Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1418
har prøvd Ubuntu med og installere slik at jeg enkelt fikk Windows tilbake... Som jeg sikkert tror så finnes det mange forskjellige linux versioner (?) og hvilken liker du aller best?
Denne tråden mangler et poll.
Liker best Ubuntu notebook edition til min lille asus eee og Backtrack til trolling på wep-nettverk.
Er ikke lett og legge inn et poll når jeg ikke vet andre vesioner av Linux og Ubuntu... Er vel ikke bare de?
Ubuntu er den eneste linuxdistrubusjonen jeg har testet ut over lengre tid. Likte denne ganske godt egentlig, men som ts sier så har du jo prøvd den.

Skjekk ut Linux Mint. Mener å ha hørt at den er ganske bra. Eventuelt Linux Mint Fluxbox.

Alle linuxdistrubusjonene kan kjøres på pcn uten at du trenger å installere de først. Så du kan med andre ord prøve ut forskjellige versioner uten å bruke masse tid på å installere.
Ubuntu er en fin plass å begynne! Blitt veldig brukervenlig. Ellers så er Linux Mint også pent, (Mener det er ubuntu med annet utseende og litt flere funksjoner) men det blir senere oppdatert enn ubuntu).

www.ubuntu.com
Sitat av OlavGal Vis innlegg
Ubuntu er en fin plass å begynne! Blitt veldig brukervenlig. Ellers så er Linux Mint også pent, (Mener det er ubuntu med annet utseende og litt flere funksjoner) men det blir senere oppdatert enn ubuntu).

www.ubuntu.com
Vis hele sitatet...
Linux Mint er basicly Ubuntu med et annet theme og flere ting ferdig installert...
Sitat av xShadyx Vis innlegg
Linux Mint er basicly Ubuntu med et annet theme og flere ting ferdig installert...
Vis hele sitatet...
Ja, det var det jeg tenkte meg. Takk for oppklaringen
Vil absolutt anbefale deg å installere Linux Mint 10 (Julia)
Hadde Ubuntu før og vil tro Mint er lettere for en Windows-bruker å sette seg inn i.
Men for all del, Ubuntu er veldig bra det også(det er jo som andre har sagt tidligere bygd på samme plattform og er veldig likt) Med Mint er det mange nødvendige programmer du slipper å legge inn selv, de ligger der fra før. Noe som er veldig praktisk når man ikke har brukt Linux mye før.
Debian, Ubuntu og Mint er de jeg har brukt i det siste. Før Ubuntu benyttet jeg meg stort sett av Slackware.
Ubuntu eier. SkolePC'n min kræsjer (skjermkort driver) med windows 7, men ubuntu.. ikkeno problem. Og kommer inn på gjestenett på skolen uten regler nesten
Linux mint er veldig bra for nybegynnere, som meg. Fungerer veldig bra
Jeg testet ubuntu og det var knallbra. Linux har virkelig utviklet seg siden jeg kjørte Slackware for mange herrens år siden. Tidligere har det vært knot for å sette det opp, men nå er jo alt plug'n play. Apt-get funksjonen er jo også genial.
Det eneste som ikke fungerte "rett ut fra boksen", var lyd ut via HDMI.

Har også hørt at Mint skal være veldig bra
Prøver Linux mint jeg .. Siden jeg allerede har prøvd Ubuntu så må jeg vel prøve noe nytt!..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av skateward Vis innlegg
Alle linuxdistrubusjonene kan kjøres på pcn uten at du trenger å installere de først. Så du kan med andre ord prøve ut forskjellige versioner uten å bruke masse tid på å installere.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. En del Linuxdistribusjoner har et live-cd miljø du kan bruke, men at alle har det er en kraftig overdrivelse.
Fluxbox er helt sherif og Fluxbox Mint må være en av de bedre gjennomførte Fluxbox-distroene . Tror dog ikke Fluxbox Mint er noe for TS

Har nettopp tatt mitt en-uke-i-året-KDE med Kubuntu. Ble litt for mye glitter å stas for min del, men kan være noe å se på hvis man like sånn (som veldig mange gjør).

Personlig kjører jeg Standard Ubuntu.
Sitat av Tias Vis innlegg
Det stemmer ikke. En del Linuxdistribusjoner har et live-cd miljø du kan bruke, men at alle har det er en kraftig overdrivelse.
Vis hele sitatet...
Beklager det. Ser at det er nok litt for godt til å være sant, men jeg vet at mange av de mest kjente/største distrubusjonene har det.
Hvis dere vil teste linux uten å gjøre endringer på pcen så kan dere gjøre det virtuelt med eks: VirtualBox
For det det er verdt, så vil jeg anbefale deg å ikke surfe gjennom forskjellige distroer .. det lærer du lite av. Installer en distro og hold deg til den til du blir mer komfortabel med linux og bruken av det.

Selv startet jeg med gentoo en gang i tiden, noe jeg lærte vanvittig mye av. Det er mye knot, men du tvinges til å dykke litt dypere i systemene dine for å få dem til å fungere optimalt.

Nå gidder jeg ikke alt knotet og kompileringen, så jeg har installert ubuntu og er godt fornøyd med det. apt (pakkehåndtereren) gjør en glitrende jobb med å holde orden i pakkene mine og det aller meste fungerer tilnærmet slik jeg vil ha det uten nevneverdig knoting.
Et godt alternativ til live cd er Wubi. Det gjør at man instalerer Ubuntu inne i Windows som et program å kan avinstallere det fra kontroll panelet akkurat som et vanlig program. Neste gang man rebboter maskinen får man valget mellom å starte Ubuntu eller Windows. Tror dette også fungerer med Mint.

Husker ikke om det var noe ytelses tap for utenom at bruker NTFS som filsystem.
Jeg begynte med Slackware (av alle ting!!), fortsatte med Debian, gikk videre med Gentoo og slo meg til ro med Ubuntu
Sist endret av RandomiZed; 5. januar 2011 kl. 16:29.
Jeg bruker arch linux på min bærbare og ubuntu server på fil serveren hjemme.


For de som er nysgjerrige og ønsker å utforske ny linux distribusjoner er distrowatch.com/ en god side.

For de helt ferskeste trenger man ikke bytte distribusjon en gang. Bare bytte til et annet skrivebordsmiljø (populære: Kde, Gnome, xfce og lxde) eller vindusbehandler (populære: Enlightenment, Fluxbox og Compiz)

Personlig er jeg veldig fornøyd med Enlightenment, selv om det er i en evig beta...