Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1227
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har vært borti det samme?

Jeg hadde nylig gått i nesten 3 år med sug etter heroin, var i fengsel og i behandling og alt det der, holdt meg stort sett helt rusfri utenom foreskrevne opiater og ADHD medisiner, men suget var der, like sterkt som det var før jeg gikk inn i fengsel.
Jeg var dypt inne i heroinen selv om jeg ikke fikk mulighet til å bruk det da, leste om det, snakket om det, og tenkte på det 24/7.

Så endte det hele opp med at jeg kjøpte meg 10 gram heroin, dette brukte jeg brukte opp i løpet av kort tid(solgte ett par for å dekke utgiften, så si 7g ca).
Abstinensene i etterkant knakk jeg ved å bruke de foreskrevne medisinene.

Nå har jeg ikke hatt interesse av heroin siden, har ikke tenkt ett sekund på det egentlig, og jeg har vell egentlig sagt til folk at jeg er ferdig!
Jeg kunne aldri forestilt meg at det som skulle til for å knekke denne psykiske avhengigheten var en «sprekk», men jeg er veldig glad for det! Jeg så jo egentlig for meg når jeg kjøpte det at jeg kom til å kjøre på i årevis igjen, men så mistet jeg bare lysten totalt.

Noen andre som har lignende erfaringer? trenger ikke nødvendigvis være snakk om heroin, men at dere har bekjempet trangen ved å rett og slett bare gi etter.

Jeg trodde som sagt at jeg alltid kom til å ha dette suget og den avhengigheten ved min side, men nå føler jeg meg egentlig helt ferdig, ett nytt kapittel etter 10 år++ med veldig tung rus i alle former og fasonger.

Som nevnt, jeg er glad det gikk som det gikk, men det var virkelig ikke intensjonen så jeg håper ikke noen andre bestemmer seg for å gi etter i håp om å bekjempe avhengigheten sin.
Anonym bruker
"Blind Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du har ikke bekjempet noe russug med å ruse seg. Det er kanskje dabbet av og tilfredsstilt akuratt nå etter du har brukt 10gram heroin men i realiteten har du forsterket russuget, desverre. Vent å se. Nå tror hjernen din at det venter en ny sprekk som gulrot
Godt å høre at du er ferdig med heroin. Lykk til mann!
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du har ikke bekjempet noe russug med å ruse seg. Det er kanskje dabbet av og tilfredsstilt akuratt nå etter du har brukt 10gram heroin men i realiteten har du forsterket russuget, desverre. Vent å se. Nå tror hjernen din at det venter en ny sprekk som gulrot
Vis hele sitatet...
Jeg har jo det hvis det ikke er der lengre, så har jeg sluttet på feil måte mener du?
Hva mer vil du at jeg skal gjøre? Jeg har sagt at jeg er overrasket over hvordan det gikk, jeg har ingen planer om å gjenta suksessen da det er helt umulig å si hva resultatet blir, jeg var heldig og jeg er storfornøyd. Intensjonen var ikke å slutte, men sånn ble det.

Du snakker om 10g heroin som om det er noen stor ting, og det er det jo hvis man ikke har vært avhengig av det før, men når du har brukt heroin i 10 år+ så blir det veldig lite, tror jeg klarte å strekke de ~7 grammene ut over nesten en hel uke med røyking på kveldstid og 2 hele dager.

Det begynner å nærme seg noen måneder nå, er helt rusfri og har ikke hatt en eneste form for sug etter det. Var ikke særlig gøy engang utenom de første trekkene, jeg følte meg bare veldig tom, og jeg treget på det hele tiden.

Jeg har slutta, jeg er ferdig, har ingen planer om å implementere heroinbruk inn i livet mitt igjen, jeg lurte bare på om noen andre hadde opplevd lignende med heroin eller andre stoffer, men jeg skjønner at jeg skulle løyet å sagt hasj heller for å unngå negative tilbakemeldinger jeg ikke var ute etter, jeg ville egentlig KUN høre om andre hadde opplevd lignende- ikke din psykologiske evaluering av situasjonen og fremtiden min, men takk uansett.

siste ord om den saken: jeg røyker heller ei bønne enn å bruke heroin igjen, sistnevnte frister ikke i det hele tatt som sagt.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Opponent Vis innlegg
Godt å høre at du er ferdig med heroin. Lykk til mann!
Vis hele sitatet...
Takk for det
Føles godt å endelig ha lukket den døren og lagt ett så destruktivt kapittel bak meg!
Har sluttet mange ganger før i korte perioder, men det føltes mer ut som pauser, dette er første gang jeg føler at jeg er ferdig med det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for det
Føles godt å endelig ha lukket den døren og lagt ett så destruktivt kapittel bak meg!
Har sluttet mange ganger før i korte perioder, men det føltes mer ut som pauser, dette er første gang jeg føler at jeg er ferdig med det.
Vis hele sitatet...
Så flott. Husk at hvis du går på en smell så må du ikke miste motivasjonen. Det skjer mange av oss. Har selv vært uten nåla i flere mnd, men føler at jeg kommer til å sprekke en gang.
Har på ingen måte sluttet sånn som du sikter til, men. Jeg satt brått i varetekt i underkant av et år. Også slapp jeg ut og røyka meg noen feite.
Og den opplevelsen var skremmende, ubehagelig og forkastelig. Allikevel så røyka jeg litt av og på i en måneds tid.
Kom inn i rusbehandling en måneds tid etter det igjen og var der et år. Og der fikk jeg bearbeidet alt av traumer, fått klarhet i destruktive mønstre og hvordan oppveksten i en dysfunksjonell familie har preget meg.

Nå så kan en og annen tanke om rus dukke opp innimellom. Og da minner jeg meg selv på hvor meningsløst det var når jeg røyka etter fengselsoppholdet. I tillegg til at jeg minner meg om hvordan tilværelsen var når jeg bodde på gata før jeg havna i fengsel. Og da drifta jeg rundt uten mål og mening stappfull av amf, kokain, lsd og sopp til enhver tid.
I tillegg så "spiller jeg hele filmen" om rustanken ut når tankene om å ruse meg dukker opp. Altså, ikke den kortvarige oppturen og "belønninga" bare, men også dagen etter og dagen etter der igjen. Og i så måte minner meg på konsekvenser av å ruse meg. I tillegg til at jeg forteller meg selv at "joda, du KAN ruse deg hvis du absolutt vil. Men, er det virkelig verdt det og gjør det deg noe som helst godt?!".

Unner deg å finne din vei og få lukket alle bakveier du har tilbake til rusen. Jeg føler det går litt bedre for hver dag som går i grunnen, uten at noe som helst er perfekt på noen måte. Og nå har jeg straks vært rusfri i to år.
Sitat av SaySo Vis innlegg
Har på ingen måte sluttet sånn som du sikter til, men. Jeg satt brått i varetekt i underkant av et år. Også slapp jeg ut og røyka meg noen feite.
Og den opplevelsen var skremmende, ubehagelig og forkastelig. Allikevel så røyka jeg litt av og på i en måneds tid.
Kom inn i rusbehandling en måneds tid etter det igjen og var der et år. Og der fikk jeg bearbeidet alt av traumer, fått klarhet i destruktive mønstre og hvordan oppveksten i en dysfunksjonell familie har preget meg.

Nå så kan en og annen tanke om rus dukke opp innimellom. Og da minner jeg meg selv på hvor meningsløst det var når jeg røyka etter fengselsoppholdet. I tillegg til at jeg minner meg om hvordan tilværelsen var når jeg bodde på gata før jeg havna i fengsel. Og da drifta jeg rundt uten mål og mening stappfull av amf, kokain, lsd og sopp til enhver tid.
I tillegg så "spiller jeg hele filmen" om rustanken ut når tankene om å ruse meg dukker opp. Altså, ikke den kortvarige oppturen og "belønninga" bare, men også dagen etter og dagen etter der igjen. Og i så måte minner meg på konsekvenser av å ruse meg. I tillegg til at jeg forteller meg selv at "joda, du KAN ruse deg hvis du absolutt vil. Men, er det virkelig verdt det og gjør det deg noe som helst godt?!".

Unner deg å finne din vei og få lukket alle bakveier du har tilbake til rusen. Jeg føler det går litt bedre for hver dag som går i grunnen, uten at noe som helst er perfekt på noen måte. Og nå har jeg straks vært rusfri i to år.
Vis hele sitatet...

Hjernen fungerer slik at gir noe deg en god følelse så tilknytter du deg det. Gir noe deg dårlig følelse så bygger du avstand til det. Kanskje noe skjedde denne gangen at du fikk helt avsmak? Eller at det ikke var så gode følelser som du tenkte ? Men er utrolig glad på dine vegne at det hjalp deg Har stor tro på at du klarer deg bra videre også!
Sist endret av WierdoZ; 7. november 2023 kl. 05:06.
Ønsker deg lykke til videre og håper livet ditt virkelig tar fart i en positiv trend nå! Jeg tror du har skjønt i underbevisstheten at heroin ikke er veldig konstruktiv bruk av tiden din og du er heller sulten på livet generelt - hold denne tanken og jeg føler du har karakter nok til å holde hesten unna når/om suget kommer igjen.


Har personlig ingen erfaring annet enn turbulent alkoholbruk som blir litt annerledes men samtidig ikke så altfor distansert - jeg fikk også avsmak etterhvert.
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg gjorde faktisk det samme med tobakk.

Hadde gått lenge uten tobakk og savnet det konstant. Så bommet jeg da en sigg av en kompis en dag, smakte dritt og fikk bare nikotinsjokk. Jeg har ikke røykt siden. Jeg tror det var fordi jeg kun tenkte på de gode sidene når jeg savnet det. Når jeg prøvde igjen uten noe toleranse så fikk jeg bare dritteffektene, og det er det jeg assosierer tobakk med nå. Rart hvordan kroppen fungerer.
Veldig individuelt det der. Det finnes ingen fasitsvar på det. Hvis det funker for deg så bra.

Noen har lettere for å slutte hvis de har «en dose» liggende og du får ikke den panikkfølelsen man kan få. For andre er det helt umulig å ha noe liggende.

For noen er totalavhold det eneste som gjelder. For meg feks så er jeg uenig i at man ikke kan nyte andre rusmidler en gang i blant. Jeg har et problem med opiater, men jeg tar mdma, ketamin og røyker litt hasj av og til.

Det hjelper veldig når livet er på stell og da. Har du null dagtilbud/jobb eller venner som er streite, så er det omtrent umulig å holde seg rusfri over lengre tid.

Lykke til mann, eller dame.