Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1615
Hei.

Så på youtube og fant denne videoen

Den var syk feet!

Noen som har prøvd og lage en sånn?
Hvordan lager man den, og er det vanskelig?
youtubesøk "diy tesla coil", tenk deg derfra
Trådstarter
takk!

den var feit!
Foreslår at du ikke prøver å lage det selv.
Sitat av spelley Vis innlegg
Foreslår at du ikke prøver å lage det selv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Hva kan skje hvis man gjør noe feil? Er det skikkelig farlige utfall, eller hvilke omfang snakker vi om?
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Hvorfor? Hva kan skje hvis man gjør noe feil? Er det skikkelig farlige utfall, eller hvilke omfang snakker vi om?
Vis hele sitatet...
Komponentene i en Tesla Coil kan stoppe hjertet ditt, eller brenne av deg hånda..
Sitat av excubated Vis innlegg
Komponentene i en Tesla Coil kan stoppe hjertet ditt, eller brenne av deg hånda..
Vis hele sitatet...
Men det gjør ikke dette så lenge du ikke failer... normalt vil volten være ekstremt høy mens ampen er rimelig lav.

Gjort riktig vil du kunne ta på strømen uten å dø (du vil fortsatt få vondt)
Der ser man... Jeg som ikke har et snev av peiling på elektronikk tror jeg skal holde meg langt unna dette. Man lærer stadig nye ting her inne
Sitat av xShadyx Vis innlegg
Men det gjør ikke dette så lenge du ikke failer... normalt vil volten være ekstremt høy mens ampen er rimelig lav.

Gjort riktig vil du kunne ta på strømen uten å dø (du vil fortsatt få vondt)
Vis hele sitatet...
Du har faktisk 1,75A@2100VAC på sekundærsida av trafoen (mikrobølgeovntrafo). Det er ganske mye, med tanke på den høye spenningen
en som ikke har hverken teoretiske eller praktiske grunnlaget for å lage en tesla coil, BURDE ABSOLUTT IKKE GJØRE DET.

Kort sagt:
Det er ganske farlig for folk som ikke har peiling.
Det er mye energi som blir kjørt inn i coilen...


Lag der heller en Van de graaff generator:

http://en.wikipedia.org/wiki/Van_de_Graaff_generator
Sist endret av Spelly; 29. januar 2011 kl. 02:57.
Hvilke grunner er det til at folk lager det? Er det bare generelt på hobbybasis, eller kan det faktisk brukes til noe nyttig og interessant?

Mye spørsmål fra meg her Syns det virkelig er god kunnskap på folk her inne!
Sist endret av Donkeybrain; 29. januar 2011 kl. 02:57.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Hvilke grunner er det til at folk lager det? Er det bare generelt på hobbybasis, eller kan det faktisk brukes til noe nyttig og interessant?

Mye spørsmål fra meg her Syns det virkelig er god kunnskap på folk her inne!
Vis hele sitatet...
På hobbybasis og det er interessant.
Hadde jeg hatt det generelle grunnlaget for å lage en, hadde jeg gjort det.
Så det er jorda skikkelig bra skal det vel i teorien gå ann å sitte på det der? skyt meg om jeg tar feil der.

Sitat av ballestank Vis innlegg
Så det er jorda skikkelig bra skal det vel i teorien gå ann å sitte på det der? skyt meg om jeg tar feil der.
Vis hele sitatet...
Er det* *titegn*
Trådstarter
hvis det er på rundt 1,75 A så tror jeg at prosjektet er døtt for meg. vi tåler jo ikke mere enn maks 0,33 mA
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Amoods Vis innlegg
hvis det er på rundt 1,75 A så tror jeg at prosjektet er døtt for meg. vi tåler jo ikke mere enn maks 0,33 mA
Vis hele sitatet...
0.50mA er det ikke det a?
Sitat av spelley Vis innlegg
Foreslår at du ikke prøver å lage det selv.
Vis hele sitatet...
Jeg gjentar, IKKE kødd med evolusjon!
Det er etter min mening usaklig å si hvor mange ampere et menneske tåler, gir mye mer mening å regne det i effekt:

P = UI

Effekt er altså spenning multiplisert med strøm. Lav strøm, men høy spenning dreper deg nødvendigvis ikke. Det samme gjelder høy strøm og lav spenning.

Du har og ohms lov:

R = U/I

Altså resistans er spenning dividert med strøm. Poenget er at det ytre laget av menneskekroppen(huden) har stor motstand, uten stor nok spenning så vil ikke elektrisiteten trenge inn. Uten nok strøm vil vi ikke ta skade av det.
Gir ikke mer mening å regne i effekt for det er nå hovedsakelig strømmen som dreper. Og hvor farlig en effekt på si 1000 watt er, er umulig å vite med mindre du vet forholdet mellom strøm og spenning.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Jeg gjentar, IKKE kødd med evolusjon!
Vis hele sitatet...
Hvordan kan man kødde med evolusjon?
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Hvordan kan man kødde med evolusjon?
Vis hele sitatet...
Tenker noe slikt som ''natural selection'' hvor en 14-åring har lekt seg med høyspent trafoer og klart å drepe seg selv. Moralen var vel at ingen ville arve genene hans.
Er det noen her som har lyst til å forklare hvordan (og hvorfor) denne fungerer?
Sitat av Per Gunnar Vis innlegg
Gir ikke mer mening å regne i effekt for det er nå hovedsakelig strømmen som dreper. Og hvor farlig en effekt på si 1000 watt er, er umulig å vite med mindre du vet forholdet mellom strøm og spenning.
Vis hele sitatet...
Du har rett, beklager. Men det jeg prøvde å si var at du må ha et minimum av spenning og et minimum av strøm. Øker du de over det kravet vil en økning på èn av de være avgjørende for hvor dypt elektrisiteten når, eller hvor mye skade den gjør på de områdene den kommer.

Sitat av FrittTheBandit
Er det noen her som har lyst til å forklare hvordan (og hvorfor) denne fungerer?
Vis hele sitatet...
Anntar det er bevegelsesmengde det er snakk om. Elektrisitet er elektroner som beveger seg gjennom en sluttet krets. I en teslatransformator er spenningen så høy at elektronene ignorerer resistansen i luften og har mulighet til å bevege seg igjennom den som om den var av metall. (Sammenlikn det med et lynnedslag)

Hvis du sammenlikner dette med en rakettmotor som slipper ut gass, så vil teslamotoren spinne i motsatt retning av hvor den skyter ut elektronene.

Det blåe du ser er plasma. Altså frie atomer som ikke er sammenbundet til molkekyler fordi motstanden i luften blir som friksjon på elektronene og temperaturen øker til flere tusen grader.
Sist endret av Katalysator; 7. februar 2011 kl. 20:17.
Sitat av ballestank Vis innlegg
0.50mA er det ikke det a?
Vis hele sitatet...
gjelder ivertfall ikke denne mannen, Ser ut til å tåle en hel del mer. :P http://www.youtube.com/watch?v=9YVFUaU7zcI
Sist endret av TheWaveable; 7. februar 2011 kl. 20:26.