Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1578
Hei,

Litt usikker på om dette blir riktig sted å poste da det kan treffe sånn typ 3 andre underforums etter det jeg ser her, men håper dette her går.

Jeg skal sette opp et overvåkningskamera for å overvåke bilen min.
Enkelt og greit, yes? Men hva er lov?

Bakgrunn:
Bilen står i slutten av en sving i en litt lengre blindvei(som boligfelt ofte har), og har forsøkt å parkere så godt inntil veggen jeg kan. Dessverre pga plass(og til tross for liten bil) står bilen kanskje... 30% ut på veien og har dermed klart å hisse på meg en nabo som mener jeg fremdeles står for langt ut på veien. Jeg har stått der i 1.5 år, og ser plenty av andre biler i gaten som står lengre ut, men det var dette med den uoversiktlige svingen da.
Selv om jeg mener at han har god tid til å se at bilen min står der når han kommer mot slutten av svingen i 30km/t (Bilen har stått der i 1.5 år og er borte kanskje 30min i løpet av uken), og at han likevel bør senke farten i svinger pga evt spaserende, så tok han til ordet med å klage til naboer o.l, som jeg ikke har hørt noe fra før.

Pga dette, og tidligere hærverk på en annen bil i gaten som det er sterkt mistanke om at naboen har gjort hærverk på, så velger jeg å sette opp overvåkningskamera på parkeringsplassen.

Problemstilling:
Mtp hvordan bilen står, så er det 30% av bilen som står ut på veien. Dvs, bakre høyre del. Det er et tre på min tomt i nærheten som gjør at jeg kan plassere kameraet der, men i henhold til dataloven, så kan jeg ikke overvåke offentlige veier. Mens det er helt fair, så er jeg litt usikker på hvordan - eller om jeg kan overvåke bilen min i det hele tatt mtp plassering. Og om jeg er ute å kjører, så vil jeg jo gjerne ikke ta opp video av feks en av naboene som er ute å lufte hunden sin.

Noen som har erfaringer her, eller tips?
Kan jeg evt holde en slags 20-50cm rekkevidde rundt bilen min når jeg har den stående der, eller må kameraet evt unngå de 30% som er ute på offentlig vei? Leste at det ikke er lov med "dummycams", altså kameraer som ikke er slått på, eller kun er deksjel osv, men peker på offentlige ting.

Gjerne kom med alternative tips - er kjipt at det har gått til dette punktet, men ser lett for meg at naboen kan finne på å skrape opp bilen min i løpet av natten i protest over at jeg ikke kan parkere bedre.
Sist endret av Seiken; 16. august 2023 kl. 21:32.
Kjøp heller en dashcam sette opp kamera som ikke filmer innenfor egen tomt er omtrent umulig. Er iallfall mye søknader og slik som må på plass.
https://www.datatilsynet.no/personve...vervaking-lov/
Trådstarter
Sitat av Broken_soul Vis innlegg
Kjøp heller en dashcam sette opp kamera som ikke filmer innenfor egen tomt er omtrent umulig. Er iallfall mye søknader og slik som må på plass.
https://www.datatilsynet.no/personve...vervaking-lov/
Vis hele sitatet...
Vil ikke dashcam filme mer på utsiden enn et montert kamera? Evt ikke godt nok? Eller er det annerledes regler for dashcam enn fastmontert kamera? :P Prøvde å finne noe på datatilsynet.no der også, men stod lite. Fant evt noen artikler for 5-8 år siden, men usikker hvor mye av det holder opp i dag
Det går ikke å lage parkeringsplass helt inn på egen tomt ?
Eller parkere lenger ned i veien ?
Hva skal skje om noen gjør hærverk på bilen ?
Tviler på at politiet gjør mye.
Vet ikke noe om lovverket rundt dette.

Men

Går det ikke ann å sladde ut / lage sånn transparent område på den delen av bildet som filmer veien?
Trådstarter
Sitat av spongenova Vis innlegg
Vet ikke noe om lovverket rundt dette.

Men

Går det ikke ann å sladde ut / lage sånn transparent område på den delen av bildet som filmer veien?
Vis hele sitatet...
Jovisst - kan også bare stille kameraet deretter, men problemstillingen med om jeg kan ta med den biten som står på offentlig vei eller ikke.

Beste sammenligningen jeg kan gjøre er: Se for deg en bil som står langs gaten, halvveis i grøfta (En ser gjerne et par stk av de i nabolag osv). Kan ikke disse overvåkes? Evt kun halvparten som er i grøfta? :P
Sitat av Seiken Vis innlegg
Jovisst - kan også bare stille kameraet deretter, men problemstillingen med om jeg kan ta med den biten som står på offentlig vei eller ikke.

Beste sammenligningen jeg kan gjøre er: Se for deg en bil som står langs gaten, halvveis i grøfta (En ser gjerne et par stk av de i nabolag osv). Kan ikke disse overvåkes? Evt kun halvparten som er i grøfta? :P
Vis hele sitatet...
Sitat av Datatilsynet
En privatperson kan lovlig overvåke eget hus og hage. Kameraet kan imidlertid ikke samtidig fange opp deler av et offentlig område eller en annen persons eiendom. Privatpersoner kan heller ikke overvåke andres private sfære slik som leieboere og deres besøkende.
Vis hele sitatet...
https://www.datatilsynet.no/personve...v/#privatehjem

Så det enkle svaret er nei du kan ikke overvåke offentlig grunn.
Det med dashcam, som kanskje kan stilles inn til å lagre video når bilen blir dunket borti/ begynner å filme når noe sånt skjer (hvis disse funksjonene finnes, jeg vet ikke), blir ikke det det samme som alle kameraene på en tesla som lagrer video når noe skjer? Det er vel lov?

For det andre, hvis du setter opp kamera som filmer offentlig sted og blir tatt så er første steg fra myndighetene veiledning, der Datatilsynet ber deg fjerne kameraet. Da gjør du det.

Skulle du fange opp bevis på det du mistenker så kan dette selvfølgelig brukes i en anmeldelse/rettssak. Alle bevis kan føres uansett hvordan de ble skaffet (unntak forekommer).

Dersom du ikke er "tatt" for å henge opp kamera før en eventuell anmeldelse kommer det nok en irettesettelse fra Datatilsynet der du blir bedt om å fjerne kameraet.

Jeg er ikke jurist, politi eller noe sånt, men skriver dette ut fra det jeg har hørt fra mine politivenner i ulike samtaler og diskusjoner samt dommer jeg har lest som går på nettopp dette med kameraovervåkning og privatpersoner.
Sitat av Jallamedalla Vis innlegg
Det med dashcam, som kanskje kan stilles inn til å lagre video når bilen blir dunket borti/ begynner å filme når noe sånt skjer (hvis disse funksjonene finnes, jeg vet ikke), blir ikke det det samme som alle kameraene på en tesla som lagrer video når noe skjer? Det er vel lov?

For det andre, hvis du setter opp kamera som filmer offentlig sted og blir tatt så er første steg fra myndighetene veiledning, der Datatilsynet ber deg fjerne kameraet. Da gjør du det.

Skulle du fange opp bevis på det du mistenker så kan dette selvfølgelig brukes i en anmeldelse/rettssak. Alle bevis kan føres uansett hvordan de ble skaffet (unntak forekommer).

Dersom du ikke er "tatt" for å henge opp kamera før en eventuell anmeldelse kommer det nok en irettesettelse fra Datatilsynet der du blir bedt om å fjerne kameraet.

Jeg er ikke jurist, politi eller noe sånt, men skriver dette ut fra det jeg har hørt fra mine politivenner i ulike samtaler og diskusjoner samt dommer jeg har lest som går på nettopp dette med kameraovervåkning og privatpersoner.
Vis hele sitatet...
Som du sier men fortalt av en med tesla: (leste ikke siste svar) Tesla har noe som heter sentery mode som en en slag dashcam på steroider.
Den aktiveres av sensorene så bilen sluker strøm om den er aktivert. En vanlig funger omtrent likt bare at du selv må plassere ut cam. Så er du redd for en nøkkel langs døra må du ha cam som viser «blindsone» i speilene.
Åssen forskjellige dashcam aktiveres er må du nesten lese deg opp på for det variere.

Og dette er lovlig. Noen få tilfeller der politet faktisk gidder se filmen får å ta noen som gjør hærværk.
tesla mot sparkesykkel

Men andre virker også. En nabo fanget opp hærverk med dashcam og ikke sentery
Sist endret av Broken_soul; 17. august 2023 kl. 23:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dashcam er vel teknisk sett forbudt, men myndighetene har vel valgt å snu ryggen til da mange biler kommer med det ferdiginnstallert. Det er jo veldig nyttig i trafikkulykker.