Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2489
Hei, jeg er ikke ute etter noe svar, da det nok ikke finnes, jeg trenger bare å få ut en rant.

Så var jeg ute igjen igår, forskjellen er bare at jeg er på ferie, og ikke i norge.. Jeg var ute med min lille bror, en kompis av meg og lillebroren hans, og min fetter.

Men det er fortsatt det samme : masse musikk, mange folk
masse penger som blir brukt på alkohol, folk danser, drikker, men mest av alt: de filmer seg selv og flaska de drikker..

Så går det et par timer, også kommer hovedartisten ut, og alle skriker "yeeeee", tar frem mobilen og filmer.

Jeg ser på kompisen min til høyre, som er i samme alder som meg (31), og spør: koser du deg? svaret jeg får er ja


Jeg ser til venstre på lillebroren min som er 21 år, og spør: koser du deg? svaret jeg får er nei, og jeg spør om hvorfor

"vi lever i et matrix", er svaret.

Helvette så rett han har

Hva f+++ har jeg gjort med livet mitt alle disse årene, hvorfor ikke bruke den energien på å ta vare på kroppen, eller lære seg en ny skill.

Jeg ser fortsatt på kompisen min og broren han sin, de bruker mere penger, bestiller mer drikke.

Vipps: så var det dagen etter, og 3000 + kroner er brukt. For hva? få vondt i hodet?

Herregud for en trist verden vi lever i ..
Veel, det er jo ikke noe nytt? Altså hoveddelen av det, selfie er jo litt nytt, og litt barnslig, går man på noen konserter så opplever man fort at alle disse videoene du tok har elendig lyd og ingen orker egentlig å se på de.

Utesteder er ofte dyre så derfor er vi nordmenn så flinke til å drikke litt før man skal ut... for å så se ut til å glemme at vi nettopp har drukket før vi bælmer nedpå 2x mengden drikke vi hadde i oss på vorspiel og bruke mye penger allikevel.

Men, opplevelsene finnes enda, jeg var på en konsert der der de hadde egne vakter som ba folk oppleve ting med øynene og legge vekk mobilen. Etterhvert ble stemninga magisk, folk dansa seg skakk og ble ganske løssluppen. Tror det var mer edru folk enn fulle, det var lite drikke i omløp.

You do you
Trådstarter
Jeg syns bare det er trist å se haugevis av folk kaste bort penger på drikke, gå på konsert hvor de ser opp til en fyr som en "gud", for selv og ikke få igjen noe som helst ut av kvelden annet enn hangover, oppkast og "kanskje" litt lykkerus som fort forsvinner etterpå
Vel, det er ganske mange folk som IKKE holder på slik du beskriver også. Veldig mange folk liker friluftslivet heller, mange driver med hobbyer etc men de ser du jo ikke på byen. Du får litt sånn confirmation bias når du er ute på byen og tror alle er slik du ser.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Etter noen mislykka forsøk på å kapre eller gjenskape en viss diffus magisk feeling på byen så er det greit å prøve noe annet. Det funker ikke for alle, men mange av oss trenger mye tid for å innse det. Gruppepress er no dritt. Var det rap? Du kan nok ikke forandre de du henger med, men du kan forandre de du henger med.
Sist endret av Bothrops; 27. juli 2023 kl. 12:08.
Folk flest sitter igjen med mer enn hangover og oppkast av en sånn bytur. Det er kanskje prisen man betaler, men for de som går ut så er det å dele en opplevelse med andre, oppleve noe annet, le med kompiser, og kose seg, en stor del av hvorfor de går ut.
Om akkurat du ikke synes det er fett å gå ut er fair enough, men å ta bort det positive andre opplever i samme situasjon er sånn akkurat passe elitistisk og misantropisk. La folk kose seg liksom.
Er enig i at å bruke 3000kr på byen er teit og det er jeg ferdig med. Men mennesket har alltid gjort dette og det er det en grunn til tror jeg. Pause fra ansvar, samhold, miste litt hemninger og få rast fra seg litt er sunt tror jeg. Eller sunt er kanskje å ta litt hardt i men for mange er det "nødvendig".

Hvis man ordner rette formen i lystig lag og kanskje har noe alternative dråger med seg så kommer man unna med et par-tre øl ute og da er det jo ganske billig for mye morro. Hvis man hater det så lar jo man bare vær å gjøre det. Hvis hvis man ikke syns det er givende gir det null mening som du sier. Det gjelder jo forsåvidt alt her i verden.
Sist endret av Astro Man; 27. juli 2023 kl. 12:16.
Vi lever i matrix er rik folks religion.. Det viktigste i livet er at du er fornøyd, jakte etter "escpaen på matrix" er som å jakte etter et svar på livet på lik linje som religion. Jeg tenker så lenge DU elsker livet ditt, har det godt iht økonomi og kjærlighet så har du det bedre enn mange andre som "har escape the matrix"

Tankesettet rundt escape the matrix kan være selvdestruktivt, men også et veldig fint tankesett om vi kan ta alt med en klype salt. Hvis lille broren din hatet opplevelsen, hvorfor var han der i utgangstpunktet? En som har rømt fra "matrix" er sin egen herre å drar bare hjem når han føler det ikke lenger står opp mot verdiene.
Litt klein kommentar fra lillebror. Sett litt for mye på Andrew Tate? Nå er han ung da, så det er forståelig, men det er i bunn og grunn hva man gjør det til selv. At visse folk er opphengt i flittig mobilbruk burde ikke gå utover moroen dere potensielt kunne hatt. Med riktig innstilling hadde det nok blitt gøy, og i dagens samfunn så må man nesten ta det som en selvfølge at mobiler blir mye brukt når «hovedartisten» skal opptre.
Deilig å komme seg ut litt og ta en utepils. Men styrer unna stedene med alt for høy musikk. Vil ha muligheten til å kommunisere med de jeg drar ut med uten at man må konsentrere seg for å få med seg halvparten av det som blir sagt.

Liker ikke å drikke meg dritings så å dra ut på byen slik vi gjorde i ungdommen gjør meg fort ukomfortabel. Masse folk med fylleånde som er alt for nærgående, nei takk!
Aldri likt øredøvende musikk på fester eller byen. Aldri skjønt «greia».
Å drikke meg snydens på konsert er helt magisk.

Det «stuck in a matrix» greiene har jeg aldri skjønt. Very edgy indeed.
Men, spør deg selv - hvem er DU som bestemmer hvordan ANDRE skal nyte sitt liv?

Bare fordi DU synes det er bortkastet, så synes kanskje andre som er der ute at de skaper dine minner og trives?

Noen liker å sy, noen liker å gå turer, andre liker å feste. Alle er forskjellig. Bare fordi du synes det er tåpelig, betyr ikke det er tåpelig.
Damn str8, bro.
Selv om det er teit, så la folk ha det gøy.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Men, spør deg selv - hvem er DU som bestemmer hvordan ANDRE skal nyte sitt liv?

Bare fordi DU synes det er bortkastet, så synes kanskje andre som er der ute at de skaper dine minner og trives?

Noen liker å sy, noen liker å gå turer, andre liker å feste. Alle er forskjellig. Bare fordi du synes det er tåpelig, betyr ikke det er tåpelig.
Vis hele sitatet...
Ingen som har sagt noe om å bestemme over andres liv, det er bare blitt påpekt at det er tåpelig.
Og ja det er tåpelig å dra på byen å drikke seg nesten bevisstløs med så høy musikk at man ikke får med seg en dritt av en eneste samtale.
Sånn sett ifra nøytrale øyne.
Men da tenker jeg på den norske byfylla trenden og ikke det å ta deg en fest i seg selv
Sist endret av Lykkeleeten; 27. juli 2023 kl. 16:34.
Er det ikke sånn at utestedene selger mer drikke jo høyere musikken er? Kan ligge noe der.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Er det ikke sånn at utestedene selger mer drikke jo høyere musikken er? Kan ligge noe der.
Vis hele sitatet...
Jaha?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Jaha?
Vis hele sitatet...
Er en fransk studie på det fra 2008, dog liten gruppe, men viste hvis du spillte musikk høyt 88db så gikk salget noe opp, dog bare 40 stykker og bare menn så ta det som du vil. Ellers lite annen info om det, men tok bare ett kort søk


hvis man vil lese
https://www.sciencedaily.com/release...0718180723.htm
Sist endret av mrracerhacker; 27. juli 2023 kl. 18:43.
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Er en fransk studie på det fra 2008, dog liten gruppe, men viste hvis du spillte musikk høyt 88db så gikk salget noe opp, dog bare 40 stykker og bare menn så ta det som du vil. Ellers lite annen info om det, men tok bare ett kort søk


hvis man vil lese
https://www.sciencedaily.com/release...0718180723.htm
Vis hele sitatet...
Kanskje det har med Lombard-effekten å gjøre. Man trenger rus for å tørre å heve stemmen og samtidig late som man forstår hva andre sier i kaoset. Gir mening.
Jeg betaler gjerne for inngang til en klubb eller konsert der jeg har interesse av å være pga musikken eller atmosfæren.
Sånn var jeg da jeg var 25 og også nå som jeg er over 35 år. Jeg trenger nesten ikke å drikke bare stemning gen er god.

På utested med feks jobben på kjedelig sted ( i mine øyne) så drikker jeg for å få det gøy, og litt full så flyr pengene...
Trådstarter
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Vel, det er ganske mange folk som IKKE holder på slik du beskriver også. Veldig mange folk liker friluftslivet heller, mange driver med hobbyer etc men de ser du jo ikke på byen. Du får litt sånn confirmation bias når du er ute på byen og tror alle er slik du ser.
Vis hele sitatet...
Skulle ønske flere var som disse folka, gå tur, nyt friluftslivet, ta deg en tur, ta vare på kroppen.

Men flere velger heller å ødelegge kroppen sin jevnnlig, legge på seg falsk "lykkerus" og se opp til en artist som langt inniseg ler av alle og andre og tjener penger

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Etter noen mislykka forsøk på å kapre eller gjenskape en viss diffus magisk feeling på byen så er det greit å prøve noe annet. Det funker ikke for alle, men mange av oss trenger mye tid for å innse det. Gruppepress er no dritt. Var det rap? Du kan nok ikke forandre de du henger med, men du kan forandre de du henger med.
Vis hele sitatet...
Du sier noe her, den følelsen er magisk når man først får den, men er det noen som enda klarer å få den i en alder av 30+ ?

Jeg tror ikke det, jeg tror de fleste drar ut fordi hvis dem ikke gjør det, så er de "kjedelige"

Sitat av stinkdyr Vis innlegg
Litt klein kommentar fra lillebror. Sett litt for mye på Andrew Tate? Nå er han ung da, så det er forståelig, men det er i bunn og grunn hva man gjør det til selv. At visse folk er opphengt i flittig mobilbruk burde ikke gå utover moroen dere potensielt kunne hatt. Med riktig innstilling hadde det nok blitt gøy, og i dagens samfunn så må man nesten ta det som en selvfølge at mobiler blir mye brukt når «hovedartisten» skal opptre.
Vis hele sitatet...
Han har nok sett en del på andrew tate ja

Sitat av Lykkeleeten Vis innlegg
Deilig å komme seg ut litt og ta en utepils. Men styrer unna stedene med alt for høy musikk. Vil ha muligheten til å kommunisere med de jeg drar ut med uten at man må konsentrere seg for å få med seg halvparten av det som blir sagt.

Liker ikke å drikke meg dritings så å dra ut på byen slik vi gjorde i ungdommen gjør meg fort ukomfortabel. Masse folk med fylleånde som er alt for nærgående, nei takk!
Vis hele sitatet...
Støtter deg 100% her, mer kos og ta et par pils, diskutere, kødde , og le med de man kjenner

Sitat av Lykkeleeten Vis innlegg
Ingen som har sagt noe om å bestemme over andres liv, det er bare blitt påpekt at det er tåpelig.
Og ja det er tåpelig å dra på byen å drikke seg nesten bevisstløs med så høy musikk at man ikke får med seg en dritt av en eneste samtale.
Sånn sett ifra nøytrale øyne.
Men da tenker jeg på den norske byfylla trenden og ikke det å ta deg en fest i seg selv
Vis hele sitatet...

her har du min støtte. Jeg sier ikke at man aldri skal dra ut, eller dra på en konsert

men å dra ut hver helg, bruke et par 1000kr, for hva, den lykkerusen? Jeg kjøper neppe den at en person får den hver eneste helg.

Tenk så mye penge/tid som går tapt? dette kan brukes på egen investering, reising etc. Men istedenfor går alle disse pengene til en mann som sitter en eller anna sted og ler.

Sitat av Sommersol Vis innlegg
Jeg betaler gjerne for inngang til en klubb eller konsert der jeg har interesse av å være pga musikken eller atmosfæren.
Sånn var jeg da jeg var 25 og også nå som jeg er over 35 år. Jeg trenger nesten ikke å drikke bare stemning gen er god.

På utested med feks jobben på kjedelig sted ( i mine øyne) så drikker jeg for å få det gøy, og litt full så flyr pengene...
Vis hele sitatet...
Dette er helt innafor også, for da ligger det en "mening" eller interesse bak aktiviteten
Sist endret av kingkentyy; 28. juli 2023 kl. 09:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har ikke vært ute siden 90 tallet.Byen jeg bor i har plenty av drikkesteder men klubber med musikk som jeg liker finnes ikke her.Savner at dørvakta solgte knips.
32 år gammel her og drar fortsatt ut på byen. Det er nok helt klart subjektive meninger som vil dominere denne diskusjonen, men vil allikevel legge til mine synspunkter. I en større del av 20 årene fant jeg lite til ingen glede i å dra på byen da det føltes som et pengesluk som resulterte i dårlig form dagen derpå.

Når jeg derimot flyttet til en større by fant jeg ut at av mye av det man får igjen for å dra på byen handler om hvem man drar med, og ikke minst hvor. For min egen del har nattklubber aldri vært interessant da det er stort sett høy musikk og overprisede drinker. Hvis man liker å danse er det sikkert flott, men for min del så setter jeg pris på gode samtaler. Derfor er puber og lignende de beste stedene for meg. Når man har muligheten til å dra på steder man trives og i et sosialt lag man liker så er det ingen tvil om at det å dra ut kan være en veldig positiv opplevelse. Det blir for å bruke den gamle klisjeen hva man legger i det selv.
hva er alternativet ditt? lære en ny "skilll"? okay, om du spilller heftig gitar om 2 år er du ute av matrix da? vant du?