Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2077
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fra Ritalin til Aduvanz. Jeg går på 50 mg Ritalin nå. Selvfølgelig har jeg jevnlig kontakt med legen. Jeg har ADHD, egentlig ADD. Det jeg tror Ritalin har gjort er å berolige meg tankemessig. Jeg er i perioder apatisk følelsesmessig, og jeg kan aldri vite om slike ting skyldes medisin eller andre ting. Noen ganger er jeg faktisk redd for å være feildiagnostisert også. Jeg har fungert greit i jobber, bare at hjernen har hatt det med å koble ut. Kan ikke hjernen til normale også koble ut?
Bare at hos meg har det skapt angst og stress i jobbsituasjon og som ungdom så dobbeltbooket jeg meg ofte. Altså, at jeg gjorde to avtaler og glemte den ene. Jeg kunne jo føle på meg at jeg skulle noe annet, men kom aldri på hva helt til jeg fikk en telefon fra det andre jeg hadde avtalt. Jævla pinlig! Når venninna di har kjørt 10 min for å treffe deg men så har du blitt med et annet sted. Har etter slike ting følt meg forfulgt av samme følelse. «Hadde jeg noe annet jeg skulle gjort nå?».

Så hva kan skje på Aduvanz? Hva gjør vi om jeg får masse angst? Kan jeg risikere depresjon? Man kan vel slutte om det gir ubehag? Noen som har hatt ubehag?
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det gir laaaangt mindre ubehag enn ritalin etter min erfaring. Det føles chillere. Mindre anspent. Men avhengigheten er litt værre mentalt synes jeg da det er så mye bedre. Du får bare prøve, men ikke vær bekymret om du allerede er på ritalin, det greiene der er i samme liga uansett.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det gir laaaangt mindre ubehag enn ritalin etter min erfaring. Det føles chillere. Mindre anspent. Men avhengigheten er litt værre mentalt synes jeg da det er så mye bedre. Du får bare prøve, men ikke vær bekymret om du allerede er på ritalin, det greiene der er i samme liga uansett.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med samme liga? Hva var ubehaget med Ritalin? Og hvorfor skal vi med ADHD medisineres? Fordi vi ikke skal være en plage for de rundt oss? Kan vel på mange måter si at jeg kanskje medisiners så ikke andre skal være en plage for meg?

Er det feil å være som oss? Jeg vet ikke engang om jeg egentlig burdte jobbe meg gjennom problemene istedenfor å medisinere meg. Men nå er jeg tross alt langt oppi 20- åra og har hatt både sosiale og teoretiske utfordringer.
Du er voksen du kan selvsagt velge å ikke ta medisinen.....

Mitt inntrykk er at de som går på ADHD medisin gjør dette nettop for å roe tankene og klare å konsentrerer seg, istedenfor å fly som en sprettball overalt. Har ikke ADHD selv, men har jobbet med ungdommer som har det og et et par av mine kompiser fikk diagnosen i voksen alder. O g det er tankekjøret de vil bort fra.

Mitt inntrykk er at ritalin er den som gir mest bivirkninger, da alle ungdommene jeg har jobbet med valgte å gå bort fra det. Noen av de er medisinfrie idag, men har funnet seg måter å få utløp for energien, mens andre igjen bruker Conserta, Aduvanz. Ingen jeg kjenner til går på ritalin lenger.

SKal sies at jeg oppdaget at ene ungen jeg hadde som elev gikk på dobbel anbefalt døgndose av Ritalin, så han bikket over å fikk seriøse bivirkninger. Foreldrene stolte jo på legen som bare økte dosen uten å sjekke noe. var generelt slephendt mde medisinering denne legen, så jobberfaktisk ikke som lege lenger.

Men nok om mine erfaringer, test det, liker du det ikke, så slutter du på det etter samtale med legen. Tips, kan være lurt å føre dagbok, ikke alltid lett å huske ting.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har brukt Aduvanz siden oktober i fjor, synes det fungerer veldig greit. Har for øvrig ADHD uoppmerksom type (ADD) og antagelig et snev av Aspergers. Med "et snev" mener jeg at jeg ikke har den diagnosen på papiret, men jeg hadde sannsynligvis fått den dersom jeg hadde bedt om utredning.

For meg fører Aduvanz til at jeg er mye mer konsentrert og lar meg ikke så fort avspore når jeg skal utføre oppgaver. Psykiateren gav meg først Ritalin, men jeg fikk mange bivirkninger som jeg ikke syntes veide opp for virkningen. Jeg ble flat i humøret, fikk smerter i kroppen, høy puls og hjertebank.

Selvfølgelig trenger man ikke medisineres fordi man har ADHD, det må jo være opp til den enkelte. Hvis man føler man fungerer greit i hverdagen, eller finner andre hjelpemidler som fungerer så er jo det flott.

For min egen del så fungerer jeg veldig mye bedre på alle måter med medisiner, så det er det rette for meg.

Det tok litt tid å finne rett dose med Aduvanzen, og jeg har også måttet endre noen rutiner for å få best mulig effekt. Blant annet må jeg holde meg unna koffein og matvarer med høyt sukkerinnhold, ellers blir jeg uvel. Jeg kan fint spise det på kvelden da. Jeg blir også litt uvel og skjelven dersom jeg tar den på tom mage, alltid best med en frokost først. Etter at jeg begynte med Aduvanz har jeg mye mindre angst, og det er jo absolutt et pluss. Depresjon har vært helt fraværende også.

Det er ingenting i veien for å jobbe seg gjennom problemene og bruke medisin samtidig. Det kan faktisk gjøre det lettere å jobbe med utfordringene og problemene man har.

Det er ikke feil å være som oss, men for meg personlig er det feil å ikke gjøre mitt beste for å fungere optimalt i samfunnet. Og det gjør jeg best med å ta medisinene. Jeg har mindre angst, jeg er fortsatt meg selv, jeg er fortsatt kreativ (men har nå også evne til å gjennomføre prosjektene mine :P ). Så får hver enkelt finne den måten som fungerer best for seg.

Vi er iallefall ikke feil!
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil og kan en person med ADHD bli fysisk avhengig av Dexamfetamin/Metylfenidat eller de type virkestoffene som er i ADHD medisiner?
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg kjenner flere som dropper medisinene i helger og ferier uten problem. Gjør det selv også og har ikke merket noe avhengighetsproblematikk til nå.
Gikk på ritalin hver dag i 3 mnd, så tok jeg plutselig en pause. Fikk ingen abstinenser eller ubehag av noe slag.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg kjenner flere som dropper medisinene i helger og ferier uten problem. Gjør det selv også og har ikke merket noe avhengighetsproblematikk til nå.
Vis hele sitatet...
Nå driver jeg 3.mnd da med nok en økt dose. Jeg prøvde å la være å ta medisin en dag mens jeg fremdeles gikk på første dose og da kom tankjøret tilbake
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Klart tankekjør og adhd-symptomer kommer tilbake når man ikke tar medisinen.

Medisinene er ikke en kur på x antall uker og etterpå er man helbredet fra adhd.

At symptomene kommer tilbake betyr ikke at man er avhengig. Det betyr bare at medisinen har en virkning når den faktisk tas.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Klart tankekjør og adhd-symptomer kommer tilbake når man ikke tar medisinen.

Medisinene er ikke en kur på x antall uker og etterpå er man helbredet fra adhd.

At symptomene kommer tilbake betyr ikke at man er avhengig. Det betyr bare at medisinen har en virkning når den faktisk tas.
Vis hele sitatet...
Skader medisinen kroppen på noen måte? Jeg tenker på hjertebanket jeg fikk første dagen(har det ikke lenger). Tidligere aldring? Det inneholder jo ting som slutter på «in».
Det er en myte at det er færre bivirkninger med Aduvanz, studier hvor man sammenligner ulike varianter av ritalin/concerta (methylfenidat) med Aduvanz (lisdexamfetamin) viser at klart flere får plagsomme bivirkninger med Aduvanz enn ritalin/concerta. At noen opplever mer bivirkninger med ritalin enn Aduvanz kan forekomme, men i snitt sliter flere med bivirkninger av Aduvanz enn Ritalin. Når det er sagt er Aduvanz hos flertallet den medisinen som gir best effekt på ADHD symptomer og kommer litt bedre ut enn Concerta/Ritalin kapsel og vetydelig bedre ut enn Ritalin tablett, Strattera etc.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5730627/
https://www.mdmag.com/medical-news/a...best-tolerated
Anonym bruker
"Bekymret Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Uten at jeg er lege så går det mest på hjertet og levra, men er mann sunn å frisk fra før helsemessig så er det minimalt med påkjenning. Hjertebank får jeg til tider på aduvanz og attentin etter 6 mnd siden oppstart.