Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5402
Hei freaks!

Jeg skal nå endelig komme i gang med kabinett byggingen min Har planlagt det lenge, men har ikke hatt tid før nå. Skal bygges på skolen på sløyden og jeg har valgt tre som materiale, da dette er mitt første selvbygde kabinett. Jeg har en del erfaring med tre osv fra før. Men, hvilket tremateriale skal jeg bruke? Står imellom kryssfinér (12mm, evt 14mm) og hobbyplater (14mm). Dette kabinettet skal være solid som f*** og skal være med på TG osv.. Hva er best?

Slenger opp noen bilder når jeg kommer hjem
Sitat av Julenisse97 Vis innlegg
Hei freaks!

Jeg skal nå endelig komme i gang med kabinett byggingen min Har planlagt det lenge, men har ikke hatt tid før nå. Skal bygges på skolen på sløyden og jeg har valgt tre som materiale, da dette er mitt første selvbygde kabinett. Jeg har en del erfaring med tre osv fra før. Men, hvilket tremateriale skal jeg bruke? Står imellom kryssfinér (12mm, evt 14mm) og hobbyplater (14mm). Dette kabinettet skal være solid som f*** og skal være med på TG osv.. Hva er best?

Slenger opp noen bilder når jeg kommer hjem
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke 14/16mm mdf? Jeg brukte det til å bygge freaken, den ble steinsolid (bruke den som stige på TG). Eneste minuset er at det veier endel, hvertfall hvis kabinettet blir stor.

Har du en skisse på kabinettet? eller en beskrivelse hvordan det skal se ut.

Skal du bygge et "skjelett"/reisverk/ramme og skru platene fast til det bør du gå for kryssfiner (6mm holder lenge hvis du har ei solid ramme/skjelett/reisverk)

Skal du bare skru platene sammen bør du gå for hobbyplank 14mm eller mdf + lim

Lykke til!
#GreenRay
......
Julenisse97's Avatar
Trådstarter
Har tenkt på mdf, men har jobbet såpass mye med hobbyplater og lignende siden jeg var liten, valget ble hobbyplater denne gangen.. Målene på kabinettet bli ca 55 cm høyt (inkl føtter) og 53 cm dypt, bredden blir på 26 cm (med mye plass bak hk plata ). Ang det å feste platene sammen er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg gjør, mest sannsynlig ender jeg vell opp med 90 graders vinkler jeg skrur de sammen med

Her er noen bilder av tegningene:
Hele kassa:


Fronten sett fra siden:


Layouten inni:
▼ ... over en uke senere ... ▼
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
No update?
Sitat av HanDuck Vis innlegg
No update?
Vis hele sitatet...
er godt mulig han har eller har hatt ferie
......
Julenisse97's Avatar
Trådstarter
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
er godt mulig han har eller har hatt ferie
Vis hele sitatet...
Så sant så sant, dette er ett prosjekt som gjøres på sløyden på skolen, der har jeg kun adgang på tirsdager, og nå er det ferie Tirsdagen etter ferien håper jeg læreren har fått tak i materialene så jeg kan begynne Update kommer!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ut i fra tittelen på tråden trudde ejg du skulle lage ett kabinett som ligner en hund..
*skuffet*
......
Julenisse97's Avatar
Trådstarter
Da kom det endelig en update da!

Ikke stor update dog. Lite ble gjort, da læreren absolutt skulle forklare åssen sandpapir funker osv..

Det jeg fikk gjort, var å kappe til platene som skal holde sammen kabinettet, altså topp, bunn, bak og front (ikke fått satt de sammen). Læreren presterte også å kjøpe feil, så det ble dessverre hobbyplater på 18 mm, dette blir ett tungt kabinett!

Bilde
Sist endret av Julenisse97; 26. februar 2013 kl. 14:20.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kommer det noen oppdatering snart?
Veldig fin tråd, håper dette blir bra
Sist endret av MhMh; 2. april 2013 kl. 19:12.
......
Julenisse97's Avatar
Trådstarter
http://gy.kennethd.net/?i=bccd3795
Her er siste update så langt, har dessverre ikke oppdatert loggen, grunnet lite tid på sløyden, og at jeg ikke er fornøyd, fordi den hurpa av en lærer skulle "finkappe" etter meg, og kappa av 1,5 cm på den ene plata. I tillegg fikk jeg streng beskjed om å bruke treplugger og trelim, men fikk jo da også selvsagt ikke borre hulla selv. Da dette visstnok var for farlig, så hun borra hulla og borra jo da også de feil, så alt ble skeivt å skakt, så i utgangspunktet har jeg bare skrevet opp måla selv, da hun nekter meg og bruke saga og borrmaskin..

Alle utvendige plater er ferdige, så neste gang må sikkert hk plate begynne å plasseres og dørene festes, har tenkt å bruke skap-henglser på innsiden av begge dørene.

Og forresten, siden hun kjøpte feil plater, hele 18 mm Så får jeg bare ca 4 mm bak hk, noe som blir ganske fucka. Jeg tror allerede nå at dette prosjektet går rett i dass, da læreren ikke forstår norsk engang. (polsk)

EDIT: Bilde funka ikke, trykk på for større bilde

http://gy.kennethd.net/i/bccd3795.png
Her er bildet i all sin prakt..
Sist endret av Julenisse97; 3. april 2013 kl. 20:24.
▼ ... noen uker senere ... ▼
......
Julenisse97's Avatar
Trådstarter
Enda en update, uten bilder dog..

Jeg har nå fått kappet hull til vinduet, kappet hulla jeg trenger til hk-plata, holder nå på å tilpasse det siste.

Jeg dropper en del i fra den opprinnelige tegninga, da jeg rett og slett ikke rekker det innen vi må levere prosjektet. Det bli ingen dvd-spiller, ingen vifter og heller ikke noe hdd-cage. PSU monteres med vifta opp og jeg kjører stock intelkjøler den dagen jeg skal vise den, så jeg slipper og tilpasse viftehull. SSD monteres bak hk.

Det kommer til og bli varmt inni der, men jeg skal bare vise den for læreren for å få karakter. Kommer kanskje til og gjøre det helt ferdig etter jeg har vist det, om jeg gidder..

Neste gang skal plexi/lexan tilpasses og jeg skal lakke hk-plata, som jeg har fått ut av ett gammelt kabinett jeg hadde stående.

All in all synes jeg det går overraskende bra, med tanke på en så dårlig start som det ble

Beklager også få updates, men har hatt lite tid på sløyden i det siste grunnet prøver osv..
Sist endret av Julenisse97; 30. april 2013 kl. 14:26.
Sløyden var skummel lik i forhold til min skole
Virker som et fint prosjekt da Ser bra ut nå hvertfall!
Sist endret av Oatre; 30. april 2013 kl. 15:20.
▼ ... over en uke senere ... ▼
......
Julenisse97's Avatar
Trådstarter
Da har man fått gjort litt mer da Ikke spesielt mye, men men..

Har da fått kappet til platen som hk skal festes på, kappet til der vinduet skal være, og laget "hjørnene" rundt hele (har laget en til toppen bak også, ble ikke med på bildet). Nå mangler egentli bare festing av plexiglasset, kappe til i/o bak, kappe til psu "hull" bak og male hele kjerra.

Dropper også de "stavene" i front.. Tenker og male ett slags motiv der istedetfor, men vet ikke helt hva (er utrolig dårlig til og male egentlig) Tips taes i mot med glede

Slik ser det da ut atm
Sist endret av Julenisse97; 8. mai 2013 kl. 23:09.
Ville ambefalt å ha med stavene i fronten, det hadde blitt beast!
......
Julenisse97's Avatar
Trådstarter
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Ville ambefalt å ha med stavene i fronten, det hadde blitt beast!
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skulle gjerne hatt de der, men har dessverre ikke nok tid før det skal leveres til vurdering av læreren :/ Har ingen flere timer på skolen, annet enn 15 min her og 15 min der.. skal dog se om jeg får det til Men kjekt med en backup plan om det ikke går liksom
Sist endret av Julenisse97; 8. mai 2013 kl. 23:51.
Liker designet som er i fronten, blir tøft.
Nå som du har valgt å gå for såpass tykk plate som du har gjort kan du bruke det til din fordel og frese plass til viter og sidevinduer. Du kan jo utvide arbeidsloggen din til flere forum og spørre etter sponsorer! Jeg fikk MPX som sponsor

Har selv lagd kabinett av 18mm tykk hobbyplate, noe av de problemene jeg støtte på var blant annet at platene ikke var helt rette. De hadde litt bue i seg. Link til mitt prosjekt en gang i tiden. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1249046
......
Julenisse97's Avatar
Trådstarter
Sitat av oPRE Vis innlegg
Liker designet som er i fronten, blir tøft.
Nå som du har valgt å gå for såpass tykk plate som du har gjort kan du bruke det til din fordel og frese plass til viter og sidevinduer. Du kan jo utvide arbeidsloggen din til flere forum og spørre etter sponsorer! Jeg fikk MPX som sponsor

Har selv lagd kabinett av 18mm tykk hobbyplate, noe av de problemene jeg støtte på var blant annet at platene ikke var helt rette. De hadde litt bue i seg. Link til mitt prosjekt en gang i tiden. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1249046
Vis hele sitatet...
Takk for tips! No skal prosjektet snart leveres, og jeg får rett å slett ikke tid til noe fresing.. Nå skal det bare monteres å kappes hull til psu og hk/gpu, for så å male det hele.

Jeg vurderer dog å begynne forfra igjen en gang jeg har tid, utenfor skolen Dette for å få gjort det skikkelig uten at tiden presser og læreren blander seg.

Ang det med bue i platene så skjønner jeg godt hva du mener Ene sidepanelet har fått en ordentli bue..

Men vi får se hva jeg rekker.. lurer fremdeles på hva som blir "plan b" for fronten, siden jeg ikke rekker og lage den som jeg vil
Siden du har så dårlig tid kan du jo fikse fronten så langt det lar seg gjøre.. Når du får tid, kan du fikse det som mangler. Du fikser alt utenom de plexi stolpene i front, de kan du ta senere. Hvis du har muligheten til å ta det senere da
Sist endret av oPRE; 14. mai 2013 kl. 12:35.
......
Julenisse97's Avatar
Trådstarter
Jeg kan ta de senere, men problemet er at det skal vurderes av lærer innen en viss tid, jeg rekker det ikke før da.. Så jeg må liksom ha noe annet der, for at det ikke skal bli "tomt"
Stilig prosjekt! synd du ikke skulle ha stolpene i front :/ men hva syntes klassen om at du har med deg HK og PSU på skolen ?
Danser Ompa
Laxz0r's Avatar
Sitat av leander999 Vis innlegg
Stilig prosjekt! synd du ikke skulle ha stolpene i front :/ men hva syntes klassen om at du har med deg HK og PSU på skolen ?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle de hatt noe imot det?
......
Julenisse97's Avatar
Trådstarter
Sitat av leander999 Vis innlegg
Stilig prosjekt! synd du ikke skulle ha stolpene i front :/ men hva syntes klassen om at du har med deg HK og PSU på skolen ?
Vis hele sitatet...
Skulle det være noe spesielt? Det eneste som overrasker meg er at 8. klassingene på sløyden lar det ligge i fred når jeg ikke er der
Sitat av Julenisse97 Vis innlegg
Skulle det være noe spesielt?
Vis hele sitatet...
jeg er sikker på at jeg hadde fått spørsmål og reaksjoner fra en god del!
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av leander999 Vis innlegg
jeg er sikker på at jeg hadde fått spørsmål og reaksjoner fra en god del!
Vis hele sitatet...
Da lurer jeg på hva klassen din hadde sagt om meg, jeg hadde en stationær pc stående i klasseromet i ca et halvt år på vg1, samtidig som jeg hadde med meg laptoppen hver dag.

Vil anse det som merkelig å reagere på at norn har med seg psu og hk når man bygger et kabinett i sløyde.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Da lurer jeg på hva klassen din hadde sagt om meg, jeg hadde en stationær pc stående i klasseromet i ca et halvt år på vg1, samtidig som jeg hadde med meg laptoppen hver dag.

Vil anse det som merkelig å reagere på at norn har med seg psu og hk når man bygger et kabinett i sløyde.
Vis hele sitatet...
Hva brukte du den stasjonære pc'en til?
Er sløydperioden ferdig? Update?
......
Julenisse97's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hermzz Vis innlegg
Er sløydperioden ferdig? Update?
Vis hele sitatet...
Skal gjøres ferdig på torsdag, da får vi en hel dag på sløyden mest sannsynlig, skal kappe til i/o og male da Mangler fremdeles tips til motiv i front, som er enkelt og male :P
......
Julenisse97's Avatar
Trådstarter
Da har man kappa hull til hk og psu. Har også begynt å male! Beklager stor mangel på bilder, da jeg som regel har igjen for lite strøm på mobilen på slutten av dagene når vi er på sløyden
Venter spent på bilder, er kult at du lager det i skolesløyden!