Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 9067
Hei. Noen enkle spørsmål til diskusjon:

Først lurer jeg enkelt og greit på hvilken form for alkohol som er den minst skadelige for leveren og nyrene å få i seg. Selvfølgelig gjelder elementer som mengde og frekvens ekstremt mye, men jeg vil først og fremst fokusere på selve valget av drink De to alternativene jeg først tenker på er egentlig vin og vodka.

Vin? - Mange tenker jo at litt vin i ny og ne bare er sunt, men det virker til å være mye uenigheter om dette.

Vodka? - Jeg tenker at vodka er en av de reneste alternativene vi har. Minimalt med kalorier og tilsetningstoffer.

- - - - - - - - - -

Ellers kan vi gjerne diskutere andre gode tips for sunn drikking. Drikke mye vann er noe alle har hørt. Hva med forskjellig mat og kosttilskudd før / imellom / etter? Selv har jeg prøvd i det siste å for eksempel drikke et glass vann sammen med en C vitamin innimellom alkohol-enhetene mine på fest.

Er det noen som har et bra system som fungerer for seg, - del det her!
Fyr løs med erfaringer og forskningsartikler. La oss være mer alkohol-bevisste og drikke smartere!
For min del er det beste tipset å ikke smådrikke. Da øker du toleransen og må drikke større mengder for å få effekt, og det er jo mer skadelig jo mer du drikker. Drikker du sjeldent, må du drikke mindre for å få effekt.
Spørsmål. Drikker ganske ofte vodka, men igår hadde jeg 1 glass whiskey og ble nesten litt full. Hadde jeg drukket samme mengde vodka hadde jeg såvidt merket det. Er dette noe som gjelder for alle eller er det bare hjernen min som tuller?
Less is more.
Vel, undersøkelser viser at det er bedre å drikke litt ofte snarere enn å helle nedpå i helgene som en gammel fyllik før han blir kastet rett til avrusning. Såkalt "Binge drinking".
Alkohol er langt mer skadlig toksikologisk enn heroin og speed ( i rein form ) . Aldri drikk deg "full/dritings" er måten. Alt med måte som dem sier. Et par shots og en øl 1-2 ganger i uka er ikke mye værre enn et glass vin om dagen... som sies å være ganske så sunt faktisk. (les: god økologisk vin)

på samme måte som et par jointer her og der ikke er skadlig. På samme måte en kakebit her og der ikke er skadlig.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Less is more.
Vel, undersøkelser viser at det er bedre å drikke litt ofte snarere enn å helle nedpå i helgene som en gammel fyllik før han blir kastet rett til avrusning. Såkalt "Binge drinking".
Vis hele sitatet...
Jeg har sett undersøkelser som påstår nøyaktig det motsatte. Ettersom ingen av oss har oppgitt kilder, så blir det mer påstand mot påstand. Som de resterende innleggene i denne tråden nok også kommer til å bli.
Sist endret av m0b; 4. desember 2013 kl. 17:47.
Som spådd rett over gidder jeg ikke å spa opp kilder for dette - men:

Å drikke litt er bedre enn å drikke mye. Om alt i ett jafs eller litt etter litt er verst vil avhenge av hvor mye. En enhet dagen er rimelig (muligens helt) ufarlig. Alt over det er varierende grader av skadelig.


Gitt lik mengde er ren alkohol uten diverse morsomme fuseloljer bedre enn alkohol med diverse morsomme fuseloljer og anna snacks. Så - pr enhet alkohol er god vodka bedre enn det aller meste. Sprit som smaker noe anna, øl og vin har jevnt over mer fusel. Du føler deg mer råtten dagen etter, og skader kroppen mer.
Dette holder likevel bare stikk om du holder nøye kontroll på drikkinga di. Så for de fleste vil det være bedre å drikke øl enn å drikke vodka - fordi de vil drikke mindre alkohol.
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
et glass vin om dagen... som sies å være ganske så sunt faktisk. (les: god økologisk vin)
Vis hele sitatet...
Det spiller vel ingen rolle for sunnheten om vinen er god eller ikke?
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Det spiller vel ingen rolle for sunnheten om vinen er god eller ikke?
Vis hele sitatet...


Kvalitet har ingenting å si? Sprøtemidler og synstetiske kjemikalier i produskjon har NOE å si. Hva det har å si kan man vurdere sjøl!
Se på Fylla. Underholdnings/vitenskapsserie fra NRK som handler om nettopp, fylla. Han tar opp ulike temaer i hver episode. Blandt annet effekten av junk mat før man begynner å drikke. Jeg tror du vil få svar på noen av spørsmålene dine der. Jeg har hvertfall lært litt om hvordan alkohol fungerer, og hvordan jeg kan drikke smartere.
Kom nettopp på å tenke, noen nevner vodka med sodavann som et alternativ. Men hva med vodka i te? Te er jo sunnere enn brus?

Her er et eksempel på drinker laget av te http://www.yummly.com/recipes/hot-tea-with-alcohol

Er det noen som forresten vet om vanlig mørk Rom inneholder like mye rare syntetiske greier som Whiskyen gjør?
Holder du deg kun til iskald vodka og vann en hel kveld, uten å bælme innpå, skal jeg love deg formen er bra dagen derpå. Faren er selvsagt at man god i gassen begynner å hive innpå andre ting utpå kvelden, blander du med øl f.eks er hele opplegget spolert. Snakker av egen erfaring.
Sist endret av frank_l; 5. desember 2013 kl. 15:16.
Sitat av Chikara Vis innlegg

Er det noen som forresten vet om vanlig mørk Rom inneholder like mye rare syntetiske greier som Whiskyen gjør?
Vis hele sitatet...
Og hvilke rare syntetiske greier inneholder whiskey?
Eneste "syntetiske" man finner i enkelte whiskyer er fargestoff. Som regel karamellfarge.

Ellers er det ikke mye syntetiske stoffer og finne der. Det jeg derimot lurer litt på rundt whisky er hvor mye kobber man egentlig får i seg.


Om man besøker et destilleri så bør man ta en kikk i spirit-safen. Der kan man se all kobbersulfaten som blir samlet opp, men hva med alt som ikke blir samlet opp?
Sitat av steffena92 Vis innlegg
Spørsmål. Drikker ganske ofte vodka, men igår hadde jeg 1 glass whiskey og ble nesten litt full. Hadde jeg drukket samme mengde vodka hadde jeg såvidt merket det. Er dette noe som gjelder for alle eller er det bare hjernen min som tuller?
Vis hele sitatet...
Alkohol er alkohol, uansett om du får det i deg via whiskey, vodka, vin, eller øl. Sannsynligvis er det noe annet som har påvirket deg sånn at du føler deg mer full enn det du var, slik som smak eller lukt, eller så kan du ha fått mer alkohol i deg i løpet av kortere tid enn det du vanligvis gjør når du drikker vodka, det kan ha vært en stund siden du spiste, eller du kan ha drukket brus eller øl ikke så lenge etter, for eksempel.

En god del av alkoholrusen er mye knyttet til sinnstemningen man er i og kommer i mens man drikker. Mange opplever at de blir litt ekstra blid og fornøyd etter bare en slurk av en iskald pils, for eksempel, og det er lett å forveksle med at man er litt fullere enn det man tror.

Sitat av optimus111 Vis innlegg
Ellers er det ikke mye syntetiske stoffer og finne der. Det jeg derimot lurer litt på rundt whisky er hvor mye kobber man egentlig får i seg.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende at man får i seg litt kobbersulfat, men sannsynligvis ikke så veldig mye. I tillegg er kobbersulfat ikke like giftig hvis man inntar det oralt som hvis man får det på huden, i øynene eller puster det inn (Kobbersulfat).
Sist endret av Markus; 5. desember 2013 kl. 16:55. Grunn: La til et svar til.
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Eneste "syntetiske" man finner i enkelte whiskyer er fargestoff. Som regel karamellfarge.
Vis hele sitatet...
Riktig. Enten karamellfarge eller farge fra tømmene som whiskeyen blir lagret i. Dette gjelder forøvrig rom også.

Sitat av Markus Vis innlegg
En god del av alkoholrusen er mye knyttet til sinnstemningen man er i og kommer i mens man drikker. Mange opplever at de blir litt ekstra blid og fornøyd etter bare en slurk av en iskald pils, for eksempel, og det er lett å forveksle med at man er litt fullere enn det man tror.
Vis hele sitatet...
Jepp. Som forklart på Fylla på NRK virker jo faktisk alkoholen sløvende. Det er det psykologiske som gjør at man blir i partystemning. Forventningene man bygger opp før man drar ut.
Det er ofte feilernæringen som spiller en rolle ved noen av skadene man ser ved langvarig alkoholkonsum. Særlig effektene på hjernen kan reduseres dersom man får i seg nok vitaminer og næringsstoffer (tiamin er det typisk viktigste her). Det ser ut som dette kan ha en effekt på leverskade også, men her spiller det sannsynligvis en mindre rolle.

Kilde: Dale, M. M., Rang, H. P., & Dale, M. M. (2007). Rang & Dale's pharmacology. Edinburgh: Churchill Livingstone.

Så, er du alkoholiker: Ta vitamintilskudd og sørg for å spise litt vanlig mat inniblant ihvertfall,
Kveldens mix (julebord): 11 gin tonic med mye limebåter i, har også drukket et glass vann sammen med hver drink. Er helt grei i hodet nå når jeg kom hjem, så nå blir jeg sikkert å drikke 1L vann før jeg kvelder, og jeg blir ikke dårlig i morra.

Forrige fredag (også julebord): 4 øl og 6 akevitt + kaffe og 2xcognac. Null vann. Var "sliten og full" når jeg kom hjem, og la meg uten å røre vann. Var kondemnert dagen derpå, og ble ikke i menneskelig form før 18 tiden dagen derpå.

Har prøvd ca begge disse comboene flere ganger.. om jeg kun drikker gin tonic og en del vann blir jeg aldri dårlig. Om jeg ikke blir dårlig, så tror isåfall jeg at det er mindre skadelig, uten at jeg vet.
Sikkert ikke helt det du er ute etter, men om en bare vil bli full og ikke nyte det er vell gjerne det og inhalere alkohol noe en kunne vurdert.
Har selv tenkt og teste dette en gang, virker pretty awesome om en bare vil bli full.
Røyke vodka fra ei vannpipe? Vet ikke om det funker, men har vært på fester der det har blitt gjort :P
Folk tror virkelig at et glass vin til dagen forsatt er sunt? Hvordan kan gift være bra for kroppen? Det er druene og frukten som gjør dette bra, ikke alkoholen. Spis heller en boks med druer til dagen enn å sippe på et glass vin til dagen Common sense
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av seep13 Vis innlegg
Folk tror virkelig at et glass vin til dagen forsatt er sunt? Hvordan kan gift være bra for kroppen? Det er druene og frukten som gjør dette bra, ikke alkoholen. Spis heller en boks med druer til dagen enn å sippe på et glass vin til dagen Common sense
Vis hele sitatet...
Nei, ein del ting kan tyde på at moderate mengder alkohol faktisk er sunt. Gift er ikkje digitalt - det er f.eks. livsfarleg med for mykje sink, men utan sink kreperer du. Så at store mengder alkohol er skadeleg vil ikkje sei at små mengder er skadeleg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, ein del ting kan tyde på at moderate mengder alkohol faktisk er sunt.
Vis hele sitatet...
"ein del ting" som hva? Disse avisartiklene som jeg har lest som tilsier dette, har som oftest/alltid vært udokumentert. Hvis noen har lyst å henvende til kilder som tilsvarer at moderate mengder med alkohol er sunt utenom avisartikler, så er jeg åpen for dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av seep13 Vis innlegg
"ein del ting" som hva? Disse avisartiklene som jeg har lest som tilsier dette, har som oftest/alltid vært udokumentert. Hvis noen har lyst å henvende til kilder som tilsvarer at moderate mengder med alkohol er sunt utenom avisartikler, så er jeg åpen for dette.
Vis hele sitatet...
http://www.hsph.harvard.edu/nutritio...ealth_benefits

Kort svar er at moderat inntak ser ut til å ha positiv effekt, men det er usikkert, og det kan muligens tilskrivast andre livsstilsfaktorer. Det vi veit er imidlertid at det er ikkje veldig farlig å ta et vinglass et par ganger i uka.
Du tenker på hva du skal drikke for å hjelpe nyrene og leveren. Altså. Det er det samme hvilket alkoholholdig drikke du drikker. Skaden som skjer på leveren/nyrene er avhengig av hvor mye promille du har. Det er Leveren og nyrene som hjelper med å rense blodet, og urinen. Uansett hva du drikker, drikker du til du har 1 i promille, spiller det ingen rolle hva du drikker. Like skadelig for leveren, nyrene. Jeg ville gått for en svak, lite søt drink. Da får du i deg mye væske, som leveren trenger for å forbrenne alkohol, og mye sukker er heller ikke bra.
kan se for meg at skikkelig 96% må være det beste i såfall?
Jeg har hørt at det å spise og drikke masse vann først er best for leveren, er det sant?
Sitat av doomsaier Vis innlegg
kan se for meg at skikkelig 96% må være det beste i såfall?
Vis hele sitatet...
Når du brenner selv kommer det sjeldent 96% Etanol ved mindre du brenner det på et labratorium. Når du lager hjemmebrent er kvaliteten ofte på rundt 70% Etanol, og 90-95% alkohol. Det finnes mange forskjellige alkoholer, og når du brenner selv lager du mange veldig skadelige alkoholer. Jeg vil gå for å drikke mye vann, drikke sakte, og ikke kjøre på med et stort lass på en gang. Ikke drikk for lenge heller. Leveren kan tåle en ganske heftig påkjenning i en kort periode. Det er den lange belastinga som tar deg.
Sitat av Taurean Vis innlegg
For min del er det beste tipset å ikke smådrikke. Da øker du toleransen og må drikke større mengder for å få effekt, og det er jo mer skadelig jo mer du drikker. Drikker du sjeldent, må du drikke mindre for å få effekt.
Vis hele sitatet...
Det er det som er feilen, at vi drikker for å få "effekt". Kroppen takler alkohol best i små mengder og relativt ofte.


Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Less is more.
Vel, undersøkelser viser at det er bedre å drikke litt ofte snarere enn å helle nedpå i helgene som en gammel fyllik før han blir kastet rett til avrusning. Såkalt "Binge drinking".
Vis hele sitatet...
For det meste enig.


Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
Alkohol er langt mer skadlig toksikologisk enn heroin og speed ( i rein form ) .
Vis hele sitatet...
Hvor har du det ifra? En voksen person vi mest sannsynlig fint overleve et inntak på 50 g ren etanol. Jeg har til dags dato ikke sett eller hørt om noen, som har overlevd et inntak av 50 g heroin eller amfetamin. Og en behøver ikke å gå langt i en storby, for å se hvilke skadeeffekter store mengder med alle tre stoffer, som er tatt ofte, har. Og av gift vi har i oss, er det vel bare tobakk som dreper flere pr. år enn heroin. Og det har noe med antallet som inntar tobakk. Pr. 1000 bruker, er heroin klart dødeligst!


Aldri drikk deg "full/dritings" er måten. Alt med måte som dem sier. Et par shots og en øl 1-2 ganger i uka er ikke mye værre enn et glass vin om dagen... som sies å være ganske så sunt faktisk.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke alkohol er så sunt. Jeg har ikke lest noen av studiene. Men jeg tviler på om dataene gjelder ren alkohol blandet med rent vann eller vin, øl osv. Så kanskje får en den samme "helseeffekten" av å drikke alkoholfri vin eller øl?


på samme måte som et par jointer her og der ikke er skadlig. På samme måte en kakebit her og der ikke er skadlig.
Vis hele sitatet...
Har du noe bra bevis å sikte til på denne påstanden? Husk at det meste i kaker, er det meste av liv. som ikke er produsenter, faktisk tilpasset å leve av. Mens stoffene i Cannabis sativa var. indica har utviklet disse stoffene, for at planteetere ikke skal røre planten. Altså stoffene er en gift.


Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Gitt lik mengde er ren alkohol uten diverse morsomme fuseloljer bedre enn alkohol med diverse morsomme fuseloljer og anna snacks. Så - pr enhet alkohol er god vodka bedre enn det aller meste. Sprit som smaker noe anna, øl og vin har jevnt over mer fusel. Du føler deg mer råtten dagen etter, og skader kroppen mer.
Vis hele sitatet...
Tja fusel i seg selv er ikke skadelig. Dette er flyktige aromatiske forbindelser fra gjær. Har du hørt om noen som har blitt fyllesjuk av å spise gjærbakst? Den "store og stygge ulven" forblir alkohol!


Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
Kvalitet har ingenting å si? Sprøtemidler og synstetiske kjemikalier i produskjon har NOE å si. Hva det har å si kan man vurdere sjøl!
Vis hele sitatet...
Har du noen som helst kilde på økologisk mat og drikke, er bedre for oss en konvensjonelt? Jeg har jobbet på en økologisk (antageligvis den største) i nesten 10 år. Du skulle bare ha vist, hvor mye rart som er med i maten der. Og de evt sprøytemiddelrestene en kan finne i mat, er totalt ufarlig sammenlignet med alkoholen i vinen! Har du bil og fyller bensin? I bensin er det ca 2% benzen. Benzen er et meget kreftfremkallende stoff. Så jeg vil påstå å fylle bensin er 1000 ganger farligere enn å spise konvensjonell mat! Ei heller har jeg noen gang sett større dieselsluk en økologisk landbruk. Noe å tenke på, når det gjelder global oppvarming!


Sitat av stianue Vis innlegg
Røyke vodka fra ei vannpipe? Vet ikke om det funker, men har vært på fester der det har blitt gjort :P
Vis hele sitatet...
Tyder ikke på du har prøvd kombinasjonen alkoholdamp + luft + ild før. En liten anbefaling: Ikke prøv det inne eller i nærheten av ditt eller andres fjes eller kropp noen gang! Hvis du ikke vil tilbringe en del tid på et sykehus med brannskader.


Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
Jeg har hørt at det å spise og drikke masse vann først er best for leveren, er det sant?
Vis hele sitatet...
Selvsagt skader det ikke å spise og drikke vann! Men ml for ml er alkoholen så og si like skadelig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Pr. 1000 bruker, er heroin klart dødeligst!
Vis hele sitatet...
Det er sær påstand. Heroin er illegalt som rusmiddel, så styrken er ukjent. Det kan samanliknast med at du får en halvlitersboks, og ikkje aner om det er whisky eller øl som er på den, og at du ikkje finn det ut før du har drukke heile. Det fører til overdoser.

Hadde det vore kjent styrke og heilt reint stoff hadde nok overdosedødsfalla sunke mykje. Heroin er heller ikkje spesielt skadeleg i terapeutisk dose, medan det er ein del ting som tyder på at alkohol er det.

Tek du med alle opiater som vert nytta i helsevesenet, så er det svært sjeldan at nokon kreperer av opiater, så påstanden om at det er heroin som er klart dødelegast er neppe heilt reell - men heller følgje av omstenda det vert nytta under.
Kanskje litt OT men syns det er rart hvordan folk i Norge tror man er alkoholiker om man tar 2-3 øl på en tirsdags kveld men at man kan drikke 12 pils fredag å 12 pils på lørdag å da ikke ha et problem.
Handler om normer. Det er mange som synes lue inne er uhøflig, selv om du bare fryser, og lue er veldig nøytralt. Det går på kultur, det med 2-3 pils i ukedagene. I Frankrike er dette helt vanlig, bare daglig, og med vin. Går du derimot på fylla hver helg er du ''alkoholiker'' Der.