Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1583
Lurer på hvilket utstyr dere synes er nice. Tenker da både til tegning på papir og på vegg.

Jeg holdt på litt smått i ungdommen med en feit sprittusj, biltema/billige cans og blyant. Mest shitkid opplegg, men jeg klarte å lage noe fett en gang i blant jeg skulle ønske jeg hadde tatt vare på. Har nå gjenoppdaget hvor godt jeg liker å tegne, og vil gjerne investere i litt utstyr nå som jeg faktisk har muligheten.

Har prøvd litt av utstyret partnern min har, som Molotow tusj. Likte godt den, så må nok investere i noe sånt. Men vil gjerne høre hva dere andre bruker også, så jeg kan danne meg et bilde av hva som er verdt det og ikke.

Jeg har aldri vært noe særlig i dette miljøet, har mest bare holdt på for meg selv. Så gi gjerne en forklaring hvis dere bruker uttrykk og slang, da jeg ikke kommer til å skjønne stort hehe.
Montana spray og tusj, eller Molotow da, litt samesame mellom de. Og en håndfull ulike dyser.
Og en skissebok, hvilken som helst funker men personlig liker jeg litt grovere papir, gjerne rundt 150g/m2.
Du trenger ikke mer enn det.
Hvis det er tegneutstyr du sikter til så er posca tusjer og blyant det eneste jeg bruker.
Hvis du skal bruke de og tegne på papir så er det nyttig å ha noe litt tykkere enn vanlig papir ettersom det kommer til å krølle seg. Akryl papir funker bra.
Selve posca tusjene er ganske dyre.

På vegg så er Montana black cans det jeg bruker mest av. Men, loop cans er også ålreit. Loop malinga er noe tykkere og kan være mer utfordrende for en nybegynner. Ellers er Montana gold også kurant, men den er noe dyrere.
Ofte så kan du bruker rullemaling til å fylle farge inni piecen. Da er det i så fall greit å ha en liten rulle. I tillegg så er det ålreit å ha en stor rulle til å dekke bakgrunnen eller grunne hele flata du skal male før du setter i gang (dette kommer an på om du skal male lovlig eller ulovlig).

Mest av alt så er det mer artisten enn utstyret det står på.
Og de fleste prøver seg frem.
Er ganske glad i tjukkere lakk når jeg sprøyter biler, så tipper jeg vil bli det når det gjelder cans også.

Grovt papir hørtes ganske digg ut, så skal prøve det. Rulle er lagt til på ønskelista.

Prøver meg fram med litt her og der, har aldri vært noe spesielt flink artist men det er nå moro og interessant. Sliter mye med å finne ut av kurver og proporsjoner som "ser riktig ut".
Tror loop er den malinga jeg har testa som er tykkest. Men, den dekker faen så bra.
Hva som "ser riktig ut" er veldig relativt i mitt syn. Alt kommer an på en helhet. Finn de formene og kurvene som ligger naturlig i hånda di.
Også er det gjerne sånn at det kan være forskjell på hvilke former og kurver du er flink på på papiret og på veggen.

Mye av det avgjørende når det kommer til cans er evnen til å trykke inn dysa helt og halvt(uten at malinga spytter).
Ta med deg et utvalg av dyser og finn litt ut av hva du liker. De fleste ender opp med to-tre dyser de bruker til det aller meste.
Eksperimenter med å gå fra stor spredning (lang fra veggen) til liten spredning (tett på veggen) og finn litt ut av hva du trives med.....i tillegg til å sette det sammen med hva du gjør når du lager en piece. Sånne ting kan du fort benytte for å lage effekter og sånt. I tillegg til å vri på boksen, ha boksen opp-ned og mye annet av greier.
Viktigste av alt er å ha det gøy når du holder på
Tror nok jeg muligens må ty til hjelpemidler som stensil og sånn for å få til det jeg vil, men har jo lyst til å gjøre ting på frihånd.

Takk for mange gode tips, det skal jeg ta med meg videre når jeg etterhvert skal prøve meg på en vegg. Holder meg til papiret enn så lenge

Å ha det moro er definitivt det viktigste. Føler jeg får mest ut av det når jeg har de 10 minuttene med "nå har jeg lyst til å tegne" og får noe kjapt og gæli ned på papiret.
Hmmm.
Stensiler og tape og alt av denslags hjelpemidler er selvfølgelig en form for løsning det. Men, hvis du ønsker å få til ting på frihånd så vil jeg råde deg til å holde deg unna stensiler osv.
Det er ihvertfall et tips jeg fikk selv tidlig i min karriere og som jeg er sjeleglad for den dag i dag. Her går alt på frihånd og ofte på freestyle generelt. Holder ikke på så hissig lengre, men klemmer opp noe i løpet av sommeren når det passer seg. Når det kommer til å få til alt man ønsker og vil med en can så er det en prosess som gjerne tar mye tid og innsats. Så for eksempel artisten "mad c" sa at hun endelig kunne lage alt hun ønsket etter tett med år med maling.

Kjempebra at du trener masse på arket først. Altfor mange som dropper det i disse dager virker det som. Og resultatet blir deretter.

De ti magiske minuttene er de gratis minuttene deretter kommer dedikasjon, konsentrasjon og den litt mer langdragelige prosessen med å utvikle deg sakte og sikkert


Ble ganske fornøyd med denne. Kjøpte et billig tusjsett for farger og en ganske dyr men veldig god svart copic style penn og noe papir. Må få bestilt meg en hvit molotow penn så jeg kan begynne å eksperimentere litt med highlights. Kjøpte noe papir som var 250g/m2, veldig digg men sparer litt på det til jeg har mer dreisen.

Prøvde meg litt på en vegg, men må finne en måte å øve på som er litt mindre stress, endte opp med å dekke over det jeg hadde gjort så det er klart til jeg kommer neste gang. Spraya veldig fint til å være -30 dog
Sist endret av Vasken; 9. januar 2024 kl. 03:02.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Stå på. Har holdt på med graffiti i over 20 år, nesten hele livet alle trenger graffiti i livet sitt!
Helt grei nybegynner opplegg det.
Mye som kan forandres og ordnes på, men det enkleste er to generelle ting.
Det ser ut som at du enten er veldig ustødig på hånda i outline'inga(den svarte). Men, det er nok større mulighet for at tusjen du bruker "blør på arket". Hvilket vil si at den sprer seg utover fra der du har trykket den ned/satt strek.

Det andre er basic skyggelegging. Det er viktig å være konsekvent med hvor du legger den. Enkel drop-shadow som du har lagt her er basically.....enten oppe eller nede og til høyre eller venstre. Hvilket vil si at du legger skygge på oversiden overalt og til høyre i et tilfelle hvor du velger oppe og til høyre. Her er du litt all over med litt på oversiden, litt på undersiden og du har ikke tatt med alle steder skyggen burde være.

Men, øvelse gjør mester. Stå på og keep it up
Sitat av SaySo Vis innlegg
Helt grei nybegynner opplegg det.
Mye som kan forandres og ordnes på, men det enkleste er to generelle ting.
Det ser ut som at du enten er veldig ustødig på hånda i outline'inga(den svarte). Men, det er nok større mulighet for at tusjen du bruker "blør på arket". Hvilket vil si at den sprer seg utover fra der du har trykket den ned/satt strek.

Det andre er basic skyggelegging. Det er viktig å være konsekvent med hvor du legger den. Enkel drop-shadow som du har lagt her er basically.....enten oppe eller nede og til høyre eller venstre. Hvilket vil si at du legger skygge på oversiden overalt og til høyre i et tilfelle hvor du velger oppe og til høyre. Her er du litt all over med litt på oversiden, litt på undersiden og du har ikke tatt med alle steder skyggen burde være.

Men, øvelse gjør mester. Stå på og keep it up
Vis hele sitatet...
Der traff du spikern på hodet, jeg skjelver, er ustødig OG tusjene blør utover
Men merker at jeg stadig blir bedre, noe som er artig. Tror det bare er å fortsette som jeg gjør, tegner en ting eller to per dag og føler det er akkurat passe.
Øvelse gjør deg mer stødig. Var veldig skjelven på hånda selv etter et langt avbrekk, men det ble bedre etterhvert som jeg trente opp hånda.
Grunnen til at jeg nevnte posca tusjer er at de ikke blør. Har brukt molotow tusjer også, men i min erfaring så klumper de seg til og blir tette jævla fort. Og det har jeg aldri opplevd at en posca tusj gjør.

Fokuser på å trene og holde deg til hvordan skyggen skal være i første omgang du
Sitat av Vasken Vis innlegg


Ble ganske fornøyd med denne. Kjøpte et billig tusjsett for farger og en ganske dyr men veldig god svart copic style penn og noe papir. Må få bestilt meg en hvit molotow penn så jeg kan begynne å eksperimentere litt med highlights. Kjøpte noe papir som var 250g/m2, veldig digg men sparer litt på det til jeg har mer dreisen.

Prøvde meg litt på en vegg, men må finne en måte å øve på som er litt mindre stress, endte opp med å dekke over det jeg hadde gjort så det er klart til jeg kommer neste gang. Spraya veldig fint til å være -30 dog
Vis hele sitatet...
synes det ble bra jeg. det meste jeg har sett er helt rævva så du er garantert over den gjennomsnittlige penis markeringen på veggen. bare pass på bestemødre uten liv som kommer til å snitche til snuten