Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 6465
Lurer på hvordan en kan koble 1 fas 230V til 380V 3fas med N leder.

Har tenkt ut en variant men er usikker på om denne fungerer, skal ikke trekke så mye strømm ut ca 500mA

L1______________N
L2______________L1
L2
L3

Så koble kondensator mellom L1 og L2, L2 og L3

Noen som har erfaring med dette? Eller har andre løsninger?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Skjønte ikke helt hva du skulle.
Har du 380V 3 fase og skal ha ut 230V? Da henter du ut mellom N og L1 på 380V.
Han vil ha 230V 1Fas (2 fas) til å bli 3 fase 380V, Har aldri jørt omm noe sån, men kan jo hende det går da,

kanskje en kan lage 3 fase 230V og å transformere det opp? men da får du vel trøbbel med N leder?
Sist endret av mosfet1; 6. november 2007 kl. 16:33.
Hva er det for en type last egentlig som trekker 500mA og krever 3-fas? (Dette er jo også litt essensielt for hvordan du skal løse det.)
En frekvensomformer med L1-L2 inn, og L1-L2-L3 ut, for så og transformere spenningen opp?
Sist endret av Remien; 6. november 2007 kl. 19:13.
det skal brukes til en stor dimmer pakke til lys, som er på 23kW.
Men denne er egentlig bygget for 380V TN-system. Selve power deler er fordel ut slik at det passer for It system 230 V. Men kontroller kortet som bare terkker 500mA er laget for TN sysem. Og kontrolleren ternger alle tre fasene, siden den bruker referanse på tilførsel strømmen av dimmer pakken til å styre triacene på utgangen.
Derfor ønsker jeg å bygge om tilførsen til kontroller kortet slik at jeg kan bruke 230V inn på kortet.
Og spørsmålet er om noen har en god løsning hvordan jeg kan koble dette?
Der tilkoblings klemmene er som følger L1, L2, L3 og N.
Har jo da 230V 3fas inn til dimmeren. Men siden denne dimmeren skal kunne brukes på IT og TN nett, så ternger jer en løsnig for å koble kontroller kortet med 230V 2fas.
Tenkte da konaske å koble nån kondensatorer mellom L1 og L2, L2 og L3.
Noen som har erfaring med dette?
du har L1, L2, L3 og N leder? Blir litt forvirret når det kortet ditt trenger både TN-system og IT-system.

L1, N = 1~ 230v
L1, L2, L3 = 3~ 380v
L1, L2, N = 3~ 230v


Hvilken farge, og hvor mange kabler er det du holder på med?
Sist endret av kenneth199; 7. november 2007 kl. 17:12.
Dette går nok ikke ant å koble seg til, du må ha en omformer av rett slag, avhengig av hvor stor belastning du skal ha.
Sist endret av Madusius; 7. november 2007 kl. 17:45.
Hvis du har L1 og N i veggen, så betyr det at du har TN-system tilgjengelig i sikringskapet. Hvis det er TN du trenger til dette kortet det er snakk om, sannsynligvis vil det også la seg gjøre å bygge om den modulen det er snakk om, for jeg tviler sterkt på at den faktisk trenger 3 faser, tror heller den likeretter alle 3 for å lage en glatt likespenning. Dette kan du selv kompensere for med å bruke flere små kondensatorer, riktignok etter at du har likerettet den ene fasen.
ikke så lett å forklare dette men har laget en tegning på hvordan det er koblet opp nå i dag etter ombygging.
For å bruke 220v IT-nett kobler jeg sammen x+u=R, Y+v=S og Z+W=T
for å bruke 380V TN-nett kobler L1=X, L2=Y , L3=Z og N=u+v+w
for enkelt å bytte mellom IT og TN nett har jeg brukt en kontakt med 6 pinner ut, slik at jeg kan koble sammen enkelte ledere inni kontakten. Slik at jeg har da en kabel for 230V og en for 380V.
Med denne løsningen kan jeg å bruke 1 fas 220v i tillegg.

Men problemet er da siden denne dimmeren er laget for TN nett. er kontroller kortet laget for dette og. Så det jeg ønsker er å få til en løsnig på hvorden jeg kan koble 3 fas til kontroller kortet. Kortet bruker ikke mer enn 500mA. Kortet likerertter spenningen ja. men den bruket også ref. spenningen/frekvensen til de forskjellige fasene til å styre triacene.
Tenkte kanske jeg kunne koble noen kondensatorer mellom L3 og L2, L2 og L1.
Vet ikke hvorden den løsningen vill fuke. tenketr da på to kondensaroter "etterhverander".

Så spr. er egentlig hvordan skal jeg koble spennigen til kontroller kortet?
Mulig at jeg ikke kan få wen løsning på å bruke begge systemen, men ønsker da å få til en løsnig å koble spennig til kontrollerkortet med IT-nett.
noen som har en smart løsning?
Sist endret av Progres; 8. november 2007 kl. 14:32.
du kan ikke ha 3 fase 230V og 400V i et og samme inntak, det går bare ikke. det er to helt forskjellige systemer. det går ikke an å koble seg til på en enkel måte, du må ha en en spenningsomformer av noe slag.
Sist endret av Madusius; 8. november 2007 kl. 17:40.
Hvorfor mener du at dette ikke går? Slik dimmeren e koplet opp nå (ref. vedlegg tidliger) fungere dimmer. men har problemer med dimmer kurven ut, siden kontrollerkortet ikke har rett ref. spennign/frekvens inn.
Dimmern har 230V ut fra dimmerkursene.
Derfor trenger jeg en løsning på koblingen til kontrollerkortet.
er ikke helt med på va du mener nå altså... men du har altså koblet 3 fase 230V inn på noe som skal ha 3 fase 400V?

Kan du gi en litt mer beskrivende tegning, skjønner ikke helt hva du har tegnet her altså...
Dimmeren består av 12 kanaler, som lever 0-230V. Jeg har ombyggd dimmer slik at den skal vær mulig å bruke på IT nett og TN nett. (ref vedlegg/innleg tidliger).
Men trenger hjelp til å koble kontroller kortet opp som bare trekker 500mA
Så spr. blir da hvordan koble seg mot et 3 fas TN system 380V når en bare har IT nett 230V 3 fas tilgjengelig?
Skjønner enda ikke du mener, sånn som du har formulert spørsmålet ditt, så mener du altså at du befinner deg i et 230V 3fasesystem, og ønsker å koble deg mot et 400V 3fase system?(henger ikke helt på greip det der...)

Den tegningen din er ikke bare bare å skjønne seg på... Kan du tegne en tegning med spenninger og litt mer beskrivelse?
Sist endret av Madusius; 9. november 2007 kl. 11:33.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
8 2
Noen som vet hvem som selger en liten trefasetransfomator?
Trenger ikke være større enn 6VA
Aner ikke, men jeg ser ikke noe i veien med å bruke en vanlig trafo per fase.
Trådstarter
8 2
Hvordan kobler jeg denne opp da?
skal ha trekan kobling 230v på primær siden og 400V stjerne på sekunder siden.
Hvilken trafo skal jeg velge? 230/230V?
En elektroinstallatør kan bestille en 3-fas trafo til deg. Du må selvfølgelig regne med at det koster litt da.
Blir mest sansynlig billigere å bygge om utstyr beregnet for 400V til å fungere med 230V.
Hva er det som skal kobles til da?
Trådstarter
8 2
Skal brukes til en stor dimmer som er bygd om fra 400 til 230v.
Men kontroller kortert til dimmer er laget for 400v +N leder
Så det jeg tenkte var å bruke en tre fas trafo til kontroller kortet.
Trafoen trenger 230 v inn og 400v ut med N leder. trekan/stjerne kobling
Kortet trekker under 1A. Så tenkte først på en liten trefas trafo. men det vat ikke så lett å finne.
Kan kanskje bruke tre små trafoer å koble de sammen. Men hvilkebn trafo trenger jeg da.
230/230V
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Kan ikke så mye vekselstrømslære, men ting blir gjerne vanskelig når det er snakk om spenningsreferanser.
Det er ikke mulig å bytte ut kontrollerkortet? Blir kanskje upraktisk hvis du ofte skal veksle mellom systemene.
Lenge siden jeg har drevet noe særlig med 3-fas, men jeg vil tro det følgende vil fungere. I mangel av programvare for koblingsskjemategning akkurat nå, må jeg prøve å forklare med ord.

Vi kaller de tre transformatorene T1, T2, og T3. De har fire tilkoblinger vi velger å kalle PRI1, PRI2,, SEK1 og SEK2, for henholdsvis primær- og sekundærsiden. Så T1SEK1 er da sekundærtilkobling 1 for T1. Det er viktig at du er konsekvent på hva som er hva gjennom koblingen. Tegn de opp, så minker du sjansen for misforståelser (såfremt jeg klarer å ikke rote meg bort i forklaringen).

Koble så L1 til T1PRI1 og T3PRI2, L2 til T1PRI2 og T2PRI1 og L3 til T2PRI2 og T3PRI1.
Så kobler du sammen T1SEK2, T2SEK2 og T3SEK2. Dette blir nøytrallederen.
Du vil da finne L1 på T1SEK1, L2 på T2SEK1 og L3 på T3SEK1.

Jeg har hverken simulert eller prøvd koblingen, så jeg garanterer ingenting. Innspill fra andre som driver med 3-fas er velkomment.
▼ ... noen uker senere ... ▼
jeg har en dårlig følelse for den der, må jeg si. det skal sies at det ikke er stort med 3-fas jeg heller lefler med, men.
OM jeg forstod tingen riktig her, så vil progres ha deltakobling på primærsiden (230V) og stjernekobling (400V+N) på sekundærsiden(alt OBVIOUSLY 3fas), som du forklarer. tegnet kjapt opp det du forlkarte i paint, og prinsipielt sett ser det ikke rent galt ut, tho jeg har en uggen følelse for at det er noe muffens der, for hvis det bares skal brukes noen av fasene, og en skal brukes som referanse osv, aner jeg meg at du kan få tulle litt med usymmetriske belastninger, men det kan ikke jeg stort om, men jeg kan ta utfordringen med til elenergi-læreren vår, og la han tygge på den.
Jeg vil ikke tro en usymmetrisk belastning vil få noen større konsekvenser med den kretsen enn uten, men som sagt, den er ikke testet. Bare en mulig løsning jeg kom på i farten. Hadde vært interessant å teste den.
Har ikke lest alle postene, men det du gjør er følgende:

T1(N)
T2
T3

T1, og T2 er de 2 fasene du har i kontakten.
Det du trenger å gjøre, er å koble en kondensator i mellom T2 og T3

Så må du koble i stjerne. da får du 380volt ut.
Sitat av Rellativ
Har ikke lest alle postene,
Vis hele sitatet...
Det burde du. Les post #20 for eksempel. Spørsmålet har forandret seg noe.