Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 3773
Litt nysgjerrig på hvor mange som faktisk har det som skal til for å klare seg i x antall dager i krise.

Personlig har jeg nok mat og utstyr for 2 mnd.
Nei, men jeg kjenner noen med noia, heldigvis. Familie og venner er viktigst. Eier også nok solstrøm, patroner og diesel til å tåle en total invasjon i uoverskuelig tid.
Har akkurat vært en tråd om dette.

Beredskapslager
Har så vi klarer oss i 4-6 måneder. Trenger litt mer ved eneste.
Klarer oss en god stund her,par mnd+.Liker å være i forkant noe jeg absolutt ikke var før.
Jeg har store nok muskler til å ta beredskapslageret til han med noia.


Nei dårlig med beredskap her. Går det til helvete så går det til helvete
Jeg har våpen og ammo, det er masse rådyr i skauen. Jeg skal nok klare meg.
vann, ris/ pasta og sånn. Ved
Og masse øl i kjellern
Sitat av Dough Vis innlegg
Har akkurat vært en tråd om dette.

Beredskapslager
Vis hele sitatet...
En som spør om tips til beredskap og jeg som spør om folk har beredskapslager er ikke en lik tråd selvom begge handler om beredskap.

Sitat av FriFugl Vis innlegg
Har så vi klarer oss i 4-6 måneder. Trenger litt mer ved eneste.
Vis hele sitatet...
6 mnd er imponerende!

Vi kommer dit snart vi også! Jeg hermetiserer på spreng og vi selger alt vi ikke kan brenne i boden for å fylle den med ca. 7000 liter med ved!
Sist endret av CannaLars; 3. februar 2024 kl. 13:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anseer det vel ikke nødvendigvis som et beredskapslager da det brukes og fylles på. Men har vel rundt 100kg ris liggendes under en seng på hytta. Går en sekk tom åpnes neste.

Har vel også 12-13 favner ved i et vedskjul på hytta. Brukes og fylles på. Jaktrifle og hagle. Godt med fiskeutstyr og noe hermetisk mat som også til tider spises

Tror nok jeg skulle klart meg en del måneder med det som finnes på hytta.
Sist endret av IW2022; 3. februar 2024 kl. 14:02.
Ikke noe lager her. Hvis ikke staten klarer å forsørge meg hvis det blir krig, så robber jeg naboene.

Har dere lager mest for gøy/hobby eller er det noe dere realistisk ser for dere å ta i bruk innen x antall år?
Ser absolutt for meg at det vil bli bruk for det ja.
Viderekommende i greyman tactic's her, er godt forberedt, i det siste har fokuset flyttet seg over mot å opprette kollektivt sammarbeid, er i gang med egen frøbank blandt annet.
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Anseer det vel ikke nødvendigvis som et beredskapslager da det brukes og fylles på. Men har vel rundt 100kg ris liggendes under en seng på hytta. Går en sekk tom åpnes neste.

Har vel også 12-13 favner ved i et vedskjul på hytta. Brukes og fylles på. Jaktrifle og hagle. Godt med fiskeutstyr og noe hermetisk mat som også til tider spises

Tror nok jeg skulle klart meg en del måneder med det som finnes på hytta.
Vis hele sitatet...
Vi så jo hvor alle dro under korona «krisen». På hytta. Så jeg tror ikke i en kø ut av byene sammen med resten av flokken på vei til fjellet er den beste planen. Ikke at det er noe i veien med flere plasser med et lager, men jeg ville hatt til å overleve noen dager hjemme også
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Ikke noe lager her. Hvis ikke staten klarer å forsørge meg hvis det blir krig, så robber jeg naboene.

Har dere lager mest for gøy/hobby eller er det noe dere realistisk ser for dere å ta i bruk innen x antall år?
Vis hele sitatet...
Det er staten selv som har gått ut og bedd folk om å ha egenberedskap. Er nok for mange en slags hobby, men såklart mest for å vite at man er good hvis krisen inntreffer. Du er garantert ikke den eneste som har plan om å robbe naboen i en slik situasjon, og mange med beredskapslager har våpen og ammunisjon så du stiller nok ikke spesielt sterkt med planen din. Men er forsåvidt i sånne situasjoner konseptet om natural selection virkelig blir tydelig!
Det er uansvarlig og veldig unaturlig å forvente at staten skal gi deg alt du trenger. De som satser på å stikke av med naboens forberedelser er såpass resurssvake i utgangspunktet at selv dette blir en umulig oppgave.

Get good while the getting i great!
Har beredskapslager i form av 100stk 2mg xanor, 1g heroin og litt GHB, samt vann, askorbinsyre, pumper og kanyle.. Gjemt langt borte.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Har beredskapslager i form av 100stk 2mg xanor, 1g heroin og litt GHB, samt vann, askorbinsyre, pumper og kanyle.. Gjemt langt borte.
Vis hele sitatet...
Dette kan du trade til deg det du trenger for å overleve, hvertfall inntil det tynnes ut i rekkene.
Sitat av FrkMjau Vis innlegg
Dette kan du trade til deg det du trenger for å overleve, hvertfall inntil det tynnes ut i rekkene.
Vis hele sitatet...
Tar heller den enkle utveien om verden går så shit.

Hadde blitt fraranet alt på kort tid om noen visste om det.
Helt objektiv sett er nok en hekto med heroin mer verdt enn gull om verden går til helvete. Både som byttemiddel og medisin.
Har noen tips til hva slags type radio vi burde kjøpe oss? Tenker batteridrevent DAB/FM.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Jeg har store nok muskler til å ta beredskapslageret til han med noia.


Nei dårlig med beredskap her. Går det til helvete så går det til helvete
Vis hele sitatet...
Så planen om det blir krig og invasjon, er å invadere naboen sin prepper bunker? Han kunne forberede seg mot angrep i fra en annen nasjon. Men ikke i fra naboen!
Krakken og tauet står fint plassert i boden.
Sitat av tmortenk Vis innlegg
Krakken og tauet står fint plassert i boden.
Vis hele sitatet...
Så feigt
Sitat av BearSleeps Vis innlegg
Har noen tips til hva slags type radio vi burde kjøpe oss? Tenker batteridrevent DAB/FM.
Vis hele sitatet...
Jeg har beholdt noen fm radioer. Sender jevnlig til de fra min raspberry pi med programmet pi fm. En nabo sender også.
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Så feigt
Vis hele sitatet...
nei, det at jeg har hatt selvmordstanker i 16 år og ikke gjort noe er nok fordi jeg er feig.
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Så feigt
Vis hele sitatet...
Synes det er ganske tøft jeg.
Ikke alle har plass og mulighet til å lagre ting.

Avhengig av hvor til helvete ting hadde gått, er ikke dette en dum løsning om man ikke har vann, mat, varme eller strøm.

Er i tillegg alt utenfor radioaktivt.. fuck it

OD-dagen.
Sitat av tmortenk Vis innlegg
nei, det at jeg har hatt selvmordstanker i 16 år og ikke gjort noe er nok fordi jeg er feig.
Vis hele sitatet...
Jeg har flere selvmordsforsøk selv, men det betyr ikke at det ikke er feigt. Og veldig langt ifra tøft..
Har ikke noe lager. Om det blir alvor stikker jeg bare ned på Coop og henter det jeg trenger. Ingen 18-åring med fyrstikkarmer klarer å stoppe meg da uansett.
Mat for ca 14 dager. Men utstyr for mange år.
Skulle nok klart med i årevis med patronene jeg har hjemme og fiske utstyret.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Mat for ca 14 dager. Men utstyr for mange år.
Skulle nok klart med i årevis med patronene jeg har hjemme og fiske utstyret.
Vis hele sitatet...
Mat er ikke så viktig. Kan gå en mnd uten å ta skade av det.
Vann er det verre med. Spesielt om regnvannet er radioaktivt.
Geigerteller og vannlager bør vi ha.

Ser for meg at dersom det virkelig smeller, så vil Putin fyre av noen nukes.
Han er gammel, muligens syk, og uten noen nære som ikke frykter han.
At han vil se verden brenne fordi han ikke får viljen sin med Ukraina, er ikke helt usannsynlig, ihvertfall ikke dersom han er syk og døden nær.
Om noen faktisk vil utføre ordren om å fyre av er en annen sak, men det er mulig.
Det der med at det skal bli atomkrig tror jeg ingenting på. Føler det er mye skremselspropaganda fra alle sider om det. Jeg prepper for mer realistiske scenarioer som krig, opptøyer, strømbrudd og matmangel.
Har veldig nylig begynt å bygge opp et lite lager av langtidsholdig mat og vann, og ønsker å utvide det. Kunne vel klart meg en uke eller to for øyeblikket.
Har dere freaks noen tips til steder man får tak i f. eks. store mengder tørrvarer, vanntanker eller grunnleggende ressurser til billig kilopris?
Kjøpe ris i store sekker. De har 4 kg sekker på kiwi tror jeg. Gå også på innvandrerbutikker. Der har de 20 kg sekker ris + mye annet i større kvanta. Den største utfordringen som mange overser er animalsk føde av god kvalitet Her kan man salte eller speke selv. Man kan holde høner for egg/kjøtt, kaniner osv. Vann er ikke noe jeg bekymrer meg for da vi har brønn på eiendommen. Fiske og jaktutstyr er selvsagt ett must. Jeg har også noen bokser med kosttilskudd liggende. Jod fra kelp, magnesium, NAC og sånne ting.
Sitat av BearSleeps Vis innlegg
Har noen tips til hva slags type radio vi burde kjøpe oss? Tenker batteridrevent DAB/FM.
Vis hele sitatet...
Am/fm er vel veien å gå. Du kan også lære deg å lage en foxhole radio
Har så vi klarer oss i noen dager. Nå er ikke beredskapslager kun for den store smellen, men også for dager som vi hadde i vinter, da alt var nedsnødd, og man kom seg ikke frem noen steder.
For oss som fortsatt er forholdsvis friske og beveglige, så kunne vi jo stolpet oss gjennom snø, og kommet oss til butikken, men mange eldre og syke ble da sittende innesnødd i flere dager.

Her fra Grimstads evaluering av snøen som kom ved nyttårstider:
"Kommunens arbeid rundt snøstormen er nå evaluert, og det er spesielt på et felt ledelsen ser et stort forbedringspotensial.

– Det kanskje viktigste punktet er egenberedskapen hos innbyggerne. Den må økes. Så det er en skjerpet anbefaling til alle innbyggere, sier Mathisen.
"
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Kjøpe ris i store sekker. De har 4 kg sekker på kiwi tror jeg. Gå også på innvandrerbutikker. Der har de 20 kg sekker ris + mye annet i større kvanta. Den største utfordringen som mange overser er animalsk føde av god kvalitet Her kan man salte eller speke selv. Man kan holde høner for egg/kjøtt, kaniner osv. Vann er ikke noe jeg bekymrer meg for da vi har brønn på eiendommen. Fiske og jaktutstyr er selvsagt ett must. Jeg har også noen bokser med kosttilskudd liggende. Jod fra kelp, magnesium, NAC og sånne ting.
Vis hele sitatet...
Men hvis atombombe kan man vel ikke oppholde seg utendørs? Og hvis alt av strøm er tatt hvordan skal du tilberede risen?
Jeg gir faen i atombomber. Det gidder jeg rett og slett ikke gå å være redd for. Som sagt så ser jeg på det som fryktpropaganda
Sitat av Kanikkedet Vis innlegg
Men hvis atombombe kan man vel ikke oppholde seg utendørs? Og hvis alt av strøm er tatt hvordan skal du tilberede risen?
Vis hele sitatet...
Atomvåpen har stormaktene truet hverandre med siden 60-tallet. Og de er ikke blitt brukt enda.

På begge sider av en konflikt vet man at å bruke atomvåpen mot motparten er synonymt med å bruke det på seg selv. Resultatet vil bli det samme.

I en atomkrig der strategiske atomvåpen brukes så vil verden bli så ødelagt at det ikke er verdt bryet med å forsøke å overleve uansett.

Men at dette skjer er ekstremt lite sannsynlig.

Selv Xi Jinping i Kina (som uoffisielt støtter Russland) har gått ut offentlig og sagt at atomvåpen ikke skal brukes under noen omstendighet.

Men en konvensjonell krig (slik man ser i Gaza og Ukraina) er derimot mer realistisk.

Da kan et beredskapslager være lurt
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Kjøpe ris i store sekker. De har 4 kg sekker på kiwi tror jeg. Gå også på innvandrerbutikker. Der har de 20 kg sekker ris + mye annet i større kvanta. Den største utfordringen som mange overser er animalsk føde av god kvalitet Her kan man salte eller speke selv. Man kan holde høner for egg/kjøtt, kaniner osv. Vann er ikke noe jeg bekymrer meg for da vi har brønn på eiendommen. Fiske og jaktutstyr er selvsagt ett must. Jeg har også noen bokser med kosttilskudd liggende. Jod fra kelp, magnesium, NAC og sånne ting.
Vis hele sitatet...
Vil legge inn at hermetisering er også en god metode for å ha animalsk protein lenge, om ikke den beste! Holdbarhet oppmot 100år! Alle som er opptatt av beredskap burde lære seg denne kunsten. Jeg har en del hundre glass med kjøtt som kommer godt med (generelt svar, ikke rettet til FriFugl sin kommentar) om det blir strømbrudd, økte matvarepriser eller større kriser, jeg prepper ikke *bare* for krig, det er alltid kjekt å ha så man klarer seg litt.