Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 680
Hei,

Har prøvd å lete litt på forumet, men ikke funnet noe konkret svar:

Er det noen av dere som vet om man kan ta opp lappen mens man er i rusbehandling (institusjon)? Enten ved å pisse rent 6 mnd mens man er i behandling, eller å søke om lappen uten å si fra til lege/institusjon? Lappen er ikke beslaglagt pga manglende edruelighet.

Bakgrunnen for spørsmålet mitt:

Jeg er nå på rusbehandling (døgnbehandling som varer 12 mnd), og ønsker å få tilbake lappen før jeg er ferdig. Slik at jeg kan ordne meg jobb før jeg skal flytte hjem igjen for godt.

For litt over 5 år siden fikk jeg 1 års sperrefrist for kjøring med lav-promille (pepper). Etter dette var jeg 6 mnd på rusinstitusjon, og leverte rene urinprøver mens jeg var der. Jeg fikk dokumentasjon på dette som jeg leverte til tingretten når jeg skulle få endelig dom for ruskjøringen.

I dommen står det ingenting om krav til urinprøver, men det står at jeg har levert skriv fra psykolog "Navn Navnesen" at jeg har vært i behandling i 6 mnd og "hatt god nytte av behandlingen, samt levert rene prøver under hele oppholdet".

I 2020 (før covid) fikk jeg et jobbtilbud under forutsetning at jeg skulle ta opp igjen lappen. Jeg søkte derfor om å få tilbake lappen uten å levere helseattest. Da ble både vandel og egenerklæring om helse godkjent. Jeg kunne i praksis tatt opp lappen igjen da, men begynte dessverre å ruse meg igjen noen måneder senere etter dødsfall i nær familie. Bilkjøring har derfor ikke vært et tema siden (vet at det ikke er vits å ha lappen om jeg ikke er nykter).

Jeg har ikke fått noen saker/dom på meg etter jeg mista lappen, men har blitt forespurt legitimasjon av snuten et par ganger når jeg har vært i det åpne rusmiljøet i byen. Ene gangen sjekka de sekken min og fant brukerutstyr. De to andre gangene sjekka de legg til alle personene som oppholdt seg på stedet, uten å ransake oss. Siste gangen er rundt 1.5 år siden.

Inne på vegvesen har vandelen min stått som «ikke godkjent» en stund. Jeg vet at vandelsattesten utløper etter en del måneder, så regner med at det er tilfellet. Jeg er derimot usikker på hva som skjer når jeg søker om ny vandelsattest.

Så til selve spørsmålene mine:

Hvordan bør jeg gå frem for å få tilbake lappen (helst før jeg er ferdig med 12 mnd. behandling)?

1) Skal jeg holde kjeft om at jeg planlegger å ta opp lappen til de på institusjonen og til fastlegen? Både fastlegen og institusjonen vet at jeg mistet lappen for en del år siden. Det har derfor ikke vært noe mer snakk om førerkortet. Bekymringsmelding til fylkeslegen har ikke vært nevnt.

2) Eller skal jeg være ærlig til fastlegen/institusjonen allerede nå, og si jeg vil søke om å få tilbake lappen etter hvert? Jeg vet jeg må pisse 6 mnd om jeg gir de beskjed om det, men jeg er bare usikker på om jeg kan gjennomføre denne 6 mnd-perioden mens jeg er i behandling.

Setter enormt pris på svar fra folk som har vært i liknende situasjon, og om det er noen her inne som har fått tilbake lappen mens de har vært i behandling. Målet mitt er selvfølgelig å forbli nykter og få meg en jobb. Jo tidligere jeg kan få tilbake lappen, jo lettere vil prosessen mot jobb være.
Jeg vil tro du kan kombinere rustest med å være på institusjonen, det ville ihvertfall jeg ha gjort. Hele målet med oppholdet er jo å holde deg nykter både der og i ettertid av oppholdet og da er jo ett sertifikat og jobb nøkkelen for å få det til. Lediggang er roten til alt vondt.
Jeg fikk beskjed om at jeg kunne levere prøver i forbindelse med å ta lappen da jeg var på døgnbehandling.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Snakk med en chill kjørelærer om det er dem eller du som søker vegvesenet om ny vandelssjekk. Tror det er kjøreskolen. Så bare be de gjøre det og hvis du får godkjent bare sett igang med lappen uten å informere helsevesenet. Men om den fortsatt står ikke godkjent vandel kan du like gjerne snakke med rus institusjonen om hva stegene fremover må være. Greia er at jeg tror ikke nødvendigvis de etatene informerer hverandre ut fra det blå så det er godt mulig du kunne tatt lappen i skjul, for det eneste vegvesenet vet er at du fikk et år sperre og det er lenge siden nå pluss at de har dokumentasjon på at du har hatt nytte av behandling og pissa rent, så så lenge ingen informerer de om at du fortsatt er i behandling så er det siste de vet at alt går bra med deg og da burde det kunne gå å kjøre opp
Trådstarter
2 3
Takk for svar. Jeg valgte å være ærlig med institusjonen. Fikk beskjed at jeg kan levere ukentlige urinprøver på institusjonen, og at jeg må fortsette med urinprøver hos fastlegen etter opphold. Til sammen 3 år med prøver. En bekjent har lovet meg jobb om jeg får tilbake lappen i år, så dette skal jeg faen meg klare.
Sitat av Balle123 Vis innlegg
En bekjent har lovet meg jobb om jeg får tilbake lappen i år, så dette skal jeg faen meg klare.
Vis hele sitatet...
Sånt digger jeg å høre. Det var den sta jæveln i meg som fikk fiksa opp i livet mitt og. Helt enig, dette klarer du!!! Så faller brikkene på plass en etter en. Heia!
Vet ikke om du trenger helseattest, men det er noe jeg hadde behov for av andre årsaker enn rusen. Og da faller mulighetene for å holde noe som helst skjult bort.
Jeg vil råde deg til å gå den rette veien og spille med åpne kort uansett hva. Det vil lønne seg i det lange løp og være et tidsvitne på at du har begynt på et nytt liv med nye verdier.

Jeg søkte om å ta lappen på nytt i slutten av min behandling. Dette er noe du selv må søke politiet om. I første omgang så fikk jeg avslag pga bekymring fordi jeg hadde c/0 adresse på institusjonen og fordi de ikke visste nok om rusfrihet og hvilken behandling jeg hadde fått.
Jeg søkte deretter på nytt med et fem siders notat fra psykologen på institusjonen med informasjon om null tilbakefall i behandling, gjennomgått krimbehandling, fått orden på psyken og hele runddansen. Og så fikk jeg grønt lys fra politiet umiddelbart.

I noen tilfeller så krever politiet 6mnd rusfrihet etter behandling fordi "det er lett å holde seg rusfri i behandling". Jeg har forstått det som at den delen med 6mnd rusfrihet etter behandling er obligatorisk, men det var helt åpenbart at den regelen praktiseres i veldig varierende grad i forskjellige politidistrikt og av forskjellige behandlere i politiet. Men, det er tydeligvis en stor mulighet for at politiet bruker en del skjønn i akkurat det spørsmålet. Så, hvis du legger med skriv fra psykolog ved første søknad hvor vedkommende sier noe om rusfri tid, effekt av behandlingen og at du har jobb som venter dersom du har lappen. Så vil jeg tro at du har veldig god mulighet for å få tatt lappen i løpet av oppholdet ditt.