk, men ClarkConnect fungerer i alle fall ypperlig her på hjemmenettverket. Masse muligheter inkludert port forwarding osv.