Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2051
Tenkte jeg skulle prøve på noe nytt. Opplever igjennom dagene å få mye spørsmål rundt jobben min som sjåfør på vogntog i Norge, lover og regler, rutiner, steder jeg har vært, utfordringer, vekt beregning etc, så derfor lager jeg denne tråden. Tråden er ment for at folk skal kunne stille spørsmål innen dette temaet, hva det nå måtte gjelde innenfor feltet. Litt usikker på hvor jeg skulle kategoriere denne tråden, så våre forum-soldater får flytte den, eller slette den om det brytes noe regler med å publisere denne.



Jeg kjører da vogntog i Norge, med utgangspunkt fra Østfold. Lasten varierer VELDIG, og hvor jeg kjører varierer minst like mye. Det går likevell mye trafikk mellom øst-vest i landet i hovedsak, og mye lokalkjøring i Østfold. Jeg er 31 år gammel, har drage og barn hjemme.

Kjører i hovedsak lastebil med slephenger, mye bulklass, da vogntoget har tipp og sideåpning. Lovlig totalvekt er 60 tonn, når vogntoget er strekt ut til 22 meter lengde.

Det er muligheter for å henge med på langtur om noen ønsker dette også, om vi kan prates litt sammen på forhånd og se om kjemien er der. Det er kjipt å "sitte fast" i en lastebil om vi ikke matcher i det hele tatt. Vanlige dagsturer med start / stopp i Østfold er også selvfølgelig mulig.

Om du skal være med på tur, må følgende punkter stemme :
-Jeg er faktisk på jobb. Du må tilpasse deg mine rutiner, pauser, søvn, mat-stopp etc. Dette styres i stor grad av regelverk, kjøre og hviletid, og mine behov for å sørge for at jeg får den hvilen jeg trenger. Jeg kan faktisk ikke stoppe hvert 5. minutt fordi du må tisse, "skal bare" etc. Selvfølgelig tar jeg hensyn, men husk at jeg er på arbeid. Om natta (eller dagen når bilen skal stå døgnhvile) må jeg kunne sove når det passer for meg, og ikke for deg. Dette har med sikkerhet å gjøre.
-Enkelte steder jeg laster / losser må du vente utenfor området grunnet HMS og sikkerhetsregler.
-Det er lange dager, ofte opp mot 15 timer fra bil startes om morgenen til den parkeres om kvelden.
-Det er 2 senger i bilene jeg kjører. Nedekøya er min, ferdig snakka! Sengene er helt ok å sove på, men noe smale om man er vandt til stor seng hjemme, eller man er fysisk stor person. Det er varme og ventilasjon i bilen igjennom natta, naturligvis. Døgnhvile utføres når det er mulig ett sted med fasiliteter (dusj, toalett, butikk etc), men dette er ikke alltid mulig. Dog legger jeg alltid opp til at dusj og slikt er mulig minst en gang daglig igjennom uken. Under døgnhvile skal bilen stå i ro i 9 eller 11 timer sammenhengende.
-Bilene jeg kjører har også kaffetrakter, kjøleskap, somregel fryseboks, mikrobølgeovn, tilgang til 230 volt strøm etc. (ta gjerne med egen laptop!)
-Jeg røyker selv sigaretter. Lukter ikke røyk i bilen, men vil gjerne nevne dette da noen er veldig sensetive for dette.
-Forventer at du har god hygiene. Det er ubehagelig at det lukter grevling og lutefisk på "kontoret" hvor man oppholder seg hele dagen, og ikke minst sover i.

Jeg er som nevnt 31 år gammel, med drage og barn hjemme. Kjønn og alder på deg er irrelevant for meg, men skal vi sitte sammen i lastebil igjennom en lang tur er det greit at kjemi stemmer litt. Hobbyer og interesser som går igjen er gjerne motor, mekanikk, teknologi, spill, webutvikling, tildels politikk og annet. Jeg er veldig rett frem av meg som person, sier meninger rett ut uten filter. Jeg dømmer ingen, og bryr meg ikke om din bakrunn eller fortid. Når det er sagt, skal det ikke oppbevares eller konsumeres sterke medisiner, narkotika av noen slag, eller alkohol i bilen. Du må ha gyldig ID med deg, da jeg innimellom er en svingtur nedom sverige for lasting / lossing.



Bruk denne tråden til å stille spørsmål om livet på veien om dere ønsker. Jeg føler vi som sjåfører blir sett veldig ned på til tider, og jeg ønsker å sette litt lys på dette. Veldig mye av det vi gjør i trafikken som andre ikke liker har en god grunn. Vi kjører opptil 26 meter lenge, opp til 60 tonn vekt og opp til 4.5 meter høyde i Norge, ofte med kun 500hk motor å arbeide med. Det er under 10hk per tonn vekt. En typisk personbil har ca 100hk per tonn i dag eller mer.

Still også gjerne spørsmål om kjøre-hviletid, vekt, rutiner eller annet dere måtte lure på, så skal jeg svare så godt det lar seg gjøre.



Jeg har ett lass bilder fra tidligere turer. Har også dash-cam, så har mye video av hendelser og syke steder jeg har vært igjennom tidene. Om det faktisk er noe interesse for slikt, vurderer jeg å opprette en egen snapchat konto hvor slikt kan deles etterhvert.
Hva er det skumleste du har opplevd på veien?
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Hva er det skumleste du har opplevd på veien?
Vis hele sitatet...
Her kunne jeg ha skrevet bok. Men det absolutt værste jeg har opplevd (som jeg virkelig håper jeg slipper å oppleve igjen), var en ung jente som ønsket å ende livet sitt, med 60 tonn vogntog buldrende i 90 km/t imot seg selv. Det gikk bra denne gangen (heldigvis). Ble sittende å prate med vedkommende i noen timer etterpå, og etter hva jeg vet går det mye bedre med henne i dag. Rette instanser for riktig hjelp ble selvfølgelig også koplet inn.

Ellers har jeg sett mye ulykker, døde mennesker etc i trafikken. Som vogntogsjåfør er det naturlig for meg å bruke vogntoget som veisperring hvis jeg kommer til ett ulykkessted. Jeg er også kurset grundig for hva som skal / ikke skal gjøres i en slik situasjon, og jeg har alltid utstyr til å stoppe blødninger, slukke brann etc lett tilgjengelig. Og fordi jeg er den jeg er, er jeg gjerne den som begynner med HLR, stoppe blødninger etc frem til andre kommer frem. At noen ber meg om hjelp mens de blør ihjel og fader ut i armene dine er ikke noe jeg unner min verste fiende. Heldigvis har arbeidsplassen gode rutiner og oppfølging etter slike hendelser, og jeg klarer tildels å skille mellom privat og arbeid, så jeg takler slikt greit, men det er klart det er vanskelig likevell.
Sist endret av SnusBoks; 18. februar 2024 kl. 09:22.
Så gøy tråd, håper den blir populær og at du oppdaterer.

Jeg har alltid hatt lyst til å være ombord i et vogntog men jeg tror det får bli med drømmen. I scenarioet havne midt oppi en ulykke så hadde jeg nok pilt lengst baki trailerhytta og krøllet meg sammen til en ball i ren redsel
Sist endret av irritert_grevli; 18. februar 2024 kl. 09:39.
Sitat av irritert_grevli Vis innlegg
Så gøy tråd, håper den blir populær og at du oppdaterer.

Jeg har alltid hatt lyst til å være ombord i et vogntog men jeg tror det får bli med drømmen. I scenarioet havne midt oppi en ulykke så hadde jeg nok pilt lengst baki trailerhytta og krøllet meg sammen til en ball i ren redsel
Vis hele sitatet...
Når man kommer til en ulykke må man på ett øyeblikk justere hodet sitt i rett retning. Første prioritet for meg som kjører noe stort er å sikre stedet så jeg / andre kan jobbe uten å bli påkjørt. Når det er gjort settes livreddende tiltak i gang om det er nødvendig. Når andre kommer frem, sperrer du fremdeles veien helt til du får annen instruksjon. Om det er mulig bistår du med å dirigere trafikken (om det er plass og trygt).

Jeg har opplevd så mye i trafikken at jeg går rett i denne modusen helt på autopilot når jeg kommer til en slik situasjon. Men det er klart det påvirker meg i ettertid. Første prioritet er å unngå nye ulykker, mer skade, og død.
Sitat av SnusBoks Vis innlegg
Når man kommer til en ulykke må man på ett øyeblikk justere hodet sitt i rett retning. Første prioritet for meg som kjører noe stort er å sikre stedet så jeg / andre kan jobbe uten å bli påkjørt. Når det er gjort settes livreddende tiltak i gang om det er nødvendig. Når andre kommer frem, sperrer du fremdeles veien helt til du får annen instruksjon. Om det er mulig bistår du med å dirigere trafikken (om det er plass og trygt).

Jeg har opplevd så mye i trafikken at jeg går rett i denne modusen helt på autopilot når jeg kommer til en slik situasjon. Men det er klart det påvirker meg i ettertid. Første prioritet er å unngå nye ulykker, mer skade, og død.
Vis hele sitatet...
Veldig masse respekt fra meg. Jeg hadde nok vært okey selskap tror jeg, tar liten plass og flink å tilpasse meg. Men uten om det er jeg ubrukelig. Jeg ser at mange utenlandske vogntog bruker samband sånn at de kan ta groteske forbikjøringer,, fordi kompisen kjører lenger framme og gir klarsignal til at det er klar bane. Er dette utbredt her til lands blant dere norske og?
Sitat av irritert_grevli Vis innlegg
Veldig masse respekt fra meg. Jeg hadde nok vært okey selskap tror jeg, tar liten plass og flink å tilpasse meg. Men uten om det er jeg ubrukelig. Jeg ser at mange utenlandske vogntog bruker samband sånn at de kan ta groteske forbikjøringer,, fordi kompisen kjører lenger framme og gir klarsignal til at det er klar bane. Er dette utbredt her til lands blant dere norske og?
Vis hele sitatet...
Slike radioer er ikke vanlig i Norge normalt sett. Det brukes en del i anlegg i tipp biler og sånt, men i normal godstransport er det heller sjeldent. Dog er det sjeldent jeg ikke sitter med en kollega på øret igjennom dagen.
Jeg har en ting jeg lurer på. For noen dager siden lå jeg på motorveien inn mot Oslo, to-felts ved vestby- ish. Det var sent på kvelden og ikke altfor mange biler på veien men noe trafikk var det. Snø og regn og dritt og jeg var sliten så lå akkurat i fartsgrensa, muligens 5-10 under. Ligger i høyre felt når det legger seg en diger lastebil bak meg, og den legger seg heeelt opp i rævva mi. Jeg blir stressa av det her, så blinker en gang med nødblinken. Lastebilen blinker flere ganger med lysa sine, fortsetter og ligge helt oppi meg en stund før den kjører forbi meg. Jeg stopper for å sjekke at alt av dekk og lys funker som det skal og ingenting galt på den biten. Hvorfor tror du hen kjørte sånn? Tror ikke lastebilen hadde norske skilter.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Jeg har en ting jeg lurer på. For noen dager siden lå jeg på motorveien inn mot Oslo, to-felts ved vestby- ish. Det var sent på kvelden og ikke altfor mange biler på veien men noe trafikk var det. Snø og regn og dritt og jeg var sliten så lå akkurat i fartsgrensa, muligens 5-10 under. Ligger i høyre felt når det legger seg en diger lastebil bak meg, og den legger seg heeelt opp i rævva mi. Jeg blir stressa av det her, så blinker en gang med nødblinken. Lastebilen blinker flere ganger med lysa sine, fortsetter og ligge helt oppi meg en stund før den kjører forbi meg. Jeg stopper for å sjekke at alt av dekk og lys funker som det skal og ingenting galt på den biten. Hvorfor tror du hen kjørte sånn? Tror ikke lastebilen hadde norske skilter.
Vis hele sitatet...
Du lå sannsynligvis rett under 90. Da ligger du i en hastighet som gjør at en forbikjøring tar tid, og blir umulig om veien har litt stigning om han er tungt lastet. Han ble trolig irritert på deg for dette.

Er veldig sjeldent jeg blinker på noen av den grunn, men om jeg gjør det er det enten noe galt, eller ett spørsmål om hjelp til å komme forbi.
Og et vogntog har lov å kjøre i??
Sitat av steinbukk100 Vis innlegg
Og et vogntog har lov å kjøre i??
Vis hele sitatet...
80, men dem er sperret på 90. Nedoverbakke går dem så fort du tørr

Som alle andre ligger vi også gjerne litt over når forholdene tillater det. Ikke fortell meg at du aldri ligger litt over selv.
Vogntog har jeg respekt for. Prøver å slippe dem til der hvor jeg kan. De hilser alltid tilbake.
Trives du med jobben?

En i familien hadde alltid lyst å bli yrkessjåfør, så når barna ble voksne gikk han fra det han hadde gjort de siste tyve årene og ble lastebilsjåfør. Virker som han trives!

Fra utsiden virker det dog som veldig mye stress/jobb.
Åssen er det med juks og bedrag med kjøre og hviletid nå som det er digitale ferdsskrivere? Vet om flere som forlot bransjen før da det var disse papp-skivene. Fordi sjefene i selskapene krevde at de jukset for å rekke feks ferger, eller korte tidsfrister. Det var vist mye cowboy virksomhet og sjeldent de fikk feks 100% på overtiden. Oftest bare vanlig timeslønn. Og forsøkte de stå på kravene var det en evig dans om at det ikke fantes penger til slikt pga sjåfører fra øst europa, posten/bring som hadde biler registrert i øst europa med sjåfører som under halvparten av det norske sjåfører fikk.

Er bransjen fortsatt like harry og enfoldig? Det fantes nok gode selskaper før, men det var nok ikke regelen. Lurer på om det er blitt noe bedre?
Sitat av Elijah Vis innlegg
Trives du med jobben?

En i familien hadde alltid lyst å bli yrkessjåfør, så når barna ble voksne gikk han fra det han hadde gjort de siste tyve årene og ble lastebilsjåfør. Virker som han trives!

Fra utsiden virker det dog som veldig mye stress/jobb.
Vis hele sitatet...
På generelt grunnlag trives jeg. Nå er jeg så heldig at jeg kan påvirke turene mine veldig mye selv, og synes det er helt ok

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Åssen er det med juks og bedrag med kjøre og hviletid nå som det er digitale ferdsskrivere? Vet om flere som forlot bransjen før da det var disse papp-skivene. Fordi sjefene i selskapene krevde at de jukset for å rekke feks ferger, eller korte tidsfrister. Det var vist mye cowboy virksomhet og sjeldent de fikk feks 100% på overtiden. Oftest bare vanlig timeslønn. Og forsøkte de stå på kravene var det en evig dans om at det ikke fantes penger til slikt pga sjåfører fra øst europa, posten/bring som hadde biler registrert i øst europa med sjåfører som under halvparten av det norske sjåfører fikk.

Er bransjen fortsatt like harry og enfoldig? Det fantes nok gode selskaper før, men det var nok ikke regelen. Lurer på om det er blitt noe bedre?
Vis hele sitatet...
Klart det finnes luringer enda - Transportbransjen har alltid hatt en del gråsider. Når det er sagt, er også markedet slik nå at det er stor mangel på erfarne sjåfører, så man kan NESTEN velge og vrake blandt arbeidsgivere. Det er også rom for å forhandle arbeidstider, lønn, eventuelt turnuskjøring etc.

Personlig har jeg ikke jukset stort (annet enn noen minutter her og der, for å komme frem til egnet sted å parkere, hjem etc), og har heller aldri blitt forventet av arbeidsgiver at jeg skal gjøre det. regelverket er veldig firkantet, og det er ofte internkontroller. Alt loggføres digitalt og skal lagres, og det er firma som får den største smellen om det er gjentakende juks og fanteri på regler ift. kjøre- og hviletid. Noen avvik blir det såklart når regelverket er 100% firkantet, men vi snakker om minutter, ikke dager / uker som man hører skrekk historier om rundt omkring.

Norge er generelt sett ett bra sted å være yrkessjåfør, men man jobber mye, lange dager, og er mindre hjemme enn "ola nordmann" med 8-16 jobb.
Sist endret av SnusBoks; 19. februar 2024 kl. 22:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Godt ting er bedre, for ellers ville jo bransjen kun hatt et race mot bunnen. Hva med kabotasje, har de ryddet opp der eller er det fortsatt øst europeiske biler som kjører rundt i ukesvis med gods fra norsk avsender til mottaker?

Jeg tror mankoen på bra folk i bransjen skyldes ukulturen som lenge var en del av tungtransporten i Norge. Det tar tid å rydde opp og kanskje ennå lengre tid å opparbeide ny tillit fra folk som egentlig trivdes med tungtransport men som snudde bransjen ryggen pga alt fanteri som pågikk.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Godt ting er bedre, for ellers ville jo bransjen kun hatt et race mot bunnen. Hva med kabotasje, har de ryddet opp der eller er det fortsatt øst europeiske biler som kjører rundt i ukesvis med gods fra norsk avsender til mottaker?

Jeg tror mankoen på bra folk i bransjen skyldes ukulturen som lenge var en del av tungtransporten i Norge. Det tar tid å rydde opp og kanskje ennå lengre tid å opparbeide ny tillit fra folk som egentlig trivdes med tungtransport men som snudde bransjen ryggen pga alt fanteri som pågikk.
Vis hele sitatet...
Ang kabotasje, så finnes det fremdeles mye useriøse aktører her også, men reglene ble strammet inn for litt tid siden, som nå gjør at bilen(e) må hjem til sitt hjemland innimellom. Dette gjorde ting noe bedre. Men såklart, alle er ikke like ærlige her heller.

Dog merkes det godt at kundene som faktisk kjøper transporttjenester her i Norge nå er mer bevisst på slike ting. Pris er ikke lenger "alt", selvom det fremdeles betyr mye. De større kjøperene kjøper ikke "ulovlig" transport lenger.

Vi nordmenn som kjører i Norge har det generelt sett helt greit, så lenge vi arbeider for seriøse arbeidsgivere.
Sitat av SnusBoks Vis innlegg
Du lå sannsynligvis rett under 90. Da ligger du i en hastighet som gjør at en forbikjøring tar tid, og blir umulig om veien har litt stigning om han er tungt lastet. Han ble trolig irritert på deg for dette.

Er veldig sjeldent jeg blinker på noen av den grunn, men om jeg gjør det er det enten noe galt, eller ett spørsmål om hjelp til å komme forbi.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg kjørt fortere ville forbikjøringen tatt lenger tid. Ser fortsatt ikke hvorfor hen skulle skvise seg inn bak meg, hen kunne jo bare fortsatt i venstre feltet? Det var heller ikke noe stigning å snakke om. Å stresse folk under vanskelige forhold er jo det som skaper farlige situasjoner
Sist endret av Majao Gibensis; 20. februar 2024 kl. 00:44.
Ble med min "step-dad" på tur ofte i statene. Han kjørte for Werner Enterprises og har sittet i varierende type truck'er. Alt fra over cab (80-90 tallet) til mer "klassiske" utseende trucker. Var skikkelig behaglig og trivdes svært mye. Og kjønner tidspresset dere er under! Søvn kan bli ett drøm i seg selv!

Takk for tråden, her vil jeg følge med.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hadde jeg kjørt fortere ville forbikjøringen tatt lenger tid. Ser fortsatt ikke hvorfor hen skulle skvise seg inn bak meg, hen kunne jo bare fortsatt i venstre feltet? Det var heller ikke noe stigning å snakke om. Å stresse folk under vanskelige forhold er jo det som skaper farlige situasjoner
Vis hele sitatet...
Hadde du kjørt fortere hadde ikke forbikjøringen vært nødvendig.

Det er mye idioter også som kjører vogntog, og du traff sikkert en av dem, men i Hannes hode hadde han sikkert en eller annen grunn til å bli irritert. Umulig å gi deg noe bedre svar når jeg ikke så det selv